ODPOVĚDNOST PRÁVNICKÝCH OSOB

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

Kybernetické trestné činy v českém trestním zákoníku
Prameny z.č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim z.č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů z.č.
Trestní odpovědnost právnických osob Zákon č.418/2011 Sb., O trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (6 částí, 48 paragrafů)
Zánik trestů a ochranných opatření
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Soukromoprávní odpovědnost ISP Radim Polčák. 2 Pojem ISP § 2 písm. a zákona č. 480/2004 Sb. [Pro účely tohoto zákona se rozumí] službou informační společnosti.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Právní aspekty související s provozováním video služeb Internet Video Forum 2007 Josef Aujezdský, advokát.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Vybrané skutkové podstaty trestných činů Ideální demokracie zahrnuje pět nezávislých mocí – výkonnou, zákonodárnou, soudní, výběrovou a dohlížecí.. Sunjatsen.
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
SIK Skupina odhalování informační kriminality
Právo na informace Tereza Danielisová,
Zkušenosti se zaváděním systému řízení ochrany informací podle ČSN BS ČSN ISO//IEC ve městě Vsetín Stanislava Konečná Vedoucí odboru kanceláře.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
Sankční systém trestního práva Přednáška
Tresty a ochranná opatření
Sankční systém trestního práva
Vybrané otázky základů trestní odpovědnosti a trestních sankcí Přednáška Veřejná správa
Sankční systém trestního práva Přednáška
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
2. Správní trestání a správní delikty
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Stav eGovernmentu v ČR a aktuální výzvy Praha, JUDr. Jaroslav Strouhal náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Odpovědnost za škodu ve.
Informační kriminalita Informační kriminalita l kpt. Mgr. Pavel Zmrhal 2 Dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Ochrana poskytovaná před domácím násilím
Sankční systém trestního práva
Sankční systém trestního práva
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
ODPOVĚDNOST PRÁVNICKÝCH OSOB
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Stavební právo.
Obce a implementace GDPR
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Trestní odpovědnost firem 1.
GDPR a obec Praha Mgr. Jan Vobořil, Ph.D. 1.
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GDPR JUDR. Mgr. Barbora Vlachová
Transparentnost a nastavení procesů zadávání veřejných zakázek s ohledem na ochranu zadavatele Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Budoucnost „data retention“
Transkript prezentace:

ODPOVĚDNOST PRÁVNICKÝCH OSOB ICT A ODPOVĚDNOST PRÁVNICKÝCH OSOB

„ZOOÚ“ Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů

Pokuta až do výše 10.000.000,- Kč „ZOOÚ“   Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů nestanoví účel, prostředky nebo způsob zpracování osobních údajů zpracovává nepřesné osobních údaje shromažďuje nebo zpracovává osobní údaje v rozsahu nebo způsobem, který neodpovídá stanovenému účelu zpracovává osobních údaje bez souhlasu subjektu  nepřijme nebo neprovede opatření pro zajištění bezpečnosti zpracování osobních údajů Pokuta až do výše 10.000.000,- Kč

„GDPR“ Nařízení Evropského Parlamentu a Rady EU č. 2016/679 ze dne 27.4.2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES 

Soukromoprávní žaloby na náhradu újmy (majetkové x nemajetkové) „GDPR“   Nařízení Evropského Parlamentu a Rady EU č. 2016/679 ze dne 27.4.2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES  shromažďování bez legitimního účelu  zpracovávání osobních údajů způsobem, který nezajistí jejich náležité zabezpečení zpracovávání osobních údajů subjektu bez jeho souhlasu, aniž by byly splněny v GDPR výslovně stanovené podmínky pro takové zpracování ukládání osobních údajů ve formě umožňující identifikaci subjektu údajů po delší dobu, než je nezbytné pro účely, pro které jsou zpracovávány Pokuta až do výše 20 000 000 EUR, nebo jedná-li se o podnik, až do výše 4 % celkového ročního obratu celosvětově za předchozí finanční rok. Soukromoprávní žaloby na náhradu újmy (majetkové x nemajetkové)

Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti „ZKB“ Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti

Pokuta až do výše 100.000,- Kč (novela až 5 000 000,- Kč) „ZKB“   Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti nesplnění povinnosti dle opatření obecné povahy/rozhodnutí Národního bezpečnostního úřadu nezavedení nebo neprovedení bezpečnostních opatření pro informační systém kritické informační infrastruktury  neohlášení Národnímu bezpečnostnímu úřadu bezodkladně po detekci kybernetického bezpečnostního incidentu  Pokuta až do výše 100.000,- Kč (novela až 5 000 000,- Kč)

Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů

Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů   Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů nezpracování plánu krizové připravenosti neposkytnutí věcných prostředků potřebných k řešení krizové situace nezdržení se činností zakázaných krizovým opatřením  Pokuta až do výše 5.000.000,- Kč

„eIDAS“ Nařízení Evropského Parlamentu a Rady EU č. 910/2014 ze dne 23.7.2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES

Pokuta až do výše 2.000.000,- Kč „eIDAS“   Nařízení Evropského Parlamentu a Rady EU č. 910/2014 ze dne 23.7.2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES nevhodná technická a organizační opatření k řízení rizik ohrožujících bezpečnost poskytovaných služeb poskytování bez status kvalifikovaného poskytovatele služeb  nepodrobení se auditu alespoň 1x za 24 měsíců Pokuta až do výše 2.000.000,- Kč Možnost podání soukromoprávní žaloby na náhradu újmy (majetkové x nemajetkové)

„ZEK“ Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů

Pokuta až do výše 10.000.000,- Kč nebo 20.000.000,- Kč „ZEK“ Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů porušení povinnosti zajistit důvěrnost přenášení zpráv a provozních a lokalizačních údajů porušení povinnosti uchovávat provozní a lokalizační údaje porušení povinnosti anonymizace dalších lokalizačních údajů porušení povinností ohledně zabezpečení ochrany osobních údajů, provozních a lokalizačních údajů a důvěrnosti komunikací Povinnost bezodkladně tyto údaje poskytnout orgánům činným v trestním řízení, BIS, VZ, ČNB! např. provozovatel restauračního zařízení poskytující Wi-Fi připojení! Pokuta až do výše 10.000.000,- Kč nebo 20.000.000,- Kč

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů „NOZ“ Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů „NOZ“   Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (prevence, náhoda, nutná obrana, krajní nouze, porušení dobrých mravů, porušení zákona, porušení smluvní povinnosti) § 2900 (Prevence při konání)   § 2903  (Následek nezakročení) § 2909 (Porušení dobrých mravů) § 2901 (Zakročovací povinnost)  § 2904  (Náhoda) § 2910 (Porušení zákona) § 2902 (Oznamovací povinnost)  § 2914  (Přičitatelnost újmy) § 2913 (Porušení smluvní povinnosti) Možnost podání soukromoprávní žaloby na náhradu újmy (majetkové x nemajetkové)

Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník „TZ“ Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník  

Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník „TZ“   Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník § 180 – Neoprávněné nakládání s osobními údaji § 181 – Poškození cizích práv § 182 – Porušení tajemství dopravovaných zpráv § 230 – Neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací § 231 – Opatření a přechovávání přístupového zařízení a hesla k počítačovému systému a jiných dat § 232 – Poškození záznamu v počítačovém systému a na nosiči informací a zásah do vybavení počítače z nedbalosti § 270 – Porušování autorského práva a práv souvisejících s právem autorským a práv k databázím Druhy trestů - trest odnětí svobody - podmíněné odsouzení - peněžitý trest - propadnutí věci

ZOOÚ GDPR ZKŘ ZKB eIDAS ZEK TZ             ZTOPO

,,ZTOPO“ Zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (ve znění novely č. 183/2016 Sb.,)

,,ZTOPO“ Zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (ve znění novely č. 183/2016 Sb.,) protiprávní čin v zájmu nebo v rámci činnosti právnické osoby spáchaný „odpovědnou“ sobou uvedenou v § 8 odst. 1 písm. a) až d) musí být přičitatelný podle § 8 odst. 2, 3 popř. 4

„ZTOPO“ (novela č. 183/2016 Sb.,)

„ZTOPO“ (novela č. 183/2016 Sb.,) podstatné rozšíření trestní odpovědnosti právnické osoby z 83 na 228 trestných činů (negativní výčet)

„ZTOPO“ (odpovědná osoba) § 8 odst.1 písm. a) až d)   a) statutární orgán nebo člen statutárního orgánu b) osoba ve vedoucím postavení c) ten kdo vykonává rozhodující vliv d) zaměstnanec nebo osoba ve vedoucím postavení

„ZTOPO“ (přičitatelnost) § 8 odst. 2, 3 popř. 4   a) jednáním orgánů právnické osoby b) zaměstnancem nebo osobou v obdobném postavení na podkladě rozhodnutí, schválení nebo pokynu orgánů právnické osoby  (bez provedení potřebné kontroly nad činností zaměstnanců)

„ZTOPO“ (sankce) a) zrušení právnické osoby b) propadnutí majetku c) peněžitý trest d) propadnutí věci e) zákaz činnosti f) zákaz plnění veřejných zakázek g) zákaz přijímání dotací a subvencí h) uveřejnění rozsudku i) ochranné opatření v podobě zabrání věci

„ZTOPO“ (naděje) Nové ustanovení § 8 odst. 5 zákona č. 418/2011 Sb., podle něhož se právnická osoba trestní odpovědnosti zprostí, pokud vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno spravedlivě požadovat, aby spáchání protiprávního činu osobami uvedenými v odstavci 1 zabránila.

COMPLIANCE (klíč k liberaci PO) ucelený systém interních firemních opatření a postupů pro prevenci, detekci a reakci implementace dochází pomocí vnitropodnikových předpisů zásada proporcionality dohled nezávislým orgánem průběžný monitoring důvěrné oznamování – W.B následky porušení nápravná opatření

ZOOÚ GDPR ZKŘ ZKB eIDAS ZEK TZ ZTOPO COMPLIANCE LIBERACE

JAK na TO? x EXPERTNÍ TÝM SUPEREXPERT Právo IT Procesy Bezpečnost Management x

JAK na TO? JAK na TO? KONZULTACE: (bezplatné) seznámení s problematikou EDUKACE: workshop s managementem a zodpovědnými zaměstnanci PREAUDIT: základní popis stavu společnosti a jejího (ne)souladu AUDIT: detailní analýza činností, procesů a návrh implementace opatření IMPLEMENTACE: realizace závěrů auditu k zajištění souladu

MUDr. Mgr. Ivan Langer langer@akpeceny.cz www.pfl.cz