PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Farmakologie v produkci potravin
Advertisements

Destilace.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
ROZTOKY.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
LIPIDY.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stejnorodé směsi (Homogenní )
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Jak vznikají soli.
Jméno : Ing. Renata Šandová
Základy chemických technologií 2009 ORGANICKÁ TECHNOLOGIE JE SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KETRÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA SUROVINY NA KONEČNÝ VÝROBEK.
VY_52_INOVACE_ZB03_0364TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZB03_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Neutralizace.
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Hydroxidy.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Tuky Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ch_047_Mýdla Ch_047_Deriváty uhlovodíků_Mýdla Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Složení látek a směsí Hmotnostní podíly složení ropy: Uhlík: 84–87.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
TUKY = LIPIDY. Tuky Jsou estery vyšších (mastných) karboxylových kyselin a glycerolu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Lipidy Gabriela Uherčíková, Bakalářská práce,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
Oběhová soustava Složení krevní plazmy.
EU peníze středním školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
EU_52_sada1_18_ZPM_Ruční výroba mýdla_Cup
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU

VÝROBA MÝDLA Mýdlo je sodná nebo draselná sůl vyšších mastných kyselin. Vyrábí se zmýdelněním, tj. reakcí tuků s hydroxidem sodným nebo draselným (event. s uhličitanem sodným nebo draselným). Vznikne mýdlo (sůl mastné kyseliny) a glycerol. Dalšími technologickými postupy jsou nové rozpuštění ve vodě a jeho čištění chloridem sodným. Mýdlo se zbaví zbytků glycerolu a upraví přidáním lanolinu, barvících a vonných látek, stabilizátorů, desinfekčních látek a dezodorantů. Přidávají se i mastné kyseliny na úpravu chemického složení (70-80%) a glycerin.

PRANÍ Částice mýdla má dvě složky – nepolární (dlouhý uhlíkový řetězec) − polární (COO- a Na+) Nepolární část vodu odpuzuje, ale rozpouští tuky, není rozpustná ve vodě. Polární část vodu přitahuje a způsobuje rozpouštění mýdla ve vodě, ale ne v tucích. Špína je většinou směs tuků s dalšími organický- mi nebo anorganickými sloučeninami.

PODSTATA praní

PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU V PRAXI Pro praní v automatických pračkách je možné místo pracího prášku, který obsahuje těžko odbouratelné nebo škodlivé látky (např. fosforečnany), vyrobit a použít jiný levný přípravek zvaný mýdlový sliz. Pomůcky a chemikálie: 1 ks (180 gramů) jádrové mýdlo (např. „s jelenem“) 150 gramů krystalické nebo práškové sody 1 litr horké vody asi 9 litrů teplé vody Pomůcky: varná konvice, nádoba na objem 10 l s víkem, vařečka, struhadlo

Postup: 1. Mýdlo nastrouháme na jemno a nasypeme do kbelíku o objemu asi 10 litrů. 2. Zalijeme asi 1 litrem horké vody (ohřáta ve varné konvici) a mícháním vařečkou připra- víme mýdlový roztok. 3. Vsypeme asi 150 gramů sody (můžeme navážit nebo odměřit odměrkou) a zamícháme. 4. Dolijeme do objemu 10 litrů teplou vodou a opět zamícháme a necháme vychladnout. Když roztok získá pokojovou teplotu, jeho konzistence se změní z tekutiny na gel – sliz. 5. Do pračky dávkujeme podle stupně zašpinění. Běžné dávkování je 200 ml slizu na jednu dávku prádla (asi 4 kg).

PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU V LABORATOŘI Úkol: Připravit jednu dávku mýdlového slizu. Pomůcky a chemikálie: váhy, kádinka (nebo jiná nádoba s označením 200 ml), skleněná tyčinka (nebo jiné míchadlo), varná konvice, struhadlo, nůž, jádrové mýdlo, soda, voda

Pomůcky a chemikálie

MÝDLO NAVÁŽÍME A NASTROUHÁME

A NASYPEME DO NÁDOBY.

PŘILEJEME ASI 100 ML HORKÉ VODY a zamícháme

NAVÁŽÍME SODU A NASYPEME DO MÝDLOVÉHO ROZTOKU

ZAMÍCHÁME a doplníme po rysku 200 ml

NECHÁME VYCHLADNOUT

Doplň text: Složení mýdlového slizu je jednoduché: …………. , ………. a voda Doplň text: Složení mýdlového slizu je jednoduché: ………….., ………. a voda. Proto je to ……………….šetrný výrobek se stejnou účinností jakou mají běžné prací prášky. Ve srovnáním s pracím práškem neobsahuje: ………………………………………. Úkol: Náklady na jednu pračku pro sliz jsou 0,5 Kč (nepočítáme el. energii na praní). Zjisti náklady u jiných pracích prášků a porovnej. Zároveň uveď výhody a nevýhody použití mýdlového slizu a pracího prášku pro nás a životní prostředí a zhodnoť.