Stimulace pohybových schopností u dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Advertisements

Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
A TLETICKÉ BĚHY – STŘEDNÍ TRATĚ - REGENERACE VE SPORTU Jitka Gottvaldová, , TVS-RVS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Základy automatického řízení 1
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regenerace ve sportu Stolní tenis Tomáš Kurečka TVS RVS III
Testy vytrvalostních schopností
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Mimoškolní aktivity dětí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Didaktika sportovních činností
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Poměr v základním tvaru.
Zkušenosti s programem DNS v Lázeňské léčebně Mánes Karlovy Vary
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
ATLETIKA přednáška.
VY_32_INOVACE_
Technické prostředky v požární ochraně
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
Cyklistický trénink dětí v triatlonu Petr Polívka
Konstrukce trojúhelníku
Orientujeme se v prostoru
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Poměr v základním tvaru.
Věcné učení První pomoc
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Život bez střeva , Praha.
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Stimulace pohybových schopností u dětí Doc. PaedDr. Tomáš Perič, PhD.

Kondiční příprava - základní východiska různá prostředí pestrá radostná a veselá atmosféra herní princip respektovat senzitivní období ve zdravém prostředí

Rychlostní schopnosti u dětí základní schopností rozvoj rychlosti (spolu s obratností) je priorita všechny druhy rychlosti minimálně jednou týdně všechny tělní segmenty zajištění potřebné míry variability

Rychlostní schopnosti – teoretická východiska závisí na několika oblastech: nervosvalová koordinace - schopnost střídat co nejrychleji kontrakci (stah) a relaxaci (uvolnění) svalového vlákna typ svalových vláken červená (pomalá) – umožňují pracovat dlouho, ale pomalu (hůř se unaví) bílá (rychlá) – pracují velmi rychle, ale jenom malou chvíli (rychle se unaví) Tréninkem jejich podíl ovlivníme jen málo – je vrozený (dán geneticky). velikost síly - rozvoj síly v tréninku se nehodí pro děti (doporučujeme začít až kolem puberty). celkově – rozvoj pouze omezeně velký podíl vrozených předpokladů - vliv dědičnosti je přibližně 80 %.

Rychlostní schopnosti - rozvoj všechny druhy rychlosti na začátek tréninkové jednotky zatížení kolem 10 s poměr zatížení k odpočinku 1:6 - 10 počet opakování 3-5x série v tréninkové jednotce 2 - 3 délka odpočinku mezi sériemi 10 min.

Rychlost reakce motivace – hra (soutěže) dvojice (s tyčemi, s malými míčky) zrcadlová cvičení dodatečné informace cvičení reakční (změna polohy těla) starty z různých poloh drobné reakční hry (vyvolávání čísel, zvířat, měst apod.) speciální pomůcky (reakční míče, reakční pásy apod.)

Reakční míček

Reakční (únikový) pás

Rychlost jednotlivého pohybu rozvíjet rychlost všech částí těla – ruce, trup nohy motivace - formou her či soutěží míče gymnastické tyče házení změny poloh těla cvičení ve dvojicích (reaguj na pohyb) různé formy skokových cvičení švihadla (různé formy přeskoků) velká lana (podbíhání, přeskakování) drobné hry

Rychlost lokomoce různé formy rychlosti lokomoce atletická abeceda stupňované rovinky krátké sprinty starty z různých poloh štafetové hry zrcadlová cvičení ve dvojicích drobné rychlostní hry sportovní hry obratnostní dráhy slalomy se změnou směru a s různými prvky /přeskočit, podlézt atd./

„agility“ (hbitost, živost) Drobné prudké změny směru, obraty, krátké drobné kroky, laterální pohyb, vysoká frekvence pohybu Speciální dráhy Využívání pomůcek (lana, žebříky, pneumatiky, kuželky)

Pomůcky pro rozvoj „agility“

Pomůcky pro rozvoj „agility“

Obratnostní schopnosti nejdůležitější pohybová schopností (spolu s rychlostí) co nejširší pohybový fond „zlatý věk motoriky“ Děti se nebojí („Vždyť by se mi mohlo něco stát“) Z hlediska všestranné přípravy - raději více a méně kvalitněji, než méně a zcela dokonale. Platí pouze při všeobecné přípravě!!!

Oblasti rozvoje Obratnosti všestranný pohybový rozvoj, široká zásobárna pohybů vytváří důležitý předpoklad pro rozvoj pozdější speciální koordinace základy pro techniku dané sportovní disciplíny čím větší má člověk zásobárnu pohybů, tím lépe se mu učí pohyby nové lepší zvládání nečekaných situací při soutěžích i v běžném životě.

Zásady obratnostních cvičení volit koordinačně náročná cvičení Rotační Arytmická Asynchronní Asymetrická provádět cvičení v různých obměnách – např. hvězda Dominantní x nedominantní strana Z rozběhu x z místa Na obou x na jedné ruce Do kopce x z kopce Video 1 Video 2 Video 3

Zásady obratnostních cvičení cvičení v měnících se vnějších podmínkách – např. běh Dráha Mělká voda Hluboký písek Vysoká tráva Oranice Hustý les zvládnutá cvičení v neobvyklých podobách Video 1 Video 2

Řetězení dovedností Normální život – většinou diskrétní dovednosti Sport Sériové dovednosti Paralelní dovednosti Sériové dovednosti Stojka - kotoul Paralelní dovednosti překládání střelba

Zásady obratnostních cvičení kombinace již osvojených pohybů Např. gymnastické sestavy spojování několika činností v jednu Současný driblink dvěma míči a sedání cvičení pod tlakem Čas Prostor Omezení psychika Video 1 Video 2 Video 3

Zásady obratnostních cvičení cvičení s dodatečnými informacemi Informace o dalším průběhu pohybu během cviku cvičení po předchozím zatíženi Video 1

Koordinace – prostředky rozvoje obratnostní dráhy akrobatická cvičení akrobatické řady cvičení na zdokonalení ovládání předmětů (míče apod.) cvičení na orientaci v prostoru (trampolíny) cvičení na gymnastickém nářadí atd. spojovat s rychlostí

Rovnovážná a balanční cvičení Zatížení tělesného jádra („Core“ trénink) důležitost balančních cvičení pro nácvik techniky Balanční pomůcky

Rovnovážná a balanční cvičení

Obratnostní schopnosti - prostředky rozvoje obratnostní dráhy akrobatická cvičení akrobatické řady cvičení na zdokonalení ovládání předmětů (míče apod.) cvičení na orientaci v prostoru (trampolíny), cvičení na gymnastickém nářadí atd. spojovat s rychlostí

Rozvoj silových schopností spíše podpůrná schopnost tři základní věková období (jiné cíle, prostředky a formy). do 10 let všestrannost 10 – 12 let (nástup puberty) průprava 13 – 15 let (hlavní fáze puberty) začátek silového tréninku

Rozvoj síly – do 10 let velké svalové partie - svaly trupu (zádová i břišní oblast), svaly pletence ramenního a kyčelního. přirozené posilování různé formy úpolových cvičení cvičení s nářadím či náčiním

Rozvoj síly – 10 – 12 let Základem - pohybové hry (množství skoků, hodů, vrhů apod.) Cviky s hmotností vlastního těla učit základy techniky silových cvičení fixovaná páteř /aby nedocházelo k jejímu stlačování/ dýchání

Rozvoj síly – 13 – 15 let Silový rozvoj - základní oblasti: nácvik techniky posilování všeobecná silová průprava silově rovnovážná cvičení využití speciálních metod rozvoje silových schopností

Nácvik techniky posilování manipulaci s osou činky /její napodobeninou/ speciální cvičení - technika přemísťování činky cvičení vhodná nejen pro techniku pohybu, ale pozitivně působí na rovnováhu, na kloubní pohyblivost a koordinaci pohybu

Všeobecná silová průprava Hlavními prostředky jsou: cvičení s využitím hmotnosti vlastního těla cvičení ve dvojicích malé činky nebo činkové kotouče (které nepřesahují 1 – 2 kg) plné míče a atletické koule (2 – 3 kg) lehké gumové expandery těžké tyče tyče v délce 1 – 1, 5 m (přiměřené výšce postavy), o hmotnosti 2 – 5 kg, manipulace, rotace, výpady a výskoky Aquahity, Gymstick, TRX, Flowin

Aquahit

Gymstick

TRX

Flowin

Silově rovnovážná cvičení Posilování v nestabilních polohách Velké míče Medicinbaly Balanční podložky a desky Pěnové válce

Silově rovnovážná cvičení Velké míče Pěnové válce

Silově rovnovážná cvičení Balanční podložky Plné míče

Speciální metody metoda rychlostní /malý odpor, maximální rychlost, počet opakování malý (kolem 10 – 15)/ skoková a odrazová cvičení odhodová cvičení Bezpečnost!!!

Speciální metody metody vytrvalostní – kruhový trénink Kruhový trénink - vhodný pro rozvoj všech pohybových schopností a nácviku dovedností většinou se však využívá pro kondiční rozvoj – tj. pro silové a vytrvalostní schopnosti Míra zatížení je určována obvykle dvěma způsoby: počtem opakování časovým intervalem

Vytrvalost - základní východiska různá prostředí pestrá radostná a veselá atmosféra herní princip respektovat senzitivní období ve zdravém prostředí

Vytrvalostní schopnosti v podstatě na hranici maximálního rozvoje nedojde k významnému nárůstu jejich základního parametru (VO2max)

Vytrvalostní schopnosti - aerobní vytrvalost nepřerušované zatížení základním prostředkem běh (monotónnost) modifikovaný fartlek (nemusí být pouze běh) tzv. herní forma (emocionálnost), různorodost intenzity celodenní turistické pochody nebo cyklistické túry

Vytrvalostní schopnosti - herní forma – záznam SF

Vytrvalostní metody - anaerobní vytrvalost nízká produkce enzymů nedoporučují se intervalové metody kolem 12 let (psychické důvody) začít s užíváním

Pohyblivost jednostranné zatížení - negativní vliv - zkrácení a oslabení pohyblivostní cvičení – profylaxe přibližně do 10 let - aktivní metody - nejsou ještě vhodné strečinkové cviky Pasivní metody nejsou vhodné "laxnost" kloubního a vazivového aparátu

Strečink příprava pohybového aparátu na zátěž (rozcvičení) délka výdrže je 6-10 s, počet opakování jednoho cviku je 3-5x, odpočinek po zátěži (zotavení) doba protažení je delší, kolem 30 s a více, počet opakování je 1-2x, zvětšení pohybového rozsahu speciální metody

Zásady strečinku Zaujetí přesné základní polohy Pod prahem bolesti Výdrž – dle cíle strečinku Dýchání Při výdechu prohloubit protažení, popř. v závěru výdrže Soustředění Od hlavy k nohám

Nácvik techniky

Technická příprava U dětí zásadní složka sportovního výkonu. Spolu s rozvojem rychlostních a obratnostních schopností má absolutní prioritu v dětském věku - nejlepší předpoklady pro motorické učení nutné tato léta plně využít pro získání technických dovedností

Technická příprava Nedostatečné zvládnutí techniky - může limitovat sportovce v jeho maximální výkonnosti Technika - obsahem tréninku především v prvních letech I později vhodné v týdenním cyklu zařazovat alespoň jednou speciální technický trénink Obdobně při všeobecném tréninku zařazovat cviky, které napomáhají zvládnutí techniky

Technická příprava zásada - nejprve kvalita a potom kvantita. nejprve pomalu do požadovaného provedení po potřebném zvládnutí techniky - cvičení, s velkým počtem opakování Kondice a taktika se dají rozvíjet i v dospělosti, ale technika potřebuje mnoho opakování a je na ní založen výkon.

Učení se novým dovednostem 4 kroky Představení dovednosti Demonstrace a krátké vysvětlení podstaty dovednosti Začátky nácviku dovednosti Zpětná vazba pro korekci chyb

Představení dovednosti vytvořit v dětech zájem o nácvik zaujmutí pozornosti mluvit jasně a krátce oční kontakt měnit rytmus, intonaci i sílu hlasu všechny děti - dobře vidět a slyšet vysvětlit, kdy a především proč tuto dovednost použijeme

Demonstrace a krátké vysvětlení podstaty dovednosti dokonalá demonstrace (děti se učí nápodobou) soustředění dětí dovednosti předvedena nejprve v závodním provedení Poté pomalu a po fázích Jeden předvádí a druhý vysvětluje Předvedení několikrát po sobě a to i z různých úhlů navázat na předchozí pohybové zkušenosti otázky dětí

Začátky nácviku dovednosti ukázat, jak budeme daný pohyb nacvičovat organizovat družstvo rozdělit děti do několika skupin přiměřená motivace herní princip připodobnit pohyb k činnostem nebo věcem

Zpětná vazba pro korekci chyb efektivní informace, tzn. konkrétní informace NE: obecné fráze negativní význam především pochválit jednoduché a stručné hodnocení co nejdříve po provedení cviku četnost hodnocení zpětnou vazbu - i samy děti mezi sebou