Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ A_ SVET_10 Klasické období antické filosofie Téma sady: Člověk a svět Obor, ročník: Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření: červenec 2013 Anotace: Sofisté, Sokrtés, Platón, Aristotelés Metodický obsah: Výklad nového učiva, interaktivní opakování
Klasické období antické filosofie 5.- 4. století př. K (rozkvět Athén, výhra nad Persií), demokracie Věnují se člověku, jeho myšlení a problémům = antropologický obrat ve filosofii Nehledají pralátku Srovnávají, pochybují, hledají, co je správné Význam mají řečnící Hlavní představitelé – Sofisté, Sokratés, Platón, Aristotélés
Sofisté Tzv. učitelé moudrosti (později negativní oslovení) Učili lidi za peníze argumentovat (hlavně triky) Prohlašují, že neexistují měřítka, podle kterých můžeme poznat, kdo má pravdu. Hlavní je prosadit si svoji pravdu a vyhrát Tzv. sofismata - slovní hříčky a triky Zdánlivě logická tvrzení pro oklamání druhého př. Tento pes je Tvůj. Tento pes je otec. Tento pes je Tvůj otec… Význam sofistiky – člověk a jeho myšlení jako předmět filosofie,rozvoj gramatiky a lingvistiky Představitelé: Protágorás a Gorgiás
Sókratés (asi 469 – 399 př. K) Byl proti bezbřehé demokracii – má vládnout ten, kdo to umí a má k tomu schopnosti Obžalován s bezbožnosti a kažení mládeže Nic nenapsal – vedl však tzv. sókratovské dialogy s lidmi na tržištích (i s prostitutkami, vojáky) Maieutika = pomáhání na svět myšlenkám Oproti Sofistům přesvědčen, že existují obecné principy (axiomy), které existují samy o sobě a které lidé dokážou rozumem poznat Daimonion = svědomí, vnitřní varovný hlas Známý citát: „Vím, že nic nevím“
Sókratés (asi 469 – 399 př. K) Obr. 1 Sókratés [1]
Platón (427 – 347 př. K) Nejvýznamnější Sókratův žák Jeho díla jsou hojně zachovaná – 25 dialogů, Ústava, Zákony Tvůrce nauky o idejích a o nesmrtelnosti duše Mýtus o jeskyni – věci jsou pomíjivé x ideje jsou nepomíjivé Antické ctnosti: moudrost, statečnost, uměřenost, spravedlnost Hledání ideální formy státu
Platón (427 – 347 př. K) Obr. 2 Platón [2]
Aristotelés (384 – 322 př. K) Žák a oponent Platóna, z města Stageira „Platón je mi drahý, ale pravda je mi ještě dražší.“ – často se s Platónem neshodl Na žádost Filipa Makedonského vychovával mladého Alexandra Makedonského Upadl v nemilost (jak s Alexandrem, tak i s Ahenami) Spisy metafyzika – První filosofie, dualismus Spisy o logice, Organon – zakladatel logiky (analytika) Spisy etické – Etika Nikomachova – etika středu Politické názory - politeia
Aristotelés (384 – 322 př. K) Obr. 3 Aristotelés [3]
Vytvořte správnou dvojici Aristotelés, Daimonion, Dialog, Dualismus, Etika středu, Maieutika, Platón (2x), Sofisté, Sofismata, Sókratés, Svět idejí Vnitřní hlas, svědomí Zakladatel logiky Nesmrtelnost duše Slovní hříčky Aristotelova ontologie Antické ctnosti Pomáhání na svět myšlenkám Aristotelova etika Platonovo typické dílo Učitelé moudrosti „Vím, že nic nevím.“ Mýtus o jeskyni Daimonion Aristotelés Platón Sofismata Dualismus Maieutika Etika středu Dialog Sofisté Sókratés Svět idejí
Zdroje a autorská práva DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN 80-7235-233-4. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Vyd 8., V KNA 2. Překlad Miroslav Petříček, Petr Rezek, Karel Šprunk. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007, 653 s. Studium (Karmelitánské nakladatelství), sv. 2. ISBN 978-807-1952-060. Obrázky: JOANBANJO. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Estatueta_de_S%C3%B2crates,_exposici%C3%B3_La_Bellesa_del_Cos,_MARQ.JPG?uselang=cs ECLUS, Élisée. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:D369-platon.-L2-Ch8.png?uselang=cs JASTROW. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg?uselang=cs Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.