Analýza cen ropy Ing. Zdeněk Říha, Ph.D. 4. července 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Advertisements

Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Energie a šetrná energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné.
Druhy Česko má 4 základní obnovitelné zdroje energie voda vítr slunce biopaliva.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_NEŽIVÁ PŘÍRODA_OBNOVITELNÉ ZDROJE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Netradiční zdroje elektrické energie
Obchod, trh Základy hospodaření.
Technické prostředky v požární ochraně
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Základy automatického řízení 1
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Výroba elektrické energie
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Zdroje energie.
ELEKTRÁRNY.
Výroba elektrické energie - obecná část
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ODHADOVÉ METODY.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ropa.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Název materiálu: Nerostné suroviny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Digitální učební materiál
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Název projektu: Moderní škola
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Zdroje paliv. Zdroje paliv Dělení paliv podle skupenství: Pevné : uhlí Kapalné: ropa Plynné: zemní plyn.
Pojištění českého exportu do ZEMÍ SNS
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Národní akční plán čisté mobility
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
INVESTICE.
Index Exportu Chladnoucí poptávka v zahraničí a nevyužitý potenciál některých teritorií Ing. Otto Daněk – místopředseda AE.
Transkript prezentace:

Analýza cen ropy Ing. Zdeněk Říha, Ph.D. 4. července 2012

Úvod do problematiky Ekonomie je nauka pojednávající o efektivním rozdělování omezených přírodních zdrojů Jak se tvoří cena? Proč je kilo vody levnější než kilo zlata, když voda je pro život člověka důležitější? Teorie mezního užitku, zákon klesajícího mezního užitku Zákon nabídky a poptávky Co vše ovlivňuje cenu ropy? Do jaké míry je její cena predikovatelná neboli předvídatelná? Proč v roce 2008 byla cena PHM nižší než v roce 2012, přestože v té době byla cena ropy vyšší?

Snaha o odhad cen ropy Skutečný vývoj cen ropy (1980 – 2003) a predikce vývoje (2004 – 2030), Zdroj: EIA 2006

Muzeum ropy ve Stavangeru

Historie ropy ropa je známá stovky let, používali ji už ve staré Sýrii jako stavební přísadu, ve v polovině 19. století nejdříve nahradila velrybí tuk a byla užívána jako surovina ke svícení a mazání první komerční vrt byl proveden 27.8. 1859 v Pensylvánii starém Římě dokonce jako lék na zažívací potíže její význam vzrostl až v okamžiku, kdy se stala palivem pro automobily obecně 19. století bylo obdobím hledání optimálního zdroje pro pohon dopravních prostředků, vč. automobilů

Historie ropy mezi první naleziště patřila např. Baku, Pensylvánie, Indonésie, Persie 1961 – vznikla Organisation of Petroleum Exporting Countries – OPEC zakládající země – Kuvajt, Saudská Arábie, Irák, Írán Venezuela, poté se členy ještě staly země Katar, Indonésie, Libye, Alžírsko, Gabon, SAE, Nigérie, Ekvádor cílem OPECu je koordinace ropné politiky, stabilizace cen ropy, ochrana zájmů jednotlivých členů, aj. mnohdy funguje OPEC jako kartel – viz rok 1973 a skokové zvýšení cen ropy jako odplata za americkou podporu Izraele v jomkipurské válce

Historie ropy, cenový vývoj

Závislost mezi kurzem USD a cenou ropy

Závislost mezi HDP a cenou ropy

Reálné ceny PHM v Česku

Další vlivy na cenu ropy SPEKULACE - z hlediska roku 2008 především přesun z tzv. toxických aktiv (hypotéky) do jistých komodit NABÍDKA ROPY - náklady na těžbu ropy stoupají POLITICKÁ STABILITA - především v zemích vyvážejících ropu ECOLOGICKÉ A JINÉ KATASTROFY - 11. září 2001 a následná monetární politika v USA ZÁSOBY ROPY - zatím nezodpovězená otázka

Vývoj cen různých komodit 2008

Energetická návratnost Energy Return on Energy Invested Palivo ERoEI Ropa v počátcích těžby 100 Ropa v Texasu kolem roku 1930 60 Ropa na Blízkém východě 30 Ostatní ropa 10 až 35 Přírodní plyn 20 Kvalitní uhlí 10 až 320 Nekvalitní uhlí 4 až 10 Vodní elektrárny 10 až 40 Větrná energie 5 až 10 Solární energie 2 až 5 Jaderná energetika 4 až 5 Ropné písky max. 3 Biopaliva 0,9 až 4

Shrnutí vlivů na ceny ropy a PHM CENA ROPY KOLÍSÁNÍ POPTÁVKY RŮST (POKLES) HDP MĚNOVÁ POLITIKA PŘÍRODNÍ A GEOPOLITICKÉ VLIVY VLIVY, KOLÍSÁNÍ NABÍDKY NÁKLADY PRODUKCE HODNOTA USD NESTABILITA DODÁVEK CENA BENZÍNU, NAFTY DAŇOVÉ ZATÍŽENÍ NÁKLADY ZPRACOVÁNÍ POPTÁVKA A NABÍDKA PHM

Alternativní paliva – vodík Vyčerpatelná energie Obnovitelná energie Ropa Zemní plyn Uhlí Jaderná energie Sluneční, větrná, vodní energie Biomasa Elektřina Zplyňování biomasy Elektrolýza vody Benzín Nafta Zemní plyn Methanol Proud baterie VODÍK Palivo biomasy

Shrnutí kombinovaný vliv nabídky a poptávky konkurenční schopnost alternativních zdrojů geologické a geografické podmínky spolehlivost a bezpečnost v zásobování vliv politických, sociálních a teroristických aspektů otázka vyčerpávání těchto zdrojů

Děkuji vám za pozornost Ing. Zdeněk Říha, Ph.D. rihazden@fd.cvut.cz Fakulta dopravní ČVUT v Praze Konviktská 20 Praha 1, 110 00 Tel.: +420 123 456 789 Fax: +420 123 456 789 letniskola@dopravanasbavi.cz www.dopravanasbavi.cz https://www.facebook.com/DopravaNasBavi