Metody vzdělávání dospělých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora meziobecní spolupráce
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Spolupráce s firmami – cesta k partnerství školy a praxe Doc. RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Benchmarking nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Didaktické prostředky
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Hotelnictví a gastronomie zblízka (vzdělávací program se stážemi) Zpracovala: Tvrdoňová Anna Datum: 2013.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
CZ / /0329 Interní trenéři – klíč k úspěchu malé firmy AIVD ČR AMSP ČR Ondřej Palán, ,
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Rozhodovací procesy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vzdělávání zaměstnanců
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
aneb Assessment Centre a Development Centre
Didaktické metody Androdidaktika.
Řízení a plánování kariéry
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Kariérové poradenství a podnikavost
Transkript prezentace:

Metody vzdělávání dospělých

POJMEM DIDAKTICKÁ METODA SE ROZUMÍ Druh a způsob vyučování a učení, tj. lidských činností v procesu výuky. Didaktické metody představují základ pro komunikaci mezi lektorem a účastníkem.

DIDAKTICKÉ METODY

ROZDĚLENÍ DIDAKTICKÝCH METOD Metody transferu Metody facilitace Přednáška Instruktáž Seminář Koučink Dialogické metody Workshop Problémové metody Open Space Technology Konzultace Studijně-řešitelská činnost Exkurze Výcviková firma Ověřování znalostí a dovedností E-learning Pramen: vlastní konstrukce

METODY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Metody diagnostické a klasifikační Metody přednáškové Metody dialogické Metody problémové Metoda programového učení Metody výcvikové

METODA PŘEDNÁŠKY I Výhody: Potřeba prezentace ucelených myšlenek větší skupině účastníků. Nákladově nejúčinnější rozšíření určitého druhu informací.

METODA PŘEDNÁŠKY II Nevýhody: Pasivní role účastníka. Oslabuje motivaci k učení, blokuje tvořivé myšlení. Neexistence zpětné vazby. Koncept autority řečníka (patent na rozum). Problémy s pozorností: „vědomí vstřebá jen tolik, kolik snese zadnice“.

PŘÍPRAVA LEKTORA NA PŘEDNÁŠKU A CVIČENÍ Informace od organizátora Interpretace projektu, (účastníci, prostředí) vlastní studium, příprava pomůcek Místo konání (učebna, laboratoř) Způsob činnosti (ústní, písemná, pohybová) Základní analýza Vlastní podklad pro přednášku forma Úvod (cíle, atmosféra) Jádro výkladu Důkazy a příklady Shrnutí a závěr (Překvapení?) Realizace přednášky Cvičení Frontální Individuální Skupinové

JAK ZÍSKAT ZÁJEM O UČEBNÍ LÁTKU? JAK UDRŽET POZORNOST ÚČASTNÍKŮ? Netradiční úvod (kuloárové informace, zajímavé podrobnosti). 2. Vhodně stylizujte, uvádějte argumenty a příklady. Vpadněte in medias res – do středu děje. Udržujte oční kontakt, střídejte tón řeči, sílu hlasu, tempo řeči, doprovodné gestikulace. Oživte výuku názornými pomůckami.

DISKUZNÍ METODY Diskuse spojené s přednáškou Řetězová diskuse Diskuse na základě tezí Diskuse na základě referátu účastníka Řízená diskuse Veřejná diskuse Panelová diskuse Diskuse v malých skupinách

VÝUKOVÉ POUŽITÍ METODY BRAINSTORMING Okruh účastníků by neměl být příliš velký (4-12 lidí). Složení skupiny by mělo být v širokém spektru odborných znalostí a zkušeností (bez velkých hierarchických rozdílů). Problém by měl být jednoduše formulován. Prostředí klidné, nerušené. Doporučuje se před zahájením „rozcvička“.

PRAVIDLA PRO „BRAINSTORMING“ Spontánní formulace nápadů, všechno musí být zaznamenáno. Neuplatňuje se autorské právo (rozvíjí se nápady předešlé). Nápady nesmí být hodnoceny či kritizovány.

BRAINWRITING – BEZPROSTŘEDNÍ ZAPISOVÁNÍ NÁPADŮ

SEMINÁŘE V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH I Volba tématu semináře Výběr tématu by měl lektor provádět po vzájemné dohodě s účastníky a organizátory. Téma by mělo být známo v dostatečném předstihu. Zadání referátů a koreferátů by mělo být jasné, konkrétní a adresné.

SEMINÁŘE V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH II 2. Příprava účastníků Referáty první orientační studium pramenů, analýza textu, hlavní myšlenky, srovnání různých pramenů, vypracování referátu (vlastní stanovisko). b) Koreferáty Navazují na referáty a kriticky zhodnocují jejich závěry (doplňují a rozvádějí).

SEMINÁŘE V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH III 3. Řízení semináře úvodní slovo lektora, vystoupení účastníků s referáty a koreferáty, diskuse, zhodnocení referátů, koreferátů a diskuse, vyhodnocení, shrnutí, závěry semináře.

POUSTER INTERVIEW Je typem diskusní metody, praktikované zejména na vědeckých seminářích, sympoziích, kolokviích. Lektor (účastník vzdělávací akce) vystoupí před plénem v rámci stanoveného časového limitu jen krátce se základními tezemi svého vystoupení. Pro zájemce o bližší údaje provádí pak ve vymezených prostorech další podrobnější prezentaci, nejčastěji s pomocí vizualizačních pomůcek a je k dispozici konkrétním zájemcům ke konzultacím a zodpovězení otázek.

ČLENĚNÍ METOD PROBLÉMOVÉHO VYUČOVÁNÍ A UČENÍ SITUAČNÍ METODY PROBLÉMOVÉ METODY INSCENAČNÍ METODY EKONOMICKÉ HRY

ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ I Pochopit úkol Přehled. Co hledám. Co je mi známo. Zvláštní podmínky. Hledání souvislostí a cesty k řešení (pořádání dat a poznámky) Hledání těžiště. Hledání kritérií. Rozhodnutí pro vlastní postup.

ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ II 3. Uskutečnění řešení Řešení krok po kroku kontrolovat. 4. Prověřování řešení Kontrolování řešení ve vztahu k zadání úkolu. Zlepšování. Přepracování řešení.

PRINCIPY PROGRAMOVÉHO VYUČOVÁNÍ A UČENÍ Přesné vymezení cílů. Vymezení učebních kroků. Aktivní reakce účastníků. Okamžité vyhodnocování výsledků. Vlastní tempo učení. Hodnocení a korekce programu.

LINEÁRNÍ PROGRAM (Dle Skinnera) 1 2 3 Cíl (Dle Presseyho) 1 2 3 Cíl

VĚTVENÝ PROGRAM 1b 2a 1a 1 2 3 Cíl 2b 3a

POSTUP PŘI PROJEKTOVÉ METODĚ Výběr tématu či zadání práce Vypracování projektu Vedení účastníků při vypracování projektu Obhajoba projektu

PROJEKTY ŘÍDÍCÍ ČINNOSTI V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH (PVD) Projekt: písemná práce řešící praktický, podnikový problém v rámci kurzu nebo jiné školící aktivity. Cíle projektové metody v PVD: Přispět k řešení problémů vysílající organizace. Prokázat tvůrčí schopnost účastníků kurzu. Motivovat účastníky k dalšímu vzdělávání.

MENTÁLNÍ MAPA INSTRUKTÁŽE

PODSTATA KOUČOVÁNÍ PODLE J. WHITMORA (upraveno) Seberealizace Formování identity Rozhodování Vědomí + Odpovědnost (pochopení problémů) Znalosti dovednosti Zkušenosti

MODEL GROW – růst, sílit, zvyšovat Konečný cíl Čtyři oblasti koučování Cíle – krátkodobé, dlouhodobé Zjištění skutečného stavu věcí Možnosti a alternativní strategie (postup činnosti) Co se má udělat, kdy a kdo to udělá a jaké je vůle to udělat Pramen: Whitmore J., Koučování, Management Press, Praha 1994 Výkonnostní cíl Postup

KLADENÍ OTÁZEK PŘI KOUČOVÁNÍ MANAŽERŮ (podle J. Whitmora, cit. dílo) Co máte v úmyslu dělat? Kdy to chcete udělat? Bude tato činnost v souladu s vašimi cíli? S jakými překážkami se můžete setkat? Kdo musí být informován? Jakou podporu potřebujete? Jak a kdy hodláte získat podporu? Co dalšího očekáváte?

WORKSHOP / OPEN SPACE TECHNOLOGY Didaktická metoda označující pracovní (výukové) setkání, jehož cílem je řešení speciálního problému (úkolu) mimo běžnou rovinu řízení. Open Space Technology Didaktická metoda označující pracovní (výukové) setkání, jehož cílem je shromáždit kvalifikovaná řešení ke všem tématům, která zajímají účastníky tohoto setkání.

Znak Workshop Open Space Výstup Cíl a obsah Řešit různé dílčí problémy hospodářské, řídící a rozhodovací praxe. Řešit komplexnější problémy hospodářské, řídící a rozhodovací praxe. Lektor Odborně kompetentní osoba s moderačními a facilitačními schopnostmi. Odborně poučená osoba s výraznou moderační a facilitátorskou schopností a dovedností. Účastníci Specialisté v oboru řešeného tématu nebo lidé zainteresovaní na jeho řešení (manažeři). Účastníci nejsou předem známí, většinou jsou to lidé, které řešený problém zajímá. Způsob řešení Jediné dílčí, předem stanovené téma, se řeší do hloubky, hledá se nová kvalita, nové myšlenky, způsoby uvažování. Účastníci nadnesou všechny otázky, které je zajímají v souvislosti s problémem. Na všechny tyto otázky se hledají odpovědi v různých variantách ve skupinové práci. Výstup Závěrečný dokument s řešením problému. Ten musí všichni akceptovat a podepsat. Není k dispozici jiným lidem než účastníkům workshopu. Závěrečný dokument, kde jsou shrnuty všechny názory účastníků na řešení zkoumaného problému. Dokument nemusí všichni akceptovat, ani podepsat. Je určen i pro jiné zájemce než jsou účastníci Open Space.

VHODNÁ TÉMATA PRO METODU WORKSHOP Změny systému řízení Zdokonalování organizační struktury Změna podnikové kultury Formování pracovních týmů Systém přípravy manažerů, obchodních zástupců… Učení jako LOGICKÝ ZÁKLAD všech změn v podnikové sféře.

EXKURZE V PVD Příprava Průběh Vyhodnocení Studium problematiky Vstupní informace Pro další rozvoj účastníků Informace o navštíveném podniku Prohlídka pracovišť Pro školící pracoviště Vyjádření účastníků k cíli exkurze Závěrečná diskuse Eventuelně pro navštívený podnik Příprava podniku na přijetí exkurze

VÝCVIKOVÉ (CVIČNÉ) FIRMY PŘEDSTAVUJÍ FORMU VZDĚLÁVÁNÍ ZPROSTŘEDKUJÍCÍ KLÍČOVÉ KVALIFIKACE Schopnost komunikovat a spolupracovat Vlastní aktivita a osobní odpovědnost Dovednost používat moderní informační technologie Kvalifikace budoucnosti (týmová práce, samostatnost, schopnost dále se vzdělávat)

TRADIČNÍ VYUČOVÁNÍ (školství, profesní vzdělávání dospělých) Učební plán Složení jednotlivých předmětů (tematik) podle určitých kritérií (cílů) Výsledkem (výstupem) výuky je určitým způsobem profilovaný absolvent, který je více (či méně) připraven na praktické situace. Výcvikové firmy Vědecky (prepedeuticky) zpracované poznatky spojené s odborně orientovaným vzděláváním aplikované na obchodní činnosti (případy) a praktické situace.

ANDRAGOGICKÝ KONCEPT CVIČNÉ FIRMY Získání obchodních znalostí a dovedností (příjem objednávek, zakázky, faktury apod.). Osvojení si klíčových kvalifikací. Učení se činnosti (learning by doing), ve zcela konkrétních podmínkách. „Skloubení“ odborné kompetence s obchodní komunikací i v cizím jazyce.

KONCEPT JAZYKOVÉ VÝUKY (tradiční vyučování) Slovní zásoba Výslovnost Gramatika Porozumění psanému i mluvenému slovu Hovořit Číst Překládat Sociálně-kulturní komunikace

KONCEPT JAZYKOVÉ VÝUKY (cvičná firma) Dialogy Příjem návštěvníka Jednání se zákazníkem Diskuse o obsahu dopisů Rozhovory o obchodních partnerech Rozhovory o obchodních aktivitách a politice firmy Rozhovory na politická a hospodářská témata

KONCEPT JAZYKOVÉ VÝUKY II (cvičná firma) 2. Obchodní dopisy (odborné termíny, pravopis, slovní zásoba, forma dopisů) 3. Telekomunikace (telefon, fax, PC, telegram, telefax) 4. Vytváření textů (reklama, zprávy, statistky, apod.)

Hledající se vztahy mezi kvalitou ve vzdělávání a aplikací efektivních výukových metod

INOVAČNÍ FORMY, RESP. METODY VYUČOVÁNÍ Jsou ty, které hledají nové cesty ke zkvalitnění vyučovacího procesu. Problémové vyučování Řešení problémů v simulované či reálné podobě Projektové vyučování Plánování a realizace změn v realitě E-learning Podpora výuky po informační stránce Didaktická podpora procesu sebevzdělávání, samoučení

ZÁSADY PRO POUŽITÍ DIDAKTICKÝCH METOD Správná metoda neexistuje. Existují více či méně aktivizující metody. aktivita účastníků přednáška učební rozhovor samostatná práce