Kontrolní činnost KHS hygiena výživy a alimentární onemocnění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Celní správa České republiky Činnost Celní správy ČR při uplatňování mezinárodních sankci.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Školní stravování v základních a mateřských školách v městské části Praha 12.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Kultura a památková péče v Pardubickém kraji v letech
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje Odbor cizinecké policie 10. ledna 2013.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Trvanlivost potravin Doc. Ing. Luboš Babička, CSc. ČZU v Praze Katedra kvality zemědělských produktů.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
1. WORKSHOP.
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Provozovny společného stravování
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Státní zdravotní dozor nad pískovišti
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Epidemiologicky rizikové činnosti
Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje I
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Gastronomická zařízení - HACCP
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Financování přímých NIV
Pracovnělékařské služby
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Místní poplatky (kontrolní činnost KÚZK za období )
RIZIKO.
Vykazování postupu nebo stavu
MVdr.Vratislav Krupka.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Přehled nejdůležitějších novinek
Legislativa v práci nutričního terapeuta se specializací Hygiena a epidemiologie Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Energetický management
Srovnání plánovaného a skutečného stavu SZ
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
RIZIKO.
Zpráva ČR o implementaci směrnice 1999/13/ES o používání organických rozpouštědel. Radostovice
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Hygiena a epidemiologie
Transkript prezentace:

Kontrolní činnost KHS hygiena výživy a alimentární onemocnění Rok 2016

Počty provozoven Na území našeho kraje bylo v roce 2016 registrováno 2240 provozoven, ve kterých bylo provedeno 949 kontrol, přičemž kontrolní plán byl stanoven na počet 890. Vykázaný počet kontrol tady představuje splnění kontrolního plánu cca na 107% . V průběhu roku 2016 bylo na základě zjištění o nových provozovnách ( prevent. dozor a následné kontroly) předáno do gesce SZPI 65 nových provozoven stravovacích služeb. Šlo o provozovny prodejního a výrobního charakteru, dle stanovených pravidel rozdělování a několik provozoven stravovacích služeb, které byly předány na základě stejného IČ provozovatele. Při 833 kontrolách byly provedeny i kontroly poskytování informací o alergenech v podávaných pokrmech a potravinách. Klamání spotřebitele a falšování potravin nebylo v roce 2016 šetřeno.

Kontrolní činnost Plánovaných kontrol v rámci SZD bylo provedeno 675 a neplánovaných kontrol 274. V rámci těchto neplánovaných kontrol bylo provedeno nejvíce kontrol na základě podnětů – 105 , kontrol na základě ohlášení činnosti – 72 a kontrol na základě úkolů hlavního hygienika – 65. Dále bylo provedeno 20 kontrol opakovaných ke kontrole plnění opatření nebo došetření, 8 kontrol v souvislosti s podezřením či výskytem alimentárních onemocnění. Součástí SZD je i odběr a vyšetření vzorků potravin. Primární zodpovědnost za kontrolu zdravotní nezávadnosti potravin a pokrmů má výrobce – provozovatel stravovacího zařízení. Odběry vzorků ke kontrolnímu vyšetření provádí kontrolní orgán jednak v rámci plnění úkolů hlavního hygienika ČR, plnění krajského úkolu, na základě šetření podnětů a došetřování onemocnění z potravin. Jejich počet se odvíjí od zhodnocení účelnosti této činnosti pro dosažení cílů šetření a finančních možností KHS. V roce 2016 bylo odebráno 163 vzorků potravin a pokrmů na mikrobiologické a chemické vyšetření. 50 odebraných vzorků nevyhovělo legislativním požadavkům.

Typy a četnost nejčastěji zjištěných závad v HV Nejčastější závady Typy a četnost nejčastěji zjištěných závad v HV typy nedodržení 2016 Provozní hygiena (příloha II, kap. I nařízení (ES) č. 852/2004, § 49 vyhlášky č. 137/2004 Sb. ) 186 Zavedení postupů na zásadách HACCP (čl. 5 nařízení (ES) č. 852/2004) 155 Dodržování postupů na zásadách HACCP (čl. 5 nařízení (ES) č. 852/2004) 54 Stavebně-technický stav provozovny (příloha II, kap. I nařízení (ES) č. 852/2004) 110 Podmínky skladování potravin (příloha II, kap. IX, nařízení (ES) č. 852/2004) 99 Chybějící doklady (čl. 18 nařízení (ES) č. 178/2002 ) 67 Uvádění pokrmů do oběhu (značení, teplota, doba výdeje – vyhláška 137/2004Sb.) 11 Ochrana potravin a pokrmů před kontaminací (příloha II, kap. IX, nařízení (ES) č. 852/2004) 43 Manipulace s odpady (příloha II, kap. VI, nařízení (ES) č. 852/2004) Datum použitelnosti, datum minimální trvanlivosti (zákon 110/1997 Sb.) 40 Informační povinnost – alergeny (zákon 110/1997) 27 Požadavky na stav konstrukcí a zařízení ve styku s potravinami (příloha II, kap V nařízení (ES) č. 852/2004)  62

Šetření epidemie Epidemie „CSS CB“, týden vykázání 5/2016 – A02 (Salmonelóza V době od 15.1. do 21.1.2016 proběhla epidemie salmonelózy u klientů a zaměstnanců Centra sociálních služeb v Č. Budějovicích, etiologická agens Salmonella enteritidis. Z celkového počtu 145 klientů a 106 zaměstnanců onemocnělo 34 klientů a 12 zaměstnanců. Příznaky onemocnění byly průjmy, zvracení, teploty. Attack rate pro klienty 23,4% a pro zaměstnance 11,32%. První příznaky začaly převážně 15.1. – 16.1.2016, poslední případ onemocnění 21.1.2016, 4 klienti byli hospitalizováni, u 23 klientů a 2 zaměstnanců byla potvrzena Salmonella enteritidis. Byla zajištěna protiepidemická opatření ve spolupráci s odd. hygieny výživy. Vehiculum nákazy se nepodařilo objasnit.

Závady V tabulce jsou uvedeny závady, které byly při SZD zjišťovány ve větší míře. Snížení počtu oproti minulému roku je úměrné nižšímu počtu kontrol v roce 2016. Výrazně menší počet závad byl zjištěn v souvislosti s kontrolou data použitelnosti a data minimální trvanlivosti (- 45%), informační povinnosti – alergeny ( - 40%) a uváděním pokrmů do oběhu (-70%). V tomto případě jde zřejmě o omezení předmětu ve smyslu kontroly výdeje, přepravy a rozvozu stravy. Kladná zjištění mohou souviset s větší informovaností provozovatelů v době přípravy stavby, kterou ve většině případů poskytují pracovníci KHS v průběhu preventivního dozoru a v průběhu prováděných kontrol. Zjištění ve věci závad v HACCP může souviset i s řadou rozporuhodných tvrzení o nutnosti zavedení postupů na základě HACCP a jejich vhodné formě. Liší se názory různých kontrolních orgánů, firem a fyzických osob zavádějících tyto postupy a auditorů. Minimální počet závad (3-10) byl zjištěn při kontrole zásobování pitnou vodou, dodržování technologického postupu, dodržování zákazu kouření, osobní hygieny, zdravotních průkazů zaměstnanců a DDD.

Preventivní činnost Stanoviska - přehled Stanoviska k PD pro stavební řízení § 82 odst.2 písm.i) zákona č. 258/2000 Sb. 266(celkem) 19 (z toho negativní) Stanoviska ke kolaudaci staveb 203(celkem) 6 (z toho negativní) Stanoviska ve spolupráci s jiným odd. nebo jiným dozorovým orgánem 117(celkem)  

Hlášená onemocnění kampylobakteriózou - rok 2016 PRENOS1 Frek v Procento Kum. nevyplněno 520 33.1% GRIL. KURE 47 3.0% 36.1% GRIL.VEPROVE 5 0.3% 36.4% HAMBURGER 8 0.5% 36.9% HOVEZI MASO 1 0.1% 37.0% JINA DRUBEZ 12 0.8% 37.7% JINE 21 1.3% 39.1% KOCKA 2 39.2% KOTE 3 0.2% 39.4% KURE 163 10.4% 49.7% MLETE MASO 50.1% neurčeno 760 48.3% 98.4% RYBY 98.6% SLEPICE 98.7% STENE 98.8% STYK S NEMOC 98.9% TATAR.BIFTEK 99.2% UZENINA 9 0.6% 99.7% VEPR. MASO 99.9% VNITR. VEPR. 100.0% Celkem 1572

Hlášená onemocnění salmonelózou – rok 2016 BLIZSI Frekv Procento Kum. neurčeno 1093 91.5% CUKRARSKE VYROBKY 22 1.8% 93.4% DRUBEZ 14 1.2% 94.6% HOTOVE JIDLO 16 1.3% 95.9% LAHUDKY 4 0.3% 96.2% MASNE VYROBKY 2 0.2% 96.4% UZENINY MEKKE 96.6% UZENINY TRVANLIVE 1 0.1% VEJCE DOMACI 36 3.0% 99.7% VEJCE Z DISTRIB.SITE 100.0% Celkem 1194

Kampylobakterióza a Salmonelóza v Jihočeském kraji Kampylobakterióza absolutní počty rok 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 počet 1055 951 1026 1422 967 958 1149 1299 1572 Salmonelóza absolutní počty rok 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 počet 1348 617 726 557 770 745 843 1072 1109 1194

Závěr