DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor Mgr. Zuzana Jančová Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Úvod do studia historie Téma Ročník I. M Datum tvorby 7. 9. 2013 Anotace Materiál motivuje studenty k zájmu o studium historie jakožto vědy, uvádí do dané problematiky a prohlubuje poznatky získané na základní škole. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Úvod do studia historie
Definice historie Historie (dějiny) = jsou paměť lidstva; souhrn dějů, které se staly v určitém časovém sledu a prostoru. Je to zkoumání dějinného vývoje lidské společnosti.
HISTORIOGRAFIE Historiografie (neboli dějepisectví) – řecky grafein: psát. Je to všeobecné líčení dějin. Také dějiny dějepisu. Dělíme na české a světové dějepisectví. Obr. č. 1: Který český historiograf je na obrázku?
Historie jakožto věda Historikové jsou odkázáni na historické prameny - zkoumají zprostředkovaně. Někdy prý má historie blíže k umění. Cleo – múza historie v Řecku.
Obr. č. 2 Cleo, múza historie – znázorněna Vermeerem na obraze Alegorie malířství
Členění historie: 1. podle předmětu zkoumání: politické dějiny dějiny práva a státu církevní dějiny hospodářské dějiny 2. hlediska teritoriálního: obecné dějiny národní dějiny regionální dějiny
3. Podle cíle a způsobu sdělování výsledků: Narativní – vyprávěcí (kroniky). Pragmatická – hlavní cíl je poučení pro současnost. Genetická – jde jí o porozumění minulosti, vysvětlení vnějších i vnitřních jevů historie. „Je to historie, která chce prokázat jak se věci staly, udály“ (Leopold Ranke)
Druhy historické literatury: monografická – zabývá se jednou osobou, jednou událostí či jedním jevem (př. Spěváček – Václav IV,….) syntetická – snaha vytvořit obraz celé epochy, (př. Le Goff, J.- Kultura středověké Evropy, Hoffmann – Středověké město) regionální – pojednání o jednom konkrétním místě (př. Luděk Galuška – Uherské Hradiště – Sady)
Význam studia minulosti Poznání vývoje společnosti. Pochopení smyslu a hodnoty lidského života a práce. Poučení pro přítomnost, porozumění současnosti. Pohled na svět v co nejširších souvislostech, odhalování příčin změn, pochopení významu a důsledku událostí. Historické vědomí je zdrojem citového pouta k vlasti, domovu a národu.
Obrázky Obr. č. 1: František Palacký [online]. [cit. 2013-07-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AJan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg Obr. č. 2: Cleo, múza historie [online]. [cit. 2013-07-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AJan_Vermeer_van_Delft_011.jpg
Literatura HLAVÁČEK, I., KAŠPAR, J., NOVÝ, R.: Vademecum pomocných věd historických. Jinočany: H&H, 1997. BLOCH, Marc: Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha: Svoboda, 1967. KANTOREK, Pavel, SOCHROVÁ, Marie: Dějepis I. v kostce pro střední školy. Praha: Fragment, 2008.