spolu souvisí, vše se vzájemně ovliňuje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČISTÍRNY ODPADNÍCH VOD
Advertisements

Koloběhy látek Cyklus vody.
Znečišťování a ochrana vody Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
Hydrosféra.
Jan Urbánek Septima A EUTROFIZACE VOD
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Základní vzdělání - 2. stupeň
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Voda a vzduch = základ života
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Voda Co o ní víme?.
Voda.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Hydrosféra Filip Bordovský.
Ohrožování základních složek biosféry
HYDROSFÉRA.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Odpadní voda Mgr. Helena Roubalová
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Život ve vodě Filip Bordovský.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
RYBNÍK JAKO CELEK.
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Hydrosféra základní složka života
Brněnská přehrada made by Jiří Antonín, HG 3.. tak to je Brněnská přehrada.
její znečištění a důsledky
VODA.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
VODA ČISTÁ – VODA MÁ VŠE – VŠECHNY PROCESY, POCHODY I ČINY 71% povrchu Země 97,6% mořská 2,4% sladká spolu souvisí, vše se vzájemně ovliňuje co udělám.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Pedosféra.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OCHRANA ČISTOTY VOD I. RNDr. J. DURAS, Ph.D..
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávací materiál: Povrchová voda Operační systém:
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_07_Voda a její okolí
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_52_INOVACE_Hydrosféra-učební text
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Hydrosféra – vodní obal země.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Půdy.
Transkript prezentace:

spolu souvisí, vše se vzájemně ovliňuje VODA ČISTÁ – VODA MÁ VŠE – VŠECHNY PROCESY, POCHODY I ČINY spolu souvisí, vše se vzájemně ovliňuje projeví se zítra jinde co udělám dnes doma význam vody – životně důležitá pro vše a pro všechny 71% povrchu Země Voda i ve vesmíru – Mars, Evropa (Jupiter), Enceladus (Saturn), jádra komet (desítky % vody-teorie-donesly vodu na Zemi), teorie GAIA ? 97,6% mořská 2,4% sladká

v atmosféře, na povrchu souše, podpovrchová 25% podzemní + půdní vláha 2,4% sladká 97,6% mořská Ledovce-90% Antarktida, 8% grónský, hladina by stoupla o 66m, jezera – 25% Velké Kanadské+nížiny Kanady(vyhloubil pevninský ledovec), 18%jezerní vody Bajkalská kotlina;Východoafrická přík.propadlina jezera řeky 1% dostupná pro člověka 74% ledovce nádrže močály

evapotranspirace = evaporace + transpirace

Oceán Golfský proud – vzniká v Mexickém zálivu – zásobárna vody, vznik života – nejvíce živočišných i rostlinných druhů - „plíce planety“ - mořské proudy Golfský proud – vzniká v Mexickém zálivu - ovlivňuje ho proudění v atmosféře - součást termohalinního výměníku -> způsobuje, že počasí v Británii je mírnější než v jiných oblastech se stejnou zeměpisnou šířkou rychlost 97 km - za den přenese stokrát více vody než všechny řeky na Zemi rozdílná salinita, slapové síly, proudění vzduchu, vyrovnávání hladiny moří

Výpar = evapotranspirace Výpar + CO2 – „skleníkový efekt“ – udržení stabilní teploty povrchu Země v globálním měřítku - množství vypařené vody = objemu vody vracející se na Zemi ve formě srážek pouze asi 10 % vypařené vody z oceánu - přeneseno nad pevninu molekula vodní páry zůstává ve vzduchu zhruba 10 dní Kdyby veškerá voda v atmosféře spadla naráz ve formě deště, pokryla by zemský povrch do výšky asi 2,5 centimetru Srážky – sníh - déšť - kroupy srážky

Povrchová voda na Zemi: přírodní útvary - potoky řeky jezera drobné vodní nádrže – trvalé nebo přechodné (louže, tůně) močály, rašeniliště umělé (vytvořené člověkem) - rybník - chov ryb přehrada – pitná voda, závlahy, vodní elektrárny protipovodňová ochrana regulace toků

VODNÍ TOKY – dělení a klasifikace fyzikálně – chemicko – biologické parametry se v podélném profilu mění teplota obsah minerálních živin (TROFIE)‏ tvar, hloubka, šířka koryta množství rozpuštěného kyslíku materiál dna – velikost kamenů bahno, písek množství rozpuštěných organických látek (SAPROBITA) typická společenstva organismů nazvané typy toků = klasifikace ryby (Frič) – rybí pásma pstruhové, lipanové, parmové, cejnové bentos (organismy na dně)‏, plankton (plovoucí ve vodě)

Podzemní voda - začíná jako srážky pitná voda + závlahy intersticiální prostory – oživené Při tom je tam velká "fabrika", v níž pracuje obrovské množství prapodivných tvorů, a to v hloubce až několik stovek metrů. Voda, která se z povrchu dostane do podzemí, se prodírá skulinami hornin a mezerami písčitých, štěrkových sedimentů. V nich čistí vodu spousta drobných vodních živočichů a bakterií. Voda rozpouští minerální látky a stopové prvky z horninového prostředí.

Potoky, řeky povrchová voda - udržuje život příklad Nil - závlaha, naplavení úrodných půd (černé říční náplavy (sedimenty)‏ -> černý Nil – delta Nilu je nejúrodnější část Afriky (bahno 15-23m) i pro moře je důležitá sladká voda – jinak přesolení (odpařování bez dotace nové vody) (sladká voda – jen 3%)‏ povodí toku – celá oblast, odkud teče voda do konkrétní řeky průtok v řece a kvalita vody jsou ovlivněny lidskou či jinou činností odehrávající se v povodí když zaprší nahoře v povodí, v horách – odteče to dolů - povodeň Příklad: teď zrovna stojíme/sedíme v povodí Svratky

Pramen - místo, kde se stýká hladina podzemní vody se zemským povrchem výron podzemní vody na zemský povrch - mají různou velikost (vydatnost) -> malé prameny mohou třeba vzniknout a existovat pouze po vydatném dešti, zatímco prameny tekoucí z velkých zásobáren podzemní vody mohou dávat až stovky miliónů litrů vody denně po velmi dlouhou dobu Typy pramenů - pramenná stružka - studánka - mokřina

rozsivky, ruduchy, sinice životní podmínky nízká teplota – poměrně stálá obsah minerálů – závisí na hornině, podloží nižší obsah kyslíku migrují sem zvířata z podzemních vod i z toku níže oligotrofní vody = malý obsah organických látek oživení závisí na – velikosti - dostupnosti světla - vodnatosti - nadmořské výšce rozsivky, ruduchy, sinice mechy, zelené řasy ploštěnka horská blešivec studniční

Potoky, říčky velký spád - poměr klidné a proudivé části 1:4 eroze – odnos materiálu kamenité dno dostatek kyslíku oligotrofní voda – nízký obsah živin vranka pstruhové pásmo – pstruh, vranka, mihule pošvatka mihule – tř. kruhoústí, larvy – potřebují bahnité+písčité náplavy

Větší říčky vznikají spojením několika potoků (říček) - poměr klidné a proudivé části 1:2 vytváří se více větší tišiny a hlubší tůňky kamenité dno – menší kameny dostatek kyslíku vyšší obsah živin, ale voda stále čistá rostou vodní rostliny, řasy, sinice lipanové pásmo – lipan, pstruh, mřenka chrostík

Řeky široké, mělké koryto eroze i sedimentace - dno – kameny a písek koncentrace kyslíku kolísá během dne a noci parmové pásmo – parma, jelec, ostroretka parma ostroretka jepice

- cejnové pásmo – cejn, kapr - v nížinách a široce otevřených údolích - větší hloubky – klidné úseky (sedimentace) - vytváří se slepá ramena, tůně jepice pijavka škeble, plovatka, okružák vodouch

JEZERA v ČR – 5 jezer na Šumavě - ledovcového původu perloočky buchanky perloočky

Průtok řekou se neustále mění - závisí na srážkách, velikosti povodí – velké řeky <-> velké povodí pomaleji probíhají změny (např. záplavy)‏ říční niva – vzájemné vztahy – společenstva vodní + zaplavovaného příbřežního pásma i území mimo pravidelných záplav říční terasa – „hranice“ říční nivy – kam už nezasahuje zvýšená hladina vody poříční tůně

samočisticí schopnost řek zlepšují: přirozený charakter toku - typickou strukturu přírodě blízké nivní krajiny tvoří mozaika ekosystémů meandrujících vodních toků, ramen, poříčních jezer, periodických tůní a periodicky průtočných ramen, různých typů lužního lesa s vlhkými loukami - neustálý vývoj samočisticí schopnost řek zlepšují: členité břehy, štěrkopískové náplavy, ostrovy v řece, stromy napadané do koryta břehové porosty – zachycují znečištění z okolí nárůsty bakterií a řas – na kmenech a na větvích stromů - filtrují a čistí vodu jako velká biologická čistírna Pod kameny na dně žije mnoho drobných vodních živočichů - čistících vodu Ti se v době sucha stahují do tůní a v době větších průtoků se opět rozptylují v celé ploše dna. ty bohaté pšeničné půdy sem snášely řeky. Dyje a Svratka byly řekami. Kanály dovedou jen odvádět vodu."

ZNEČIŠTĚNÍ VOD - rozdělení I. Jednorázové – havárie - často okamžitý, i katastrofální následky, ale většinou rychleji odezní (únik oleje, rozpouštědla, chemikálie, …)‏ Dlouhodobé znečišťování - někdy se tok může vyrovnat samočištěním, ale často negativní ovlivnění vodního prostředí (dlohodobé vypouštění odpadních vod)‏ II. Podle charakteru zdroje - plošné - splach z polí - bodové – přítok splaškových vod, z rybníka, apod. III. Druh znečištění Chemické – ropa, detergenty (prostředky do praček, myček), hnojiva, vypouštění odpadních vod, průsaky (skládky, zemědělské + průmyslové areály), splachy z polí Fyzikální – vypouštění oteplených vod – elektrárny Biologické (organické) – hnijící organická hmota, bakterie saprobita Živinami - dusík, fosfor eutrofizace Saprobita je biologický stav vody vyvolaný znečištěním rozložitelnými organickými látkami. http://ga.water.usgs.gov/edu/watercycleczech.html#global

pesticidy - chemická ochrana rostlin, skladování, přeprava a likvidace nepoužitých pesticidů, havárie při výrobě odpadní vody z chemiček - kadmium, rtuť, arzen, chrom, stříbro (konec 90. let u Spolany Neratovice)‏ Další: Příklady ze světa Chuang – Che (Čína), Ganga (Indie), Amu Darja, Syr Darja (Střední Asie) nejvíce znečištěné řeky světa ASIE domovní splašky, odpad z průmyslu, chemikálie, pevné odpady kontaminace podzemní vody arsenem - v některých krajích západního Bengálska, Indie, v některých vesnicích v Bangladéši 70x převyšuje národní standardy pro pitnou vodu (0,05 mg/l)‏ čištění odpadních vod - pouze pro 48% obyvatelstva Asie = nejméně ze všech světových regionů jižní Asie (Indie) a jihovýchodní Asie

AFRIKA umírá ročně kolem 3 miliónů lidí v důsledku chorob souvisejících s vodou např.: paraziti, cholera, průjmová onemocnění Viktoriino jezero ohrožení jezer - eutrofizace + invaze rostlin, např. tokozelka nadmutá – invazní rostlina (vodní hyacint)‏ nedostatek O2 umělé vysazování nepůvodních druhů ryb

Baltské moře – silně znečištěné Evropa ničí životní prostředí Arktidy – cirkulace, mořské proudy čistý („panenský“) ekosystém – nezvládá odbourávání - kumulace těžkých kovů EVROPA eutrofizace + splašky z měst, odpad z průmyslu ovlivnění moří – problematika lodní dopravy havárie odpadní vody Baltské moře – silně znečištěné

Eutrofizace řek Obohacování vod o živiny, zejména dusík (N) a fosfor (P)‏ Přirozená eutrofizace – přírodními procesy - způsobena vyluhováním dusíku a fosforu z půdy - rozkladem odumřelých organismů Antropogenní (kulturní) eutrofizace –– činností člověka – narušuje koloběh N+P - splachem dusíkatých a fosforečných hnojiv z polí (intenzivní zemědělství – nadbytečné živiny)‏ - splaškovými vodami se zvýšeným obsahem fosforečnanů /ze saponátů/, z fekálií apod. Dusičnanové ionty – hlavně zemědělství, eroze + dostatečný vsak vody (přemístí ionty mimo kořeny rostlin), odlesňování krajiny - odstraňování vegetace, odvodňování, dokrmování ryb v chovných rybnících Vlivem eutrofizace vod dochází k přemnožení sinic a řas uvolňují ze svého těla jedovaté toxiny - kvetení rybníků (eutrofní nádrže) vegetační zákal Produkce vodního (přírodního) ekosytému – závislá na přírodních porcesech stále víc modifikovaných činností člověka většina ČOV nemá III.stupeň čištění – odstranění anorg.P

úhyn organismů - nedostatek kyslíku, toxické látky SINICE = cyanobakterie Stavba buňky – baktérie - samostané buňky, kolonie, vlákna - neuvěřitelná schopnost přizpůsobit se extrémním podmínkám Ekologická funkce – důležité místo v koloběhu látek a energie X Přemnožení - při zvýšeném přísunu živin -> narušení přirozeného oběhu živin v přírodě -> projeví se škodlivost (nebezpečnost)‏ intenzivní množení (konkurenčně silné) zvýšená koncentrace kyslíku uvolňování amoniaku toxický odumírání hromadění odumřelé biomasy snížení koncentrace kyslíku úhyn organismů - nedostatek kyslíku, toxické látky zvyšování obsahu amoniaku, železa, manganu, příp. tvorba sirovodíku, metanu Bakterie – schopny růst všude – slunce/tma (?), led-horké prameny, pouš%t, odpadní vody, oceány i vysoké hory Podzim – sinice klesají do sedimentů, v květnu (cca) – zpět do vodního sloupce, fotosyntéza, 1ml vody – z několika stovek na desetitisíce až statisíce

Jak sinice škodí zabraňují průniku světla do nižších částí nádrže toxiny (cyanotoxiny) – různá poškození i smrt organismů v nádrži spotřebovávají kyslík – noční dýchání (mohou se i udusit ryby)‏ - na podzim se rozkládají – velká spotřeba O2 alergické reakce, ekzémy, poruchy imunitního systému, průjmy, záněty spojivek (při dlouhodobém kontaktu – mohou ovlivnit funkci jater, nervový systém, vývoj plodu problémy s pitnou vodou – při úpravách vody uvolňují toxiny – k odstranění jsou zapotřebí speciální technologie zdravotní riziko při konzumaci ryb (hlavně vnitřností) a zeleniny Nebezpečné pro všechny živé organismy www.sinice.cz

Pitná voda pro Brno a její cesta k lidem úpravna vod Švařec trubní přivaděč vodojem Čebín vodojem Palackého vrch Březová n. Svitavou – prameniště, vrty 17-21 m, 12-18 m, 80-130 m Vír – vodní nádrž

Úpravna vod odběrná místa – přehrada - 18, 36 a 51 metrů nade dnem tři nerezová potrubí k analyzátorům měření O2, pH, zákalu a teploty oxid chloričitý nebo ozon - jako oxidační činidlo síran hlinitý – koagulant případně manganistan draselný - na odstranění manganu ze surové vody pomalé mísení a kontaktní filtrace přes pískové filtry akumulační nádrže (20 000 m3) - do přepadu dávkována vápenná voda na úpravu pH dezinfekční ozonizace, dezinfekční činidlo –> Cl, oxid chloričitý štola surové vody Na rozdíl od úpravny Pisárky, jejíž provoz tato nová úpravna nahrazuje, je zde výrazně sníženo riziko  kontaminace surové vody ropnými látkami a jinými průmyslovými haváriemi

Co dělat, když nám pitná voda nechutná voda z vodovodu je zdravotně nezávadná – dotaz na příslušné vodárně nevyplatí se kupovat balenou vodu možnost – různé filtry Uhlíkový filtr - zbaví pitnou vodu nepříjemné chuti, chloru, zákalu a zápachu, výjimečně i dusičnanů a nemění její minerální složení. Filtruje studenou vodu z veřejných vodovodů a bakteriálně nezávadnou vodu studniční.  - chrání elektrické spotřebiče před usazeninami  - nevysušuje pokožku  - snadno rozpouští mycí prostředky MĚKKÁ VODA  - prášek na praní a mýdlo se v ní sráží  - může vyvolat svědění kůže  - způsobuje usazeniny a vodní kámen TVRDÁ VODA nádobový vodní filtr – 600 Kč, další filtry, nutno občas měnit vložku, čistit, aqua“cosi“ – riziko – když se pravidelně nečistí – nebezpečí množení baktérií, hydrogenuhličitanu vápenatého a hořečnatého - tvrdost vody

Kanalizace – historie Čechy – ranný středověk hrady – suché záchody přímo na hradby města – otevřené rigoly na ulicích zápach nemoci (cholera, mor, ...)‏ první stoky – 2.pol. 17.stol. 1872 – pisárecký vodovod výstavba kanalizační sítě – koncem 19. stol. už v mezopotámských městech – 2,5 tis.p.Kr. – kanalizační systémy na odvod odpadních vod (splachovací záchody -> přímo do kanalizace) -> do velkých řek, sběrných jam Knóssos na Krétě, Kartágo – koupelny, splachovaní záchody

mechanicky vyčištěná voda (10% nečistot)‏ I. sedimantace surový kal mechanicky vyčištěná voda (10% nečistot)‏ lehké usazeniny 1) mechanický stupeň – zachycení unášeného materiálu + suspendovaných látek - absorpce rozpuštěných látek na suspenze a sedimentující materiál ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD ČOV Brno Modřice anaerobní fáze aerobní fáze skladování, pálení česla – hrubé nečistoty lapák písku lapač tuků – dodatečné provzdušňování – tuková emulze na hladině

kalové vyhnívací komory anaerobní – schopnost mineralizovat velké množství organických látek - pomalé - nepříjemný zápach (bioplyn = metan + CO2, sulfan, amoniak)‏ 2) biologický stupeň mineralizace – rozklad organických látek na jednoduché anorganické sloučeniny aerobní respirace – odbourávání uhlíkaté org. látky vzniká CO2 , voda amonifikace – odbourávání dusíkatých org. látek vznikají amonné ionty nitrifikace - přeměna amonného iontu na dusičnany aktivovaný kal = vločky osídlené mikroorganismy (bakterie, prvoci), houbovými vlákny, vířníky, hlísticemi aerobní – biochemická aktivita heterotrofních organismů, tj. baktérií + hub - rychlá, za nízkých teplot limitující faktor – udržení aerobního prostředí (dostatek kyslíku)‏ aktivační nádrž kalové vyhnívací komory II. sedimentace

3) chemický stupeň – zbytkové znečištění anorganickými produkty aerobního rozkladu = dusík + fosfor – dusičnany, amoniak, ortofosfáty (= minerální živiny)‏ přidáváním síranů železa – vysrážení P, denitrifikace (až na plynný N)‏ porosty vyšších rostlin – skřípinec jezerní, tokozelka nadmutá intenzivní kultury zelených řas (Chlorella, Scenedesmus)‏

Kořenové čistírny + jezírka na odpadní vodu z domácnosti využívá přírodní samočisticí procesy v půdním prostředí nasyceném vodou průtok odpadní vody filtračním materiálem (biofilm na částicích)‏  odstraňování nečistot kombinací fyzikálních, chemických a biologických procesů. umělé mokřady – výsadba běžných mokřadních rostlin - podpovrchový průtok odpadní vody

(certifikace, eko-zemědělství)‏ Co můžeme dělat lépe – prací prášky, myčky, hnojení (certifikace, eko-zemědělství)‏

Toť vše!