DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Literární dílo a prostředky jeho výstavby Téma Kompozice literárního díla Ročník 1. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby 15. 8. 2012 Anotace Žáci se seznámí se základními kompozičními postupy, s kompozičními postupy založenými na dějovém napětí a s kompozicí klasické tragédie.
KOMPOZICE LITERÁRNÍHO DÍLA uspořádání jazykových prostředků a tematických složek z hlediska, logiky, času a prostoru je součástí formy literárního díla, ale slouží k žádoucímu vystižení jeho obsahu prostředky kompoziční výstavby: v poezii verš a strofa v próze věta, odstavec a kapitola v dramatu výstup a dějství (jednání)
ZÁKLADNÍ KOMPOZIČNÍ POSTUPY kontrast gradace paralelismus opakování pointování
KONTRAST nápadná odlišnost, mnohdy až protikladnost různých prvků díla (postavy, prostředí, city a nálady apod.) „Temná noci! Jasná noci! Obě k želu mne budíte. Temná noc mne v hloubi tiskne, jasná noc mne vzhůru vábí.“ (K. H. Mácha)
GRADACE motivy, situace, významové prvky jsou sestaveny tak, aby se jejich význam stupňoval např. v pohádkách se stupňuje náročnost úkolů, které má hrdina splnit „Zde tisíc různých proplétá se tónů, tu zní, tam volá, a burácí všady.“ (J. Vrchlický)
PARALELISMUS přirovnání prostým přiřazením motivů za sebou (např. pro lidovou poezii je typický paralelismus přírodních a lidských dějů) stejná, nebo obdobná rytmická, gramatická nebo zvuková stavba po sobě následujících veršů nebo vět „on prvním skokem – do půl pole, on druhým skokem – do Tatařína,“ (F. L. Čelakovský)
OPAKOVÁNÍ určitý motiv, verš apod. se objevuje v textu na více místech refrén = opakování verše nebo celé skupiny veršů na konci slok variace = opakování motivu v mírně pozměněné podobě „Co to máš na té tkaničce, na krku na té tkaničce?“ (K. J. Erben)
POINTOVÁNÍ ukončení díla (nebo jeho části) překvapivým, výrazným motivem časté u epigramů a anekdot „“Co sám nerad, nečiň jinému!“ žáku pravil kantor kdesi, třepaje ho za pačesy.“ (K. Havlíček Borovský)
KOMPOZIČNÍ POSTUPY ZALOŽENÉ NA DĚJOVÉM NAPĚTÍ chronologický retrospektivní paralelní řetězový rámcový
CHRONOLOGICKÁ KOMPOZICE vývoj děje probíhá důsledně podle časové posloupnosti (tak, jak události šly za sebou) označuje se také jako kronikářská, protože je typická pro žánr kroniky
RETROSPEKTIVNÍ KOMPOZICE přirozená časová posloupnost ve vyprávění je narušena postupuje prostřednictvím vzpomínky od důsledků k příčinám čtenář se nejprve dozví, jak příběh dopadl, a teprve pak, co se vlastně odehrálo typické pro žánr memoárů (i fiktivních) a detektivek
PARALELNÍ KOMPOZICE souběžně se rozvíjí několik samostatných dějů, které se mohou dříve či později začít navzájem prostupovat, prolínat např. J. R. R. Tolkien: Návrat krále (ve střídajících se kapitolách je líčeno putování Froda a Sama k Hoře osudu a boj Gondoru proti Sauronovi)
ŘETĚZOVÁ KOMPOZICE jednotlivé události zde na sebe navazují bez hlubší souvislosti jde spíše o řetěz samostatných příhod, volně řazených příběhů, spojených hlavním hrdinou např. Haškovy Osudy dobrého vojáka Švejka
RÁMCOVÁ KOMPOZICE dílo se skládá z více příběhů vložených do příběhu hlavního vložené příběhy mohou být rozvíjeny dalšími epizodami např. pohádky Tisíce a jedné noci nebo Dekameron Giovanniho Boccacca
KOMPOZICE KLASICKÉ TRAGÉDIE expozice = úvod děje, výchozí situace kolize = rozvíjení zápletky, zauzlení děje krize = vyvrcholení konfliktu peripetie = nové zauzlení děje, překvapivý zvrat načas odkládající konečné řešení konfliktu katastrofa = tragický závěr
Určete, jaký kompoziční postup je použit v následující ukázce. „Kam jsi chodil snít?“ „Já nesnil. Mně se všecko zdálo.“ „Kam jsi chodil krást?“ „Já nekrad. Bral jsem co se dalo.“ (K. Šiktanc) paralelismus
Určete, jaký kompoziční postup je použit v následující ukázce. „K světlu mísím stín, k sladkosti zakoušené hořkost pelyňku, do věnce dobra vplétám trní zla, už polou vzpřímen padám dolů zas.“ (G. Narekaci) kontrast
Určete, jaký kompoziční postup je použit v následující ukázce. „Manon je dítě. Manon je plavovláska. Manon je první a poslední má láska. Manon, ach Manon, Manon z Arrasu! Manon je moje umřít pro krásu.“ (V. Nezval) opakování
ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1 SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN 80-7235-154-0. vlastní archiv autorky
OBRÁZKY: http://www.databazeknih.cz/images/11_/113/big_marinka-a-jine-drobne-prosy-118582.jpg http://www.antikvariatik.cz/fotovelke/15863.jpg http://www.adplus.cz/files/imagecache/stamp/grafika/201205/72567-73638.jpg http://www.fragment.cz/picture/shop/cz/zbozi/big/v_k%20j%20erben_kytice_201990-01.gif http://www.antikvariat-praha.cz/images/Foto/beletrie/105030.jpg http://www.paseka.cz/photos/0000002886_02.jpg http://www.ebookforum.cz/upload/img/catalog/products/gallery/detail/364-358-1340024900.png http://img.seznamzbozi.cz/direct/iR/importprodukt-orig/0f3/0f3af79de047d8dd9b3114c544b7be69.jpg http://www.arara.cz/i/imgs_orig/937/203937.jpg http://www.rebo.cz/fotocache/bigorig/titulky/15_1000a1noc.JPG http://www.darky-rona.cz/fotky10444/fotos/gen320/gen__vyr_2657ANT-2150.jpg