ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_11_Etruské umění TEMA: Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 02.02.2013
ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Jejím obsahem je historie etruského umění. Na tuto tematickou část navazuje další obsahový celek – historie umění starověkého Říma. Obsahuje přehled základních informací a ukázek pro jednu vyučovací hodinu, motivační prvky s úkoly pro žáky a odkazy na zajímavé dokumenty k doplnění prezentace. Žáci si poslechnou výkladovou část, která je doplněna krátkými ilustračními ukázkami z internetu. vizualizace etruské hrobky v Tarquinii (snímek č. 12 - necelá minuta) animace etruského chrámu (snímek č. 13 – 1 minuta) etruská pohřební plastika (snímek č. 20 – 2 minuty) Ukázka A je s hudebním pozadím, ukázky B a C jsou promítnuty se ztlumeným zvukem a komentářem vyučujícího. Na závěr prezentace žáci plní zadaný úkol (podle technických možností přímo v hodině, popřípadě jako domácí úkol - snímky č. 33 až 35). Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními tendencemi vývoje etruského umění a jeho vlivem pro rozvoj kultury a umění římské antiky vysvětlit na názorných příkladech jeho základní slohové znaky rozšířit slovní zásobu žáků o nové pojmy z této oblasti
ETRUSKÉ UMĚNÍ asi 7. – 3. stol. př. n. l.
Etruskové lid nejasného původu s vlastním jazykem a svéráznou kulturou usadil se severně od Říma – žil v oblasti dnešního Toskánska v 6. stol. – vrchol moci, ale ve 3. stol. podlehli vzrůstající moci Říma nedospěli k politické jednotě – rozděleni na městské státy (Veje, Tarquinie, Cere, Vulci… = celkem 12 měst) 1 2
Pozůstatky etruského města 3. Bagnoregio, Itálie
ARCHITEKTURA vliv řeckého umění vynález klenby jeho prvky přizpůsobili svým ideálům, ale zachovali si určitou originalitu vynález klenby spáry směřují do středu jejího zakřivení 4
tumulus (= kuželovitý náhrobek, mohyla) HROBKY tumulus (= kuželovitý náhrobek, mohyla) uvnitř pohřební komora → nástěnné fresky, sarkofágy s bohatou malířskou a sochařskou výzdobou, zbraně, šperky, nádoby, vázy… hlavně zvířecí názvy – hrobka Býků, Leopardů, Lvic… 5 Mohyla (taktéž tumulus nebo kurhan) je uměle navršený násep z kamení a/nebo hlíny obvykle nad jedním či více hroby.
Nekropole v Cerveteri 6
tumulus v Cerveteri 7
Vnitřek etruské hrobky 8 Banditaccia (Cerveteri)
nteriér hrobky s leopardem, Monterozzi u Tarquinií 9
Vizualizace etruské hrobky v Tarquinii http://www.youtube.com/watch?v=jyhBEzqcBmQ
CHRÁMY vliv řecké kultury na vysoké podezdívce – přístup zepředu 11 vliv řecké kultury na vysoké podezdívce – přístup zepředu ústřední chrámová síň = cella se skládala ze tří rovnoběžných prostor téměř se nedochovaly díky neodolným materiálům (dřevo, pálená hlína) Film – dispozice chrámu → http://www.youtube.com/watch?v=qLmVUu-nmRI Kapitolská trojice – Jupiter, Juno a Minerva 10. Model - Kapitolský chrám Jupitera Optima Maxima
ATRIOVÝ DŮM atrium = dvůr uprostřed domu kamenné domy, kanalizace: Cloaca maxima – nejstarší kanál půdorysné řešení měst 12
MALÍŘSTVÍ znalosti etruské civilizace se opírají hlavně o nálezy předmětů v hrobkách a výzdobu hrobek nálezy zdobených váz (řecké vázové vzory), předmětů denní potřeby, šperků… skvělé nástěnné malby – scény hodokvasů, hudby, rituální tance, lovy a zápasy → získání představy o životě Etrusků 13. Hudebník - nástěnná malba z hrobky v Tarquiniích
Hudebníci z hrobky leopardů Tarquinie, asi 500 př. n. l. 14
Tanečníci 15
SOCHAŘSTVÍ kámen, bronz a zvláště pálená hlína = terakota – polychromie – vyráběli z ní i díla monumentální (= velké sochy pro architekturu) zdobené sarkofágy v hrobkách sarkofág = kamenná zdobená rakev zpodobení zemřelých zobrazených na lehátku při hostině reliéfy na náhrobcích
Kapitolská vlčice 16. bronz z počátku 5. stol. př. n. l.
Apollón z Vejí součást sousoší z Apollónova chrámu sochař Vulca autor též terakotového čtyřspřeží (kdysi jako akróterion zdobilo chrám Jova Kapitolského v Římě) 17 http://athena.zcu.cz/kurzy/dum1/000/HTML/47/obr.htm
Etruský manželský pár 18
Etruská žena. Terakotová soška 19
Chiméra nestvůra chrlící oheň lví hlava, hadí ocas a tělo divoké kozy bronz z počátku 4. stol. př. n. l. 20
UŽITÉ UMĚNÍ KERAMIKA filigrán granulace 21 vynikající úroveň etruského užitého umění výroba bronzových nádob, šperků filigrán = tenký splétaný drátek granulace = přiletování drobných kuliček zlata nebo stříbra na kovový podklad KERAMIKA dovoz váz z Řecka bucchero – z černé hlíny, kovově lesklá – s figurálními a ornamentálními reliéfy
Kantharos NGUYEN, 22. Etruský pohár - 625 až 600 př. n. l. Kantharos (z řečtiny κάνθαρος - brouk) je starověký řecký pohár se dvěma vyššími horizontálními uchy po stranách, která výrazně převyšují jeho okraj. Je jedním z atributů boha Dionýsa, který je s ním často zobrazován na vázových malbách. 625 až 600 př. n. l. NGUYEN,
Bucchero 23
25 24
etruský šperk 26
etruské naušnice 27
konec
interaktivní část
motivační úkoly pro žáky: zjisti na internetu, jak ovlivnili Etruskové obyvatele Apeninského poloostrova → které umělecké prototypy, kulturní zvyky, symboly… od nich Římané převzali? odkazy na zajímavé dokumenty na internetu → vhodné zařadit ukázku „TARQUINIA... COLORS FROM THE PAST“ - délka necelá minuta (hudební doprovod) http://www.youtube.com/watch?v=jyhBEzqcBmQ ukázka – dispozice chrámu → 1 minuta (bez zvuku) http://www.youtube.com/watch?v=qLmVUu-nmRI etruská pohřební plastika – 2 minuty (bez zvuku) http://www.youtube.com/watch?v=hqTVx93hVs8
Řešení úkolů Hlavní přínos - příspěvek při založení Říma snad i jméno Roma je etruského původu velkolepé dílo - cloaca maxima jejich podnětu vzniklo Forum Romanum na Kapitolu vystavěli chrám Jupiterovi předali novému městu i řadu svých správních prvků - slonovinové křeslo, tógu s nachovým lemem, svazek prutů se sekerou čele stáli jednu dobu etruští králové Tarquinius Superbus (podle tradice byl vyhnán roku 510 př. n. l. - tím skončilo v Římě království)
Poznámka mnohé od Etrusků převzali Římané například: základní podoba chrámů s trojitými cellami a schodištěm před hlavním průčelím atriový dům půdorysné řešení měst cloaca maxima – nejstarší římská stoka je etruského původu klenby, oblouk věštění z letu ptáků nebo vnitřností zabitých zvířat fasces = svazky prutů se sekerou – symbol královské moci 28
citace: Mapa: MM. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Etruscan_civilization_italian_map.png Ukázka písma: STREHL, Manuel; KOZÁK, Martin. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schriftzug_Etruskisch_rtl.svg Bagnoregio, Itálie: RDESAI. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Civita_di_Bagnoregio.jpg Oblouk klenby: HALLDIN, Mats. hhttp://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rundb%C3%A5ge.png Tumulus: ZANASI, Roberto. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Populonia_tumulo.jpg Nekropole v Cerveteri: VANVITELLO. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Img022Cerveteri_Necropoli_della_Banditaccia.jpg Tumulus v Cerveteri: D'AFFLITTO, Sergio. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2010-08-13_Cerveteri_Necropoli_Banditaccia_100_0360_Tumulo.jpg Vnitřek etruské hrobky: FERRARI, Roberto. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tomba_dei_Rilievi_(Banditaccia).jpg Interiér Hrobky s leopardem: ALMARE. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarquinia_Tomb_of_the_Leopards.jpg
citace: Kapitolský chrám Jupitera Optima Maxima: FINNWIKINO. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Etruskisk_tempel.svg Model chrámu: HIRO-O. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:TempleofCapitoliumRome.jpg atriový dům: KOKKO, Ohto. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Domus_blank.png?uselang=cs Hudebník: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Etruscan_Painting_1.jpg Hudebníci z hrobky leopardů: THE YORCK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. http://no.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Etruskischer_Meister_002.jpg Tanečníci: WOLPERTINGER. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:She-wolf_suckles_Romulus_and_Remus.jpg Kapitolská vlčice: PETHRUS. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giorces_Veii_Apollo_1.png Apollón z Vejí: GERARD, M. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Banditaccia_Sarcofago_Degli_Sposi.jpg Etruský manželský pár: IHLE, Thomas. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Etruskerin.jpg
citace: Etruská žena. Terakotová soška: LUCARELLI. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chimera_di_Arezzo.jpg Chiméra: NGUYEN, Marie-Lan. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oinochoe_MBA_Rennes_D.863.1.54.jpg?uselang=cs Bucchero: Marie-Lan. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kantharos_MBA_Rennes_D.863.1.65.jpg?uselang=cs Kantharos: VALETTE, Robert. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Deux_oenocho%C3%A9s_d%27%C3%A9trurie.jpg Bucchero: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Etruscan_-_Cista_Depicting_a_Dionysian_Revel_and_Perseus_with_Medusa's_Head_-_Walters_54136.jpg Schránka: JASTROW. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mirror_Judgement_of_Paris_Louvre_Bj1734.jpg Zrcadlo: GRANDMONT, Jean-Pol. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:0_Colliers_en_or_de_Vulci_-_Mil._IVe_si%C3%A8cle_av._J-C.JPG?uselang=cs Šperk: GRANDMONT, Jean-Pol. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:0_Paire_de_boucles_d%27oreille_en_grappe_de_Vulci_-_Museo_Gregoriano_Etrusco.JPG?uselang=cs
Citace: Naušnice: F L A N K E R. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fasces_lictoriae.svg
Tento materiál je určen k interaktivní výuce.