VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 06_Základní poznatky o houbách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Advertisements

Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 10_Soustava rozmnožovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
HOUBY Stopkovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_04_Les_houby Téma: Ekosystémy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Houby, VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
POLOLETNÍ PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
VY_32_INOVACE_20_PŘV_HOUBY NAŠICH LESŮ
2. Houby vyšší z podhoubí vyrůstá plodnice – klobouk + třeň
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
TÉMA: Rostliny-opakování
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_PRVOUKA
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Lišejníky - Lichenes.
Houby s plodnicemi. AUTOR: Eliška Jurčicová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_04_Houby
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Informační gramotnost
Různé podmínky života na Zemi
Přírodní vědy DUM 23 HOUBY - TEST
HOUBY (opakování) VY_32_INOVACE_06-47 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Poznáváme houby.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Co si vezmu na….
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
VY_32_INOVACE_02_PŘV_ROSTLINY
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
3. Houby Houby – mají buňky bez chlorofylu
1. 1.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 06_Základní poznatky o houbách Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : září 2011

Základní poznatky o houbách patří do lesního podrostu nejde o rostlinu (neobsahují zelené barvivo a vyživují se jiným způsobem než rostliny) plodnice hub vyrůstají z podhoubí, které čerpá vodu a živiny z jiného organismu(odumřelá těla rostlin a živočichů) často srůstají s kořeny stromů (kozák březový pod břízami, klouzek modřínový pod modříny, křemenáč osikový pod osikou apod.) rozmnožují se výtrusy viditelná je plodnice (klobouk a třeň), v půdě je podhoubí

Jednotlivé části těla houby

Hlavní zásady správného houbaře Znáš hlavní zásady správného houbaře? Ne všechny houby, které najdeme, jsou jedlé. Plodnice některých hub jsou smrtelně jedovaté nebo nesprávným zacházením se jedovatými stát mohou. Znáš hlavní zásady správného houbaře? Zásady správného houbaře Sbírám plodnice těch jedlých hub, které bezpečně znám. Plodnici z půdy opatrně vykroutím a podhoubí zahrnu lesní půdou. Houby ukládám do košíku, nikdy ne do plastových sáčků, mohou se zde zapařit a stát se jedovatými. Houby zpracuji v kuchyni co nejdříve. Houby, které sám nesbírám, nechám v klidu dále růst. Pro jiného houbaře může být tato houba pochoutkou, nebo je potravou pro lesní zvěř, či se podílejí na tvorbě humusu.

Popiš jednotlivé části těla houby

JEDLÉ NEJEDLÉ JEDOVATÉ Dovedeš sám nebo s pomocí atlasu či encyklopedie doplnit tabulku různými zástupci hub? JEDLÉ NEJEDLÉ JEDOVATÉ Řešení křemenáč, žampion polní, hřib borový, kozák habrový Řešení holubinka smrdutá, bedla černošupinatá, bělochoroš, hřib žlučník Řešení muchomůrka zelená, muchomůrka panterová, lysohlávka česká, závojenka olovová

Pokus se ukončit neúplné věty. Houby jsou nezelené rostliny, protože neobsahují ………………………………………… . Vyživují se ……………………………………………………………………………………………………… . Základní část těla hřibu tvoří bílá vlákna v půdě nazývaná ………………………………………… . Část, kterou sbírají houbaři, se jmenuje ……………………………………………… Plodnice má dvě části …………………………………………….. a …………………………………………… . Všechny houby se rozmnožují pomocí ………………………………………………………. , které se vytvářejí na stěnách lupenů nebo rourek. Nápověda Plodnice, výtrusy, chlorofyl, podhoubí, klobouk, odumřelá těla rostlin a živočichů, třeň

Rébusy. V každém obrázku je zašifrovaný název houby. Rozluštíš je? P M Ž A U Z L O E K I B L D E A K O Á Z K A B K N E M Ř Á Č

Písmeno u správné odpovědi zakroužkuj a zapisuj do tajenky. Houby sbíráme do P čehokoli Z košíku. Sbíráme pouze houby, Á které známe I všechny. Jedovaté houby S neničíme L zničíme. Plodnici z půdy E vyřežeme A opatrně vykroutíme. Podhoubí F vytrhneme D přikryjeme půdou. Nasbírané houby Y brzy zpracujeme I zpracujeme kdykoli. Tajenka : Známe všechny správného houbaře. ZÁSADY

Víte, že. Autor zajímavostí udělal v textu tři chyby Víte, že? Autor zajímavostí udělal v textu tři chyby. Umíš je najít a opravit? Houby mohou být skvělou lahůdkou, zdrojem léků (Penicilin); jiné jsou jedovaté tak, že dokážou zabít nebo jsou ničivými škůdci – například dřeva. Houby s obrovskými plodnicemi – plísně, způsobují různá onemocnění; naproti tomu houby známé jako kvasinky napomáhají při výrobě piva, vína. Některé druhy kvasinek používají pekaři do těsta. Označení houba skrývá podivuhodně různorodou skupinu organismů, které dokáží vyrobit svou vlastní potravu, proto jsou nuceny žít na jiných živých organismech nebo na mrtvém či rozkládajícím se organickém materiálu. Houby rostou neviděné po většinu svého života, protože hlavní struktury – houbová vlákna, žijí nad povrchem země.

Víte, že. Autor zajímavostí udělal v textu tři chyby Víte, že? Autor zajímavostí udělal v textu tři chyby. Umíš je najít a opravit? Řešení Houby mohou být skvělou lahůdkou, zdrojem léků (Penicilin); jiné jsou jedovaté tak, že dokážou zabít nebo jsou ničivými škůdci – například dřeva. Houby s obrovskými miniaturními plodnicemi – plísně, způsobují různá onemocnění; naproti tomu houby známé jako kvasinky napomáhají při výrobě piva, vína. Některé druhy kvasinek používají pekaři do těsta. Označení houba skrývá podivuhodně různorodou skupinu organismů, které dokáží nedokáží vyrobit svou vlastní potravu, proto jsou nuceny žít na jiných živých organismech nebo na mrtvém či rozkládajícím se organickém materiálu. Houby rostou neviděné po většinu svého života, protože hlavní struktury – houbová vlákna, žijí nad pod povrchem země.

Metodický list Tento digitální učební materiál je určen žákům 4.ročníku, předmět Přírodověda, část Houby. Využije se na interaktivní tabuli s popisovačem, žáci mohou prezentaci zpracovávat na svých počítačích, pracovní listy se mohou vytisknout. Žáci se seznámí se základními poznatky o houbách, tyto znalosti pak využijí při zpracování pracovních úkolů. Kromě prezentace lze v hodině u tohoto tématu využít brainstorming (žáci na lístky píší, co je napadne u otázky „Co víš o houbách“. Lístky pak shromáždí na stole, popřípadě připevní na magnetickou tabuli a odpovědi roztřídí podle významových okruhů. Závěrem může být na tabuli vytvořená myšlenková mapa. Snímek č.2 - 3 : výukové snímky, lze je použít jako základ zápisu do sešitů Snímek č. 4 : vybízí k diskusi žáků k otázce správných zásad houbařů, názory jeden žák zapisuje na tabuli, ty pak mohou žáci konfrontovat s řešením v prezentaci Snímek č. 5 : žáci popíší stavbu těla hub, nezapomenou na rourky (lupeny) na spodním okraji klobouku hub Snímek č. 6 : žáci ve skupinách hledají v atlase či encyklopedii (www.wikipedia.org) houby patřící do dané skupiny; některé zástupce pak napíší na tabuli; příklady jsou skryty i pod barevnými obrazci, objeví se na klik myší

Snímek č. 7 : žáci doplňují text, v případě potřeby na klik myší zobrazíme nápovědu; slova zde nejsou seřazena podle textu a nejsou také ve správném tvaru, správné seřazení – chlorofyl, odumřelá těla rostlin a živočichů, podhoubí, plodnice, klobouk, třeň, výtrusy. Snímek č. 8 : žáci řeší rébusy ( holubinka, žampion, klouzek, bedla, kozák, babka, křemenáč ); mají-li žáci atlas, mohou si v něm tyto houby najít a prohlédnout, sledovat, které z nich mají rourky a které lupeny, posoudit jestli jsou rourky nebo lupeny typičtější u jedovatých nebo u jedlých hub Snímek č. 9 : žáci řeší tajenku spojováním logicky souvisejících výrazů, na klik myší se zobrazí její řešení Snímek č. 10 : žáci si přečtou další zajímavosti o houbách a snaží se najít tři chyby, řešení je na následujícím snímku

Použitý materiál Přírodověda 4.ročník, J.Jurčák a kol., nakl.Prodos Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 4.ročník, H.Mühlhauserová Zdroje obrázků : www.cmis.cz/dum Pozadí : http://www.biopix.dk/photos/jcs-macrolepiota-procera-21495.jpg pozadí Snímek č.3 : http://files.pancelcino.webnode.cz/200000231-9befe9cf18/houba_popis.jpg tělo houby Snímek č.4 : http://img2.mf.cz/812/801/1-holcicka_s_houbou.png Snímek č.5 : http://fispa.hustej.net/gify/hribek.gif Snímek č.7 : http://www.seniortip.cz/portal/cz/seniortip/article/4162/Image/otaznik4.jpg Snímek č.8 :http://sgwebdesignhub.com/tjoom2/images/stories/cards/st_patricks_day_animated_gif_3.gif čtyřlístek