Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
BOLESTI NERVŮ NEURALGIE.
Organizace a funkce neokortexu(lateralita)
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Deixe fluentního afatika Lera Ivanova, Adam Pospíšil Monínec-Žďárek
Klinická logopedie v KNTB, a.s. Zlín Mgr.Bc. Renata Mlčochová
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Centrální nervová soustava- mozek
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
Vyšetřování nemocných v bezvědomí
Afázie Ztráta (vyšších, fatických) korových funkcí řídících řeč - komunikaci člověka nebo významné omezení schopnosti řeči - komunikace u člověka, vzniklé.
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže - Košumberk
Traumatické poranění mozku
Mozková kůra. Limbický systém
Masarykovo gymnázium Vsetín
Symbolické funkce a jejich poruchy
Logopedická péče u geriatrických pacientů
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
Vyšší nervová činnost.
Anamnéza v neurologii, hodnocení poruch vědomí, poruch řeči
Koma – MetabolicKÉ poruchy vědomí
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
MUDr. Zuzana Dukátová Zrak.
KONCOVÝ MOZEK (telencephalon)
Patofyziologie nervového systému
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Afázie – materiály.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Definice & Historie Neuropsychologie
AFÁZIE.
Neurologická kliniky FN a LF UK
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Lokalizované poruchy Přednáška č.3.
Anatomie pro antropology III
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK Afázie Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK

Poruchy řeči Dělení: Afázie - porucha produkce nebo porozumění řeči Dysfázie - lehčí porucha než afázie Dysartrie - porucha artikulace, výslovnosti Afonie, Dysfonie - chraptivá nebo šeptavá řeč Nazolalie - "nosová řeč" u obrn měkkého patra Balbuties - koktavost, bývá neurotického původu Poruchy řeči

získaná porucha řeči, která vzniká na základě ložiskového poškození mozku kortikální (korové) afázie – nejčastější, poruchy v oblastech dominantní hemisféry, léze v : perisylvické oblasti (Brocova, Wernickeova area) oblastech fascikulus arcuatus gyrus angularis inferiorní gyrus frontalis gyrus supramarginalis subkortikální (podkorové) afázie, léze v: thalamu basálních ganglíí Afázie

příčiny vaskulární - ischemie či hemoragie v povodí artreria karotis interna tumory traumata hlavy Příčiny

Dělení Brocova (Nonfluentní, expresivní, motorická) Wernickeova (Fluentní, perceptivní, senzorická) Globální Dělení

Porušení Brocova centra řeči Jedná se o poruchu vyjadřování Pacient mluví málo, špatně artikuluje, řeč není plynulá Slovosled bývá špatný Nemocný dobře rozumí a na pokyn vyhoví  Svůj hendikep si plně uvědomuje Př.  „Co se Vám stalo?“ – odpověď: „No jo… to je…tak… neumím.“  Porušení Brocova centra řeči

Porušení Wernickeova centra řeči Porucha porozumění Pacient mluví hodně, dobře artikuluje, řeč je plynulá Používání neologismů Zmatené vyjadřování - tzv. "slovní salát„ Nemocný nerozumí, na pokyn nevyhoví  Hendikep si neuvědomuje Př.  „Kde jste pracovala?“ – odpověď: „No já jsem já tó tekutilo pá teleť.“ Porušení Wernickeova centra řeči

Symptomy Poruchy řečové fluence Poruchy porozumění Parafázie Sémantické - namísto chleba řekne „rohlík“, „klobouk“ Fonemické - namísto autobus řekne „aukebus“ Neologismy Anomie  pero – „No, to je, no…, to…“ Cirkumlokuce pero – „No jasně, já vím, to je takové to, no však víte co, já to taky mám, tady, …na psaní to je…pero!“ Řečové automatismy Agramatismy Brocova afázie: „Co jste dnes dělal?“ – odpověď: „Dnes jídlo, jsem pošta…důchod, no, manželka taky důchod, potom má oběd…“ Symptomy

Zdroje: http://www.wikiskripta.eu http://slovnik-cizich-slov.abz.cz https://cs.wikipedia.org/wiki/Afasie Atlas

Děkuji za pozornost