Romantismus 19. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus 19. století.
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
PRAHA. Praha je hlavní město České republiky. 14 největší město v EU. Leží na severu od středu Čech na řece Vltavě. Rozkládá se na 496km 2, a má
UNESCO UNESCO je Organizace pro výchovu, vědu a kulturu založená při OSN v roce 1946 v roce 1972 přijalo UNESCO Úmluvu o ochraně nejvýznamnějšího světového.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Praha a pražské památky Václav Klaus – prezident ČR od roku …
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Druh učebního materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Romantismus.
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Vytápění Tepelné ztráty
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
VY_32_INOVACE_D8.11 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
KUBISMUS Metelková Surov.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Dějiny hudby a její osobnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie test.
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Renesance.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Romantismus 19. století

Romantismus Je nový umělecký směr ovlivňující Evropu poloviny 19. století. Domovem romantismu byla Francie. Hnutí dává do popředí cit, inspiraci nachází v historismu. Romantici se věnovali i kresbě architektury s cílem zachovat její podobu, a stali se tak zakladateli památkové péče. Náměty: nespoutaná příroda boj za svobodu témata lásky a smrti proti chladné vyumělkovanosti stavěli vášeň, přirozenost, dobrodružství a odvahu Rozervanost, izolace, pocit bezdomovství, touha po dálkách, fascinace vzrušením, nepochopitelným, to jsou základní pocity a postoje romantika.

Znaky romantismu důraz je kladen na city, vášně, dobrodružství, fantazii a silné výjimečné zážitky romantický hrdina je individualitou a snaží se na vlastní kůži vyzkoušet vše nové a vzrušující, člověk má spoléhat na vlastní síly a vůli odmítali měšťáky a jejich honbu za majetkem, hledali únik ze společnosti, odmítali ošklivost průmyslových objektů a špínu měst ze skutečnosti, která je tísnila, utíkali romantici do snů a fantazie, do středověké minulosti, na opuštěná místa ve volné přírodě vysmívali se ideálům klasicismu, který se podle nich „narodil mrtvý“

Architektura V důsledku průmyslové revoluce a zrychlení životního tempa dochází kolem poloviny 19. století k bouřlivému rozvoji měst, která se rozšiřují za středověké pásmo hradeb. Příkladem je velkolepá přestavba Paříže. Romantismus nachází zdroj inspirace v historismu – studuje a napodobuje historické slohy. Na radnicích se uplatňuje gotika, pro chrámy se vybíraly vzory byzantské a raně křesťanské, městský palác byl většinou barokní, parlament reprezentující ideál antické demokracie byl projektován v řádu dórském a pro kulturní stánky (divadla, muzea..) se používal sloh renesanční. Rostl požadavek vývoje nových stavebních typů – burzy, banky, pojišťovny, tržnice, nemocnice…. Uplatňovaly se nové stavební materiály a prefabrikáty (střídání stavebních dílů).

Znaky romantické architektury: tupé zakončení věží a nárožních (často mnohobokých) věžiček se zubatým cimbuřím (vliv anglické gotiky) válcovité, hrotitě zastřešené věže a strmé střechy (vliv Francie) koncepce přírodního krajinářského parku, který bývá doplněn drobnou architekturou – umělé zříceniny, altánky, skleníky… (park v Lednici) městské parky, např. centrální park v New Yorku, Bolognský les v Paříži…. Klasicismus a romantismus přinesly železné konstrukce a závěsné řetězové mosty – to umožnilo vznik velkých budov a zastřešení velkých prostor.

Památky Westminsterský chrám v Londýně parlament v Londýně parlament v Budapešti staroanglická venkovská sídla katedrála v Edinburghu Romantismus v Čechách a na Moravě dostavba chrámu sv.Víta v Praze (dokončen r. 1929) úprava Karlštejna, Hluboké, Lednice a Orlíka kolonáda v Karlových Varech a stavba Národního divadla (architekt Josef Zítek – největší osobnost české architektury 19. století)

Gustav Eiffel Eiffelova věž Geniální francouzský architekt železných konstrukcí. Je autorem zdymadel Panamského průplavu a kovové konstrukce nesoucí sochu Svobody v New Yorku. Nejvíce jej proslavila stavba kovové věže v Paříži, která se stala symbolem tohoto města. Eiffelova věž Vysoká 305 metrů, ve své době nejvyšší stavba světa vztyčená v Paříži u příležitosti Světové výstavy 1889 a stoletého výročí Velké francouzské revoluce.

Malířství Znaky romantického malířství: Romantické malíře zajímalo jak vyjádřit na plátně city pomocí dramatických barev, rozmáchlých pohybů i výběrem exotického a citově zabarveného námětu. V případě krajinomaleb je záliba v krajině neklidné, nevšední, tajuplné. Symbolem romantismu v malířství se stal obraz Theodora Géricaulta Vor Medúzy . Znaky romantického malířství: Dramatičnost Děj vyhrocen do maxima Barva dotváří atmosféru obrazu Náměty ze středověku i soudobé události Hlavní představitelé: Théodore Géricault, Eugéne Delacroix, Francisco Goya

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Théodore Géricault Vor Medúzy Obraz je inspirován skutečnou událostí. Francouzská námořní loď La Meduse se roku 1816 cestou do západní Afriky potopila. Zatímco kapitán a vysocí důstojníci se zmocnili záchranných člunů, ponechali pasažéry a posádku na jediném voru na pospas rozbouřenému moři. Vor plul 13 dnů Atlantikem, přežilo pouze 15 lidí. Velké plátno je zamyšlením nad lidským utrpením a smrtí. Obraz je plný trýznivých detailů. Malíř se zřekl pestrých barev, které mu pro námět připadaly příliš triviální a radostné. Géricaulta zklamalo vlažné přijetí tohoto díla ve Francii, a proto s ním odcestoval do Anglie, kde pak žil několik let. Théodore Géricault Vor Medúzy

Théodore Géricault -Vor Medúzy

Eugéne Delacroix Francouzský romantický malíř, je považován za předchůdce impresionismu, a to pro svou práci s barvou. Své obrazy tvořil na literární témata – Shakespeare, Dante, lord Byron… První významné dílo je Dantova bárka. Baudelaire napsal:“Delacroix vášnivě miloval vášeň, ale přitom chladně rozvažoval, jak ji co nejpřesněji vyjádřit.“ Pod vlivem červencové revoluce 1830 vznikl obraz Svoboda vedoucí lid na barikády.

Dantova bárka

Dantova bárka

Svoboda vedoucí lid na barikády

Francisco Goya Španělský malíř a grafik. Studoval malířství v Madridu, podnikl i studijní cesty po Itálii. Spolupracoval s královskou manufakturou na gobelíny a jeho předlohy patří k pozdnímu rokoku. Věnuje se portrétnímu umění a stává se dvorním malířem Karla III. a Karla IV. Roku 1792 prodělal mrtvici a po ní ve čtyřiceti letech úplně ohluchl. Jako postižený hluchotou mohl vnímat hrůzy okolního světa pouze očima. Pracoval jak na oficiálních objednávkách pro královský dvůr, tak i na zobrazování lidového života. Je prvním umělcem, který zobrazil současné hrůzy zcela moderním, nebarokním způsobem. Náměty si volil bez hrdinů a hlavní postavy zastupuje anonymní masa. Je prvním a největším malířem absurdnosti. Dílo

F. Goya - obrazy Král Karel IV. s rodinou – skupinový portrét Černé malby V domě hluchého Hrůzy války – cykly grafických listů Poprava vzbouřenců 3. května 1808 Nahá Maja a Oblečená Maja Goyovo dílo mělo velký vliv na moderní umělce a jejich tvorbu (E. Munch, P. Picasso). Jeho obrazy jsou mistrovským dílem portrétního umění, které svou nemilosrdnou otevřeností, až karikaturou stojí v protikladu k obvyklým reprezentačním idealizovaným podobiznám vládců.

Poprava vzbouřenců 3. května 1808 Obraz je pojat jednoduše a stroze, postavy jasně seskupeny, krajina v pozadí je pustá jak u primitivních malířů. Vojáci, jimž není vidět do tváře, vystupují jako jednotná síla proti hloučku vězňů. Obraz má překvapivě málo barev, převládá šedozelená a okrově žlutá, které předpovídají barevnost analytického kubismu, a celkové pojetí díla nás zavede přes několik pokolení od Maneta až k Picassově Guernice.

Poprava vzbouřenců 3. května 1808

Král Karel IV. s rodinou

Oblečená Maja a Nahá Maja

Hrůzy války Toto dílo patří mezi grafické cykly a bylo vydáno dlouho po Goyově smrti.

parlament v Budapešti

Národní divadlo

parlament v Londýně

Eiffelova věž