Morálka a život člověka dnešní doby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Hodnotová orientace svobodné generace
Integrita bezúhonnost
ETIKA ODPOVĚDNOSTI Karolina Krajcová C4B.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Etika v podnikání Business Ethics
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Následuj zbožnost 1. Timoteovi 6, 3 – 12 ….Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej? Následuj spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost………
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
Slovo života životaSlovo Listopad 2009 „Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království.“ (Mt 19,24)
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Osvícenství.
6. Je dobro dáno povinností?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Morálka a mravnost Mgr. Michal Oblouk.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hledání ztracené pravdy 1.Pravda Boží – zjevená v Písmu...já jsem cesta, PRAVDA i život. 2.Pravda jako skutečný stav věcí (pozemských)
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Mravní výchova.
Morálka a mravnost Petr Machala.
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Metaetika Shrnutí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Jak vést děti ke Kristu?  Přijmout takové jaké jsou  (LÁSKA)  Hrát si s nimi  (PŘÁTELSTVÍ)  Vést ke službě  (DŮVĚRA a ZODPOVĚDNOST)
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Norma, právo, forma zákonů
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Mgr. Michal Oblouk PRÁVNÍ NORMA A ZÁKON. PRÁVNÍ NORMA závazné pravidlo jednání, které přejímá nebo vytváří stát a jehož dodržování je státem vynucováno.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
Práva a povinnosti mezi manželi
Pravidla chování, právo a morálka
Morálka a mravnost Mgr. Michal Oblouk.
Etika Literatura: Kohák, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha: Slon, 2009 MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: Oikoymenh, Robinson, D. – Garratt C.
Hřích 1. porušení Božího obrazu
Máš dost síly plavat proti proudu?
Slovo života Červen 2013.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Morálka a život člověka dnešní doby a. Slušné chování nebo lidská spravedlnost, co je lepší? b. Zákon a přikázání, jaký je mezi nimi rozdíl? c. Hřích, anebo přestupek zákona? d. Hříchy těžké, lehké a hlavní hříchy. JAK ZAČÍT? Etika? Život člověka? Morálka?

ETIKA Etika (z řeckého ethos - mrav), nebo též teorie morálky, je filozofickou disciplínou, která zkoumá morálku nebo morálně relevantní jednání a jeho normy. Etika je disciplínou praktické filozofie. Etika se zabývá teoretickým zkoumáním hodnot a principů, které usměrňují lidské jednání v situacích, kdy existuje možnost volby prostřednictvím svobodné vůle. Hodnotí činnost člověka z hlediska dobra a zla. Na rozdíl od morálky, která je blíže konkrétním pravidlům, se etika snaží najít společné a obecné základy, na nichž morálka stojí, popř. usiluje o zdůvodnění morálky. Etika se dělí na další disciplíny: e. analytická, e. autonomní, e. deontologická, e. environmentální, e. evoluční, e. feministická, e. heteronomní, e. individuální, žurnalistická etika atd. Etika se neptá, kdo stvořil zásady, ale zda existují nějaká pravidla jako základ k jednání a rozhodování.

Rozeznání správných hodnot podle Božího ustanovení. MORÁLKA Učitelský úřad pastýřů církve se v oblasti morálky obvykle vykonává katechezí a kázáním za pomoci děl teologů a duchovních autorů. Takovým způsobem se pod vedením pastýřů a pod jejich dohledem přenášel z generace na generaci „poklad“ křesťanské morálky, který tvoří charakteristický souhrn pravidel, příkazů a ctností, které pramení z víry v Krista a které oživuje láska. Tato katecheze si tradičně brala za základ spolu s vyznáním víry a modlitbou Páně Desatero, které vyjadřuje zásady mravního života platné pro všechny lidi. KKC 2033 Rozeznání správných hodnot podle Božího ustanovení. K učitelské práci a k uplatňování křesťanské morálky církev potřebuje péči pastýřů, vědeckou znalost teologů, přispění všech křesťanů a lidí dobré vůle. KKC 3038

Život člověka? Etika Právo Morálka Život ve společenství je vždy spojen s různými zásadami a pravidly a tak není možné nemluvit o morálce nebo etice. Ovšem dost často se tyto pojmy zaměňují, a tak člověk nevnímá podstatu rozdílu. Každý člověk má své svědomí, to nikdo nemůže popřít. Náš vnitřní hlas vždy rozhoduje, co je podle našeho mínění správné, a co ne. Problém vzniká, když lidské svědomí stavěné na přirozeném zákoně, tedy na Bohu, zkreslíme nějakými názory nebo právě filozofií, kterou je i etika. Pak třeba nazveme nějaké postoje jako dobré či správné jednání, a podle nich se začneme rozhodovat a žít. Etika Právo Morálka Člověk Stát Bůh

Člověk spravedlivý poctivě dělá to, co má dělat. Slušné chování nebo lidská spravedlnost, co je lepší? Co je spravedlnost? Spravedlnost je jeden ze základních pojmů pro dobré uspořádání lidských vztahů, je to základní ctnost (opatrnost, mírnost, statečnost). Rozdělení spravedlností: rovné zacházení se všemi – spravedlnost jako rovnost před zákonem, přiměřené tresty i odměny – retributivní spravedlnost, spravedlivé rozdělování požitků i břemen – distributivní spravedlnost rozhodovat stejné případy stejně a nestejné odlišně – procesní spravedlnost Spravedlnost je konat to, co se konat má, znamená činit vše podle ustanovení, postavení a svého místa v životě. Člověk spravedlivý poctivě dělá to, co má dělat.

Člověk, který se chová slušně, většinou: Neubližuje druhým Co je slušné chování? Člověk, který se chová slušně, většinou: Neubližuje druhým Dbá o sebe a nejbližší Je schopen jisté akceptace a tolerance Dodržuje některá pravidla (ne vždy morální) Prezentuje sebe jako správného člověka Nešokuje, neprovokuje Slušný člověk dělá, co musí, a to s ohledem na sebe samého. Není omezený imperativem (nutností). Dělá i to, co je nebezpečné, možná pro něj škodlivé, ale pro „bonum publicum“ (pro dobro všech) žádané.

Co je lepší a správnější? Slušné chování Spravedlnost je důležitější než slušnost, normou je přirozený zákon – tedy Boží pravidla. Spravedlnost Společné dobro Člověk vedený morálkou někdy musí sloužit vyšším cílům a účelům, třeba vlasti.

Zákon a přikázání, jaký je mezi nimi rozdíl? Světský Náboženský Zákon (tóra) je uznáván jako 5 prvních knih Bible, kde se nacházela všechna pravidla pro Izrael. Zákon je obecně závazný právní předpis přijatý zákonodárným sborem (parlamentem). Zákony mohou být také vědecké, filozofické, přírodní a jsou ustanoveny jako základní pravidla. Vždy nastavuje nějaké normy a člověk se jim musí podřídit, nebo je přijmout jako základ k vysvětlení ostatních pravidel.

Je to jisté doporučení, které vždy vede k opravdovému dobru a štěstí, Přikázání Božským ustanovením Doporučením Platné navždy Je to jisté doporučení, které vždy vede k opravdovému dobru a štěstí, a v konečném výsledku k příslibu věčného života (podle Božího slova) v nebeském království.

Co charakterizuje přestupek zákona? Hřích anebo přestupek zákona Strach před důsledky a zodpovědnost za čin. Překročení norem lidského ustanovení Počítání s právními následky Přestupek zákona v lidském měřítku nepočítá s morálními následky a hlavně neřeší, zda je proti dobru a štěstí člověka po smrti. Omezuje všechna rozhodnutí a následky do časového rozměru pozemského života.

Hřích Hřích je provinění proti rozumu, pravdě a správnému svědomí; je to přestupek proti pravé lásce k Bohu a bližnímu způsobený zvráceným lpěním na určitých věcech. Hřích zraňuje lidskou přirozenost a vážně narušuje lidskou solidaritu. Byl definován jako „slovo, skutek nebo touha proti věčnému zákonu“. KKC 1849 Je to čin s plným vědomím se svobodnou vůlí proti Božímu zákonu

Seznam hříchů Hříchy lze rozdělovat podle jejich předmětu, jako se to dělá u každého lidského skutku, nebo podle ctností, jejichž jsou opakem, ať už přemírou, nebo nedostatkem, anebo podle přikázání, proti nimž se staví. Lze je také rozdělit podle toho, zda se týkají Boha, bližního nebo nás samých; mohou se rozlišovat duchovní a tělesné hříchy, nebo také hříchy myšlením, slovem, skutkem a opomenutím. Podle Pánova učení je kořen hříchu v srdci člověka, v jeho svobodné vůli. „Neboť ze srdce vystupují špatné myšlenky, vraždy, cizoložství, smilství, krádeže, křivá svědectví, rouhání. To jsou věci, které člověka poskvrňují“ (Mt 15,19-20). Srdce je sídlem lásky, zdroj dobrých a čistých skutků, které jsou hříchem zraňovány. KKC 1860 „K jakým skutkům vede tělo, je všeobecně známo. Je to: smilstvo, nečistota, chlípnost, modloslužba, čarodějnictví, nepřátelství, sváry, žárlivost, hněvy, ctižádost, nesvornost, stranictví, závist, opilství, hýření a jiné takové věci. Řekl jsem vám to už dříve a říkám to (ještě jednou): lidé, kteří takovéto věci dělají, nebudou mít podíl v Božím království“ (Gal 5,19-21). KKC 1852.

Hřích Hříchy těžké, lehké a hlavní hříchy. Smrtelný Všední Hřích se stává smrtelným, když při něm spolupůsobí tři podmínky: „Hříchem smrtelným je skutek, jehož předmětem je závažná látka …, a jehož se někdo dopouští s plným vědomím a uváženým souhlasem.“ KKC 1857 Člověk se dopustí lehkého hříchu, nedodrží-li v nepříliš závažné věci míru, předepsanou mravním zákonem, nebo když neuposlechne mravního zákona v závažné věci, avšak bez plného vědomí nebo bez plného souhlasu. KKC 1857

Hřích ve světě Opakování hříchů vytváří v nás špatné náklonnosti, Hřích strhává ke hříchu; opakování týchž skutků plodí neřest. Z toho vyplývají zvrácené náklonnosti, které zatemňují svědomí a zkreslují konkrétní hodnocení dobra a zla. Takovým způsobem má hřích tendenci se šířit a upevňovat, ale nemůže zničit až do základů mravní cítění. KKC 1865. Opakování hříchů vytváří v nás špatné náklonnosti, zkresluje hodnocení dobra i zla a zabíjí svědomí – bezcitnost. Hřích je osobní skutek. Kromě toho máme odpovědnost za hříchy, které spáchali jiní, když při nich spolupracujeme: — když se na nich přímo a dobrovolně podílíme; — když je nařídíme, když k nim radíme, když je chválíme nebo schvalujeme; — když je neoznámíme nebo jim nezabráníme, jsme-li povinni to učinit; — když chráníme ty, kteří páchají zlo. KKC 1868.

Sedm hlavních hříchů Pýcha Lakomství Závist Hněv Smilstvo Nestřídmost Lenost Je to hlavní příčina disharmonie v životě člověka, jeho nespokojenosti, která se jasně objevuje, když člověk páchá tyto hříchy.

Následkem hlavních hříchů jsou: SKLONY KE ŠPATNOSTI NEŘEST NESPRÁVNÉ HODNOCENÍ MORÁLKA „MÉHO NÁZORU“ NEVNÍMÁNÍ HŘÍCHU A PŘESTUPKU

KONEČNÝ NÁSLEDEK KONEC Když nejsou výčitky svědomí, platí jen strach před zákonem připraveným a ustanoveným skrze člověka, který je ovšem postižený prvotním hříchem, a tak ani dokonalý být nemůže. Proto potřebujeme víc než slušné chování, etiku nebo právo. Potřebujeme morálku, která pramení z Božího zákona, z Jeho přikázání. KONEC P. Edward Walczyk