Opakování Nauka o slovní zásobě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
nadřazená, podřazená, souřadná
Advertisements

SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.16
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_338_Tvoření slov AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
NAUKA O SLOVĚ.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa SLOVNÍ ZÁSOBA – OBOHACOVÁNÍ SKLÁDÁNÍM A ZKRACOVÁNÍM - Český jazyk obsahuje.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.1 sousloví Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_55 Název školy: ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název: Obohacování slovní zásoby Slovní zásoba – obohacování slovní zásoby Téma: Slovní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_18_Skládání a zkracování Téma: 6A_ČJ7.roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obohacování slovní zásoby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Příprava na čtvrtletní prověrku – 7. třída
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
VY_32_Inovace_6.1.1 sousloví
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Slovotvorba Nauka o tvoření slov.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Opakování Nauka o slovní zásobě

Úkol: 1) Pokuste se vyjmenovat co nejvíce sousloví.

Řešení: jižní pól, černé uhlí, skok do výšky, městský úřad, rodné číslo, cestovní kancelář, mlýnek na mák, nemoc z povolání, domov mládeže, český jazyk, zasedací síň, osobní vlak, třídní kniha, kyselina sírová, pravý úhel, jízdní kolo, zmije obecná, obývací pokoj, šicí stroj, Středozemní moře, vysoké napětí…

Úkol: 2) Podle obrázků zkuste určit správné frazémy:

Bez práce nejsou koláče = k výsledku je třeba vynaložit určité úsilí

Mít máslo na hlavě = mít veřejnou ostudu

Dělat Zagorku = vymlouvat se, dělat drahoty

Co je tady slovem nadřazeným??

Úkol: Zamyslete se nad významem slov na jednotlivých řádcích. Najdete-li na řádku slovo, jež není na stejném stupni významové hierarchie jako ostatní, podtrhněte ho a pojmenujte ho z hlediska významových vztahů vůči ostatním či některému z nich. Pokud takové slovo nenajdete, pojmenujte všechna slova na řádku.

1. plazi – ptáci – savci – lidoopi 2. odvozování – skládání – tvoření slov – zkracování 3. borovice – smrk – modřín – jedle 4. radon – prvek – rtuť – selen

1. plazi – ptáci – savci – lidoopi podřazené slovu savci 2. odvozování – skládání – tvoření slov – zkracování 3. borovice – smrk – modřín – jedle 4. radon – prvek – rtuť – selen

1. plazi – ptáci – savci – lidoopi podřazené slovu savci 2. odvozování – skládání – tvoření slov – zkracování nadřazené ostatním slovům 3. borovice – smrk – modřín – jedle 4. radon – prvek – rtuť – selen

1. plazi – ptáci – savci – lidoopi podřazené slovu savci 2. odvozování – skládání – tvoření slov – zkracování nadřazené ostatním slovům 3. borovice – smrk – modřín – jedle slova jsou souřadná, nadřazené je jehličnan 4. radon – prvek – rtuť – selen

1. plazi – ptáci – savci – lidoopi podřazené slovu savci 2. odvozování – skládání – tvoření slov – zkracování nadřazené ostatním slovům 3. borovice – smrk – modřín – jedle slova jsou souřadná, nadřazené je jehličnan 4. radon – prvek – rtuť – selen

Úkol: Vymyslete řady synonym k výrazům: a) narodit se b) lenošit c) senioři

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: přiřaď ke správné vrstvě slova bižule – nespisovná, studentský slang truchlivý – spisovná, archaismus záhy – spisovná, archaismus tunelovat – spisovná, hovorová vrstva infinitiv – spisovná, neutrální vrstva jipka – nespisovná, profesní mluva dát kanára – nespisovná, sportovní slang bionafta – spisovná, neutrální vrstva loch – nespisovná, argot mobil – spisovná, hovorová vrstva

Úkol: Uveďte, která sousloví zastupují slova: panelák = panelový dům občanka = občanský průkaz finančák = finanční úřad, úředník osobák = osobní automobil, rekord, vlak

Úkol: Uveďte, která sousloví zastupují slova: panelák = panelový dům občanka = občanský průkaz finančák = finanční úřad, úředník osobák = osobní automobil, rekord, vlak

Úkol: Uveďte, která sousloví zastupují slova: panelák = panelový dům občanka = občanský průkaz finančák = finanční úřad, úředník osobák = osobní automobil, rekord, vlak

Úkol: Uveďte, která sousloví zastupují slova: panelák = panelový dům občanka = občanský průkaz finančák = finanční úřad, úředník osobák = osobní automobil, rekord, vlak

Úkol: Uveďte, která sousloví zastupují slova: panelák = panelový dům občanka = občanský průkaz finančák = finanční úřad, úředník osobák = osobní automobil, rekord, vlak

Ve které z možností není uvedeno sousloví? A) komunikační fiasko B) motorový olej C) hlasová schránka D) slzný plyn

Co je základní jednotkou slovní zásoby? a) slovo b) pojmenování c) věta

Co platí o pasivní slovní zásobě? a) rozumíme jí a používáme ji b) rozumíme jí, ale sami ji neužíváme c) nerozumíme jí

Který z výrazů je víceslovným pojmenováním? a) jogurt v lednici b) skok do dálky c) jízda do práce

Jak lze charakterizovat vícevýznamovost? a) jako jev, kdy má jedno slovo více významů b) jako jev, kdy jednu věc označuje více slov c) jako jev, kdy má více slov podobný význam

Které ze slov není vícevýznamové? a) taška b) stehno c) oko

Co platí o homonymech? a) mají stejný tvar, ale zcela různý význam b) mají společný význam, ale zcela různý tvar c) mají protikladný význam

Co jsou to synonyma? a) slova souznačná b) slova protikladná c) slova souzvučná

Co je synonymem k slovu uvidět? a) podívat se b) spatřit c) mrknout

Jak se nazývají slova opačného významu? a) homonyma b) synonyma c) antonyma

V které možnosti jsou všechny dvojice slov antonymy? a) milý – laskavý, nebo – či, běžet – utíkat, nebe – ráj b) před – za, odejít – přijít, líný – pilný, radost – smutek c) hodný – zlý, do – z, bdít – spát, kočka –pes

Jak se nazývají nově utvořená slova? a) historismy b) archaismy c) neologismy

Co nepatří mezi kladně citově zabarvená slova? a) slova dětská b) slova familiární c) slova pejorativní

Co je to pojmenování přenesené na základě vnitřní souvislosti? a) metafora b) hyperbola c) metonymie

Které ze spojení lze označit jako metaforu? a) hřeben hor b) lže jako když tiskne c) mít střechu nad hlavou

Původ a příbuznost slov Slovotvorba Původ a příbuznost slov

Vznik slova potřeba pojmenovat nový jev základ: existující slovo a jeho význam = slovo základové nově vzniklé slovo = slovo utvořené př. čas -> časovat

souvislost mezi nimi = shodný kořen slova nese věcný význam zde: čas- nově vzniklé slovo – může být slovem základovým dalším slovům př. časovat -> časovaný

základové a utvořené slovo – nemají stejný věcný význam př. lakomý – vlastnost, lakomec – osoba společná část: slovotvorný základ zde: lakom- rozdílná část: slovotvorný prostředek zde: -ec

Slovotvorný prostředek předpona (např. pře-krásný), přípona (např. hlad-ový), koncovka, která vytváří nové slovo (trn – trn-í), ne ale, pokud jde jen o jiný mluvnický tvar (mal-ý, mal-ému) hláskové rozdíly (modrý – modře)

Příklad:

Slova příbuzná s blízkým významem mající shodný kořen např. lyže – lyžař - lyžovat

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělník hrát vy- chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník hrát vy- chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- hrát vy- chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník hrát vy- chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vy- chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát vy- chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- herna chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- herna chudý chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- herna chudý chudák chud- -ák bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- herna chudý chudák chud- -ák zchudnout bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- herna chudý chudák chud- -ák zchudnout bohatý bohatství boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- herna chudý chudák chud- -ák zchudnout bohatý bohatství bohat- boháč

Úkol – doplňte tabulku: Slovo základové Slovo utvořené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek Slovo příbuzné dělat dělník děl- -ník dílna hrát vyhrát -hrát vy- herna chudý chudák chud- -ák zchudnout bohatý bohatství bohat- -ství boháč

Souvislosti Struktura českých slov je často překladatelským oříškem. Dokládá to třeba název filmu Postřižiny (1980) režiséra Jiřího Menzela. Cizí jazyky si u něj totiž nedokázaly poradit se slovotvornými prostředky. Anglický i německý překlad názvu filmu (Cutting It Short, Kurzgeschnitten) je tak založen jen na věcném významu slovotvorného základu (stříhat nakrátko). Překlady tedy nijak nepřipomínají někdejší obřadné první stříhání vlasů chlapcům na znamení přechodu z věku dětského do jinošského.

Odvozování slov Slova jsou jako domy. Ani o tom nevíte, ale stavíte je z tak malých částí, jako je třeba po-. Dvě písmenka nehrají žádnou roli, myslíte si možná. Omyl! Je snad jedno, jestli mluvíte, nebo někoho pomluvíte? Jestli ho opravíte, nebo popravíte? Jestli něco děláte, nebo poděláte? Tak vidíte! Zkuste vymyslet podobné příklady a přemýšlejte, jak může pár písmenek na začátku nebo na konci slova ovlivnit vaše sdělení.

Odvozování nejčastější způsob tvoření slov v ČJ vznikají slova odvozená vznikají ze základového slova, lze pomocí něho vysvětlit věcný význam nového slova př.: nový -> novinka = „něco nového“

Vznik odvozených slov připojením předpony (dělat -> do-dělat) připojením přípony (létat -> leta-dlo) připojením předpony i přípony (čas -> nad-čas-ový) připojením koncovky bez přípony (včel-a -> včel-í), koncovky nulové (běh-at -> běh-0)

někdy dochází k dloužení či krácení samohlásky (létat -> letadlo) někdy ke střídání samohlásek nebo souhlásek (žlutý -> zažloutlý)

Ani ránu bez předpon a přípon Odvozování je nejrozšířenějším způsobem obohacování slovní zásoby v těch jazycích, které mají předpony a přípony. Třeba o češtině se zjistilo, že ke každému kořenu lze utvořit průměrně 31 odvozených slov. Každý z deseti nejčastěji užívaných kořenů jich má dokonce až neuvěřitelných 200.

Úkol: Rozdělte si deset nejčastějších kořenů: sta- (stát), sed- (sedět), čet- (číst), jm- (jmout), lež- (ležet), táh- (táhnout), ved- (vést), da- (dát), řad- (řadit), ber- (brát). Během pěti minut od nich ve skupinách odvoďte co nejvíce slov.

Zajdeme na filmík? Že na filmík ne? Že jedině na film? Pak nepodléháte módnímu trendu užívat za každou cenu slovotvornou kategorii zdrobnělých jmen. Tento trend na svém webu doložily Lidové noviny celou řadou módních slov z oblasti kultury (filmík, fesťáček), mejdanů (kalbička, rumíček), práce (projektík, zprávička), stravování (dobré chutnáníčko) i životního stylu (autínko, pohůdka). Jak je vidět, zdrobněliny už dávno neoznačují jen malé věci.

Skládání a zkracování slov další možné způsoby tvoření slov v ČJ jaký způsob je nejobvyklejší? odvozování

Skládání = tvoření nových slov ze dvou či více základových slov složeniny nevlastní (spřežky) – je možné je beze změny tvaru rozdělit na základová slova př. chvályhodný – hodný chvály vlastizrada – zrada vlasti

Skládání složeniny vlastní – není možné je rozdělit na základová slova beze změny př. zpravodaj – dávat zprávu starověk – starý věk tlakoměr – měřit tlak mezi členy složeniny stojí slovotvorný prostředek – spojovací samohláska př. čern-o-bílý, velk-o-město, les-o-step

Skládání slova vzniklá odvozením od složenin př. pětiletý – pětiletka, zpravodajský – zpravodaj - nejsou už složeniny, ale odvozeniny!

Nejpopulárnější je rychlostudent I když česká slova vznikají nejčastěji odvozováním, složeniny máme také. Třeba v roce 2009 vzniklo po aféře na plzeňské právnické fakultě slovo rychlostudent. Označovalo lidi, kteří zde získali titul po podezřele krátké době studia. To, že složenina dobře vystihla podstatu problému, dokazuje anketa Lidových novin o slovo, nejlépe charakterizující daný rok, v níž rychlostudent bez problémů drtivě porazil odvozená slova vajíčkiáda a šrotovné.

Zkracování = tvoření názvů z počátečních písmen či částí slov z víceslovných pojmenování: - iniciálové zkratky (Evropská unie – EU, Česká republika – ČR) - zkratková slova (textil se silonem – tesil, Česká dopravní kancelář – Čedok)

Zkracování z jednoslovných názvů: - zkrácená slova (automobil – auto, fotoaparát – foťák, Květoslava – Květa)

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU Čedok ČT disko kilo Líba tesil UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok ČT disko kilo Líba tesil UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT disko kilo Líba tesil UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko kilo Líba tesil UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko – slovo zkrácené kilo Líba tesil UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko – slovo zkrácené kilo – slovo zkrácené Líba tesil UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko – slovo zkrácené kilo – slovo zkrácené Líba – slovo zkrácené tesil UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko – slovo zkrácené kilo – slovo zkrácené Líba – slovo zkrácené tesil – slovo zkratkové UJEP USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko – slovo zkrácené kilo – slovo zkrácené Líba – slovo zkrácené tesil – slovo zkratkové UJEP – iniciálová zkratka USA zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko – slovo zkrácené kilo – slovo zkrácené Líba – slovo zkrácené tesil – slovo zkratkové UJEP – iniciálová zkratka USA – iniciálová zkratka zoo

Úkol: v řadě slov podtrhněte slova zkrácená a zakroužkujte slova zkratková: AMU – iniciálová zkratka Čedok – slovo zkratkové ČT – iniciálová zkratka disko – slovo zkrácené kilo – slovo zkrácené Líba – slovo zkrácené tesil – slovo zkratkové UJEP – iniciálová zkratka USA – iniciálová zkratka zoo – slovo zkrácené

Test - Slovotvorba