Veřejná služba z hlediska ústavního pořádku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zaměstnání 2. ročník tříletého studia č. 272 Dana Kubelková
Advertisements

Sociální pomoc SOCIÁLNÍ POLITIKA II.
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Obecné požadavky na výstavbu
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Míra nezaměstnanosti mírně klesla
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Liberec
Institut veřejné služby
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rozdíly a interakce veřejné služby a dobrovolnické služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů Ústí nad Labem
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
 zabezpečuje občany ve společensky uznaných situacích, na které se není možné předem připravit (mateřství, výchova dítěte, apod.).
Organizace sociální správy
Ústava ČR VY_32_INOVACE_ 10 - Ústava Čr.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření20.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Všeobecná deklarace lidských práv
Materiál objasňuje žákům, že zákonů je mnoho a musí být rozděleny podle okruhů lidského života.
Katastr nemovitostí odstoupení od smlouvy
Elektronická učebnice - II
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Správa sociálního zabezpečení
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Životní prostředí jako veřejný statek
Dávky pomoci v hmotné nouzi. Předmět úpravy (§ 1) - Poskytování pomoci - Základní životní podmínky (biologické, psychické a sociální) (biologické, psychické.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Z0027 GEOGRAFICKÁ ANALÝZA TRHU PRÁCE úvodní informace + cvičení září 2013.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Institut veřejné služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Veřejná služba 2017.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Odborná konference „Veřejná služba“
Rok 2017 a novely zákona o pomoci v hmotné nouzi
Správa sociálního zabezpečení
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Správa sociálního zabezpečení
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Legislativní zakotvení veřejné služby a jeho historie
Aktuální situace na trhu práce v Kraji Vysočina
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Právní problematika břehových porostů
JUDr. Milan Tomeš - Profil
Transkript prezentace:

Veřejná služba z hlediska ústavního pořádku

Praktický význam Rozsudek Nejvyššího soudu 21 Cdo 1851/2016-179 NS rozhodl, že užitek z protiústavní veřejné služby je bezdůvodné obohacení, které je třeba vrátit tomu, kdo službu vykonával

Úvodní poznámka o charakteru ústavního práva Ústavní pořádek není manuál na ovládání pračky (ani trestní zákoník), řada jeho ustanovení zcela záměrně umožňuje řadu různých interpretací. Některé ústavní normy jsou jednoznačné (trest smrti se nepřipouští, Sněmovna má 200 poslanců), řada jiných, hlavně z oblasti základních práv občanů, ovšem jednoznačná není, a zásadní roli hraje výklad Ústavního soudu Z toho plyne, že Ústavní soud je svým způsobem nevyhnutelně politický orgán, interpretace ústavy se všude na světě má tendenci poněkud měnit s ohledem na měnící se společenskou atmosféru a potřeby, které se promítají i do toho, jaké je složení soudu

Relevantní ustanovení Listiny základních práv a svobod Čl. 41 odst. 1: „Práv uvedených v čl. 26, čl. 27 odst. 4, čl. 28 až 31, čl. 32 odst. 1 a 3, čl. 33 a 35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí.“ Čl. 9 (není omezen čl. 41) (1) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám. (2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na: a) práce ukládané podle zákona osobám ve výkonu trestu odnětí svobody nebo osobám vykonávajícím jiný trest nahrazující trest odnětí svobody, b) vojenskou službu nebo jinou službu stanovenou zákonem namísto povinné vojenské služby, c) službu vyžadovanou na základě zákona v případě živelních pohrom, nehod, nebo jiného nebezpečí, které ohrožuje životy, zdraví nebo značné majetkové hodnoty, d) jednání uložené zákonem pro ochranu života, zdraví nebo práv druhých.

Relevantní ustanovení Listiny základních práv a svobod Čl. 26 odst. 3 (je omezen čl. 41) Každý má právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací. Občany, kteří toto právo nemohou bez své viny vykonávat, stát v přiměřeném rozsahu hmotně zajišťuje; podmínky stanoví zákon. Čl. 28 (je omezen čl. 41)  Zaměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé pracovní podmínky. Podrobnosti stanoví zákon.

Relevantní ustanovení Listiny základních práv a svobod Čl. 30 (je omezen čl. 41)   (1) Občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele. (2) Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek. (3) Podrobnosti stanoví zákon.

Historie právní úpravy zásluhovosti dávek Zákon č. 482/1991 Sb. o sociální potřebnosti nahrazen zákonem o pomoci v hmotné nouzi   § 3 odst. 5 „Občan vedený v evidenci uchazečů o zaměstnání se nepovažuje za sociálně potřebného, pokud neprojevuje snahu zabezpečit si zvýšení příjmu vlastní prací. Dále se za sociálně potřebného občana nepovažuje občan vedený v evidenci uchazečů o zaměstnání déle než jeden rok, pokud bez vážných důvodů odmítne vykonávat veřejně prospěšné práce, které odpovídají jeho zdravotnímu stavu a dopravní dosažitelnosti zaměstnání, nebo krátkodobé zaměstnání, které odpovídá dopravní dosažitelnosti zaměstnání; dojde-li k přerušení doby vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání kratšímu než tři měsíce, doby vedení v evidenci se sčítají.“ Celkem nepochybně v souladu s ústavním pořádkem

Historie právní úpravy zásluhovosti dávek 2 § 3 odst. 1 zákona č. 111/2006 Sb. o pomoci v hmotné nouzi „Nestanoví-li tento zákon jinak, osobou v hmotné nouzi není osoba, která a) není v pracovním nebo obdobném vztahu, popřípadě nevykonává tyto vztahy alespoň v rozsahu 20 hodin měsíčně, ani nevykonává samostatnou výdělečnou činnost a není vedena v evidenci uchazečů o zaměstnání, popřípadě osoba, která je v pracovním nebo obdobném vztahu, ale nemá z těchto vztahů v rozhodném období příjem, s výjimkou osoby, která je“ senior, dítě + zdravotní důvody ALE je z toho řada výjimek – ohrožení života, zdraví atd.

Původní zákon o pomoci v hmotné nouzi Zákon č. 111/2008 Sb. o pomoci v hmotné nouzi účinnost 1. ledna 2007   § 3 odst. 1 „Nestanoví-li tento zákon jinak, osobou v hmotné nouzi není osoba, která (...) c) prokazatelně neprojevuje dostatečnou snahu zvýšit si příjem vlastním přičiněním (§ 11)“ § 12 odst. 2 „Za projevenou snahu o zvýšení příjmu vlastní prací se považuje a) prokázaná vlastní snaha o zvýšení příjmu z výdělečné činnosti ve smyslu odstavce 1, zejména využitím služeb agentur práce, inzerce, nabídek výdělečné činnosti prostřednictvím internetu a korespondence se zaměstnavateli, b) plnění povinností uchazeče o zaměstnání, c) výkon veřejně prospěšných prací nebo krátkodobého zaměstnání zprostředkovaného úřadem práce, d) výkon dobrovolnické práce, je-li tato práce vykonávána alespoň v rozsahu 20 hodin týdně, a to pouze po dobu, kdy osoba nadále splňuje podmínku uvedenou v písmenu a)“

Reforma z roku 2008 Nový § 18a zákona o pomoci v hmotné nouzi „(1) Veřejnou službou se rozumí pomoc obcím nebo dalším subjektům zejména v oblastech zlepšování životního prostředí, udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, pomoci v oblasti kulturního a sportovního rozvoje a sociální péče. Veřejná služba je vykonávána osobami v hmotné nouzi a osobami vedenými v evidenci uchazečů o zaměstnání54) na základě písemné smlouvy, která obsahuje…..“ Toto je zhruba v zákoně dodnes; V § 12 byla dobrovolnická služba nahrazena odkazem na toto ustanovení § 18a

Reforma z roku 2011 Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti   § 30 odst. 2 písm. d) „Uchazeče o zaměstnání krajská pobočka Úřadu práce z evidence uchazečů o zaměstnání rozhodnutím vyřadí, jestliže (…) d) odmítne nabídku vykonávat veřejnou službu v rozsahu nejvýše 20 hodin týdně v případě, že je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 2 měsíce,“ Toto Ústavní soud zrušil v Pl. ÚS 1/12 § 12 zákona o pomoci v hmotné nouzi byl reformou zrušen a rozhodnutí ÚS ho neobnovilo

V současnosti platná a účinná úprava Novela zákona o zaměstnanosti č. 367/2016 Do zákona vrácen § 12 definující zvýšení příjmů vlastní prací „(2) Za projevenou snahu o zvýšení příjmu vlastní prací se považuje a) prokázaná vlastní snaha o zvýšení příjmu z výdělečné činnosti ve smyslu odstavce 1, zejména aktivní součinností s krajskou pobočkou Úřadu práce ve spojitosti s evidencí uchazečů o zaměstnání, využitím služeb agentur práce, inzerce, nabídek výdělečné činnosti prostřednictvím internetu a korespondence se zaměstnavateli, b) výkon veřejně prospěšných prací nebo krátkodobého zaměstnání zprostředkovaného krajskou pobočkou Úřadu práce, c) výkon veřejné služby (§ 18a), je-li tato služba vykonávána alespoň v rozsahu 20 hodin měsíčně, a to pouze po dobu, kdy osoba nadále splňuje podmínku uvedenou v písmenu a)“

Co se stane? Těžko říct Úprava veřejné služby je zjevně bližší tomu, co bylo v zákoně před reformami, které ÚS shledal jako protiústavní ALE úprava před reformami se k Ústavnímu soudu nedostala + došlo ke změně atmosféry ve společnosti (?)

Děkuji za pozornost ziegler.ales@vlada.cz