PŘÍČINY A ŘEŠENÍ GLOBÁLNÍCH PROBLÉMŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘÍČINY A ŘEŠENÍ GLOBÁLNÍCH PROBLÉMŮ
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Zamyšlení nad současnou zemědělskou produkcí a potřebou Václav Vaněk,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Výroba elektrické energie
Společensko-hospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Výroba elektrické energie - obecná část
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Výukový materiál VY_52_INOVACE_32_OCHRANA PŮDY
Abiotické podmínky života.
Prezentace – výklad učiva
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Atmosféra Země.
Globální problémy lidstva
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Oběhové hospodářství v praxi
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Využití potenciálu českého zemědělství po roce 2020
Složení a funkce atmosféry
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Národní akční plán adaptace na změnu klimatu
Transkript prezentace:

PŘÍČINY A ŘEŠENÍ GLOBÁLNÍCH PROBLÉMŮ Mgr. Michal Oblouk

PŘÍČINY způsobeny přírodou – např. výkyvy teplot, globální katastrofy – člověk může jen zmírňovat následky zapříčiněné převážně člověkem – jeho činnost vede k devastaci přírody

KATASTROFA nečekaná událost velkého rozsahu - nastává v důsledku lidské nebo přírodní činnosti a ničivě postihuje přírodu nebo společnost druhy: podle důsledků – ekologická (do ekosystému se dostává cizorodá látka, která má devastující účinek na život) nebo humanitární (je ohrožen život, zdraví nebo bezpečnost velké skupiny lidí) podle příčin – přírodní nebo antropogenní (způsobené člověkem)

PŘÍRODNÍ KATASTROFY kosmické – sluneční erupce, hypernova, impakt mimozemského tělesa meteorologické – blizard (sněhová bouře), bouřka, krupobití, horko, sucho, tornádo, tropická bouře a hurikán, extrémní mráz geologické – sesuv, sopečná erupce, lavina, závrt, zemětřesení, tsunami, lahar ostatní – epidemie a pandemie, hladomor, povodeň, požár

ANTROPOGENNÍ KATASTROFY průmyslové – jaderná a chemická katastrofa dopravní – dopravní nehoda, letecká nehoda, kosmická nehoda násilné jednání – válka, teroristický útok, žhářství výpadek infrastruktury – výpadek energetické sítě, výpadek telekomunikační sítě

živé (organické) - organismy (biosféra, biocenóza) ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ systém složený z přírodních, umělých a sociálních složek materiálního světa vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů složky: neživé (anorganické) - voda (hydrosféra), půda (pedosféra), ovzduší (atmosféra), horninové podloží (litosféra) živé (organické) - organismy (biosféra, biocenóza) studiem vztahu organismů a životního prostředí obecně se zabývá ekologie

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKU ovlivňuje mnoho faktorů - osídlení a pohyb obyvatelstva, výroba a spotřeba, odpadové hospodářství, staré ekologické zátěže, změna klimatu posuzuje se - stav ovzduší, vodní poměry, znečištění a celkový stav půd, stav krajiny, hluk, světelné znečištění, radioaktivita znečištění ovzduší - v současnosti stále aktuální problém (emise znečišťujících plynů do ovzduší - jemný prach, oxid siřičitý, skleníkové plyny, přízemní ozón) – Ústecký kraj, severní Morava, Ostravsko, Praha, Brno znečištění vod - nadměrný přísun živin, např. dusičnanů nebo fosforečnanů vznikajících jako rozkladné produkty organických zbytků a zemědělských hnojiv, postupně se daří snižovat znečištění a zlepšovat kvalitu povrchových vod, nejznečištěnější řeka – Bílina půda a horninové prostředí - na kvalitu půdy negativně působí některé přírodními vlivy, např. sesuvy půd, i některé lidské činnosti, např. využívání kalů z čistíren odpadních vod a aplikace chemických látek v pro hnojení zemědělské půdy nebo používání pesticidů, kvalita půd je ohrožena také erozí a zhutňováním půd těžkou zemědělskou technikou

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKU 4. lesy - stav českých lesů zůstává nadále nejhorší ve střední Evropě (důsledky historického znečištění ovzduší a následného okyselení lesních půd, nevyhovují převládající smrkové lesy, vysoké koncentrace přízemního ozónu) 5. pesticidy a průmyslová hnojiva - stále se zvyšuje spotřeba, jsou zdrojem kontaminace půdy, podílejí se na znečištění povrchových i podzemních vod, na snižování biodiverzity půdních mikroorganismů i na poklesu početnosti řady druhů živočichů, pronikají do potravin 6. biodiverzita - díky své poloze má ČR poměrně vysokou rozmanitost druhů a stanovišť, k nejzranitelnějším patří netopýři, šelmy a druhy vázané na mokřady 7. krajina - různorodost krajiny ČR je umožněna rozmanitostí přírodních podmínek a rozdíly ve využívání krajiny člověkem v minulosti (+ pokles výměry orné půdy, nárůst podílu trvalých travních porostů, vodních ploch a lesních pozemků, - rychlý nárůst zastavěných území v okolí velkých měst, intenzivní výstavba dopravní infrastruktury, růst spotřeby hnojiv a pesticidů v zemědělství, rozvoj cestovního ruchu)

moderní biotechnologie obnovitelné zdroje energie posilování a prohlubování lidské solidarity a spolupráce rozvoj ekologického zemědělství šetření pitnou vodou, zbožím a obaly šetření energií zodpovědný přístup k problematice odpadu občansky se angažovat pro ekologickou politiku země nadějí na vyřešení globálních problémů a krizí = nová a dokonalejší technika moderní biotechnologie obnovitelné zdroje energie

BIOTECHNOLOGIE technologie založené na využívání poznatků z biologie využívá biologické systémy, živé organizmy nebo jejich části k určité výrobě nebo jejich přeměně či jinému specifickému použití využívá se v zemědělství, potravinářství a medicíně - zabývá se produkcí potravin (pivo, mléčné produkty, kvasnice), uplatňuje se při úpravě odpadů a organických materiálů (např. kompostování), široké uplatnění nalézá v medicíně (např. při výrobě antibiotik) intenzivně se rozvíjejícím odvětvím jsou genetické manipulace (do jednoho organizmu se cíleně vnáší určitý gen či geny jiného organizmu - vznikají geneticky modifikované organismy)

OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE zdroje, v jejichž čerpání lze teoreticky pokračovat další tisíce až miliardy let sluneční energie – solární kolektor, fotovoltaický článek bioenergie - vzniká uvolněním chemické energie ze surovin biologického původu (biomasa – biopaliva) vodní energie – vodní elektrárny větrná energie – větrné elektrárny energie přílivu – vodní elektrárny geotermální energie - přirozený projev tepelné energie zemského jádra, erupce sopek a gejzírů, horké prameny

EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ způsob hospodaření, který bere ohled na přirozené koloběhy a závislosti, a umožňuje tak produkovat vysoce kvalitní a hodnotné potraviny etičtější přístup vůči chovaným zvířatům, ochrana životního prostředí, šetření neobnovitelných zdrojů, ochrana zdraví populace, udržení zaměstnanosti v zemědělství a na venkově, udržení biodiverzity základem je zdravá půda - organické hnojení (hnůj, kejda, kompost), zelené hnojení, pestré osevní postupy, šetrné zpracování půdy nesmí se používat průmyslová hnojiva, syntetické pesticidy, herbicidy, růstové regulátory a geneticky modifikované organismy zvířata jsou krmena převážně z produkce vlastního ekologického podniku a je jim umožněno, aby si žila tak, jak je jim od přírody vrozené hlavním principem je biologický koloběh: zdravá půda ⇒ zdravé rostliny ⇒ zdravá zvířata ⇒ zdravé potraviny ⇒ zdraví lidé ⇒ nenarušená krajina

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Katastrofa http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDivotn%C3%AD_prost%C5%99ed%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDivotn%C3%AD_prost%C5%99ed%C3%AD_v_%C4%8Cesku http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A9_zem%C4%9Bd%C4%9Blstv%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Biotechnologie http://cs.wikipedia.org/wiki/Geoterm%C3%A1ln%C3%AD_energie http://cs.wikipedia.org/wiki/Energie_p%C5%99%C3%ADlivu http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Btrn%C3%A1_energie http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99e%C4%8Derp%C3%A1vac%C3%AD_vodn%C3%AD_elektr%C3%A1rna http://cs.wikipedia.org/wiki/Slune%C4%8Dn%C3%AD_energie http://cs.wikipedia.org/wiki/Slune%C4%8Dn%C3%AD_kolektor https://cs.wikipedia.org/wiki/Obnoviteln%C3%A1_energie