Obecná psychopatologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná psychopatologie
Advertisements

Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Sociální deviace v SPSP
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Diagnostika Kognitivní procesy.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Komunikace s osobou postiženou kognitivní poruchou
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Speciální psychiatrie – MKN 10
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Musíš se mnoho učit, abys poznal, že málo víš.“ Michel De Montaigne
Psychologie test.
OSOBNOST.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Organické duševní poruchy
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Centra kolegiální podpory
Kognitivní (poznávací) procesy
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Když vás potká vyhoření
Témata kognitivní psychologie
Inkontinence Michaela Matoušková.
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Podpora samostatného bydlení
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Obecná psychopatologie Mgr. Jiří Macháček Psychosomatická klinika

Základní pojmy v psychiatrii Psychopatologie – nauka popisující symptomatiku duševních poruch Zabývá se: Vědomím Vnímáním Myšlením Pamětí Emocemi Inteligencí Chováním Osobností

Kvantitativní kvalitativní Poruchy vědomí Vědomí jako stav bdělosti, pozornosti, vigilita, arousal Vědomí jako uvědomování si sebe a okolí Poruchy vědomí Kvantitativní Krátkodobé Dlouhodobé kvalitativní

Somnolence Sopor Koma Poruchy vědomí Synkopa – krátkodobé bezvědomí Kvantitativní porucha vědomí je poruchou vigility Somnolence Sopor Koma

Obluzené vědomí - delirium, amence Mrákotné stavy = obnubilace Poruchy vědomí Kvalitativnní poruchy vědomí zahrnují narušení kontaktu s realitou Postiženo vnímání okolí, sebe, myšlení, afektivita I paměť a z toho vyplývá porucha jednání Obluzené vědomí - delirium, amence Mrákotné stavy = obnubilace Stuporozní forma Delirozní forma Vigilamulantní forma Ganserův syndrom

Ze stěny vychází člověk. Cítím hady ve střevech. Poruchy vnímání Smyslové klamy – nepatologické Pravá iluze – zkreslený vjem vzniká nesprávnou interpretací zevního podnětu (deliria a psychózy) Židle je člověk Halucinace – šalebný vjem o jehož pravosti je nemocný nevývratně přesvědčen, vzniká bez zjevného podnětu (intoxikace, psychóza) Ze stěny vychází člověk. Cítím hady ve střevech.

Hmatové, taktilní, kinestetické Čichové a chuťové Poruchy vnímání Halucinace jsou: Sluchové Zrakové Hmatové, taktilní, kinestetické Čichové a chuťové Intrapsychické (vkládání, odnímání, vysílání myšlenek) Pseudohalucinace a pseudoiluze – má náhled na patologii, odliší šalebný vjem od reality

Poruchy myšlení Myšlení – kognitivní proces zpracování informací má poznávací a adaptační funkci Poruchy myšlení Kvantitativní Kvalitativní

Kvantitativní poruchy myšlení Poruchy tempa Bradypsychizmus, extrémně mutismus Tachypsychizmus, extrémně logorhea Poruchy cíle Roztržité myšlení Zabíhavé myšlení Ulpívavé myšlení Nevýpravné myšlení

Poruchy myšlení kvalitativní Myšlenkový záraz u schizofrenie Nesouvislé inkoherentní myšlení Zmatené myšlení – u delirií a amencí Roztříštěné myšlení – u schizofrenie, “slovní salát” Autistické myšlení Magické myšlení Obsese Bludy

Perzekučně paranoidní Bludy Blud je mylné přesvědčení, které vzniklo na chorobném základě, je nevývratný a paticky ovlivňující chování nemocného člověka. Vyskytuje se u onemocnění zpsychotického okruhu např. Schizofrenie nebo porucha s bludy Bludy Megalomanické Mikromanické Perzekučně paranoidní

Obsesivní myšlení a kompulzivní jednání Obsese – přetrvávající myšlenky nebo impulzy, které jsou vtíravé, pro člověka obtěžující, vnímaní jako nesmyslné Člověk má na ně náhled, snaží se je potlačit neutralizovat Okruh neurotických poruch Kompulze – opakující se nutkavé jednání scílem neutralizovat obsesivní impulzy, často ritualizované, stereotypní, člověk má náhled ale nemůže si pomoci Dominantním prožitkem bývá úzkost, závažnost dle hloubky

ultrakrátkodobá Krátkodobá - pracovní Dlouhodobá Deklarativní Poruchy paměti Kognitivní funkce – má schopnost vštěpovat, uchovávat, uchovávat v nezměněné podobě a vybavovat informace Dělení je různé, z hlediska neuropsychologie prakticky: ultrakrátkodobá Krátkodobá - pracovní Dlouhodobá Deklarativní Sémantická Epizodická Nedeklarativní Procedurální Priming Podmiňování

Retrográdní, anterográdní Poruchy paměti Amnézie – porucha deklarativní paměti Retrográdní, anterográdní Tranzitorní globální amnézie – hl. Epizodická paměť, neschopnost zapamatovat nové události Psychogenní amnézie Kontinuální ostrůvkovitá, u disociativních poruch Pseudologia phantastica Konfabulace – u těžkých organických postižení mozku

Poruchy pozornosti Pozoronost – zaměřené vnímání charakterizované koncentrací a kapacitou Hypoprosexie Hyperprosexie Paraprosexie – zaměření pozornosti nesprávným směrem

Poruchy emocí Emoce – vyjadřují citový postoj ke skutečnosti, mají vliv na motivaci a chování Poruchy emocí – charakteristické pro závažné duševní onemocnění Projevy emocí – úzce vázané na autonomní nervový systém

Rozdělení Kladné x záporné Stenizující x astenizující nebo Nižší Vyšší podle intenzity, trvání a průběhu Emoční zabarvení počitků a vjemů Afekty Nálady

Poruchy afektů Patický afekt Patická afektivní dráždivost – skln k silným afektům, u organických onemocnění Paroxysmální afekty – spojené s úzkostí a zlostí Emoční labilita Emoční inkontinence – reakce patickým pláčem I na neemoční projevy Afektivní ambivalence Fobie

Euforická Expanzivní Exaltovná, extatická Explozivní Apatická Bezradná Poruchy nálad Patická nálada – velké změny v intezitě, dlouhodobá ve svém trvání, nezávislá na kvalitě psychogenních faktorů, hluboký vliv na jednání, není měnitelná Rozdělení Euforická Expanzivní Exaltovná, extatická Explozivní Apatická Bezradná Depresivní Manická, hypomanická

Poruchy citů Poruchy vyšších citů – často na organickém základě,nedostatečné rozvitnutí, snížení, ztráta Příklady Disociální porucha Histrioská porucha

Mentální retardace do 2 let, po 2. roce demence Inteligence Inteligence – schopnost adaptivně reagovat na požadavky prostředí Inteligenční kvocient Poruchy intelektu Mentální retardace do 2 let, po 2. roce demence Lehká 50 – 69 Střední 35 – 49 Těžká 20 – 34 Hluboká méně než 20

Katatonní – produktivní a stuporozní forma Poruchy vůle a jednání Kvantitativní poruchy jednání Hypo, hyper agilnost Agitovanost ¨ Kvalitativní poruchy jednání Katatonní – produktivní a stuporozní forma Katalepsie Záraz jednání Negativismus Povelový automatismus Stereotypie Manýrování Raptus Impulziví jednání Automatismy Tiky

Specifické poruchy osobnosti Osobnost – souhrn tělesných a psychických vlastností jedince Poruchy Depersonalizace Transformace Depravace Specifické poruchy osobnosti Příčiny: organické postižení mozku, dlouhodobé zneužívání psychoaktivních látek, projev schizofrenie, důsledek traumatu

Pud pro zpříjemnění existence Poruchy pudů Instinkt – hierarchicky uspořádané stereotypní reakce vedoucí k dosažení cíle, aniž je tento cí subjektu znám Pud – instinktívní činnost u člověka pozměněná indivivuální zkušeností Dělení (dle prof. Vondráčka) Sexuální Péče o potomstvo Pud zachování jedince Obživný Sebezáchovy Orientační Zvídavosti Pud sdružovací Pud pro zpříjemnění existence

Děkuji za pozornost. machacek@psychosomatika.cz