ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s. Reg. číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000528 Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Informace o projektu Datum zahájení projektu: 1. 11. 2016 Datum ukončení projektu: 31. 10. 2019 Webové stránky projektu: http://www.vctu.cz/zajedenprovaz/ Zapojeno 20 mateřských škol v Libereckém kraji
anotace projektu Projekt řeší nastavení kolegiální podpory formou mentoringu na základě vzájemného sdílení zkušeností a společné práce mezi kolegy a kolegyněmi v mateřských školách Libereckého kraje. Podporuje společnou konverzaci a sdílení společných cílů mezi vedením a zaměstnanci. Pod vedením odborných konzultantů a externích mentorů předávají aktivní pracovníci – mentoři své zkušenosti a know-how méně zkušeným kolegům v oblasti čtenářské a matematické pregramotnosti a v individualizaci vyučování.
cíle projektu posílit sdílení zkušeností a kolegiální vztahy na pracovišti pomocí interního mentoringu individualizovat učení pomocí týmové výuky a moderních interaktivních pomůcek rozvinout osobnostní a profesní kompetence pedagogů MŠ vyzkoušet různé formy mentoringu - e-mentoring hledat možnosti k individuálnímu přístupu ke každému dítěti přispět ke vzájemnému sdílení zkušeností mezi MŠ
klíčové aktivity projektu Podpora mentoringu Podpora individualizace vzdělávání Podpora čtenářské pregramotnosti Podpora matematické pregramotnosti Řízení projektu
Klíčová aktivita 01 – mentoring setkání externího mentora s vedením MŠ (Turnov, Liberec, Česká Lípa) - listopad/prosinec 2016, 4h. Cíl: nastavit kolegiální podporu a zavádění mentoringu setkání ext. mentora s int. mentory (29 pedagogů MŠ, Turnov a Liberec) - leden/únor 2017, 8h., dále cca každé 3 měsíce (4h.) Cíl: zaměřit se na konkrétní formu/metodu mentoringu, rozvoj odborných a osobnostních kompetencí a zlepšení vyučovacího procesu e-Mentoring - k archivaci obsahu a výstupů, k průběžné tvorbě osobního portfolia interního mentora
Klíčová aktivita 02 – individualizace vzdělávání 1. fáze: výměna zkušeností mezi interními mentory pod dohledem odborného konzultanta (p. Emmerlingová) v rozsahu 48 (8 setkání po 6h.) tato fáze se bude prolínat s podporou mentorských dovedností (viz KA 01) cílem bude získání a zdokonalení dovedností interních mentorů předávat své zkušenosti jiným pedagogům, kolegům v MŠ
2. fáze: interní mentoři budou předávat své zkušenosti a dovednosti svým kolegům v rozsahu 40 hodin to bude probíhat názorně přímo v prostředí MŠ při práci s dětmi konkrétní náplní budou např.: pedagogická diagnostika - nejčastější příčiny problémů a nástin možností řešení, zaměření na prevenci vzniku poruch učení, na prevenci vzniku poruch psaní, na unilaterální činnost mozku, na ADHD, LMD, poruchy pozornosti, poruchy chování, poruchy prožívání, práce s rodinou aj. aktivitu doplní předání zkušeností na téma formativní hodnocení v MŠ – odborný konzultant
Klíčová aktivita 03 – čtenářská pregramotnost 1. fáze: výměna zkušeností mezi interními mentory pod dohledem odborného konzultanta (p. Johnová) v rozsahu 48 (8 setkání po 6h.) tato fáze se bude prolínat s podporou mentorských dovedností (viz KA 01) cílem bude získání a zdokonalení dovedností interních mentorů předávat své zkušenosti jiným pedagogům, kolegům v MŠ
2. fáze: interní mentoři budou předávat své zkušenosti a dovednosti svým kolegům v rozsahu 40 hodin to bude probíhat názorně přímo v prostředí MŠ při práci s dětmi konkrétní náplní budou např.: průpravné hry a cvičení v literární práce s literárním textem (využití metod dramatické výchovy při práce s literárním textem) práce s pohádkou rozvoj grafomotoriky jako součásti čtenářské pregramotnosti aktivitu doplní předání zkušeností na téma formativní hodnocení v MŠ – odborný konzultant
Klíčová aktivita 04 – matematická pregramotnost 1. fáze: výměna zkušeností mezi interními mentory pod dohledem odborného konzultanta (p. Cachová) v rozsahu 48 (8 setkání po 6h.) tato fáze se bude prolínat s podporou mentorských dovedností (viz KA 01) cílem bude získání a zdokonalení dovedností interních mentorů předávat své zkušenosti jiným pedagogům, kolegům v MŠ
2. fáze: interní mentoři budou předávat své zkušenosti a dovednosti svým kolegům v rozsahu 40 hodin to bude probíhat názorně přímo v prostředí MŠ při práci s dětmi konkrétní náplní budou např.: hra a didaktická hra v předškolním vzdělávání orientace v rovině, v prostoru, stavby z krychlí poznávání tvarů, tangramy a mozaiky shodnosti a podobnosti, překládání papíru, origami symetrické obrázky, práce se zrcadly svět čísel, počítadla, Graserovo okno aktivitu doplní předání zkušeností na téma formativní hodnocení v MŠ – odborný konzultant
Klíčová aktivita 05 – řízení projektu REALIZAČNÍ TÝM Manažer projektu: Ing. Lenka Krupařová Finanční manažer: Mgr. Alena Jandíková Manažer klíčových aktivit: Mgr. Tereza Prevužňáková Externí mentoři: Mgr. Václav Šneberger, Mgr. Jana Kneřová Odborný konzultant Individualizace vzdělávání - Mgr. Stanislava Emmerlingová Čtenářská pregramotnost - PhDr. Jana Johnová, Ph.D. Matematická pregramotnost - PhDr. Jana Cachová, Ph.D.
pomůcky Pomůcky pro práci s dětmi dle jednotlivých KA (hry, knihy aj.) Notebook do každé MŠ pro práci cílové skupiny Interaktivní pomůcky: Interaktivní tabule Interaktivní stolek Interaktivní podlaha na tyto pomůcky proběhne zaškolení MŠ obdrží i software dle KA, do které jsou zapojeny + zaškolení
Interaktivní tabule
Interaktivní stolek
Interaktivní podlaha
Děkuji za pozornost Otázky?