Mlýnské obilné výrobky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Advertisements

VÝROBKY Z OBILOVIN Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: výrobky, obiloviny, mlýnské, mouka, kroupy, vločky.
Ekosystém – pole Polní plodiny název: VY_32_INOVACE_02_Ekosystem_poleI škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Pekařská výroba  Výroba chleba  Výroba běžného pečiva  Výroba jemného pečiva.
Sortiment a označování zboží Zbožíznalství 1. ročník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_541 Spotřeba potravin a výroba mouky 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablonyIVY_32_INOVACE.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Trvanlivé pečivo  Sušenky  Oplatky  Perníky  Trvanlivé pečivo ze šlehaných hmot  Suchary, preclíky, tyčinky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Energetická hodnota potravin (EH)
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Suroviny pro cukráře I. ročník
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vedlejší jatečné produkty
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Sójové a kokosové cukrovinky 1
Rostliny z našeho okolí
TĚSTOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: těstoviny, charakteristika, význam, výroba, druhy Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
VY_32_INOVACE_Salamonova_ Cukrové Polevy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Cukry (sacharidy).
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Třené, jádrové a smetanové výrobky
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
VY_32_INOVACE_ , ostatní mléčné výrobky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Vitamíny rozpustné ve vodě
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Potravinářské zbožíznalství
Mlýnské obilné výrobky
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Diferencované stravování
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Mlýnské obilné výrobky Potravinářské zbožíznalství Mlýnské obilné výrobky 1

Mlýnské obilné výrobky Suroviny 2

= Obiloviny obilniny x obiloviny (cereálie) = x hlavní obiloviny méně běžné obiloviny využití v potravinářském průmyslu pseudocereálie 3

Mlýnské obilné výrobky 4

Základní legislativa (stav k 10.7.2017) Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 333/1997 Sb., kterou se provádí §18 písm. a), d), h), i), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, pro mlýnské obilné výrobky, těstoviny, pekařské výrobky a cukrářské výrobky a těsta (ve znění pozdějších předpisů) 5

Základní třídění (dle platné legislativy) Druh Skupina Podskupina mlýnské obilné výrobky mouka hladká mouka polohrubá mouka hrubá mouka celozrnná mouka krupice hrubá pšeničná krupice kukuřičná krupice jemná pšeničná krupice vločky trhanka kroupy perličky lámanka malé kroupy ostatní kroupy jáhly pohanka klíčky obiloviny pro přímou spotřebu směsi z obilovin müsli sypká směs dlouhozrnná rýže pololoupaná rýže střednězrnná rýže loupaná rýže kulatozrnná rýže neloupaná rýže parboiled rýže 6

Základní třídění / vysvětlení některých pojmů mouky a krupice – získávají se mletím vločky – získávají se mačkáním zrna (nebo jeho řezáním) trhanka = šetrně drcené vyčištěné obilné zrno kroupy – získávají se ze zrna zbaveného obalových vrstev broušením lámanka = drobné, zlomkové, dle velikosti netříděné kroupy jáhly = loupaná zrna prosa obiloviny pro přímou spotřebu = vyčištěná obilná zrna sypké směsi z obilovin = … rýže pololoupaná = rýže zbavená vrchní slupky (pluchy) parboiled rýže = … mouka hladká x polohrubá x hrubá rýže kulatozrnná x dlouhozrnná 7

Detailnější dělení / specifikace (dle platné legislativy) mouky hladké pšeničná světlá pšeničná polosvětlá pšeničná chlebová žitná světlá (= tzv. výražková) žitná tmavá (chlebová) ve směru šipky se vždy zvyšuje podíl obalových vrstev (= stupeň vymletí, obsah popela) ostatní kroupy: velké x střední x zabíjačkové krupice pšeničná jemná: také jako dehydrovaná (= s nižším obsahem vody) 8

Termíny a výrobky nedefinované v legislativě stupeň vymletí množství mouky (v %) získané ze zrna výševymleté (= vysokovymleté a celozrnné) mouky = vyšší podíl obalových vrstev = grahamová mouka 9

Požadavky na jakost (dle platné legislativy) maximální vlhkost (= 10 až 15 %) – ochrana proti množení mikroorganismů v některých případech maximální obsah tuku – ochrana proti žluknutí (souvisí s oddělením či neoddělením klíčku) granulace mouky nesmí být chemicky běleny obsah minerálních látek (= popela) (cca 0,5 až 2,0 % = kromě směsí z obilovin) = obsah obalových vrstev (stupeň vymletí) smyslové požadavky = barva, vůně a chuť maximální množství příměsí (vločky, trhanka, rýže, …) = pluchy, nerozmačkaná zrna, zlomky zrn, minerální nečistoty, … u sypkých směsí z obilovin se uvede způsob použití a návod k přípravě u mlýnských obilných výrobků se označí rod použité obiloviny 10

Mlýnské obilné výrobky Význam ve výživě 11

Základní charakteristika (detaily viz pekařské výrobky) zdroj škrobu (= energie) zdroj bílkovin: významný podíl na celkovém příjmu bílkovin x neplnohodnotné zdroj minerálních látek, vlákniny, vitaminů skupiny B a dalších biologicky aktivních látek (vitamin E, antioxidanty, esenciální mastné kyseliny …) vliv stupně vymletí (více vždy vícevymleté mouky) nižší využitelnost minerálních látek a stopových prvků než ze živočišných potravin (fytová kyselina a vláknina) výrobky hodnocené podobně jako chléb a běžné pečivo x výrobky hodnocené podobně jako jemné a trvanlivé pečivo ve většině případů záleží na použití daného mlýnského výrobku = např. tuk použitý do těsta, doslazení, … rýže, neslazené a přiměřeně slazené obilné kaše, … x müsli tyčinky (zejména s polevami), … 12

Rozdíly mezi jednotlivými obilovinami základní srovnání mezi jednotlivými druhy obilovin a pseudocereálií nejsou (z hlediska jejich výživových vlastností) výrazné rozdíly výživová hodnota některých méně běžných druhů obilovin (proso, čirok, pšenice špalda, … = ve srovnání s pšenicí apod.) se v literatuře (na internetu) často přeceňuje cereálie a pseudocereálie přinášející prokazatelný výživový benefit: pohanka: rutin oves (ječmen): β-glukany amarant: vyšší obsah bílkovin s vyšší výživovou hodnotou 13

Alergie na lepek a celiakie Tato onemocnění se v Evropě vyskytují poměrně často. Dříve se přitom tato dvě onemocnění považovala za totožná a neodlišovala se, neboť u obou těchto chorob dochází u disponovaných osob k reakci antigen – protilátka na jednu ze složek lepku (alfa-gliadin) a i vnější projevy těchto chorob jsou poměrně totožné. U celiakie však dochází následně k rozvoji antoimunitní reakce ve sliznici tenkého střeva. Důsledkem je zánětlivá reakce s atrofií sliznice dvanáctníku a lačníku, což vede ke snížení intenzity vstřebávání a dalším komplikacím. Projevem obou chorob jsou pak zejména (chronické) průjmy a podvýživa, zejména u vitaminů skupiny B (listová kyselina, kobalaminy) a minerálních látek (zejména Ca a Fe). Alergenní gliadiny se vyskytují zejména v pšenici a ječmeni, ale i v žitě nebo ovsu. Rýže a kukuřice jsou většinou tolerovány. Tyto plodiny a mouka z nich tak spolu s bramborami, sójou, prosem, pohankou a amarantem tvoří základ diety a náhradu za mouku pšeničnou. Tato náhrada je však spojena jednak s vyšší cenou příslušných výrobků, ale také s nutností používat odlišnou technologii, neboť v zásadě pouze pšeničné bílkoviny mají schopnost vytvářet pevnou strukturu těsta (= strukturu těsta nezbytnou při výrobě kynutého pečiva, housek, chleba apod. – výrobky z alternativních mouk se obvykle musí péct ve formách). 14