Současnost ÚSTAVNÍ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
MUDr.František Schneiberg
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Náhradní rodinná péče.
Sociální patologie SCPT SCPA
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
SOS dětské vesničky.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Minimální preventivní program školy
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Seminář pro ředitele dětských domovů Pozlovice,
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Sociálně právní ochrana dětí Historický vývoj SPO (chudinská péče, sirotčí pokladny, okresní komise pro péči o mládež …) Současná úprava – zákon č. 359/1999.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
MUDr. František Schneiberg
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Domov sv. Markéty pro matky s dětmi v tísni Oblastní Charita Brno.
Pedie Co mají společné?.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Sociální práce s rodinou 9
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Současnost ÚSTAVNÍ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE PaedDr. Jana Koubová 7.6.2017

Poslání Federace dětských domovů ČR samosprávný a dobrovolný spolek rozvoj a zkvalitňování péče o děti a mládež vychovávané mimo vlastní rodinu prosazování práv dětí ve smyslu Deklarace práv dítěte v České republice i na mezinárodní úrovni členem každá fyzická a právnická osoba, sdružuje pracovníky DD, DDŠ, DÚ a VÚ i jiné odborné pracovníky z oblasti péče o děti a mládež vychovávané mimo vlastní rodinu

Aktivity FDD ČR shromažďování teoretických a praktických poznatků z pedagogiky, psychologie, sociologie a dalších vědních oborů z oblasti NRP vzdělávací a metodická činnost (semináře aj.) předávání zkušeností a podnětů podílení se na tvorbě, úpravách a připomínkování legislativních norem v oblastech NRP Podpora zájmových aktivit dětí - Nejmilejší koncert – regionální, republikový - sportovní hry – regionální, republikový, mezinárodní

Možnosti spolupráce MŠMT MPSV Další ministerstva: vnitro, spravedlnost, zdravotnictví Kraje – Asociace krajů ČMOS ANV Svaz měst a obcí Unie zaměstnavatelských svazů Neziskové organizace

Legislativa Úmluva o právech dítěte Směrnice Valného shromáždění OSN č. 64/2009 o náhradní péči o děti Občanský zákoník č. 89/2012 Sb. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ÚV a OV Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti o výkonu ÚV, OV Zákon č. 372/2011 Sb., o podmínkách poskytování zdravotních služeb (zákon o zdravotních službách)

Rozdělení podle rezortů Ministerstvo zdravotnictví Kojenecké ústavy Dětská centra Dětské domovy pro děti do 6 let Ministerstvo práce a sociálních věcí Domovy pro osoby se zdravotním postižením Centra sociálních služeb Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní péče

Rozdělení školských zařízení dle zřizovatele MŠMT Kraje dětské diagnostické ústavy dětské domovy se školou diagnostické ústavy pro mládež výchovné ústavy střediska výchovné péče dětské domovy

Statistika – školní rok 2016/2017 Zařízení: Počet: Kapacita: Naplněnost: DD 143 4 998 4 270 DDŠ 28 906 730 VÚ 27 1 168 1 096 DÚ 13 478 404 Zdroj: uiv.cz/rocenka, stav k 31.10.2016

Statistika – dětské domovy Kapacita: 4998 Naplněnost: 4270 = 85,4% Z toho: Úplní sirotci : 28 = 0,56 % Mladší 3 let: 55 = 1,1 % Děti 3 – 6 let: 416 = 8,32 % Děti 6 – 15 let: 2227 = 44,55 % Nad 15 let: 783 = 15,66% Nezletilé matky: 6 = 0,12 % Zletilí nezaopatření: 485 = 9,70 % Zdroj: uiv.cz/rocenka, stav k 31.10.2016

Postižené děti v dětských domovech Celkem: 1330 = 26,61 % Z toho Mentální 888 Sluchové 24 Zrakové 10 Tělesné 8 vady řeči 64 Kombinované 162 (z toho hluchoslepí 6) závažné poruchy učení 93 Autismus 29 Závažné poruchy chování 52 Zdroj: uiv.cz/rocenka, stav k 31.10.2016

Pracovníci ve školských zařízení pro výkon ÚV,OV Celkem Speciální pedagog Vychova- telé Asistent pedagoga Psycho-log Zdravot. pracovník Sociální pracovník Ostatní odborný pracovník DD 2 341 70 1 588 392 19 14 140 118 DDŠ 679 40 323 244 17 4 42 5 VÚ 830 66 357 302 21 6 77 1 DÚ 428 41 177 126 35 7 34 4 278 217 2 445 1 064 92 31 293 136

Ústavní výchova v současnosti Transformace na základě zák. č. 109/2002 Sb., v platném znění, o výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Možnosti kvalitativně zlepšovat péči - výchovná, vzdělávací a sociální činnost - snižování kapacity zařízení – max. 48 dětí - rodinné skupiny DD (6 – 8 dětí) - výchovné skupiny DDŠ, VÚ (5 – 8), DÚ (4 – 8) - umisťování dětí pouze na základě soudního rozhodnutí - kontrola státním zástupcem , ČŠI, veřejný ochránce práv

Ústavní výchova v současnosti - práva a povinnosti dětí - práva a povinnosti ředitele opatření ve výchově úprava kapesného, věcné pomoci spoluspráva dětí Program rozvoje osobnosti dítěte PROD umístění zletilých nezaopatřených dětí do 26 let možnost návratu nezaopatřené osoby do 1 roku po ukončení ÚV (příprava na budoucí povolání) nezletilé matky s dětmi úhrada péče rodiči nebo z vlastního příjmu dítěte

Ústavní výchova v současnosti Pedagogičtí pracovníci: vychovatel, asistent pedagoga plná kvalifikovanost od 1 .1. 2015 psychická způsobilost DVPP např. arteterapie, muzikoterapie, rodinná terapie, supervize Nutnost dalších odborníků – psycholog, psychoterapeut, popř. dětský psychiatr Standardy kvality péče

Ústavní výchova v současnosti péče o děti od 0 do 26 let sourozenecké skupiny rodinné typy DD – v PK je 7 DD (37 skupin) na 23 adresách děti – cizinci bez doprovodu nezletilé matky s dětmi startovací byty (v PK 15) zvyšuje se počet dětí s psychiatrickou diagnózou, děti agresivní, zdravotně a mentálně postižené umisťování dětí ve starším školním věku děti navrácené z pěstounské péče

Standardy kvality péče Vymezení činnosti a informovanost 1A Cíle a poslání činnosti 1B Informovanost 1C Kvalita a efektivita péče 2. Průběh péče a návazné služby 2A Umisťování a přijímání dítěte 2B Výkon péče 2C Ukončování péče 3. Personální agenda 4. Organizační aspekty 5. Prostředí výkonu péče

Budoucnost ústavní výchovy Zachování sítě školských zařízení ÚV, OV Multidisciplinární přístup zainteresovaných resortů Sjednocení legislativy péče o ohrožené děti Odborná diskuze Pracovní skupiny při jednotlivých ministerstvech Využití dobré praxe ze zahraničí Návštěvy odborníků ze zahraničí

Budoucnost ústavní výchovy Prevence Práce s rodinou Práce s rodinou v terénu Podpora dlouhodobé pěstounské péče Ústavní výchova jako jedna z možností pomoci dítěti Na zřeteli vždy nejlepší zájem dítěte

Budoucnost DD Další propojování s běžným životem Umístění skupin v bytech v běžné zástavbě Snižování počtu dětí v rodinných skupinách Psychologické a terapeutické nabídky pomoci Důraz na individuální vývoj dítěte Práce s rodinou Příprava na návrat do původní rodiny Příprava na výchovu v pěstounské péči Příprava na samostatný život po ukončení ÚV legislativa

Děkuji za pozornost. Kontakt: koubovaj@seznam.cz