Prevence domácího násilí na vládní úrovni Úřad vlády ČR Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Radan Šafařík 1 1
Programové prohlášení vlády ČR Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v ČR na léta 2014 – 2020 Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 Projekt CZ13 financovaný z Norských fondů Výbor pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách při Radě vlády pro rovnost žen a mužů 2 2
Spolupráce s Alternativ til Vold (ATV) Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 Návaznost na Vládní strategii pro rovnost žen a mužů v ČR na léta 2014 – 2020 Návaznost na Národní akční plán prevence domácího násilí na léta 2011 – 2014 Pracovní skupina Výboru pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách Spolupráce s Alternativ til Vold (ATV) Výborem schválen 11. prosince 2014 (následně projednán v Radě vlády pro rovné příležitosti žen a mužů) Schválen usnesením vlády ČR ze dne 23. února 2015 č. 136 3 3
Základní východiska Akčního plánu Rozšíření o další formy genderově podmíněného násilí (znásilnění, sexuální obtěžování, nebezpečné pronásledování apod.), Domácí a genderově podmíněné násilí jsou závažnými negativními celospolečenskými jevy, Stát má povinnost potírat domácí a genderově podmíněné násilí a chránit osoby ohrožené, Efektivní prevence vyžaduje koordinovaný přístup, Domácí a genderově podmíněné násilí vyžaduje komplexní přístup, včetně práce s násilnými osobami, Akční plán se vztahuje na všechny osoby ohrožené, zároveň rozeznává jejich genderově specifický potřeby. 4 4
Implementace Akčního plánu Gesce nad úkoly jednotlivé resorty (MV, MSp, MMR, MZd, MŠMT, ÚV ČR, MMR, MK) Průběžný monitoring prostřednictvím Výboru pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách a Rady vlády pro rovnost žen a mužů Koordinační role: ministr pro lidská práva + ministr vnitra Souhrnné zprávy o plnění Akčního plánu předkládány vládě ČR 5 5
Oblasti Akčního plánu 70 opatření, 7 strategických oblastí: 1. Podpora osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím; 2. Děti ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím; 3. Práce s násilnými osobami; 4. Vzdělávání a interdisciplinární spolupráce; 5. Společnost a domácí a genderově podmíněné násilí; 6. Analýzy, studie a sběr dat; 7. Legislativa. 6 6
Úkoly Akčního plánu Regionální dostupnost specializovaných sociálních služeb. Koncepce pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví. Zajistit dostupnost služeb odborné terapeutické pomoci pro děti žijící v rodinách s výskytem domácího násilí. Vytvořit standardy pro asistované styky násilných rodičů a dětí vyrůstajících v rodinách s výskytem domácího násilí tak, aby tyto standardy zohledňovaly především zájem dítěte a jeho bezpečnost. Zakotvit povinnost jejich využívání. Podpořit realizaci osvětových kampaní zaměřených na prevenci sexuálního obtěžování, šikany a dalších forem genderově podmíněného násilí ve sportu u mládeže. Podpořit zavádění programů pro násilné rodiče, zaměřených na rozvoj rodičovských kompetencí. 7 7
Úkoly Akčního plánu Zajistit celorepublikovou dostupnost terapeutických intervencí pro násilné osoby. Průběžné školení policie, justice a dalších pomáhajících profesí. Podporovat specializaci Policie ČR na případy domácího a genderově podmíněného násilí. Zpracovat komparativní analýzu specializace soudců a soudkyň na případy domácího a genderově podmíněného násilí. Realizovat vládní informační kampaň. Zákon o zálohovaném výživném. Přistoupení k Istanbulské úmluvě 8 8
Děkuji za pozornost! Úřad vlády ČR Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Radan Šafařík (safarik.radan@vlada.cz, +420 296153534) 9 9