DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Advertisements

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Pohádka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Škola:. Základní škola a Mateřská škola,. Kostelní 560, Svoboda n
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mýty a pověsti Tematická oblast
Programování a simulace CNC strojů I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
WORD Číslování stránek
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace sestav
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Teplota – souhrnná cvičení II.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Počátky slovesného umění
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Literární dílo a prostředky jeho výstavby Téma Kompozice literárního díla Ročník 1. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby 15. 8. 2012 Anotace Žáci se seznámí se základními kompozičními postupy, s kompozičními postupy založenými na dějovém napětí a s kompozicí klasické tragédie.

KOMPOZICE LITERÁRNÍHO DÍLA uspořádání jazykových prostředků a tematických složek z hlediska, logiky, času a prostoru je součástí formy literárního díla, ale slouží k žádoucímu vystižení jeho obsahu prostředky kompoziční výstavby: v poezii verš a strofa v próze věta, odstavec a kapitola v dramatu výstup a dějství (jednání)

ZÁKLADNÍ KOMPOZIČNÍ POSTUPY kontrast gradace paralelismus opakování pointování

KONTRAST nápadná odlišnost, mnohdy až protikladnost různých prvků díla (postavy, prostředí, city a nálady apod.) „Temná noci! Jasná noci! Obě k želu mne budíte. Temná noc mne v hloubi tiskne, jasná noc mne vzhůru vábí.“ (K. H. Mácha)

GRADACE motivy, situace, významové prvky jsou sestaveny tak, aby se jejich význam stupňoval např. v pohádkách se stupňuje náročnost úkolů, které má hrdina splnit „Zde tisíc různých proplétá se tónů, tu zní, tam volá, a burácí všady.“ (J. Vrchlický)

PARALELISMUS přirovnání prostým přiřazením motivů za sebou (např. pro lidovou poezii je typický paralelismus přírodních a lidských dějů) stejná, nebo obdobná rytmická, gramatická nebo zvuková stavba po sobě následujících veršů nebo vět „on prvním skokem – do půl pole, on druhým skokem – do Tatařína,“ (F. L. Čelakovský)

OPAKOVÁNÍ určitý motiv, verš apod. se objevuje v textu na více místech refrén = opakování verše nebo celé skupiny veršů na konci slok variace = opakování motivu v mírně pozměněné podobě „Co to máš na té tkaničce, na krku na té tkaničce?“ (K. J. Erben)

POINTOVÁNÍ ukončení díla (nebo jeho části) překvapivým, výrazným motivem časté u epigramů a anekdot „“Co sám nerad, nečiň jinému!“ žáku pravil kantor kdesi, třepaje ho za pačesy.“ (K. Havlíček Borovský)

KOMPOZIČNÍ POSTUPY ZALOŽENÉ NA DĚJOVÉM NAPĚTÍ chronologický retrospektivní paralelní řetězový rámcový

CHRONOLOGICKÁ KOMPOZICE vývoj děje probíhá důsledně podle časové posloupnosti (tak, jak události šly za sebou) označuje se také jako kronikářská, protože je typická pro žánr kroniky

RETROSPEKTIVNÍ KOMPOZICE přirozená časová posloupnost ve vyprávění je narušena postupuje prostřednictvím vzpomínky od důsledků k příčinám čtenář se nejprve dozví, jak příběh dopadl, a teprve pak, co se vlastně odehrálo typické pro žánr memoárů (i fiktivních) a detektivek

PARALELNÍ KOMPOZICE souběžně se rozvíjí několik samostatných dějů, které se mohou dříve či později začít navzájem prostupovat, prolínat např. J. R. R. Tolkien: Návrat krále (ve střídajících se kapitolách je líčeno putování Froda a Sama k Hoře osudu a boj Gondoru proti Sauronovi)

ŘETĚZOVÁ KOMPOZICE jednotlivé události zde na sebe navazují bez hlubší souvislosti jde spíše o řetěz samostatných příhod, volně řazených příběhů, spojených hlavním hrdinou např. Haškovy Osudy dobrého vojáka Švejka

RÁMCOVÁ KOMPOZICE dílo se skládá z více příběhů vložených do příběhu hlavního vložené příběhy mohou být rozvíjeny dalšími epizodami např. pohádky Tisíce a jedné noci nebo Dekameron Giovanniho Boccacca

KOMPOZICE KLASICKÉ TRAGÉDIE expozice = úvod děje, výchozí situace kolize = rozvíjení zápletky, zauzlení děje krize = vyvrcholení konfliktu peripetie = nové zauzlení děje, překvapivý zvrat načas odkládající konečné řešení konfliktu katastrofa = tragický závěr

Určete, jaký kompoziční postup je použit v následující ukázce. „Kam jsi chodil snít?“ „Já nesnil. Mně se všecko zdálo.“ „Kam jsi chodil krást?“ „Já nekrad. Bral jsem co se dalo.“ (K. Šiktanc) paralelismus

Určete, jaký kompoziční postup je použit v následující ukázce. „K světlu mísím stín, k sladkosti zakoušené hořkost pelyňku, do věnce dobra vplétám trní zla, už polou vzpřímen padám dolů zas.“ (G. Narekaci) kontrast

Určete, jaký kompoziční postup je použit v následující ukázce. „Manon je dítě. Manon je plavovláska. Manon je první a poslední má láska. Manon, ach Manon, Manon z Arrasu! Manon je moje umřít pro krásu.“ (V. Nezval) opakování

ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1 SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN 80-7235-154-0. vlastní archiv autorky

OBRÁZKY: http://www.databazeknih.cz/images/11_/113/big_marinka-a-jine-drobne-prosy-118582.jpg http://www.antikvariatik.cz/fotovelke/15863.jpg http://www.adplus.cz/files/imagecache/stamp/grafika/201205/72567-73638.jpg http://www.fragment.cz/picture/shop/cz/zbozi/big/v_k%20j%20erben_kytice_201990-01.gif http://www.antikvariat-praha.cz/images/Foto/beletrie/105030.jpg http://www.paseka.cz/photos/0000002886_02.jpg http://www.ebookforum.cz/upload/img/catalog/products/gallery/detail/364-358-1340024900.png http://img.seznamzbozi.cz/direct/iR/importprodukt-orig/0f3/0f3af79de047d8dd9b3114c544b7be69.jpg http://www.arara.cz/i/imgs_orig/937/203937.jpg http://www.rebo.cz/fotocache/bigorig/titulky/15_1000a1noc.JPG http://www.darky-rona.cz/fotky10444/fotos/gen320/gen__vyr_2657ANT-2150.jpg