Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Advertisements

Sloučeniny vodíku a kyslíku
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
HALOGENY.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
bezkyslíkaté, kyslíkaté
Kyseliny.
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Kyseliny.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
Halogeny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 5
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Karbonylové sloučeniny
Bezkyslíkaté kyseliny
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Halogeny. Jsou to prvky VII.A skupiny Patří k nim: fluor F, chlor Cl, brom Br, jod I Kolik mají valenčních elektronů?
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (bezkyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Halogeny Autor Melicharová Jana.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
ANOTACE: MATERIÁL JE URČEN PRO ŽÁKY 8. ROČNÍKU A SLOUŽÍ K VÝKLADU NOVÉHO UČIVA. VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ. 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KYSELINY - BEZKYSLÍKATÉ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
AMONIAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_26.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.14_UHLÍK Název: Uhlík.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název: Rychlost chemické reakce
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_17
  KYSELINY – TEST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_26.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
VY_32_INOVACE_F.6.A ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
08 kyseliny – bezkyslíkaté kyseliny
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Halogeny VII. A fluor chlor brom jod.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie VY_32_INOVACE_CH.8.A.08-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.08_KYSELINY Název: Kyseliny Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma: Kyseliny a zásady/Vlastnosti kyselin, bezkyslíkaté kyseliny Vytvořeno: 12. 11. 2011 ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku a slouží k výkladu nového učiva.

+ Jak se nazývají prvky ze VII. A skupiny? Které prvky do této skupiny patří? Co víte o halogenech? Halogeny jsou velice reaktivní. Slučují se s vodíkem za vzniku dvouatomových sloučenin – halogenvodíků. + chlorovodík vodík chlor

Halogenvodíky jsou plynného skupenství. Snadno se rozpouštějí ve vodě. Při reakci s vodou se molekuly halogenvodíku štěpí na ionty, které jsou obalené molekulami vody. + H+ Cl- voda chlorovodík chloridový anion vodíkový kation

Kyseliny jsou dvou i víceprvkové sloučeniny, které v roztocích odštěpují vodíkový kation H+. Kyseliny dělíme na kyslíkaté a bezkyslíkaté. Bezpečnost: - leptají sliznice, poškozují pokožku, jsou zdraví škodlivé - Při práci s koncentrovanými kyselinami pracujeme vždy v ochranných pomůckách (rukavice, štít nebo brýle, plášť)

Bezkyslíkaté kyseliny Vznikají rozpuštěním některých plynů ve vodě. Název: kyselina + přídavné jméno z názvu halogenvodíku + přípona -ová Kyselina chlorovodíková HCl žíravá látka, dráždí dýchací cesty čistá je bezbarvá (pro technické účely nažloutlá) koncentrovaná se dodává 37% je součástí žaludečních šťáv v koncentraci 0,3 – 0,4% reakcí se zinkem Zn nebo hořčíkem Mg vzniká plynný vodík H2 Použití: výroba léčiv, barviv, plastů, čištění kovů

Kyselina fluorovodíková HF vysoce toxická, žíravá kapalina leptá sklo Kyselina sirovodíková H2S vzniká rozpuštěním sirovodíku ve vodě sirovodík je vysoce toxický, bezbarvý, jedovatý plyn má nepříjemný zápach

Co jsou to kyseliny? Jak rozdělujeme kyseliny? Z kolika atomů se bezkyslíkaté kyseliny skládají? Jak vznikají bezkyslíkaté kyseliny? Jaké bezpečnostní zásady dodržujeme při práci s kyselinami? Jaké bezkyslíkaté kyseliny znáte?

Metodické pokyny Opakování probrané látky. Uvedeme na příkladu vznik halogenvodíků, odvodíme názvy ostatních halogenvodíků. Vysvětlíme reakci halogenvodíků s vodou. Zavedeme definici kyselin a jejich dělení. Zopakujeme bezpečné chování při práci s kyselinami. Bezkyslíkaté kyseliny – vysvětlíme vznik a názvosloví. Uvedeme významné bezkyslíkaté kyseliny a jejich vlastnosti. V závěru zopakujeme probranou látku.

Použité zdroje Uvedené zdroje [cit. 2011-11-12]. Dostupné na WWW: Lcars, <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ECB_Hazard_S ymbol_T%2B.svg> Uvedené zdroje [cit. 2011-11-12]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: Lcars, <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ECB_Hazard_S ymbol_C.svg>