Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.
Advertisements

Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 9 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: červen 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3441 NázevZpráva a zpravodajství Téma hodinyZpráva a zpravodajství.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Jsou venkovské školy horší než městské?
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Název prezentace (DUMu)
Marketing 6 Nástroje propagace.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Psychologie reklama.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Pravidla srozumitelnosti projevu a instruování
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vliv reklamy na společnost
Obecné výklady o důkazech
Přídavná zařízení.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Části obchodního dopisu, osnova
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Pořádek slov v české větě
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Publicistický styl Mgr. Michal oblouk

zaměření na široké vrstvy čtenářů přesvědčovací, získávací funkce Publicistický styl styl sdělovacích prostředků/masmédií (tisk, rozhlas, televize) snaží se rychle a výstižně informovat čtenáře/posluchače různého věku a vzdělání o aktuálních událostech – projevy musí být srozumitelné, jednoznačné, přesvědčivé, připravené a promyšlené (písemná nebo mluvená forma) význačné rysy: zaměření na široké vrstvy čtenářů informativní funkce přesvědčovací, získávací funkce základní zdroj informací – zpravodajské agentury (ČTK)

JAZYK PUBLICISTICKÉHO STYLU vyznačuje se dvěma rysy: 1) ustáleností, automatizací vyjadřování ustálené způsoby vyjadřování výrazy, které se používaly tak často, že se jejich použití zdá samozřejmé, že se předpokládá, očekává (např. ožehavý problém, žhavá současnost, zájem veřejnosti, vytvářet něčemu prostor, mít určité rezervy,…) pokud se automatizovaný výraz používá příliš často, stává se z něj klišé/fráze (např. ujíždí nám vlak, stojíme nad propastí, držet prst na tepu doby, nastavovat kritické zrcadlo,…) 2) oživením, aktualizací vyjadřování takové užití jazykového prostředku, které působí svou novostí, neobvyklostí, upoutává pozornost čtenářů nová, neobvyklá spojení (např. dát něčemu zelenou) když se ujme, stává se z něj spojení automatizované

Jazyk publicistického stylu neutrální spisovný jazyk typické výrazy = publicismy využití podstatných jmen a sloves, s mírou používáme přídavná jména a příslovce vyhýbáme se krátkým slovům (velmi, zcela, dosti, značně, poněkud, jaksi), které oslabují výpověď hodně využíváme slova a, ale, avšak, nicméně, ve skutečnosti, na druhé straně, kromě toho,… většina článků se píše ve 3. osobě odstavcový háček = poslední slova odstavce logicky souvisejí s první větou následujícího odstavce NE – zdrobněliny (děťátko), superlativy (překrásný), vulgarismy, počešťování cizích výrazů, hromadění slov ve 2. pádu (nabízení možností trávení volného času dětí) k oživení slouží rozmanité členění textu, používání výrazných titulků a různé grafické prostředky

ŽÁNRY 2) smíšené – fejeton, sloupek, dopis, interview,… 1) publicistické – např. úvodník, článek, kritika, reportáž, komentář,… 2) smíšené – fejeton, sloupek, dopis, interview,… 3) zábavné – obrazové přílohy, anekdoty, křížovky, horoskopy, kalendář, ankety 4) jiné – reklamy, inzeráty

novinář

plošná a řádková inzerce Stálé prvky novin záhlaví - jméno novin (ustálená grafická podoba), čitelné, výrazné a hezké slogan - věta, která pravidelně doprovází záhlaví, nejčastěji bývá umístěna pod ním první řádek pod záhlavím - obvykle obsahuje datum, den, číslo a ročník, příp. místo uši - stále se opakující titulky v rozsahu celých novin rubriky - ustálené typy publicistických útvarů tiráž - technické a vydavatelské údaje na konci novin obrazový materiál - zejména fotografie, musí být doplněny popisky plošná a řádková inzerce

Kompozice článku základem je kvalitní logická výstavba (chronologický postup), využívá se systému obrácené pyramidy = čelo podává nejdůležitější informaci, potom následují doplňující fakta, častá je také tzv. hra s kostkami – jednu informaci klademe za druhou základní typy úvodu: shrnující (kdo, kdy, co, jak, kde, proč), akcentující (zdůrazňuje jeden aspekt události), s citátem, s otázkou, překvapivý, provokující,… osnova článku: a) úvod – shrnující čelo (musí upoutat) b) vlastní stať – další podrobnosti, zákulisí, dodatečné informace c) závěr – pozadí událostí, předpokládaný další vývoj

ČLÁNEK titulky: velmi citlivé místo novin, musí být živé a stručné, konkrétní, obsahovat přiměřený počet slov, vyhýbáme se nesrozumitelným zkratkám, důležitá je grafická podoba a umístění popisky: texty, které doprovázejí otištěné fotografie, bývají co nejstručnější, psány v čase přítomném psaní článku - 5 základních kroků: 1) dostat nápad 2) získat podklady 3) analyzovat získaná fakta, naplánovat článek 4) napsat článek nanečisto 5) opravit článek a přepsat ho načisto zásady dobrého psaní: přesnost, stručnost, srozumitelnost redigování článku: každý článek si novinář musí po sobě přečíst (autor + jiný publicista, korektor)

NOVINY Noviny jsou pravidelně vycházející publikace (periodikum), které denně (deník, často kromě neděle) nebo nejméně týdně (týdeník) přinášejí nejnovější události ze všech možných oblastí a co nejrychleji o nich informují co nejširší veřejnost. Noviny se tisknou ve velkém formátu na novinovém papíře a místo vazby se skládají. Prodávají se na stáncích a v automatech nebo doručují předplatitelům. Typické noviny mají svoji charakteristickou grafickou úpravu, jejich obsah se dělí na rubriky a často doplňuje vkládanou týdenní přílohou. Důležitou částí novin je také reklama. Jednotlivé noviny se rozlišují typickou grafickou úpravou a záhlavím. Na první stránce bývají hlavní zprávy, úvodník a stručný přehled důležitých článků uvnitř. Obsah novin lze rozdělit na zpravodajství, publicistiku (úvahy, komentáře), další rubriky a reklamu, která je z velké části financuje; některé noviny se financují pouze z reklamy a rozdávají zdarma. Tematicky se obsah novin dělí na rubriky, které se buď vyskytují v každém čísle (politika, hospodářství, počasí, kultura, sport), anebo jednou týdně, případně jako zvláštní příloha (typicky věda a technika, školství, hobby, motorismus, hodnocení výrobků a podobně).

časopisy Časopis je periodická publikace obsahující většinou odborné informace. Od novin se časopisy odlišují především delší periodicitou, cílenějším zaměřením na užší cílovou skupinu čtenářů, vyšší cenou a lepší grafickou úpravou. Z informačního hlediska nejsou časopisy příliš vhodné k popisování aktuálních zpráv, vždy obsahují zastaralé události. Časopisy vycházejí většinou týdně, po čtrnácti dnech, měsíčně, čtvrtletně, nebo nepravidelně. Členění časopisů podle obsahu - časopisy pro děti, časopisy pro –náctileté, časopisy pro ženy, časopisy pro muže, časopisy o počítačích, erotické a pornografické časopisy, sportovní časopisy, společenské časopisy, lifestylové časopisy, inzertní a promo časopisy, hobby časopisy, literární časopisy, sci-fi a fantasy časopisy, zpravodajské časopisy, vědecké časopisy, filmové časopisy, časopisy o turistice

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Publicistick%C3%BD_styl http://www.hayrat.net/video/gazeteciler.htm http://www.habervitrini.com/haber.asp?id=279620 http://mobil.idnes.cz/mob_tech.aspx?c=A080618_160609_mob_tech_apo http://modranskenoviny.cz/?m=200911 http://princessofverry.blog.cz/0806/nejlepsi-casopis http://matejak.blog.cz/0701 http://cs.wikipedia.org/wiki/Noviny http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Casopis http://knihovna.fsv.cuni.cz/Aktuality/?startPagingPosition=80