Mimořádné události, IZS a radioamatéři ?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Advertisements

Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Úloha Hasičského záchranného sboru ČR při likvidaci havárií
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Integrovaná střední škola,Slaný
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Koncepce environmentální bezpečnosti
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
12.1 Mimořádné události, IZS
Letecká záchranná služba
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační podpora při krizovém řízení
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Životní prostředí jako veřejný statek
Státní správa.
Krizové řízení Seminář.
Traumatologický plán ÚSZS
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Dobrovolní hasiči.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Krizová krevní politika ČR. V České republice je problematika zajištění dodávek transfuzních přípravků řešena ve spolupráci resortů zdravotnictví a obrany.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor územního plánování a stavebního řádu 20. března 2012 Výzva č. 08 k předkládání žádosti o finanční podporu v rámci.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Havarijní plán kraje.
ČINNOST PANELU HO ÚSTECKÉHO KRAJE V ROCE 2016
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Dotace Jihomoravského kraje Vodní záchranné službě Českého červeného kříže 10. srpna 2011.
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Příprava občanů k obraně státu …
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
BEZPEČNOSTNÍ RADA MĚSTA HRANIC
Transkript prezentace:

Mimořádné události, IZS a radioamatéři ? Holice - 28.8.2010 Milan Barvíř – OK1MX

Co je IZS? Integrovaný záchranný systém (IZS) je efektivní systém  vazeb, pravidel  spolupráce a koordinace záchranných a bezpečnostních složek, orgánů státní správy a samosprávy, fyzických a právnických osob při společném provádění záchranných a likvidačních prací a přípravě na mimořádné události. IZS není organizace, ale systém, systém s nástroji spolupráce a modelovými postupy součinnosti. Použití IZS: IZS se použije v přípravě na vznik mimořádné události a při potřebě provádět současně záchranné a likvidační práce dvěma anebo více složkami integrovaného záchranného systému. Vymezení činností: Základním právním předpisem pro IZS je zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému.

Struktura a složení IZS Základní Složky IZS: HZS - Hasičský záchranný sbor JPO - Jednotky požární ochrany ZZS - Zdravotnická záchranná služba PČR - Policie České Republiky Řízení IZS : OPIS a HZS krajů podle poplachového plánu integrovaného záchranného systému  nebo podle požadavků velitele zásahu Ostatní složky IZS: vyčleněné  síly a  prostředky ozbrojených  sil ostatní  ozbrojené bezpečnostní  sbory  ostatní   záchranné  sbory orgány  ochrany veřejného  zdraví havarijní,   pohotovostní,  odborné  a  jiné služby zařízení civilní ochrany neziskové organizace a sdružení občanů,  která  lze  využít  k  záchranným  a  likvidačním pracím Ostatní složky IZS poskytují tzv. plánovanou pomoc na vyžádání podle § 21 zákona o IZS – podle tohoto ustanovení zákona je nutné s ostatní složkou IZS sepsat smlouvu. Český červený kříž, Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska, Adra, Arkáda, Člověk v tísni, Lékaři bez hranic, Svaz záchranných brigád kynologů České republiky, Svaz civilní obrany ČR

Základní pojmy: Mimořádná událost – škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie , které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací. Krizová situace je tedy mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav, stav ohrožení státu nebo stav válečný (tj. krizové stavy). Jedná se o takové stavy, kdy hrozící nebezpečí nelze odvrátit nebo způsobené následky odstranit běžnou činností správních orgánů a složek IZS.

Název Zákon – norma Vyhlašující orgán Důvod Území Doba trvání Válečný stav ÚZ č.1/1993 Sb., čl.43 (Ústava ČR) ÚZ č.110/1998 Sb., čl.2 (o bezpečnosti ČR) Parlament ČR Je-li ČR napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení. -celý stát není omezeno Stav ohrožení státu ÚZ č.110/1998 Sb., čl.7 (o bezpečnosti ČR) (na návrh vlády) Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy. -omezené území státu Nouzový stav ÚZ č.110/1998 Sb., čl.5-6 Vláda ČR (na návrh předsedy vlády) V případě živelních pohrom, ekolog. nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost nejdéle 30 dnů Stav nebezpečí Z č.240/2000 Sb., §3 (o krizovém řízení) Hejtman kraje (Primátor HM Prahy) Jsou-li v případě živelní pohromy, ekologické nebo průmyslové, havárie, nehody nebo jiného nebezpečí ohroženy životy, zdraví, majetek, životní prostředí nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek, pokud nedosahuje intenzita ohrožení značného rozsahu a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů a složek IZS. -celý kraj -část území kraje nejvýše 30 dnů (prodlou-žení souhlas vlády)

Základní pojmy: Úrovně koordinace IZS Velitel zásahu povolává potřebné množství sil a prostředků složek na místo zásahu prostřednictvím územně příslušného OPIS IZS; Základní pojmy: Úrovně koordinace IZS řízení na této úrovni probíhá v operačních střediscích základních složek IZS, OPIS IZS kraje má mezi operačními středisky koordinační roli; základním úkolem OPIS IZS je rovněž zajistit nepřetržitou podporu činnosti krizovým štábům a výměnu informací z míst mimořádných událostí do krizového štábu a mezi krizovými štáby, a to i v případech, kdy spolehlivě nefungují veřejné komunikační prostředky, je nefunkční elektrická rozvodná síť apod. (§ 9 vyhlášky č. 328/2001 Sb.); Pracoviště CTV 112 Pracoviště operačního řízení Taktická úroveň Operační úroveň Strategická úroveň řízení představuje přímé zapojení starosty obce s rozšířenou působností, hejtmana kraje nebo Ministerstva vnitra ČR do koordinační činnosti při provádění záchranných a likvidačních prací v případě, že jsou o koordinaci požádáni velitelem zásahu; k této činnosti využívají jako pracovní orgán předem ustavený krizový štáb a krizové plány; zapojení hejtmana kraje a Ministerstva vnitra ČR nastává automaticky v případě, kdy je MU ohodnocena nejvyšším stupněm poplachu podle příslušného poplachového plánu IZS;

Typy poplachů Označení stupně poplachu Stručná a hlavní charakteristika mimořádné události (případ, kdy se poplach vyhlašuje) První stupeň poplachu Ohrožení jednotlivých osob, jednotlivého objektu nebo jeho části. Ohrožená plocha území do 500 m2. Záchranné a likvidační práce není nutno při společném zásahu nepřetržitě koordinovat. Druhý stupeň poplachu Ohrožení do 100 osob, více jak 1 objekt. Ohrožená plocha území do 10 000 m2. Používají se síly a prostředky vlastního kraje. Záchranné a likvidační práce je nutné nepřetržitě při společném zásahu koordinovat velitelem zásahu. Třetí stupeň poplachu Ohrožení od 100 do 1 000 osob, část obce nebo areál podniku, soupravy železniční přepravy, několik chovů hospodářských zvířat, produktovody. Hromadná havárie v silniční dopravě nebo letecká havárie. Ohrožená plocha území do 1 km2. Používají se síly a prostředky z jiných krajů. velitelem zásahu a místo zásahu je nutno rozdělit na sektory a úseky. Zvláštní stupeň poplachu Ohrožení více jak 1 000 osob, celé obce, spadají sem mimořádné události 3. stupně, ale většího rozsahu. Ohrožená plocha území nad 1 km2. Používají se síly a prostředky z jiných krajů, případně je nutno použít zahraniční pomoc. velitelem zásahu a místo zásahu je nutno rozdělit na sektory a úseky, případně je potřeba koordinace na strategické úrovni.

§ HAM? §21,§4 „Plánovaná pomoc na vyžádání“ Zákon o krizovém řízení č.240/2000 Sb. Zákon o hospodář. opatřeních pro krizové stavy č.241/2000 Sb. Zákon o IZS č.239/2000 Sb. Ústavní zákon o bezpečnosti ČR č.110/1998 Sb. Ústava České republiky č.1/1993 Sb. Zákon o Policii č.283/1991 Sb. Zákon o HZS č.238/2000 Sb. Vyhláška MZ o zdrav. záchranné službě č.434/1992 Sb. Zákon o prevenci závaž. havárií č.353/1999 Sb. Atomový zákon č.18/1997 Sb. Zákon o vodách č.254/2001 Sb. Zákon o požární ochraně č. 133/1985 Sb. a další tzv. průřezové zákony Zákon o zajišťování obrany ČR č.222/1999 Sb. Zákon o ozbrojených silách ČR č.219/1999 Sb. Zákon o rozsahu branné povinnosti č.218/1999 Sb. Základní listina práv a svobod Ústavní zákon č. 2/1993 Sb. Zákon o zřízení ministerstev a jiných ústředních org. st .spr. č.2/1969 Sb. Zákon o obcích č.128/2000 Sb. Zákon o krajích č.129/2000 Sb. Zákon o hlavním městě Praze č.131/2000 Sb. Zákon o prevenci závaž. havárií č.59/2006 Sb. HAM? §21,§4 „Plánovaná pomoc na vyžádání“

Podíl účasti základních a ostatních složek IZS při řešení MU

Plánovaná pomoc na vyžádání Složka, která uzavře s HZS ČR dohodu o plánované pomoci na vyžádání je zahrnuta spolu se základními složkami do poplachového plánu IZS kraje nebo do ústředního poplachového plánu a stává se tak ostatní složkou IZS. Poplachový plán IZS je tedy jakýmsi registrem složek IZS, který zároveň nastavuje systém a pravidla spolupráce na daném území při zásahu složek IZS na mimořádnou událost.

Komunikační systémy IZS KOPIS Krajské Operační a Informační Středisko KOPIS Pegas (Matra) (360 MHz) – Všechny základní složky IZS Analogová síť (160 MHz, celostátní a krajské kanály) - zejména HZS, JPO IZS GSM (900/1800 MHz) - všechny složky IZS, starostové obcí a.j. Izolované lokální sítě podílejících se subsložek (MP, vodárny, EON, ČEZ…) VZ VZ KOPIS Radioamaréři Kam s nimi???

Matra – PEGAS Neveřejná digitální převaděčová trunková radiová síť (1994- ) FDMA 380 – 385 MHz modulace GMSK 8-76 kbit/s (4,8-7,2 kbit/s) počet komunikačních kanálů – 4-8 (12) Teoreticky možnost datových přenosů (GPS, telemetrie) HZS, PČR, ZZS

Analogová síť 160 MHz HZS, JPO (dobrovolné jednotky) Kanalizace: 50. léta 32MHz - Orlík, Fremos dále VXN101, 110, VXW010, 020, 100 PR11, 21, 22, PR35 VR20, 21, ZR16 1992 - MAXON, MOTOROLA, BENDIX KING, ASCOM, MIDLAND (AEL) Analogová síť 160 MHz HZS, JPO (dobrovolné jednotky) Kanalizace: Celostátní okresní I – součinostní K – zásahový N – záložní Y – Testovací* F, G, H, J, L, M, P Celostátní – bez PL okresní, převaděče - s PL Signalizace - ZVEII Skladba volacích znaků: PPA -100 P = Hasiči PA = Označení kraje xxx = vlastní identifikace (100 je řídící stanice KOPIS)

GSM - IZS 900,1800 (2100)MHz Provozovatel Telefónica O2 (2001 - ) - Velitelé HZS, PČR, ZZS - Starostové obcí Členové krizového řízení Bezpečnostní rady Vláda ČR a všechny orgány krizového řízení celkem cca 20 000 IZS SIM IMSI Prio flag bez Prio flag Databáze IZS SIM s PRIO

Co můžou radioamatéři nabídnout? Osloví zástupce IZS nabídka radioamatérů s možností využití KV spojení nebo VKV převaděče? K čemu by ho využili? Kolik KV HAMů bude garantovat svou akceschopnost 24/7/365 i v případě zasažení vichřicí a výpadkem napájení? Kolik převaděčů má zajištěn provoz i při výpadku el. energie? Jaké je „přenosová kapacita“ kterou jsme schopni nabídnout? Kolik HAMů je schopno pracovat na profesionální úrovni a zvládnout krizovou situaci komunikačního dispečinku?

Mimořádné události, které mohou v ČR nastat Důsledky počasí – vichřice Povodně Rozsáhlé lesní požáry Ekologické katastrofy – chemičky, jádro Vyhledávání osob (plošné) Na území ČR díky topologii půjde o regionální akce – KOPIS bude vždy řídícím centrem mimořádné události Při kterých událostech a jak mohou být radioamatéři prospěšní?

Při kterých událostech a jak mohou být radioamatéři prospěšní? a) Při selhání profesionálních komunikačních prostředků? muselo by současně dojít k: rozpadu sítě Pegas zničení analogových systémů Rozpadu GSM-IZS b) V případě nedostatečné kapacity vlastních komunikačních prostředků Zde HAM nemají co nabídnout, přenosová kapacita převaděčů a spojení na KV je proti technologiím IZS mizivá Musíme se zaměřit na systémy a služby, které IZS nemá, případně má, ale vzhledem k nákladnosti jen v omezené míře.

Čím můžou radioamatéři přispět? Stav ke dni 19.8.2010 Čím můžou radioamatéři přispět? APRS: Digi 37 digi + igate 18 celkem: 55 Informační zdroje dostupné na APRS: WX stanice HAM 25 WX METAR 12 WX CHMI 38 WX ISMET 93 WX celkem: 168 SPA 317 Detekce blesků – celá ČR Infrastruktura: FM voice převaděce 70cm 34 převaděče 2m 21 Echolink 15 Počet kvalitních přenosných stanic které je možné dát k dispozici pro spojení ? Lidské zdroje: Počet radioamatérů ochotných kdykoli (24/7/365) za jakéhokoli počasí vyrazit na místo události a podílet se na spolupráci se záchrannými složkami ? ? ?

! Lidské zdroje Minimální počet lidí: Koordinace Operativa Aby bylo možné uvažovat o zařazení do ústředního poplachového plánu HZS ČR Akceschopnost – připravenost 24/7/365 včetně vybavení příslušným HW Požadavky: Dosažitelnost – V každém kraji musí být tým, který bude navázán na místně příslušný KOPIS Zastupitelnost – Vzhledem k nepřetržité akceschopnosti a kontinuitě projektu nelze jakékoli pozice stavět na jedné osobě Minimální počet lidí: Koordinace Operativa HW, SW - vývoj HW,SW - výroba působnost Min.počet 2 14*3 2 42 Celá ČR Kraj ! Celkem: 48 lidí

Co IZS nemá? Jednoduché sledování pohybujících se objektů - (jednotka, velitelé, speciální vozidla, vyhledávácí skupiny, průzkumná a hasební letadla včetně možnosti přenosu stavových hlášení) – tracekery Meteodata v zájmových oblastech - (fixní či mobilní meteostanice – směr a rychlost větru, teplota) – traceker + meteo Mobilní telemetrie – měření analogových i stavových veličin všeho druhu, např. měření výšky vodní hladiny, znečištění ovzduší, úroveň radiace, bouřkové výboje, čidla pohybu, intenzity světla, detekce kouře a požáru, detekce zaplavení – traceker + příslušné čidlo Možnost sledování výše uvedeného přímo na místě zásahu – Yaesu-VX-8, případně TM-D700 (710), FTM-350 nebo v případě zřízení komunikačního štábu v místě zásahu NTB+TNC+WINAPRS, APRS-SA či jiný SW

APRS Toto byl původní záměr Boba WB4APR – vytvořit otevřený systém, který bude nezávislý na infrastruktuře, nezávislý na platformě, nezávislý na účelu použití, levný, spolehlivý, jednoduchý, flexibilní… Tyto atributy ho předurčují pro krizové využití!

Co nám to může přinést? Potěšení z aktivit, které mají smysl a jsou přínosem pro společnost Přístup k dotacím – pakliže se povede zařazení do složek spolupracujících s IZS je otevřený přístup ke krajským i státním dotacím. Zviditelnění radioamatérů jak v očích veřejnosti, tak zvýšení prestiže před úřady Jako složka spolupracující s IZS bude snazší se probojovat na zajímavé lokality s převaděči, DIGI, majáky (vše můžeme prohlásit jako stacionární součást krizového systému a např. nájem či el. může jít z dotací krajů)

Co je pro to potřeba udělat? Zahájit seriózní jednání na úrovni vedení IZS s jasným konceptem Vytvořit skupinu HAMů kteří se budou ochotni podílet na : Vývoji HW dle požadavku IZS Nasazení a obsluze v případě mimořádných událostí Údržba a provoz stabilních zařízení (DIGI, IGATE…) Zajistit finanční prostředky na zbudování pilotního systému abychom předvedli že nejde jen o „kecy“ Další vývoj a výrobu bude možné pokrýt z dotací.

A co to tak orientačně stojí? APRS DIGI – 2000Kč (např.OT2m 1700,- jakékoli jednokanálové rádio 300,-) (lze použít jakékoli PC z popelnice za 0Kč + Bycom, TNC… zvukovka…) Tracker – homemade - 150Kč, profi cca 800Kč Tracker s Meteostanicí – Opentrack 800Kč + W8681 2600,- nebo komplet za cca 3000Kč (ADS-WS1) Speciení telemetrie – Tracker (od 150 do 2000,-) + příslušné čidlo (PIR, kouřové, fotodioda, termistor, tlakový spínač z pračky (zaplavení), tlakové čidlo lineární a kus trubky (měření vodní hladiny) Yaesu VX-8 cca 11000,- Kenwood TM-D710 – 14 000,-

A.R.E.S. Z definice ARRL zcela nepoužitelné – jako hraní na vojáky dobré… Naprosto nevhodné pro použití ve střední Evropě Digitální druhy provozu ARES: AMTOR, PACTOR, CW  Sítě založené na KV a převaděčích, zcela nevhodná koncepce pro integraci IZS Ignoruje technický rozvoj a pokrok v oblasti HAMRADIO Kdo nevěří… http://www.arrl.org/FandES/field/pscm/sec1-ch1.html

TRASA (pokus z dílny ČRK) Práce začaly již v roce 2001 Jediný výsledek – pracovní skupiny ČRK Pokus o aktivaci – 2002 povodně – hlavní organizátor reagoval, když první české domy míjely Drážďany Uspořádání jednoho setkání – praktický dopad „0“ 9 let činnosti – výsledek „0“ (pokud mám správné informace, jak pompézně TRASA vznikla, tak potichu zanikla) Nicméně pokus tu byl a zjistilo se, že tudy ne…

Děkuji za pozornost Další podrobnosti naleznete na: http://www.hamradio.cz http://www.aprs.cz ok1mx@seznam.cz