Kvalita v sociálních službách jako proces Mgr. Petr Mach
Kvalita sociální služby? vícero náhledů, normativně upraveno v rámci vyhlášky č. 505/2006 Sb., v Příloze č. 2, sociální služby musí být poskytovány v náležité kvalitě, měřítkem jsou standardy kvality sociálních služeb (SQSS), SQSS a jejich plnění jsou předmětem inspekce poskytování sociálních služeb.
Kvalita systému sociálních služeb? dostupný, efektivní, kvalitní, bezpečný – chrání zájmy a práva, hospodárný.
Základní zásady zákona o sociálních službách? Rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob. Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování. Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob.
Současný stav?
Kvalita systému – proces/y kvality Financování Plánování rozvoje sociálních služeb Registrace Kontrolní a sankční mechanismy Vzdělávání pracovníků Plnění podmínek registrace Plnění povinností poskytovatele soc. služeb Naplňování standardů kvality sociálních služeb
Systém financování financování se provádí na základě plánování rozvoje sociálních služeb, kontrolním mechanismem jsou finanční kontroly, vícezdrojové financování (dle druhu služby): zdroje od uživatelů (příspěvek na péči, příjem uživatele), individuální projekty krajů, dotační tituly MPSV či územně správních celků, fundraisingové aktivity poskytovatele (fondy EU, firemní granty, aj.). 7
Systém registrace upravuje ustanovení §§ 79 až 84 zákona č. 108/2006 Sb., povinnost plnění podmínek registrace po celou dobu poskytování sociálních služeb, oznamovací povinnost – do 15 dnů.
Registrace – kontrolní a sankční mechanismy kontrolu provádí registrující orgán dle ustanovení § 82a zákona č. 108/2006 Sb.,o sociálních službách, procesní stránka se řídí zákonem č. 552/1991 Sb., o státní kontrole a případně zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, kontrolní orgán může ukládat tzv. „opatření“, sankční mechanismy: zrušení registrace (§ 82 odst. 3 z. č. 108/2006) správní delikt (§ 106 až § 108 z. č. 108/2006) 9
Povinnosti poskytovatele sociálních služeb a standardy kvality vymezeny především v ustanovení § 88 a 89 (existují však i další povinnosti poskytovatele vycházející ze specifických oblastí), ustanovení § 88 a § 89 jsou základním kamenem standardů kvality sociálních služeb. standardy kvality jsou vymezeny v příloze č. 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb., 10
Povinnosti poskytovatele sociálních služeb a standardy kvality – kontrolní a sankční mechanismy kontrolním mechanismem jsou inspekce poskytování sociálních služeb, ukotvení v zákoně č. 108/2006 Sb., ve vyhlášce č. 505/2006 Sb., zákoně č. 552/1991 Sb., zákoně č. 500/2004 Sb., inspekce poskytování sociálních služeb je oprávněna ukládat „opatření“, sankční mechanismy: správní delikty, podnět k rozhodnutí o zrušení registrace. 11
Vzdělávání pracovníků odborná způsobilost k výkonu pracovních pozic dle ustanovení § 115 zákona č. 108/2006 Sb., další vzdělávání: sociálních pracovníků, pracovníků v sociálních službách, aj. 12
Vzdělávání pracovníků – kontrolní a sankční mechanismy vzdělávání je předmětem kontroly: registračních podmínek poskytování sociálních služeb, inspekce poskytování sociálních služeb. sankční mechanismy podobné ve vztahu k inspekcím poskytování sociálních služeb a kontrole registračních podmínek. 13
Projekt: Podpora procesů v sociálních službách
Podpora procesů v sociálních službách hlavní cíl: podpořit dostupnost sociálních služeb vůči jejich uživatelům prostřednictvím efektivního a transparentního prostředí řízení, distribuce a monitoringu finančních prostředků z veřejných rozpočtů do sociálních služeb realizace: území celé České republiky bez území hl. města Prahy období: 1.6.2010 – 31.5.2015
Aktivita č. 08 Název aktivity: Strukturní změny v systému sociálních služeb, podpora procesů, legislativních změn a metodické činnosti MPSV V rámci této aktivity budou realizovány například činnosti v rámci: studie realizace inspekce poskytování sociálních služeb, vyhodnocení působení jednotlivých standardů kvality sociálních služeb.
Více o projektu v části: Práce ve skupinách II. 17
Děkuji za pozornost