DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Úvod do studia dějepisu
Historická období a historické prameny
Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Textová média v DV AR 2013/2014.
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
I. Starověké středomoří
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
VY_32_INOVACE_3D.9.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Renesance a humanismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Požadavky na splnění předmětu
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚVOD DO DĚJEPISU/ Introduction to History
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jak pracovat s učebnicí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kultura Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
2. Fáze Národního obrození
Základní filozofické otázky
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691   Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor Mgr. Zuzana Jančová Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Úvod do studia historie Téma Ročník I. M Datum tvorby 7. 9. 2013 Anotace Materiál motivuje studenty k zájmu o studium historie jakožto vědy, uvádí do dané problematiky a prohlubuje poznatky získané na základní škole. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Úvod do studia historie

Definice historie Historie (dějiny) = jsou paměť lidstva; souhrn dějů, které se staly v určitém časovém sledu a prostoru. Je to zkoumání dějinného vývoje lidské společnosti.

HISTORIOGRAFIE Historiografie (neboli dějepisectví) – řecky grafein: psát. Je to všeobecné líčení dějin. Také dějiny dějepisu. Dělíme na české a světové dějepisectví. Obr. č. 1: Který český historiograf je na obrázku?

Historie jakožto věda Historikové jsou odkázáni na historické prameny - zkoumají zprostředkovaně. Někdy prý má historie blíže k umění. Cleo – múza historie v Řecku.

Obr. č. 2 Cleo, múza historie – znázorněna Vermeerem na obraze Alegorie malířství

Členění historie: 1. podle předmětu zkoumání: politické dějiny dějiny práva a státu církevní dějiny hospodářské dějiny 2. hlediska teritoriálního: obecné dějiny národní dějiny regionální dějiny

3. Podle cíle a způsobu sdělování výsledků: Narativní – vyprávěcí (kroniky). Pragmatická – hlavní cíl je poučení pro současnost. Genetická – jde jí o porozumění minulosti, vysvětlení vnějších i vnitřních jevů historie. „Je to historie, která chce prokázat jak se věci staly, udály“ (Leopold Ranke)

Druhy historické literatury: monografická – zabývá se jednou osobou, jednou událostí či jedním jevem (př. Spěváček – Václav IV,….) syntetická – snaha vytvořit obraz celé epochy, (př. Le Goff, J.- Kultura středověké Evropy, Hoffmann – Středověké město) regionální – pojednání o jednom konkrétním místě (př. Luděk Galuška – Uherské Hradiště – Sady)

Význam studia minulosti Poznání vývoje společnosti. Pochopení smyslu a hodnoty lidského života a práce. Poučení pro přítomnost, porozumění současnosti. Pohled na svět v co nejširších souvislostech, odhalování příčin změn, pochopení významu a důsledku událostí. Historické vědomí je zdrojem citového pouta k vlasti, domovu a národu.

Obrázky Obr. č. 1: František Palacký [online]. [cit. 2013-07-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AJan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg Obr. č. 2: Cleo, múza historie [online]. [cit. 2013-07-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AJan_Vermeer_van_Delft_011.jpg

Literatura HLAVÁČEK, I., KAŠPAR, J., NOVÝ, R.: Vademecum pomocných věd historických. Jinočany: H&H, 1997. BLOCH, Marc: Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha: Svoboda, 1967. KANTOREK, Pavel, SOCHROVÁ, Marie: Dějepis I. v kostce pro střední školy. Praha: Fragment, 2008.