Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_215 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Jaroslava Klinderová Předmět Základy společenských věd Ročník 3. Datum vytvoření 21. 1. 2013 Anotace Výklad nové látky základní lidské činnosti s otázkami pro zopakování prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
ZÁKLADNÍ LIDSKÉ ČINNOSTI UČENÍ PRÁCE HRA
UČENÍ 1. v širším slova smyslu = každé obohacení lidské zkušenosti 2. v užším slova smyslu - záměrné a systematické získávání vědomostí, dovedností, návyků, lidských forem chování a osobních vlastností
fáze učení 1. motivační - setkání s problémem 2. poznávací - proniknutí do problému, hledání potřebných informací, vytváření hypotéz řešení 3. výkonná - vyřešení problému 4. kontrolní - ověření správnosti řešení
druhy učení 1. intelektuální a) pamětní – memorování / UČIT SE ZPAMĚTI / b) myšlenkové - osvojování si vědomostí 2. motorické - osvojování si dovedností a návyků 3. sociální - osvojování si lidských forem chování a osobních vlastností
faktory ovlivňující průběh a výsledky učení: tělesný stav - únava, zdraví, uspokojení tělesných potřeb - psychický stav - dobrá nálada,citové napětí - volní vlastnosti - svědomitost, důkladnost - motivace - silná pohnutka - aktivita - čím více analyzátorů se zapojí do učení, tím je učení dokonalejší
faktory ovlivňující průběh a výsledky učení: - vztah k učební látce - subjektivní vztah k předmětu a k učiteli - mikroklima - vzduch, osvětlení, hlučnost - délka učení - individuální, při únavě zařadit přestávku (aktivní odpočinek) - střídání různých předmětů - opakování = matka moudrosti
práce uvědomělá činnost zaměřená na vytváření hmotných a duchovních hodnot tělesná duševní práce má význam pro rozvoj psychiky člověka
průběh a výsledky práce ovlivňuje: 1. charakter práce 2. osobní předpoklady 3. únava 4. pracovní prostředí 5. vztahy na pracovišti
PRÁCE tvořivá činnost - zaměřená na řešení problémových situací, pokládána za nejvyšší projev "lidského ducha„ - formy : 1. fluence - schopnost vytvářet co nejvíce produktů určitého druhu 2. flexibilita - schopnost vytvářet různá řešení stejného problému 3. originalita - schopnost vytvářet originální výtvory 4. senzitivita - schopnost vidět problémy tam, kde je jiní nevidí
HRA - charakteristika = chování, které není výsledkem žádného plánu, ale zároveň není samoúčelné - spontánnost, improvizace, dobrovolnost rozhodnutí, citová zainteresovanost, fantazie
teorie hry : 2. teorie relaxace - hra = formou aktivního odpočinku 1. teorie nadbytku energie - vybití energie, která se nespotřebovala při uspokojování životních potřeb 2. teorie relaxace - hra = formou aktivního odpočinku 3. teorie atavismu - ve hře děti napodobují činnosti, kterými lidstvo prošlo ve svém historickém vývoji 4. teorie přípravného učení - děti si nacvičují činnosti, které budou v pozdějším životě potřebovat 5. teorie náhradní funkce - hra je náhradou skutečné práce 6. teorie funkční příjemnosti - základním motivem je libost, kterou dítěti hra přináší
Druhy her: manipulační - zacházení s předměty pohybové - učení se chodit, překonávat překážky, jezdit na tříkolce tematické - hraní si na něco nebo někoho konstrukční - výsledkem činnosti je nějaký výtvor didaktické - výchovné zaměření
OTÁZKY: Učení – vysvětli pojem …. Jaké jsou fáze učení? Druhy učení… Faktory, které ovlivňují průběh učení….
OTÁZKY: Charakterizuj pojem práce? Průběh a výsledky práce ovlivňuje: Formy práce… Hra…. Jaký má význam hra ? Druhy her….
Literatura: ŠTEFANOVIČ, Jozef a kol. Psychologie pro Gymnázia [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Jozef Štefanovič GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Psychologie , Sociologie [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Ilona Gillernová 2003, Jiří Buriánek Přemysl a kol. Člověk jako osobnost psychologie pro střední školy [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Přemysl Šil, Jana Karolová