HOMÉROVY EPOSY ÍLIAS a ODYSSEIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Téma: ŘECKO 7, Makedonie Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Alexandr Veliký Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012 Anotace:
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ charakteristika Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Obchod, trh Základy hospodaření.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Na zamrzlém rybníku, umí přistát ve mžiku.
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
V_ _ _ _ _ _ _ _E SVÁTKY JARA
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost POZNÁVÁME RODINU
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
JARO? LÉTO? ZIMA? PODZIM? ROČNÍ OBDOBÍ
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
3. Příběhy ze světa bohů a lidí
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
El Monasterio construido encima de un volcán
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Kolik zbyde? Když sníš půlku koláče? Když sníš čtvrtku koláče?
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Filozofické disciplíny
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Téma (název prezentace)
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Nový vývoj Řecka.
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Kultura ve starověkém Řecku
Citáty . Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Co je tvoje....
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Odkrývání obrázků – poznej místa
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
Výroba velikonočního košíčku
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Každý den jsme trochu starší…
Co je tvoje....
Transkript prezentace:

HOMÉROVY EPOSY ÍLIAS a ODYSSEIA Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk HOMÉROVY EPOSY ÍLIAS a ODYSSEIA Homérovo dílo mělo přímý vliv na mravní výchovu Řeků, jejich výtvarné umění a literaturu. Autor: Mgr. Miluše Korandová

Doplň chybějící údaje do tvrzení: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co už víme… Doplň chybějící údaje do tvrzení: Je rozsáhlá ………….. báseň zpracovávající události z dějin národa nebo slavné činy jeho…………………. Nejstarší eposy se přenášely ústní ……………… a zaznívaly ve ………………..básníků – pěvců, kteří tvořili umění blízké a srozumitelné všem. Teprve později byly zpěvy .................... písemně. výpravná hrdinů tradicí zpěvech zaznamenávány

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co se naučíme… Epos hrdinský – zpravidla líčil statečnost mytických bojovníků při válečných výpravách. Náměty řecké hrdinské epice poskytly vzpomínky na tažení proti Thébám, plavbu Argonautů a hlavně na trójskou válku. Hrdý Achilles trvá na svém rozhodnutí a svolí jen, aby si Patroklés oblékl jeho zbroj a místo něj šel pozvednout morálku ustupujícím Řekům: ÍLIAS (…) Patroklés na trójské vojsko se vrhl a chystal jim zhoubu. Třikrát se vyřítil na ně – a vypadal stejně jak Áres – strašlivě křičel a mužů tam usmrtil třikráte devět. Ale když počtvrté již se rozehnal, podoben božstvu, tenkráte života tvého se, Patrokle, přiblížil konec, vždyť už ti v urputné seči šel naproti Foibos, bůh hrozný. (…) Je spjata s příběhem o dobývání maloasijského města Tróje (řecky Ílion), 16 000 veršů zachycující krátký úsek celé válečné historie. Hrdina Achilles se dostane do konfliktu s velitelem spojených řeckých vojsk Agamemnonem, protože mu sebral jeho válečnou kořist, krásnou zajatkyni. Zahoří prudkým hněvem, urazí se a odmítne bojovat. Zatímco trucuje, řecká vojska jdou od porážky k porážce a málem ztratí celé loďstvo. Patroklés marně přesvědčuje přítele o jeho nepostradatelnosti.

Co se naučíme… ODYSSEIA Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co se naučíme… ODYSSEIA 14 000 veršů – krátký úsek 41 dnů z dobrodružného návratu jednoho z hrdinů trójské války, ithackého krále Odyssea, který upadl do nemilosti boha moře Poseidona a ztratil postupně všechny druhy, bloudí světem a prožívá různé příhody. Sestoupí dokonce do říše mrtvých, aby se setkal s duchem mrtvého Achilla, od něhož chce získat radu, jak přemoci nepřízeň bohů. Přitom pořád hledá cestu na rodnou Ithaku, kde se zatím muži pokoušejí ucházet o ruku jeho věrní, ale osamělé manželky Pénelopy. (…) Bohyně jiskrnooká,ctná Pallas tu mluvila první: „Zchytralý Odyssee, Láertův vznešený synu, uvažuj, kterak vztáhneš na chlípné ženichy ruce, kteří tři roky v tvém domě si vedou jak páni a dary snaží se za ženu získat tvou manželku bohyním rovnou, ona však napořád v srdci jen po tvém návratu teskní, všem tam naději dává a slibuje každému muži, posílá vzkazy, však srdce se užírá po něčem jiném. (…)

Procvičování… Bohyně jiskrnooká,ctná Pallas tu mluvila první: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Procvičování… Bohyně jiskrnooká,ctná Pallas tu mluvila první: „Zchytralý Odyssee, Láertův vznešený synu, uvažuj, kterak vztáhneš na chlípné ženichy ruce, kteří tři roky v tvém domě si vedou jak páni a dary snaží se za ženu získat tvou manželku bohyní rovnou, ona však napořád v srdci jen po tvém návratu teskní, všem tam naději dává a slibuje každému muži, posílá vzkazy,však srdce se užírá po něčem jiném.“ Přepiš ukázku tak, aby postrádala nádech hrdinského eposu. Pokus se vlastními slovy shrnout příběh eposu Odysseus.

Něco navíc… HOMÉR 9. - 8. století př. n .l. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Něco navíc… HOMÉR 9. - 8. století př. n .l. Tradice popisuje Homéra jako slepce, jehož tvorba byla inspirována božským vnuknutím. Mohl být AOIDEM (= pěvec, který při hostinách aristokratů přednášel verše). Úkol: Kdo to byli aoidové? Charakterizuj veršovanou epiku. Homérovo dílo zůstalo na dlouhou dobu jediným základním pramenem pro poznání nejstarších řeckých dějin. Bylo zdrojem moudrosti, zeměpisných a národopisných vědomostí.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Do you understand? Recap. For modern scholars "the date of Homer" refers not to an individual, but to the period when the epics were created. The consensus is that "the Iliad and the Odyssey date from around the 8th century BC, the Iliad being composed before the Odyssey, perhaps by some decades,"i.e. earlier than Hesiod the Iliad being the oldest work of Western literature.

Zpětná vazba… 1. Epos patří mezi žánry: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zpětná vazba… 1. Epos patří mezi žánry: 2. Homérovy eposy byly psány: 3. Epos je báseň: 4. Do děje často vstupovaly........... postavy. 5. Homérovo dílo spadá do období: Pokus se o charakterizaci hrdinského eposu. Použij nabízená slova k sestavení definice eposu: Epika, tradice ústního předávání, kratší básně spojené v celek, do děje vstupují bohové a mytologické postavy, námětem je událost významná, epizody, hodně pozornosti je věnováno obšírným popisům a podrobnostem, objektivita autora, časová posloupnost, dějovost, dramatičnost.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zdroje… http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:aLrq3utdlkcJ www.oalib.cz/katedry/spo/dokumenty/mo-02-08.doc http://www.en.wikipedia.org/wiki/Homer http://office.microsoft.com/cs-cz/images