Jednáni skupiny „Čistá mobilita“ v rámci České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj Autonomní vozidla Ing. Martin Pichl, Ph.D. zástupce ředitele.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statutární město Brno Městská policie Brno
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Příprava nové dopravní politiky ČR
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Strojírenství zaměření Automatizační a robotizační systémy
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Technologické platformy a dopravní výzkum
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
1 Informace k revizi Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v roce 2008.
Průhonice, 7.dubna Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu „Vozidla pro udržitelnou mobilitu (stručná informace o současném stavu.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Bezpečnost z pohledu provozovatele přenosové soustavy Ing. Vladimír Tošovský.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Konference „INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY“ Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Projekty přeshraniční spolupráce v oblasti dopravy Petr Šenk Divize lidského faktoru v dopravě a modelování dopravy.
Alkohol v ČR MUDr. Ferdinand Polák, Ph.D. náměstek ministra pro zdravotní péči Ministerstvo zdravotnictví.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Dopravní konference Pardubice Ing. Martin Kolovratník 1)Aktuální novely dopravních zákonů 2)Vznik „Spolku pro výstavbu.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Policie České republiky Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje odbor služby dopravní policie.
DIGITAL CZECH REPUBLIC Impact of Digital Revolution
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Výroční konference OP PIK
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Když nejsou pravidla, povinnosti a zákony dodržovány.
KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Předávání údajů o cestujících leteckými dopravci Policii České republiky projekt spolufinancovaný z ročního programu 2010 Fond pro vnější hranice.
4. celosvětový týden bezpečnosti OSN rychlost – aktivity BESIP
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Změny na trhu práce?.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Zkušenosti s efektivním řízením provozu v úsecích s dočasným omezením
A OHLASU OTROKOVICKÉ VÝZVY
Vážení vozidel za jízdy WIM
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Jednáni skupiny „Čistá mobilita“ v rámci České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj Autonomní vozidla Ing. Martin Pichl, Ph.D. zástupce ředitele odboru a vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů a výzkumu, vývoje a inovací  Ministerstvo dopravy Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI Praha, 1. února 2017 1

Plán rozvoje inteligentních dopravních systémů Základní strategii určuje vládou schválený Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020. Do přípravy koncepce se zapojila akademická i podnikatelská sféra, spolky i sdružení. Dopravní telematika/ITS se musí stát součástí dopravní infrastruktury už při projektování. Akční plán řeší jak metodiku, tak konkrétní projekty. Implementační plán řeší přípravu rozsáhlých projektů ITS, sdílení infrastruktury nebo aplikací. Náklady na budování a provozování systémů ITS jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun. Náklady na akční plán do roku 2020 jsou odhadovány jen na třetinu až polovinu jednoroční ztráty. http://www.czechspaceportal.cz/files/files/ITS/AP_ITS/Akcni_plan_rozvoje_ITS_CZ.pdf 2

Akční plán rozvoje ITS 8.1 Vize ideálního výsledného stavu rozvoje ITS …z pohledu koncových uživatelů, řidičů a cestujících, bude mít vize tuto konkrétní podobu: 20) Jsou postupně nasazována do provozu autonomní (robotická) vozidla, čímž dochází k automatizovanému řízení silničního provozu. Zvyšuje se jeho plynulost, jsou minimalizovány zbytečné dopravní kongesce a z nich plynoucí hospodářské ztráty a škodlivé emise jako např. CO2. Autonomní vozidla jsou schopna reagovat na nebezpečí, v důsledku čehož je možné úplně vyloučit nehody se smrtelnými následky. Nasazování autonomních vozidel přispěje k samostatnější mobilitě seniorů i osob se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Rozhodný specifický cíl č. 5.7: Podpora rozvoje autonomních (robotických) vozidel 9.6 Systémová a průřezová výzkumně-vývojová opatření: 5) Zapojit se na mezinárodní úrovni do budování kooperativních ITS koridorů na síti TEN-T v rámci ČR s napojením na koridory budované v sousedních zemích, čímž bude zajištěna interoperabilita provozu kooperativních ITS systémů. Současně bude podpořeno zavádění robotických vozidel v budoucnosti. 3

Akční plán rozvoje ITS 9.6 Systémová a průřezová výzkumně-vývojová opatření: 6) Podporovat výzkum a vývoj v oblasti automatizovaných a autonomních systémů schopných operativně reagovat na mimořádnosti vyskytující se na infrastruktuře, jejichž prvky budou součástí vozidel i infrastruktury, např. vytvářet podmínky pro vznik kooperativních systémů ITS zajišťující spolupráci mezi infrastrukturou a navigačními systémy autonomních vozidel apod. 4

Digitální sítě přirozenou součástí dopravních projektů Vybavování vozidel využívajících kooperativní systémy ITS a nástup autonomních silničních vozidel přináší zvýšené nároky na přenos dat. 5

Akční plán rozvoje ITS Autonomní (robotické) vozidlo (v silničním provozu): Vozidlo, které je navrženo, aby provádělo všechny kritické bezpečnostní funkce a monitorovalo stav vozovky po celou dobu jízdy. Tato konstrukce očekává, že řidič bude zadávat pouze cíle cesty a navigační údaje, ale neočekává se, že bude k dispozici ovládání vozu kdykoliv v průběhu jízdy. To platí pro obsazená i neobsazená vozidla. 6

Autonomní vozidla se začínají objevovat v silničním provozu 7

Autonomní vozidla se začínají objevovat v silničním provozu 8

Autonomní silniční vozidla V současné době technologický pokrok v oblasti autonomního řízení silničního vozidla dosáhl takové úrovně, že je možné zajistit provoz vozidla takovým způsobem, aby se pohybovalo částečně nebo zcela automaticky, bez zásahů řidiče. Existuje řada problémů, které zatím ještě nejsou spolehlivě vyřešeny: etické otázky, bezpečnost - trestné činy zaměřené nejen proti autonomním vozidlům, ale i trestné činy páchané pomocí autonomních vozidel, nástupem automatizace náhrada rutinních činností člověka - ztráta návyků a operativnosti člověka zejména při mimořádných situacích. Plně autonomní silniční vozidla - současná právní úprava také stanovuje, že ve vozidle musí být osoba, která ovládá příslušné řídící prvky vozidla. Současný zákon o provozu na pozemních komunikacích zohledňuje pouze fyzického účastníka provozu, nikoli zařízení, které není ovládáno člověkem. Musí být přesně stanovena odpovědnost za technickou závadu na autonomním vozidle a odpovědnost v případě dopravní nehody. 9

Autonomní silniční vozidla Pro testování a nasazení (plně) autonomních vozidel na pozemních komunikacích v ČR je třeba úprava následujících zákonů: č. 13/1997 Sb. – „Zákon o pozemních komunikacích“ – zapracovat oblast testování autonomních vozidel do zvláštního používání pozemní komunikace; č. 361/2000 Sb. – „Zákon o provozu na pozemních komunikacích“ – zapracovat situaci, že vozidlo nemusí být ovládáno člověkem a stanovit pro tento případ odpovědnosti; č. 56/2001 Sb. – „Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.“ – testování a homologace vozidel. 10

Děkuji za pozornost ! 11