Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. Učebna IBA1, 17:00

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pedagogické metodologie
Advertisements

Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Věcné autority v roce 2016
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základy pedagogické metodologie
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Úvod do filozofie.
Logika a metody výběru vzorku
MINIMATURITY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výběr výzkumného vzorku
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
karel oliva Akademie věd ČR
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
NOMINÁLNÍ VELIČINY Odhad hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Test hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Srovnání.
Digitální učební materiál
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Základní statistické pojmy
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Lineární regrese.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Život bez střeva , Praha.
Struktura pedagogiky.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Transkript prezentace:

Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. 13549@mail.muni.cz Učebna IBA1, 17:00 Školní pedagogika Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. 13549@mail.muni.cz Učebna IBA1, 17:00

ORGANIZACE Ukončení předmětu: Odevzdat a odprezentovat seminární práci Test Docházka: 2 nepovolené absence Klasifikovaný zápočet

LITERATURA Hlavní literární zdroj: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.

Témata seminářů 22.9.2010 Pedagogika jako věda a pedagogický výzkum 29.9.2010 Vymezení pedagogiky; členění pedagogických disciplín; Historické osobnosti pedagogiky (úvod) 6.10.2010 Historické osobnosti pedagogiky; J. A. Komenský 13.10.2010 Pedagogické směry 20.století 20.10.2010 Žák 27.10.2010 Učitel, profese učitele 3.11.2010 Kurikulum 10.11.2010 Pedagogická komunikace 24.11.2010 Škola jako instituce a organizace, školský systém, vzdělávací politika 1.12.2010 Vztahy mezi rodinou a školou, otevřená škola 8.12.2010 Školní klima, školní třída, image školy 15.12.2010 Alternativní školy 22.12.2010 Test

Pedagogika Praktická nauka o výchově? Věda? Co je to výchova? Def.: Výchova je proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji Def.: Vzdělávání: je proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností a postojů v delším časovém horizontu edukace Pedagogika: “Věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti“ (pedagogický slovník)

CO JE TO VĚDA? Fyzika? Pedagogika, Filozofie? Co je to pravda? “Naše poznání nebude nikdy úplné.“ T. H. KUHN: „Normální věda je výzkum pevně zakotvený v jednom či více vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá pro svou budoucí praxi.“ Normální věda je takový vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma

PARADIGMA Aktuální přijatá vědecká praxe - zákony, teorie, aplikace, atd. Jen to, co odpovídá paradigmatu, je vědou Paradigma omezuje množinu řešení problému Věda je to, co pokládají za vědu vědci v daném oboru Pracovat mimo paradigma je velice riskantní - vědecká revoluce

VĚDECKÝ VÝZKUM Def.: “Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické zkoumání hypotetických výroků o vztazích mezi přirozenými jevy“ (definice náležící do paradigmatu kritického racionalismu) Kdo dělá výzkum? Jaký může být rozsah výzkumu?

Co je to metodologie? Metodologie se zabývá pravidly empirického výzkumu Pedagogická metodologie se zabývá empirickým výzkumem pedagogických jevů Blízké obory: sociologie, psychologie

K čemu slouží pedagogický výzkum Výzkum ve službě vzdělávání (heslo SCRE) Rozvíjení pedagogického poznání a pedagogické vědy; výzkum rozvíjí sebe sama

Infrastruktura pedagogického výzkumu Kontinuita PV je zajišťována přípravou mladých výzkumníků (v systémech doktorského studia) Informační a jiné podpůrné služby - odborné knihovny - pedagogické databáze - národní a mezinárodní vědecké asociace – pořádání konferencí (např. EERA Europ. Ed. Research Asociation) Výzkum na vysokých školách

Institucionální základna českého výzkumu VÚP (Výzkumný ústav pedagogický) NÚOV (Národní ústav odborného vzdělávání) VÚOŠ (Výzkumný ústav odborného školství) CSVŠ (Centrum pro studium vysokého školství) Pedagogické fakulty (9) CPV Fakulty sociálních studií; filozofické fakulty (Ústav pedagogických věd FF MU Brno)

Uzavřený a otevřený systém „Informačně uzavřený systém je takový systém, který nemůže být ovlivněn ničím zvenčí bez vědomí výzkumníka. Interpretace chování informačně otevřeného systému může vést k vážnému zkreslení.“ (Disman 2002 s.18) např. fyzik měří teplotu varu kapaliny - zajistí si, aby byl systém uzavřený (pohlídá si: tlak vzduchu, čistotu kapaliny, správnou kalibraci teploměru) A co když chceme studovat, co může ovlivnit příjem jedince? (věk, pohlaví, vzdělání, region, zdravotní stav, charisma, sociální kapitál, první dojem, smysl pro humor, ...) „Analýza neúplně popsaného systémuje spojena s vysokým rizikem zkreslení.“ (Disman 2002 s. 20) Nutnost redukce populace na vzorek (další zkreslení)

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ číselné údaje Příprava výzkumných metod Sběr výzkumných dat Interpretace údajů Psaní výzkumné zprávy Velké množství osob Redukce informací Vysvětlení příčin jevů KVALITATIVNÍ vytváření nové teorie nové problémy (neformální vztahy ve třídě, komunity, subkultury, atd.) Citlivý k jednotlivcům Dobře popsaný soubor Porozumění člověku

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvantitativní: Existence objektivní skutečnosti Ideálem jsou přírodní vědy Pozitivismus, A. Comte, J.S. Mill (19.stol.); novopozitivismus; kritický racionalismus, Karl R. Popper Kvalitativní Kval. - subjektivní skutečnosti (východisko - E. Husserl, první pol. 20. stol. fenomenologie) Komplementarita, válka paradigmat

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvantitativní: „Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá.“ (Disman 2002 s. 76) teorie → hypotézy → pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy Kvalitativní: „Induktivní metoda je značně odlišná. Začíná pozorováním, ve kterém pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v objektivní realitě. Objevené pravidelnosti popíšeme ve formě předběžných závěrů. Ty pak ověřujeme dalším pozorováním. Konečným produktem je nová teorie.“ (Disman 2002 s. 76) pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie

KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM vytváření nových hypotéz, nové teorie nízká reliabilita, obvykle vysoká validita Kvantitativní výzkum hledá konkrétní předem nadefinovaný vztah a měří jeho intenzitu. Jiné vztahy i sebedůležitější jsou pro něj neviditelné. Naproti tomu induktivní přístup kvalitativního výzkumu má potenciál nalézt všechny podstatné vztahy (teoreticky by při kvalitativním výzkumu neměl výzkumník žádné vztahy dopředu předpokládat)

KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvalitativní a kvantitativní výzkum jsou vzájemně komplementární Dříve sloužil kvalitativní výzkum spíše účelům pilotní analýzy ke kvantitativnímu výzkumu V každém výzkumu jsme cizinci! Žádná společnost není homogenní! (stejné symboly se interpretují různě i v naší kultuře) Východiskem kvalitativního výzkumu je fenomenologie; „fenomenolog vidí svět - tedy to, co lidé říkají, jako funkci toho, jak lidé svůj svět interpretují.“ (Bogdan, Taylor 1975 in Disman 2002 s. 294)

KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Nejběžnější techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu: - zúčastněné pozorování - nestandardizovaný rozhovor - analýza osobních dokumentů zakotvená teorie (grouded theory) - dobře podložená teorie vzešlá pouze z existujících dat (bez použití předem připravených kriterií, která data mají být vybrána). Z. T. vzniká induktivním procesem Výše uvedené informace a myšlenky byly čerpány zejména z Dismana 2002

KVANTITATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM fáze - Formulace výzkumného problému - Studium teorie; zpracování projektu výzkumu - Formulace hypotéz - Operacionalizace proměnných - Volba metod výběru výběrového souboru - Pilotní studie - Výběr popř. tvorba výzkumného nástroje - Předvýzkum / určení validity a reliability výzkumného nástroje - Korekce výzkumného nástroje (jako reflexe předvýzkumu) - Vstup do terénu a sběr dat - statistické zpracování dat - vyhodnocení dat - interpretace výsleků / formulace výzkumné zprávy

FORMULACE VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU „problém je ... tázací věta nebo výrok, který se ptá: Jaký je vztah mezi dvěma nebo více proměnnými? Odpověď na tuto otázku je tím, co hledáme výzkumem. Jestliže je problém vědecký, obsahuje vždy dvě nebo více proměnných.” (Kerlinger: c. d. s 32 in Pelikán 2004 s. 38) “formulace problému nemusí mít vždy formu otázky. Podstatné je, že tuto otázku v sobě implicitně obsahuje.“ (Pelikán 2004 s. 38)

FORMULACE VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU „problém je ... tázací věta nebo výrok, který se ptá: Jaký je vztah mezi dvěma nebo více proměnnými? Odpověď na tuto otázku je tím, co hledáme výzkumem. Jestliže je problém vědecký, obsahuje vždy dvě nebo více proměnných.” (Kerlinger: c. d. s 32 in Pelikán 2004 s. 38) “formulace problému nemusí mít vždy formu otázky. Podstatné je, že tuto otázku v sobě implicitně obsahuje.“ (Pelikán 2004 s. 38)

Typy proměnných podle měřítka intenzivní (existence uspořádání hodnot proměnné) - ordinální - existuje tam pouze uspořádání (hodnota x<y) např.: míra souhlasu s výrokem: určitě ano; spíš ano; spíš ne; určitě ne - metrické - čísla (intervalové, poměrové - existence absolutního nulového bodu) - diskrétní (např. počet bodů, celá čísla) - spojité - libovolné hodnoty (např.: tělesná hmotnost m = 53, 26 kg) kvalitativní (nominální) - neexistuje uspořádání - nemůžeme říci, že jedna kategorie je výš než druhá (např. proměnná oblíbená zelenina nabývá hodnot: mrkev, kedlubna, ředkvička, paprika, zelí, cibule, celer, petržel, aj.) - dichotomické (nabývají pouze dvou hodnot; např. pohlaví) - polytomický (nabývá více než dvou hodnot; např. rodinný stav: ženatý, svobodný, rozvedený)

typy proměnných podle měřítka

Závisle proměnná (odpovědná, kriteriální, cílová) DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ Závisle proměnná (odpovědná, kriteriální, cílová) Nezávisle proměnná (prediktor, intervenující, explanační) Často se mezi proměnnými předpokládá příčinný vztah: změna v nezávisle proměnné způsobí změnu v závisle proměnné např. závislost průměrného prospěchu (z.p.) na počtu žáků ve třídě (n.p.); závislost prospěchu žáka (z.p.) na jeho inteligenci (n.p.)

HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě otázky explicitně, nebo implicitně vyjádřené, hypotéza je vždy tvrzením, byť i podmíněně formulovaným.“ (Pelikán 1998 s. 44) Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu. Ne naopak.

HYPOTÉZY „podle Poppera by vědec neměl dokazovat platnost hypotézy - teorie (to není dost dobře možné), ale usilovat pouze o její falsifikaci tj. hledání faktů o její neplatnosti. Hypotézu můžeme přijmout, pokud se jí nepodaří falsifikovat, ale nemůžeme jí považovat za jednou pro vždy dokázanou. poznámka: falzifikace v tomto případě neznamená padělání, ale hledání empirických faktů, které hovoří proti zkoumané hypotéze žádný vědecký důkaz nemůže hypotézu 100% dokázat! správná vědecká hypotéza musí být falzifikovatelná hypotézy jsou predikcemi (předpověďmi) o vztazích mezi proměnnými podle Chráska 2007 s. 17

HYPOTÉZY Hypotéza je vědecký předpoklad VÝZKUMNÝ PROBLÉM HYPOTÉZY „Hypotézy rozměňují na drobné výzkumný problém“ Příklad výzkumného problému: „Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků?“ Formulace hypotézy: „U učitele střední školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování.“ (podle Gavora 2006 s. 51)

statistické hypotézy “Statistickou hypotézu neověřujeme přímo, nýbrž vždy proti nějakému jinému tvrzrní, obyčejně proti tzv. nulové hypotéze. Nulová hypotéza je doměnka, která prostřednictvím statistických termínů tvrdí, že mezi proměnnými, které zkoumáme, není vztah.” (Chráska 2007 s. 69) „Pokud se při statistické analýze ukáže, že nulovou hypotézu je možno odmítnout, přijímáme tzv. alternativní hypotézu. Např.: hypotéza (věcná): Muži kouří víc než ženy. nulová hypotéza: H0 Frekvence kouření je u mužů i žen stejně velká alternativní hypotéza: HA Frekvence kouření je u mužů a žen rozdílná

POUŽITÁ LITERATURA DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80- 7178-631-4. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.