Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Spolupráce personálního oddělení a psychologické laboratoře Jana Gutiérrez Chvalkovská, personální ředitel VÍTKOVICE Ostrava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
IMYDŽ JE NA NIC! POSLOUCHEJ ŽÍZEŇ!. IMAGE FIRMY & ETIKETA Ing. Bc. Jan Kuba.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Delegování. Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová
Plánování ve školní tělesné výchově
Strategické plánování
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Výrobní faktory v organizaci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Pracovní porada Pracovní list.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Ekonomika malých a středních podniků
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
RIZIKO.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Pedagogika školního sportu
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Synergie manažerského týmu
Digitální učební materiál
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
RIZIKO.
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová Týmová práce TYMP1/ C5 Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ 2015-2016

Motivace nikdo nám nikdy nic neřekne nikdy se nás nikdo na nic nezeptá Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Motivace Základním problémem ve většině organizací je:   nikdo nám nikdy nic neřekne nikdy se nás nikdo na nic nezeptá Lidé potřebují vědět, že je o ně zájem. Lidé potřebují cítit, že se o ně dbá. Je na vedoucím, aby je podpořil hodnoty svých lidí. Jsou–li si vědomi hodnot, morální úroveň skupiny je vysoká a má předpoklad úspěšného rozvoje. Motivovat znamená pomáhat svým lidem při jejich seberealizaci. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Motivace souvisí s očekáváním Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Motivace souvisí s očekáváním Většina šéfů se dopouští chyby a pokouší se motivovat lidi na základě chybných předpokladů a svých vlastních úvah. Lidé budou motivováni tehdy, když dostanou to, co chtějí, nebo se vyhnou tomu, co nechtějí. Aby pracovník vyvinul úsilí, musí být splněny tyto podmínky: úsilí musí být následováno přiměřeným výsledkem, výkon musí být odměněn, člověk musí o odměnu stát. Tzn. lidské úsilí závisí na očekávané odměně.   PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Různí lidé mají různá očekávání Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Různí lidé mají různá očekávání   prestiž image náklon-nost přijetí užiteč-nost peníze samo- statnost bezpečíjistota dosaho-vat cíle ??? tvořit mít vliv spolu- práce PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Co lidé potřebují Motivace je proces zaměřený na budoucnost. Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Co lidé potřebují Motivace je proces zaměřený na budoucnost. Co lidé potřebují a chtějí, nejsou jen peníze. Mohou být motivováni: uznáním, chválou, povyšováním i samotnou prací – dosáhnout něčeho významného nebo mít odpovědnost. Závisí to na jejich individuálních potřebách. Není vždy možné zvýšit plat, ale lze změnit podmínky, za jakých pracují. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Faktory ovlivňující motivaci Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Faktory ovlivňující motivaci Existuje množství faktorů dalších, ovlivňujících motivaci: schopnost – inteligence, dovednost, znalosti osoby, představy o práci – co chce dělat, co si myslí, že se po něm chce, (jeho představy by se měly shodovat s představami organizace – firemní kultura), vliv ostatních lidí – působí na sociální potřeby člověka, práce sama – míra, kolik dává samostatná práce příležitosti získat pocit úspěchu, odpovědnosti a uspokojení. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Demotivující faktory/ a Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Demotivující faktory/ a Nevšímavost vedoucího k dobrým pracovním výsledkům Nevšímavost vedoucího k chybám a nedostatkům Chaos nebo špatná organizace práce Nespravedlivé odměňování Nezasloužená pochvala jiného pracovníka Nezasloužená kritika   PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Demotivující faktory/ b Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Demotivující faktory/ b Hrubé jednání nebo zesměšňování Pokažení dobré práce na dalším pracovišti Nezájem o nápady podřízených Neochota vedoucího zabývat se pracovními problémy podřízených Nepotrestaný podvod ze strany jiných pracovníků Nedostatek práce Nedostatek informací, materiálu, ...   PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Proces motivace 1. Porozumět potřebám pracovníků. 2. Zjistit i to, co chtějí. 3. Finanční odměna – hlavní zdroj motivace. 4. Jiná odměna – uznání, chvála, povýšení, zajímavý úkol ..... 5. Mít na paměti význam očekávání – vztah mezi výkonem a odměnou, cíle a normy, úspěch bude ohodnocen i pochvalou, co mohu získat, co mohu ztratit. 6. Vytvořit podmínky pro stanovení vlastních cílů jednotlivců. 7. Motivace samotnou prací – zvyšování odpovědnosti, možnost upravit metodu, vlastní tempo práce, podněcování na inovacích, projekty. 8. Zapojujte lidi do rozhodování.

Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Lidé jsou nejhodnotnější, ale i nejnákladnější zdroj organizace. Jednotlivci musí přispívat k dosažení cílů, je třeba sledovat jejich výkonnost. Je třeba poznat a odstranit slabé stránky a posílit silné stránky pracovníků. A to individuálně podle potřeb každého z nich.   PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Význam a úrovně hodnocení Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Význam a úrovně hodnocení VÝZNAM HODNOCENÍ zvýšení osobní výkonnosti jednotlivců využití a rozvoj potenciálu pracovníků navrhování a plánování personálních záloh zlepšení komunikace mezi vedoucím a pracovníkem   ÚROVNĚ HODNOCENÍ v každodenním styku hodnocení po dokončení dlouhodobého pracovního úkolu finanční ohodnocení hodnotící rozhovor hodnocení 360° PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Metody hodnocení měření vlastností Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Metody hodnocení měření vlastností zjišťování úrovně vlastností, potřebných k dané pracovní činnosti   měření chování jaké chování se má nebo nemá v rámci pracovní činnosti projevovat  měření výsledků porovnávání s dohodnutými cíli PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Postup hodnocení/ a   Tato metoda se dá využít v každé situaci: Formulujte přesně, která činnost byla správně provedena. Zdůrazněte, jak moc to pomohlo vám i celé organizaci. Vyjádřete své upřímné uznání. Kladné hodnocení zabere 30 vteřin, z mysli hodnoceného však nevymizí. Dokazujete, že vám dobrý výkon neunikl a že ho oceňujete. Vyberte si k ocenění to, co hodnocený zvládl – ať můžete být upřímní. Hodnocený bude své kladné chování opakovat. Když lidem ukážeme, co je na nich nejlepšího, půjdou za námi kamkoliv. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Postup hodnocení/ b Trvejte na vysokém standardu výkonnosti. Prosazujte 100 % kvalitu práce (budete-li požadovat 95 %, dostanete ještě méně). Povzbuzujte je k iniciativě. Nerozčilujte se nad chybou. Proberte ji a snažte se pomoci. Učte je efektivně reagovat v krizové situaci, pozitivně přistupovat k požadavku kvality. Sledujte a analyzujte úroveň absencí a fluktuací. Snažte se, aby pociťovali vaši důvěru, nepřekvapujte je nepřipravené. Jsou-li nespokojeni, musíte to vycítit první. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Postup hodnocení/ c Platí pro všechny lidi a situace: Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Postup hodnocení/ c   Platí pro všechny lidi a situace: Hodnoťte alespoň část výkonu. Formulujte přesně, co oceňujete. Zahrňte jen to, co opravdu chcete ocenit. Povzbuzujte jen jednu činnost v jedné době. Opakujte často (různé činnosti pro stejný cíl – až dosáhnete změny výkonu). Ani pak s povzbuzováním nekončete. Hodnocením organizace stanovuje směr svého vývoje – okamžitého i dlouhodobého. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz

Zpětná vazba Umění kritizovat: Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Zpětná vazba Umění kritizovat: Nekritizujeme samoúčelně, kritizujeme chování či výkon, ne člověka, vyhneme se slovům vždycky, nikdy, nemožně. Základem kritiky je zpětná vazba: KDYŽ TY DĚLÁŠ TO, TAK JÁ SE CÍTÍM TAKTO. Při poskytování nebo vyžadování zpětné vazby je nezbytná pozitivní a přínosná atmosféra. Cílem je, aby všichni účastníci pochopili, co lze zlepšit. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Podávání zpětné vazby Cílem jsou změny, ne hodnocení samotné. Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Podávání zpětné vazby  Zpětná vazba musí být přijatelná. Cílem jsou změny, ne hodnocení samotné. Zeptejte se vždy nejdříve, jak příjemce vidí sám svůj výkon nebo chování. Soustřeďuje se spíše na chování nebo výkon než osobu. Musí být přesná, vychází z pozorování, ne domněnek. Hovoří se o konkrétních detailech, nikoliv obecně. Zpětnou vazbu musí příjemce zvládnout. Musí být dobře načasovaná. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Přijímání zpětné vazby Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Přijímání zpětné vazby Buďte pozitivní vůči tomu, kdo zpětnou vazbu poskytuje. Naslouchejte zpětné vazbě a ujasňujte se, že správně rozumíte. Ptejte se na další detaily. Zkontrolujte si zpětnou vazbu u ostatních. Rozhodněte se, jak zpětnou vazbu využijete. Poděkujte za zpětnou vazbu. Úkolem zpětné vazby je posilovat a motivovat a vést kupředu. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Literatura Adair, J.: 100 tipů jak řídit a vést lidi, CP Books 2005. ISBN 80-251-0529-6. Belz, H., Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2015. 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4. Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi, Computer Press 2005. ISBN 80-2510-505-9. Kubeš, M. at all. Manažerské kompetence. Způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada Publishing, 2004. 184 s. ISBN 80-247-0698-9. Lojda, J. Manažerské dovednosti. Praha: Grada Publishing, 2011. 184 s. ISBN 978-80- 247-3902-1. Plamínek, J.: Vedení lidí, týmů a firem, Grada Publishing 2002. ISBN 80-247-1092-7. Wagnerová, I.: Hodnocení a řízení výkonnosti, Grada Publishing 2008. ISBN 978-80- 247-2361-7. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz