Jednáni skupiny „Čistá mobilita“ v rámci České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj Autonomní vozidla Ing. Martin Pichl, Ph.D. zástupce ředitele odboru a vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů a výzkumu, vývoje a inovací Ministerstvo dopravy Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI Praha, 1. února 2017 1
Plán rozvoje inteligentních dopravních systémů Základní strategii určuje vládou schválený Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020. Do přípravy koncepce se zapojila akademická i podnikatelská sféra, spolky i sdružení. Dopravní telematika/ITS se musí stát součástí dopravní infrastruktury už při projektování. Akční plán řeší jak metodiku, tak konkrétní projekty. Implementační plán řeší přípravu rozsáhlých projektů ITS, sdílení infrastruktury nebo aplikací. Náklady na budování a provozování systémů ITS jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun. Náklady na akční plán do roku 2020 jsou odhadovány jen na třetinu až polovinu jednoroční ztráty. http://www.czechspaceportal.cz/files/files/ITS/AP_ITS/Akcni_plan_rozvoje_ITS_CZ.pdf 2
Akční plán rozvoje ITS 8.1 Vize ideálního výsledného stavu rozvoje ITS …z pohledu koncových uživatelů, řidičů a cestujících, bude mít vize tuto konkrétní podobu: 20) Jsou postupně nasazována do provozu autonomní (robotická) vozidla, čímž dochází k automatizovanému řízení silničního provozu. Zvyšuje se jeho plynulost, jsou minimalizovány zbytečné dopravní kongesce a z nich plynoucí hospodářské ztráty a škodlivé emise jako např. CO2. Autonomní vozidla jsou schopna reagovat na nebezpečí, v důsledku čehož je možné úplně vyloučit nehody se smrtelnými následky. Nasazování autonomních vozidel přispěje k samostatnější mobilitě seniorů i osob se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Rozhodný specifický cíl č. 5.7: Podpora rozvoje autonomních (robotických) vozidel 9.6 Systémová a průřezová výzkumně-vývojová opatření: 5) Zapojit se na mezinárodní úrovni do budování kooperativních ITS koridorů na síti TEN-T v rámci ČR s napojením na koridory budované v sousedních zemích, čímž bude zajištěna interoperabilita provozu kooperativních ITS systémů. Současně bude podpořeno zavádění robotických vozidel v budoucnosti. 3
Akční plán rozvoje ITS 9.6 Systémová a průřezová výzkumně-vývojová opatření: 6) Podporovat výzkum a vývoj v oblasti automatizovaných a autonomních systémů schopných operativně reagovat na mimořádnosti vyskytující se na infrastruktuře, jejichž prvky budou součástí vozidel i infrastruktury, např. vytvářet podmínky pro vznik kooperativních systémů ITS zajišťující spolupráci mezi infrastrukturou a navigačními systémy autonomních vozidel apod. 4
Digitální sítě přirozenou součástí dopravních projektů Vybavování vozidel využívajících kooperativní systémy ITS a nástup autonomních silničních vozidel přináší zvýšené nároky na přenos dat. 5
Akční plán rozvoje ITS Autonomní (robotické) vozidlo (v silničním provozu): Vozidlo, které je navrženo, aby provádělo všechny kritické bezpečnostní funkce a monitorovalo stav vozovky po celou dobu jízdy. Tato konstrukce očekává, že řidič bude zadávat pouze cíle cesty a navigační údaje, ale neočekává se, že bude k dispozici ovládání vozu kdykoliv v průběhu jízdy. To platí pro obsazená i neobsazená vozidla. 6
Autonomní vozidla se začínají objevovat v silničním provozu 7
Autonomní vozidla se začínají objevovat v silničním provozu 8
Autonomní silniční vozidla V současné době technologický pokrok v oblasti autonomního řízení silničního vozidla dosáhl takové úrovně, že je možné zajistit provoz vozidla takovým způsobem, aby se pohybovalo částečně nebo zcela automaticky, bez zásahů řidiče. Existuje řada problémů, které zatím ještě nejsou spolehlivě vyřešeny: etické otázky, bezpečnost - trestné činy zaměřené nejen proti autonomním vozidlům, ale i trestné činy páchané pomocí autonomních vozidel, nástupem automatizace náhrada rutinních činností člověka - ztráta návyků a operativnosti člověka zejména při mimořádných situacích. Plně autonomní silniční vozidla - současná právní úprava také stanovuje, že ve vozidle musí být osoba, která ovládá příslušné řídící prvky vozidla. Současný zákon o provozu na pozemních komunikacích zohledňuje pouze fyzického účastníka provozu, nikoli zařízení, které není ovládáno člověkem. Musí být přesně stanovena odpovědnost za technickou závadu na autonomním vozidle a odpovědnost v případě dopravní nehody. 9
Autonomní silniční vozidla Pro testování a nasazení (plně) autonomních vozidel na pozemních komunikacích v ČR je třeba úprava následujících zákonů: č. 13/1997 Sb. – „Zákon o pozemních komunikacích“ – zapracovat oblast testování autonomních vozidel do zvláštního používání pozemní komunikace; č. 361/2000 Sb. – „Zákon o provozu na pozemních komunikacích“ – zapracovat situaci, že vozidlo nemusí být ovládáno člověkem a stanovit pro tento případ odpovědnosti; č. 56/2001 Sb. – „Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.“ – testování a homologace vozidel. 10
Děkuji za pozornost ! 11