VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zahraniční obchod.
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
Služby -ekonomická činnost člověka, která poskytuje užitek -ve vyspělých zemích až 55% zaměstnaných.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
 Je souhrn všech výrobních a nevýrobních odvětví  Člení se do čtyř sfér  Primárnímateriální výroba  Sekundárnímateriální výroba  Terciálnínemateriální.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Place – místo prodeje (distribuce)
SLUŽBY.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD. Příčiny rozvoje odlišné klimatické a přírodní podmínky odlišný spotřebitelský vkus zvyšování efektivity – dělba práce.
Vzdělávací materiál/DUM VY_52_INOVACE_01A21
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Mikroekonomie I Formování trhu
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
DISTRIBUCE.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
Distribuce - placement
Služby obyvatelstvu Klára Čermáková 3.C. Dělení podle: - oblasti spotřeby: - pro potřeby celé společnosti = kolektivní (státní správa, obrana, bezpečnost)
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
SPOLUPRÁCE VÝROBA VELKOOBCHOD Jiří Tesák, obchodní ředitel TZB, Grundfos Sales Czechia and Slovakia s.r.o. Slavkov
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Trh práce. Nabídka pracovních sil v naší republice je v krátkém časovém horizontu (v rámci roku, několika málo let) relativně neměnná. Poptávka po pracovních.
FINANČNÍ GRAMOTNOST ZBOŽÍ, OBCHOD, SLUŽBY ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika – základní pojmy.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Velkoobchod, maloobchod
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Postavení CR v hospodářství
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk

STATKY x SLUŽBY STATKY = užitečné předměty, vše, co zvyšuje užitek lidé své potřeby uspokojují prostřednictvím statků a služeb STATKY = užitečné předměty, vše, co zvyšuje užitek SLUŽBY = užitečné činnosti, které lidé provádějí pro druhé, jsou neskladovatelné, nedělitelné, nehmotné a proměnlivé lidské potřeby (biologické, kulturní, psychické, sociální) – Maslowova pyramida potřeby uspokojujeme tak, že statky a služby spotřebováváme = SPOTŘEBA

DRUHY STATKŮ A SLUŽEB vzácné – omezené množství, spotřebitelé jsou ochotni za ně platit volné – volně k dispozici žádoucí – spotřeba statku zvyšuje užitek spotřebitele nežádoucí – spotřeba statku snižuje užitek spotřebitele kolektivní – obrana státu, justice, školství individuální – cestovní ruch, kadeřnictví, veřejné stravování, čistírny věcné – práce spojené s obnovením funkce výrobků (opravny, čistírny) osobní – obohacují duševní stránku člověka (knihovny, divadlo, zdravotní péče) obchodní – maloobchody, velkoobchody, banky placené – všechny dostupné neplacené – informace v infocentru, poradenství a konzultace

STATKY x SLUŽBY

VÝROBA lidská činnost a způsob přeměňující přírodní předměty na statky hlavní složka hospodářského procesu vytváření statků probíhá ve velkovýrobě (např. pásová výroba) a malovýrobě (umělecká řemesla) základním předpokladem jsou výrobní zdroje – vstupy do výroby – ty se přeměňují výrobním procesem a mění se ve výstupy (statky a služby) výrobní stupně: prvovýroba – zemědělská a lesní, těžba nerostů průmyslová výroba služby – obchod, doprava, veřejná správa

VÝROBNÍ FAKTORY půda - produkt a součást přírody, vzácná a nereprodukovatelná, kvantitativně omezená, přírodní zdroje - nerosty, drahé kovy (omezené množství) práce - lidská činnost, která přeměňuje přírodní zdroje v užitečné statky kapitál - výsledek předchozí činnosti, vlastní (prostředky vložené do podnikání v peněžní nebo hmotné formě), cizí (závazky – např. úvěry u bank)

OBCHOD komerce, prodej lidská činnost - spočívá ve směňování zboží nebo služeb za peníze nebo jiné zboží a služby = barterový obchod většinou probíhá na místech, která jsou k tomu oficiálně určená (velkoobchody, maloobchody) předmět prodeje má určitou cenu, která se určuje dohodou prodávajícího a kupujícího v právu České republiky jsou obchody upraveny prostřednictvím kupní smlouvy může být: vnitrostátní zahraniční

reexport – vývoz zboží a služeb, které byly předtím dovezeny ZAHRANIČNÍ OBCHOD formy zahraniční obchodní politiky - protekcionismus (ochranářství), liberalismus (volný obchod) nástroje - autonomní (clo, embargo, kvóty) a smluvní (obchodní smlouvy) náročnější než vnitrostátní obchod - jazyková a právní bariéra, kurzové riziko, vzdálenost, tradice náboženství, je nutné zhodnotit politickou stabilitu, koupěschopnost místního obyvatelstva, míru korupce, konkurenci formy: export – vývoz zboží nebo služeb do zahraničí, důsledkem je příliv kapitálu reexport – vývoz zboží a služeb, které byly předtím dovezeny import – dovoz zboží nebo služeb ze zahraničí, důsledkem je odliv kapitálu

VELKOOBCHOD obchod prováděný ve velkém měřítku není primárně určen pro koncového spotřebitele (domácnosti, jednotlivé osoby) nejčastěji zásobuje jiná velkoobchodní zařízení nebo maloobchodní síť obchod mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty na trhu velkoobchodní ceny jsou vždy nižší než ceny maloobchodní - zvýšeny o maloobchodní marži velkoobchodní jednotky mívají podobu velkých skladišť, skladů, úložišť surovin či překladišť zboží a materiálu - někdy bývají doplněny o maloobchodní prodejnu

MALOOBCHOD způsob prodeje menšího objemu zboží konečnému spotřebiteli prostředí se vyznačuje vysokým stupněm hospodářské konkurence (závislé na sortimentu) a významným tlakem na snižování spotřebitelských cen spotřebitelské ceny - klíčový nástroj, další faktory - lokalizace prodejního místa, umístění a stav prodejní jednotky, charakter zboží, selekce zboží, způsob prezentace zboží, atraktivita a reputace prodejce odbytové formy - pultové a samoobslužné prodejny, supermarkety, hypermarkety, obchodní domy, podomní prodej, prodej prostřednictvím prodejních automatů, telefonu, internetu

společenská – výroba x služba DĚLBA PRÁCE forma spolupráce, na níž se různí účastníci (osoby, firmy) podílejí různými činnostmi, které je potřeba koordinovat a integrovat cílem je vyšší produktivita práce, nižší náklady a lepší technologické možnosti přirozená - rozdělení mužských a ženských činností ve starých kulturách, mezi typicky mužské činnosti patří boj, lov, později zpracování kovů, naopak typicky ženské činnosti zahrnují sběr nebo přípravu potravy specializovaná – řemeslná a obchodní, rozvinula se až se vznikem měst, vznik manufaktur společenská – výroba x služba

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow http://zatecky.denik.cz/zpravy_region/open_air_auto_20120815.html http://www.enviport.cz/voda.aspx?cfPage=48 http://tema.novinky.cz/letecka-zachranna-sluzba http://www.deratizace-rehurek.cz/sluzby/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Obchod http://cs.wikipedia.org/wiki/Velkoobchod http://cs.wikipedia.org/wiki/Maloobchod http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Blba_pr%C3%A1ce https://cs.wikipedia.org/wiki/Statek https://cs.wikipedia.org/wiki/Slu%C5%BEba https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDroba https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDrobn%C3%AD_faktor https://cs.wikipedia.org/wiki/Zahrani%C4%8Dn%C3%AD_obchod