VY_52_INOVACE_568 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa opakování
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Tepelná výměna prouděním
7. ročník Pohyb Klid a pohyb tělesa Křivočarý a přímočarý pohyb Dráha
Mechanika tuhého tělesa
Významné osobnosti fyziky a chemie
7. Mechanika tuhého tělesa
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Vědecký a technický pokrok na konci 19.století
Alfred Nobel Vynálezce dynamitu.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Alfred Bernhard Nobel Jakub Koschull.
Narozen Zemřel Anglický fyzik
Vedení elektrického proudu v látkách
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Elektrické vlastnosti látek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_39.
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Síla.
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Elektrický proud Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Měření fyzikálních veličin
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Nobelova cena Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
1. část Elektrické pole a elektrický náboj.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Mechanika tuhého tělesa
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
DRUHÁ FÁZE PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE – OBJEVY A VYNÁLEZY NOBELOVA CENA Autor: Nikola Šimánková, 8.ročník.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Hydrostatický tlak – výpočet (soustava SI) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
Mechanika tuhého tělesa Kateřina Družbíková Seminář z fyziky 2008/2009.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Nobelovy ceny. Nobelova cena Každoročně udělované ocenění za významný vědecký výzkum, technický objev nebo za přínos lidské společnosti Uděluje se v oblasti:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová Název : VY_32_INOVACE_12C_10_Švédsko Téma:
VY_52_INOVACE_552 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Daniel Gabriel Fahrenheit
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
PRAVIDLA BINGO Fyzikální veličiny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Martin Pivnička
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18 Fyzika.
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_01
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_10
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Wilhelm Conrad Röntgen
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
VY_32_INOVACE_
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_568 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace Jméno autora Mgr. Pavel Koudelka Datum: 1. 9. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Opakování učiva fyziky Téma: Souhrnné opakování učiva fyziky ZŠ (28/76) Metodický list/Anotace Opakování, procvičování a rozšiřování učiva různými formami + řešení Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Alfred_Nobel http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AlfredNobel_adjusted.jpg

kolikrát se necháš nachytat?) … je to pravda nebo lež? … (následuje 10 výroků, kolikrát se necháš nachytat?)

1. Při plování tělesa v kapalině se vynoří taková část tělesa, že gravitační síla Fg a vztlaková síla FVZ působící na těleso jsou v rovnováze.

PRAVDA

2. Rozhodnout, zda se těleso pohybuje, nebo je v klidu, nemůžeme jen tehdy, uvedeme-li vzhledem k jakému tělesu pohyb vztahujeme.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

2. Rozhodnout, zda se těleso pohybuje, nebo je v klidu, můžeme jen tehdy, uvedeme-li vzhledem k jakému tělesu pohyb vztahujeme.

Souhlasné póly dvou magnetů se navzájem odpuzují. 3. Souhlasné póly dvou magnetů se navzájem odpuzují.

PRAVDA

4. Posuvný účinek síly na pevné těleso se nezmění, posune-li se její působiště do jiného bodu tělesa po přímce, ve které síla působí.

PRAVDA

Jednotkou výkonu je watt. 5. Jednotkou výkonu je watt.

PRAVDA

Teplota varu vody při normálním tlaku je 90 °C. 6. Teplota varu vody při normálním tlaku je 90 °C.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

Teplota varu vody při normálním tlaku je 100 °C. 6. Teplota varu vody při normálním tlaku je 100 °C.

7. Při průchodu elektrického proudu v kapalinách dochází k přenosu látky a v okolí elektrod probíhají chemické reakce.

PRAVDA

Je-li kmitání zdroje pravidelné, vnímá tón, tj. hudební zvuk. 8. Je-li kmitání zdroje pravidelné, vnímá tón, tj. hudební zvuk.

PRAVDA

9. Voltampérová charakteristika polovodičové diody graficky znázorňuje nezávislost proudu na napětí. U diody je přímková.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

9. Voltampérová charakteristika polovodičové diody graficky znázorňuje závislost proudu na napětí. U diody není přímková.

Při chemických i jaderných reakcích se může uvolňovat energie. 10. Při chemických i jaderných reakcích se může uvolňovat energie.

PRAVDA

A nyní si chvilku započítáme, máme tady dva jednoduché příklady, pojďme se hned mrknout na jejich zadání: (následovat bude samozřejmě řešení, pro názornost vše „růčo“, komplet bez použití kalkulaček).

6. - A Lojza ušel trasu 10,6 km za 2 h 16 min. Jakou šel průměrnou rychlostí?

8. - B Výkon Robova zařízení je 50 MW, přitom vím, že dokáže vyvinout rychlost 108 km/hod. Jaká síla těmto údajům odpovídá?

To musí mít každý už dávno hotovo. Čistě jen pro kontrolu:

6. - A Lojza ušel trasu 10,6 km za 2 h 16 min. Jakou šel průměrnou rychlostí?

8. - B Výkon Robova zařízení je 50 MW, přitom vím, že dokáže vyvinout rychlost 108 km/hod. Jaká síla těmto údajům odpovídá?

… nyní následuje bleskovka, základ základů:

… najde se tu snad bábovka, která by tohle nezvládla…? …

fyzikální veličina značka základní jednotka elektrické napětí objem obsah U elektrický náboj hustota Q rychlost moment síly v V frekvence M C délka f m/s d ρ N.m m2 S Hz m3 kg/m3 m

… čistě jen pro kontrolu: ( p. s. jinak by snad musel být obnoven trest smrti ).

fyzikální veličina značka základní jednotka elektrické napětí U V elektrický náboj Q C rychlost v m/s moment síly M N.m frekvence f Hz hustota ρ kg/m3 obsah S m2 objem m3 délka d m

… nejen ve fyzice, … ale hlavně v každodenním, běžném životě je zkrátka potřeba umět správně a výstižně definovat pojmy. Učíme se tak přesnému vyjadřování a samozřejmě tím i bystříme svůj mozek…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak bude následovat pět pojmů…

… dokážete výstižně říct, co znamenají?

Vakuometr Elektronka Akomodace oka Pericentrum Klasická koncepce

Vakuometr

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku.

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka – vakuová baňka, v níž je umístěna soustava elektrod, kterou je řízen proud elektronů emitovaných katodou.

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka – vakuová baňka, v níž je umístěna soustava elektrod, kterou je řízen proud elektronů emitovaných katodou. Akomodace oka

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka – vakuová baňka, v níž je umístěna soustava elektrod, kterou je řízen proud elektronů emitovaných katodou. Akomodace oka – schopnost oka měnit rychle a plynule optickou mohutnost oční čočky, čímž je umožněno ostré vidění předmětů v různých vzdálenostech od oka.

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka – vakuová baňka, v níž je umístěna soustava elektrod, kterou je řízen proud elektronů emitovaných katodou. Akomodace oka – schopnost oka měnit rychle a plynule optickou mohutnost oční čočky, čímž je umožněno ostré vidění předmětů v různých vzdálenostech od oka. Pericentrum

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka – vakuová baňka, v níž je umístěna soustava elektrod, kterou je řízen proud elektronů emitovaných katodou. Akomodace oka – schopnost oka měnit rychle a plynule optickou mohutnost oční čočky, čímž je umožněno ostré vidění předmětů v různých vzdálenostech od oka. Pericentrum – bod na trajektorii tělesa, v němž je těleso nejblíže centrálnímu tělesu.

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka – vakuová baňka, v níž je umístěna soustava elektrod, kterou je řízen proud elektronů emitovaných katodou. Akomodace oka – schopnost oka měnit rychle a plynule optickou mohutnost oční čočky, čímž je umožněno ostré vidění předmětů v různých vzdálenostech od oka. Pericentrum – bod na trajektorii tělesa, v němž je těleso nejblíže centrálnímu tělesu. Klasická koncepce

Vakuometr – přístroj k měření velkého podtlaku. Elektronka – vakuová baňka, v níž je umístěna soustava elektrod, kterou je řízen proud elektronů emitovaných katodou. Akomodace oka – schopnost oka měnit rychle a plynule optickou mohutnost oční čočky, čímž je umožněno ostré vidění předmětů v různých vzdálenostech od oka. Pericentrum – bod na trajektorii tělesa, v němž je těleso nejblíže centrálnímu tělesu. Klasická koncepce - Motor, spojka a převodovka jsou umístěny vpředu, rozvodovka vzadu. Hnací náprava je zadní. Přenos hnacího momentu z převodovky na rozvodovku je kardanovým hřídelem.

… a teď malá soutěž na závěr: poznáte našeho neznámého? …

(21. října 1833 Stockholm – 10. prosince 1896 San Remo) byl švédský chemik, vynálezce dynamitu a díky němu byla později také založena -------- cena. Na jeho počest byl po něm pojmenován chemický prvek.

Narodil se v bohaté stockholmské podnikatelské rodině Narodil se v bohaté stockholmské podnikatelské rodině. Byl třetím synem inženýra Immanuela (1801-1872) a Andriette Ahlsell pocházející z bohaté rodiny. Když mu bylo devět let, přestěhoval se s rodiči do St. Petěrsburku, kde jeho otec podnikal.

Měl velmi dobré soukromé vzdělání a v 17 letech mluvil nejen švédsky, ale také rusky, francouzsky, anglicky a německy. Měl veliké znalosti v oboru chemie. Věnoval se literatuře a přírodním vědám. Své vzdělání dokončil v Paříži a USA.

Na universitě v Turíně pracoval v laboratoři známého chemika Théophila-Jules Pelouzea. Tam také potkal italského chemika Ascania Sobrera, který v roce 1847 vynalezl vysoce výbušnou kapalinu – nitroglycerin.

Začal se věnovat studiu výbušnin, zvláště problematice bezpečné výroby a manipulace s nitroglycerinem.

V rodinné továrně v Helenborgu došlo k několika explozím V rodinné továrně v Helenborgu došlo k několika explozím. Při jedné z nich v roce 1864 zahynul jeho mladší bratr Emil a několik dalších zaměstnanců. Tehdy se náš neznámý zapřisáhl, že učiní práci s nitroglycerinem bezpečnější.

Výroba nitroglycerinu byla nebezpečná a ve Stockholmu byly veškeré pokusy s touto látkou zakázány. Proto přesunul svou laboratoř na loď kotvící na jezeře Mälaren. Jeho snaha byla nakonec úspěšná. V roce 1867 si nechává patentovat dynamit. Smíšením kapalného nitroglycerinu s hlinkou vytvořil tvarovatelnou hmotu, se kterou lze bezpečně manipulovat. Sestrojil také rozbušku, která přivede kusy dynamitu k explozi. Rozbuška byla odpalována pomocí zápalné šňůry.

Vynález měl velký úspěch a dynamit se stal žádaným zbožím Vynález měl velký úspěch a dynamit se stal žádaným zbožím. Během času vybudoval továrny na 90 místech ve více než 20 státech. Věnoval se rozvoji podnikání i rozvoji technologie výbušnin. Před svou smrtí vlastnil 355 patentů a nashromáždil obrovský majetek.

Z dalších vynálezů lze jmenovat například trhavou želatinu (vyrobena z nitroglycerinu a střelné bavlny, patentována 1867), později modifikovanou dalšími látkami. Velký význam má dodnes bezdýmý střelný prach, založený opět na kombinaci nitroglycerinu, střelné bavlny a dalších látek. První verze se nazývala balistit, pozdější, používaná dodnes, kordit.

Ve své závěti rozhodl, že jeho majetek bude vložen do fondu, z něhož bude každoročně udělována cena za významné vědecké objevy, literární tvorbu a zásluhy o mír ve světě.

Tato cena (resp. finanční odměna k ní) je vyplácena pouze z peněz ze závěti, kterou spravuje švédská Akademie věd a náš neznámý ji obdařil částkou 32 miliónů švédských korun. Ceny jsou vypláceny z úroků (asi 160 000 švédských korun).

Jeho cena byla poprvé udělena v roce 1901, roku 1968 bylo přidáno i ocenění za ekonomii. Dnes je jeho cena obecně považována za nejvyšší ocenění, jakého může umělec, vědec nebo státník dosáhnout.

Alfred Nobel

http://cs.wikipedia.org/wiki/Alfred_Nobel http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AlfredNobel_adjusted.jpg

Červená – hlavní město; Ať si na chvilku odpočineme od fyziky a logického uvažování vůbec, máme tady na odreagování pár jmen z celého světa. Jedná se buď o hlavní město, jiná města, nebo řeku. Fialová – zadání; Červená – hlavní město; Černá – jiná města; Modrá – řeka. (Všechno nepozná asi nikdo, ale v kolika jménech uspějete? Jak velký máte přehled? …)

jméno země světadíl Karun Kasai Kathmandu Katowice Kaunas Kayan Kazaň Kemijoki Kerulen Kežmarok Khabur Kigali

jméno země světadíl Karun Kasai Kathmandu Katowice Kaunas Kayan Kazaň Kemijoki Kerulen Kežmarok Khabur Kigali

jméno země světadíl Karun Irán Kasai Angola Kathmandu Nepál Katowice Polsko Kaunas Litva Kayan Indonésie Kazaň Rusko Kemijoki Finsko Kerulen Mongolsko Kežmarok Slovensko Khabur Sýrie Kigali Rwanda

jméno země světadíl Karun Irán Asie Kasai Angola Afrika Kathmandu Nepál Katowice Polsko Evropa Kaunas Litva Kayan Indonésie Kazaň Rusko Kemijoki Finsko Kerulen Mongolsko Kežmarok Slovensko Khabur Sýrie Kigali Rwanda