České Budějovice, červen 2016 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE KONKURENCESCHOPNOST VYBRANÉHO PODNIKU Autor bakalářské práce: Veronika Jahodová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Marek Vokoun, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Ing. Marcela Juraszková České Budějovice, červen 2016
CÍL PRÁCE Cílem bakalářské práce je zpracovat a implementovat faktory konkurenceschopnosti podniku. V teoretické části je nutno rozvést jednotlivé faktory určující konkurenceschopnost konkrétního podniku. V praktické části budou tyto faktory implementovány do podnikové strategie.
EMCO spol. s r.o. Výroba a distribuce potravinářských výrobků Založena v roce 1990 panem Zdeňkem Jahodou Produkty: müsli, müsli sušenky, kukuřičné a celozrnné lupínky, ovesné kaše a cereální výrobky pro děti Výrobní závody: Brno, Hrdly u Terezína, Bohumín, Vřesce – ovesný mlýn Export výrobků do více jak čtyřiceti zemí světa
VÝZKUMNÝ PROBLÉM Výzkumná otázka č. 1: Výzkumná otázka č. 2: Je firma EMCO spol. s r.o. konkurenceschopná? Výzkumná otázka č. 2: Co může společnost EMCO spol. s r.o. udělat pro zvýšení konkurenceschopnosti vůči ostatním podnikům na trhu?
POUŽITÉ METODY SWOT analýza PEST analýza Analýza konkurence v odvětví – Porterův model pěti sil BCG matice SPACE analýza Analýza konkurentů Marketingový průzkum
SWOT ANALÝZA STRATEGIE SO = ofenzivní podnikatelský přístup Silné stránky (S) 2,34 Slabé stránky (W) 0,58 Kvalita produktů Zdravý životní styl nevyznávají všichni spotřebitelé Dobré jméno podniku Cena produktů je přijatelná pro spotřebitele střední a vyšší třídy Dostatečná komunikace se zákazníky Nadnárodní firma Exportní úspěchy Příležitosti (O) 2,01 Hrozby (T) 0,86 Výroba produktů pod značkami maloobchodních řetězců Konkurence na domácím trhu Trend zdravé výživy Nejsou nabízeny výrobky pro všechny typy spotřebitelů (novorozenci, kojenci) Vývoj nových produktů Nedostatek vstupních surovin Dobré recenze od spokojených zákazníků STRATEGIE SO = ofenzivní podnikatelský přístup
% podíl na zisku společnosti BCG MATICE Pořadí Výrobky % podíl na zisku společnosti Postavení v matici BCG 1. Ovesné kaše 50 Dojné krávy 2. Müsli 42 Hvězdy – Dojné krávy 3. Sušenky 3 Otazníky 4. Tyčinky 8
SPACE ANALÝZA Finanční síla podniku FS = likvidita, míra zadlužení, obrat zásob, cash flow 4 Konkurenční výhoda KV = podíl na trhu, kvalita výrobků, životní cyklus výrobků -2 Stabilita prostředí StO = míra inflace, proměnlivost poptávky, cenová elasticita -3,2 Síla odvětví SO = růstový potenciál společnosti, ziskový potenciál, finanční stabilita podniku 5
ANALÝZA KONKURENTŮ Nestlé Česko s.r.o. ( Cereal Partners Czech Republic s.r.o.) BONAVITA spol. s r.o. Úsovsko a.s. REJ s.r.o. Kritéria konkurent A B C D NESTLÉ Česko s.r.o. BONAVITA s.r.o. ÚSOVSKO a.s. REJ s.r.o. Dostupnost 10 8 2 Cena 7 6 Kvalita výrobků 3 Šíře nabízeného sortimentu 4 Dlouhá tradice na trhu 5 Reference od zákazníků Reklama 1 Distribuce
MARKETINGOVÝ PRŮZKUM Znáte firmu Emco spol. s r.o.? Nakupujete produkty firmy Emco? Jaké produkty firmy Emco znáte? Nakupujete výrobky müsli u konkurenčních firem? Pokud ano, zaškrtněte u kterých.
MARKETINGOVÝ PRŮZKUM Znáte reklamu na produkty Emco? Pokud ano, kde jste se s ní setkal/a? Doporučil/a byste výrobky Emco ostatním? Pohlaví? Do které věkové kategorie patříte?
NÁVRHY OPATŘENÍ Rozšíření sortimentu o produkty pro novorozence, kojence, batolata Zařazení Emco produktů do školních kantýn, automatů, do dětských a sportovních center Větší propagace Internetové stránky s možností namíchat si müsli dle své chuti Značkové prodejny v krajských městech
ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ Byly provedeny analýzy konkurenceschopnosti Výzkumné otázky byly zodpovězeny Byly stanoveny návrhy opatření Cíl práce byl naplněn
DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY Vedoucí bakalářské práce Oponent bakalářské práce Jak se v posledních letech měnilo poslání (dlouhodobý plán) podniku Emco, došlo ke směřování k podobné strategii, jako má např. společnost Nestlé? Kolik peněz z hospodářského výsledku firma dává na marketingovou činnost, jsou tyto peníze efektivně využívány? Oponent bakalářské práce Z čeho a jakým způsobem autorka stanovovala a přidělovala váhu a bodové ohodnocení v maticích na str. 36, 37? Podle jakých kritérií byl sestaven vzorek respondentů? Vytvořit správnou BCG matici není jednoduché - podle čeho byly určeny právě takové velikosti kruhů jednotlivých produktů a na základě jakých hodnot byly vytvořeny souřadnice v grafu? Na str. 66 uvádíte: ”Navrhovala bych v rámci své celosvětové působnosti vytvořit tyto prodejny v krajských městech”. Představte si, že jste na pozici marketingové ředitelky sledované společnosti a máte přesvědčit finančního ředitele - z toho důvodu jmenujte kroky, které nezbytně musí předcházet případnému otevření další prodejny
DĚKUJI ZA POZORNOST.