Fyzika - referát Vlaky
Základy železnice a koněspřežná dráha prvopočátky železnice sahají do doby před 4000 lety, kdy Babyloňané tlačili vozy ve žlábcích vyhloubených v zemi předchůdcem byla KONĚSPŘEŽNÁ DRÁHA, jejíž pozůstatky se zachovali do dnes (např. nedaleko od Rakovníka) první koněspřežná dráha na našem území byla vybudována na počátku 19. stol. roku 1832 v době, kdy Čechy byly součástí Rakouska - Uherska. Dráha vedla z Českých Budějovic do rakouského Lince a sloužila převážně k přepravě soli. Koně jezdili vždy 2 nebo více za sebou a na údržbu této se potřebovalo okolo 860 koní.
Parní stroje první železnice byla dokončena asi před 180 lety začaly po ní jezdit PARNÍ LOKOMOTIVY jako pohon lokomotiv se využilo parního stroje sestrojeného Jamesem Wattem roku 1804 ten samý rok už po železnici vyjela první parní náklaní lokomotiva zkonstruovaná R. Trevethickem v roce 1825 byla v Anglii otevřena první železnice pro přepravu cestujících o 30 let později už železniční síť pokrývala téměř celou Evropu a Severní Ameriku další strana je též věnovaná parnímu stroji
Slavná jména Richard Trevithick 1771 – 1833 inženýr, který jako první uvedl do provozu zkušební parní lokomotivu George Stephenson 1781 – 1848 mezi lety 1814 – 1821 sestrojil celkem 17 pokusných lokomotiv
Princip parního stroje
Česká dráha První trať na našem území fungovala jako spojka mezi Vídní a Krakovem v Polsku První elektrifikovanou trať vybudoval v roce1903 FRANTIŠEK KŘIŽÍK a vedla z Tábora do Bechyně a vlaky po ní jezdí dodnes legendární most u Bechyně slouží pro silniční i železniční dopravu
Rychlost!! český rychlostní rekord dlouho držela elektrická lokomotiva z ŘADY 124, která jela rychlostí 219 km/h. její rekord ale v prosinci r. 2004 překonal rychlovlak z řady 682 nazývaný PENDOLINO, který jel při zkušební jízdě rychlostí asi 270 km/h co to všechno je proti francouzskému rychlovlaku TGV (Train de Grande Vitesse) , jenž jel po kolejích rychlostí 515,5 km/h. mezi nejrychlejší vlaky patří japonské Shinkanseny, které po vzduchových polštářích „létají“ rychlostí přibližující se 600 km/h!! na snímku jedna z nejrychlejších lokomotiv v ČR
Pendolino vlak PENDOLINO jezdil po tratích z Praha – Děčín a Praha – Ostrava dnes jsou ale všechny modely tohoto rychlovlaku mimo provoz z důvodu různých závad vláda zaplatila za 10 souprav, při tom jich koupila jenom 7
Koridory jsou to hlavní tratě státu zajímavostí je, že kdyby všechny státy tyto tratě spojili, obehnaly by tak zeměkouli 116krát u nás jsou to koridory Praha – Cheb, Praha – Děčín, Praha – Ostrava a Praha – Brno slouží pro státní a mezinárodní dopravu na snímku zastávka Moravany na koridoru u Pardubic
Ty nej..... vlaky ORIENT EXPRES nejluxusnější vlak na světě chátral od roku 1977 do roku 1982 ale po znovuobnovení jezdí dodnes TRANSIBIŘSKÁ MAGISTRÁLA nejdelší trať světa měří 9288km ŠINKANSEN - první rychlovlak - pochází z Japonska
Jan Kozel, Martin Soukup, Jakub Antoš, Mário Šalanský Kvarta