Má smysl procvičovat kognitivní funkce? Mgr. MARKÉTA ŠPLÍCHALOVÁ ČESKÁ ALZHEIMEROVSKÁ SPOLEČNOST
Obsah Co jsou kognitivní funkce Příčiny poruch kognitivních funkcí Trénink kognitivních funkcí a proč? Příklady tréninku kognitivních funkcí
Co jsou kognitivní funkce? = Schopnost vnímat, pozorovat svět kolem, jednat, reagovat, zvládat různé úkoly, cognosco = lat. poznávám Paměť – schopnost uchovávat a používat informace Pozornost – filtr, síto umožňující zabývat se jen některými podněty Jazyk a řečové schopnosti – schopnost vyjádření pocitů, rozvíjení myšlení, porozumění řeči x produkce řeči Zrakově-prostorové schopnosti - schopnost manipulace s prostorovými předměty, v běžném fungování - orientace v prostoru Myšlení, exekutivní funkce – schopnost řešení problémů, plánování, organizace aktivit
Stárnutí a kognitivní funkce Se zvyšujícím se věkem dochází k přirozenému poklesu některých kognitivních funkcí Zhoršování cca od 30. roku ! Benigní „stařecké“ zapomínání – jména, názvy pokles fluidní inteligence (flexibillita, rychlost zprac. infomací, klesá rychlost učení) x Zachována krystalická int. (výsledek zkušeností, učení bývá zachována) Také změny smyslových funkcí – zrak, sluch, změny fyziologické, změny osobnosti
Příčiny kognitivních poruch Neurodegenerativní onemocnění (Alzheimerova choroba aj.) Delirium Deprese - prevalence deprese nad 65 let: 1-10% (M<Ž), mezi seniory je nejvíce dokonaných sebevražd! Mírná kog. porucha (MCI) – prostor mezi normálním procesem stárnutí a demencí, narušení 1 a více kog. funkcí při zachované soběstačnosti. Výskyt v populaci 65+let 20%, pro srovnání výskyt demence (65-69 let) 2% Stres – změny, krize, životní situace Poruchy spánku Chronické bolesti Nadměrné užívání alkoholu a dalších návyk. látek CMP, úraz mozku a další
Kognitivní trénink a proč? Kognitivní trénink x kognitivní rehabilitace Hypotéza vytváření si rezervní kognitivní kapacity do budoucna Klienti s mírných zhoršením kognice (MCI, poč. demence) – možnost kompenzovat pokles kognitivních funkcí Klienti s pokročilejší demencí – posilování zachovaných schopností a dovedností (hovoříme spíše o kog.rehabilitaci)
ZLEPŠUJE KVALITU ŽIVOTA Kognitivní trénink a proč? zpomaluje a udržuje ve stávajícím stavu forma společenského kontaktu podporuje sebevědomí, „ještě něco umím“ dobře vedené procvičování KF příznivě ovlivňuje náladu i emoce seniora je součástí rituálu dne (u člověka s demencí) zvyšuje soběstačnost ZLEPŠUJE KVALITU ŽIVOTA
Co je kognitivní trénink? Různá cvičení ke zlepšení fungování jednotlivých kog. funkcí Příklady jednotlivých aktivit: doplňovačky, rébusy, hlavolamy, křížovky Učení se novým věcem (cizí jazyk, kurz PC…) Čtení textu se zopakováním a výkladem čteného Cvičení všech druhů paměti, trénování psaní, početních úloh Hra různých společenských a vědomostních her
Možnosti trénování kog. funkcí: Sešity pro procvičování kog. funkcí
Sada pro kognitivní trénink
Co ještě pro sebe můžu udělat? Pohyb (např. 30 minut chůze denně, tanec) Zdravý životní styl (středomořská strava), pestrý jídelníček Doplnit stravu o vitamíny C, E, omega mast. kyseliny, Ginkgo biloba… Dostatek kvalitního spánku Psychická pohoda Společenské vztahy
Další inspirace pro kognitivní trénink www.alzheimer.cz www.seniorum.cz (Život 90) www.trenovanipameti.cz (Česká společnost pro trénování paměti a mozkový jogging) www.vzpominkovi.cz
Má smysl procvičovat kognitivní funkce (? !)
Děkuji za pozornost MARKÉTA ŠPLÍCHALOVÁ MARKETA.SPLICHALOVA@ALZHEIMER.CZ