PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE_Z.8.A.08_prirodni_pomery_cr_pohranicni_pohori_podnebi 16.11.2011 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Předmět: ZEMĚPIS Název: PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ
ANOTACE Zeměpis 8. ročník Opakování učiva o pohraničních pohořích ( graf) Úvod k učivu o podnebí (nová látka, práce na PC)
Nejvyšší horou v našem blízkém okolí je, jak jistě víte, Špičák Nejvyšší horou v našem blízkém okolí je, jak jistě víte, Špičák. No, vyběhnu na něj za chvíli, taky mám na rozdíl od vás čtyři nohy…. Ale taková Sněžka – ještě že tam vede lanovka!!!! I dnes se ještě k našim horám vrátíme. Přesvědčíme se, jak se budete orientovat v následujícím grafu!!!
1.ÚKOL Připravte si své pracovní listy Doplňte do grafu názvy hor podle nadmořské výšky Pokud si nebudete jisti, použijte mapu
ŘEŠENÍ 1 Plechý 1378m 2 Sněžka 1602m 3 Lysá hora 1323m 4 Praděd 1491m 5 Klínovec 1243m SNĚŽKA
2.ÚKOL Na internetu vyhledej význam následujících pojmů Zapiš si je do sešitu jako úvod k učivu o podnebí ATMOSFÉRA POČASÍ PODNEBÍ
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Atmosféra – plynný obal tělesa v kosmickém prostoru Počasí – okamžitý stav ovzduší na daném místě Podnebí – neboli klima je dlouhodobý stav počasí, podmíněný energetickou bilancí, cirkulací atmosféry a dnes i člověkem
DONŮV ÚKOL Vyluštěte názvy ročních období. Kája rozuměl naprosto všemu. Kazi malovala Bivojovi, kde najde kance. Fialky vykvetly pod zimostrázem. Spadlé tomahawky nebyly indiánům nic platné.
ŘEŠENÍ Kája rozuměl naprosto všemu. Kazi malovala Bivojovi, kde najde kance. Fialky vykvetly pod zimostrázem. Spadlé tomahawky nebyly indiánům nic platné.
METODICKÝ NÁVOD První část prezentace slouží k opakování učiva o pohraničních pohořích Žáci pracují na svých pracovních listech, kontrola je provedena vyznačením názvů hor na projektoru První tři úspěšné žáky bych ohodnotila v tomto případě jedničkou Druhý úkol může být zařazen jako úvod k výkladu nové látky – podnebí Žáci si vysvětlení pojmů vyhledávají samostatně na PC, klademe důraz na využití slohových znalostí – výtah Správnost pouček porovnáme se vzorovým textem – interaktivní tabule „ Donův úkol“ je relaxační záležitost, zařadila bych ho až na konec hodiny Klíčová slova: nadmořská výška, Plechý, Sněžka, Lysá hora, Praděd, Klínovec, atmosféra, počasí, podnebí, jaro, léto, podzim,zima Inovace: mezipředmětové vztahy Čj – Z, práce s internetem a interakt.tabulí, práce s grafem
POUŽITÉ ZDROJE Sn.č. 3 - foto: soukromý archiv autorky Sn.č. 6 – Dorbeth.commons.wikimedia.org [2011 – 11 – 14].Dostupné na www:<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/%C5%9Anie%C5%BCka_z_zachodu.jpg> Sn.č.8 – Uvedené zdroje [2011 – 11 – 14].Dostupné pod licencí Public domain na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A9ra> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8Das%C3%AD> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Podneb%C3%AD> Piccolo Namek. Commons.wikimedia.org[2011 – 11 – 14]. Dostupné na www:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GoldenMedows.jpg>