Senzory pro EZS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače teploty, tlaku a výfukových plynů Tematická oblast:Zapalování Ročník:2.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII- 6.1 ZAPOJENÍ VF ELII-
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektromagnetická slučitelnost
Pasivní součástky Nejrůznější formy a tvary
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Základy automatického řízení 1
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektromagnetická slučitelnost
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Elektronické zesilovače
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
MATEMATIKA Funkce.
Číslicová technika.
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Elektromotor a jeho využití
Elektromagnetická slučitelnost
Základní zapojení zesilovačů
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Senzory pro EZS.
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Teplota – souhrnná cvičení II.
Číslicová technika.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_ Regulace
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Elektromagnetická slučitelnost
Elektromagnetická slučitelnost
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Elektromagnetická slučitelnost
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Regulátory integrační
Číslicové měřící přístroje
Číslicové měřící přístroje
Analogové násobičky.
Digitální učební materiál
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Senzory pro EZS

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III/2-12-01_Měřicí řetězce se snímači Autor: Ing. Janyška Lubomír Tématický okruh: Senzory pro EZS Ročník: II. Datum tvorby: 10.03.2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Janyška Lubomír

Měřicí řetězce se snímači   Každá fyzikální veličina může být měřena přímo nebo nepřímo. Například výšku hladiny ve vyrovnávací nádrži by bylo možno přímo odečítat na stupnici a na základě výšky hladiny zapínat nebo vypínat čerpadlo doplňující kapalinu.

Pro účely automatického řízení a regulace je častěji používáno nepřímé měření. V příkladu na obrázku posouvá hladina kapaliny plovák s kruhovým magnetem podél trubicovitého snímače polohy magnetu (tj. snímače výšky hladiny) Kruhový magnet v plováku zapne vždy jeden jazýčkový kontakt v trubicovém snímači a nastaví tak odpor mezi vývody snímače úměrný výšce hladiny h, která je zde měřenou veličinou x. Plovák spolu s trubicovým snímačem převádějí hodnotu měřené veličiny x=h na napětí U1 jako měřicí signál y1 a tvoří spolu snímač nebo senzor.

Snímač (čidlo) převádí měřenou fyzikální veličinu na elektrický měřicí signál. Snímač na obr. řídí jen přiváděnou pomocnou energii, chová se tedy pasivně. Aktivní snímač vyrábí měřený signál sám, jako např. termočlánek. Aktivní snímače jsou zdrojem měřeného signálu, pasivní snímače potřebují pomocnou energii. Výstupní signál snímače je většinou zesílen přenosovým členem (zesilovačem) a v případě potřeby také linearizován. Snímač (čidlo), přenosový člen (zesilovač + korekční člen) a ukazatel tvoří měřící řetězec.

Při řízení velkých zařízení jsou snímány a centrálně vyhodnocovány různé veličiny, které musí být převedeny na signál stejného druhu (např. napětí) a velikosti v určitém rozsahu (např. +- 10V), který pak odpovídá např. rozsahu +- 500 mm (ve výšce hladiny) nebo např. rozsahu 0 až 800 N. Snímače s přenosovými členy se nazývají převodníky jednotek. Jednotné výstupní signály bývají v rozsazích např. +- 5mA, 1V-5 V, 4 mA-20 mA, 1 mA-5 mA nebo 5Hz až 25 Hz. Převodníky jednotek dávají na výstupech napětí, proudy a kmitočty ve standardních rozsazích.

Při velké vzdálenosti měřidla od místa snímání dat (nad 200 m) mohou v případě napěťového signálu ovlivnit přesnost měřené úbytky napětí na vedení. Je-li měřený signál proudový (u stabilního proudového zdroje), je možno problém úbytku napětí pominout. Také při kmitočtové modulaci nebo při číslicovém signálu nehrají vzdálenosti žádnou roli. Proudové signály, číslicové signály a kmitočtově modulované signály nejsou citlivé na zkreslení při přenosu na větší vzdálenosti.

Měřící řetězec může být částí regulačního okruhu Měřící řetězec může být částí regulačního okruhu. Měřený signál pak odpovídá stávající hodnotě výšky hladiny a společně s řídící hodnotou přiveden na regulátor, který zapíná čerpadlo při nízké hodnotě výšky hladiny a vypíná při vysoké hladině kapaliny. Je-li vyrovnávací nádrž částí velkého zařízení, naskýtá se možnost, přivést výstupní signály měřícího řetězce k procesoru, který může ostatní proměnné přizpůsobit výšce hladiny.   Měřící řetězce se snímači umožňují přenášet měřené veličiny na velké vzdálenosti za účelem měření, registrace, řízené regulace, případně dalšího zpracování.

Snímače bývají stále častěji v jednom pouzdře s přenosovým (zesilovacím) členem mikroprocesoru. Mluvíme potom o inteligentních snímačích. Takto integrované snímače mohou měřené signály převádět na jiný typ signálu, zpracovat je a na základě zpracovaní činit rozhodnutí a vysílat řídící signály nebo také převádět přes odpovídající rozhraní informace centrálnímu počítači Inteligentní integrované snímače nahrazují celé měřící řetězce

Z jakých částí se skládá měřící řetěz? Otázky k opakování:   Jakou úlohu má snímač? Z jakých částí se skládá měřící řetěz? Co je to převodník měřených jednotek? Jaké měřené signály jsou upřednostňované při přenosu na velké vzdálenosti? Nápověda Nápověda Nápověda Nápověda

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu snímačů fyzikálních veličin. Žáci na základě studia stanoví vlastnosti a funkce jednoduchých obvodů pro systémy EZS. Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Janyška Lubomír