Příprava koordinátorů (výchovných poradců) na zajištění podpory ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách PhDr. Jana Zapletalová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů + IVP ve škole – → přestávka – → 2. Další činnosti výchovného.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Individuální vzdělávací plán
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Novelizovaná legislativa a určování SVP žáků PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Inkluze v podmínkách DMl
Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Základní vzdělávání a další …
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Normativní financování vztahy a souvislosti
Rozpočet přímých NIV na rok 2016
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Seminář PPP Brno informace ze setkání VP 5/2018 Brno – město, Brno - venkov květen 2018.
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Novinky v předškolním vzdělávání
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Hejnice 20. – 21. září 2018.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Příprava koordinátorů (výchovných poradců) na zajištění podpory ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách PhDr. Jana Zapletalová

Spolupráce školy a školských poradenských zařízení Ředitel školy určí ve škole pedagogického pracovníka (nejlépe výchovného poradce, školního psychologa, školního speciálního pedagoga, …), který bude spolupracovat se ŠPZ v souvislosti se zajištěním poradenské péče ŠPZ a také v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s vytvářením doporučení (§11, odst. 1, vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) Určený pedagogický pracovník spolupracuje se ŠPZ, shromažďuje informace o počtech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vede si přehled těchto žáků v jednotlivých třídách, zná počty asistentů pedagoga ve třídách (ve škole), případně o dalších pedagogických pracovnících Spolupráce školy a školských poradenských zařízení

Další informace, které by měl znát VP Škola si vytvoří přehled kompenzačních pomůcek a speciálních učebnic, které má k dispozici VP má informace o zajištění vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných VP zná pravidla vytváření IVP v ZŠ i v MŠ, SŠ (§16 ŠZ, §18 ŠZ) VP zná pravidla vytváření IVP pro žáky ve školách, třídách, odděleních a skupinách dle §16 odst. 9 ŠZ VP zná pravidla vytváření Plánů pedagogické podpory VP zná obsah zasílaných Doporučení pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Umí identifikovat NFN=normovanou finanční náročnost pro podpůrná opatření a zná také jiné možnosti pořízení pomůcek… Další informace, které by měl znát VP

Zásadní informace pro VP VP zná podmínky pro zapůjčení pomůcek k domácímu užívání (smlouva o zápůjčce) VP zná účel předmětu speciálně pedagogické péče, identifikuje rozdíly v poskytování „předmětu“ a intervence (nápravy), stejně tak ví, za jakých podmínek je toto PO poskytováno ŠPZ VP zná účel pedagogické intervence, kdo je poskytovatelem a co je cílem pedagogické intervence VP zná možnosti podpory u žáků cizinců (§20 ŠZ a úpravy obsahu vzdělání v Doporučení, s posílením výuky českého jazyka pro děti v MŠ, žáky ZŠ i SŠ) Zásadní informace pro VP

Asistent pedagoga od 3. stupně PO, dle §5 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Rozsah úvazku je 0,25-0,75 + případně 0,25 pro ŠZ (družina, školní klub…) 4. st. PO 1,0 AP nebo je možné čerpat i nižší úvazek 5.st. PO obdobně jako u 4. Stupně Počet žáků na AP se doporučuje ve vyhlášce v §5, odst. 4 Pokud škola má více žáků se spec. potřebami 2. stupně, pak může využít podpory podle §18 vyhlášky č.27/2016 Sb., ředitel školy si žádá o tuto podporu sám bez ŠPZ Finance 8.platová třída/7. stupeň (40 hodin) Ředitel školy volí zařazení AP podle zajišťovaných činností Vzdělání AP je specifikováno v §20 zákona o pedagogických pracovnících Personální podpora AP

Další pedagogičtí pracovníci Další pedagogický pracovník-0,5 A) učitel B) speciální pedagog C) školní psycholog/ školní speciální pedagog- zde je třeba znát, zda škola má nebo nemá tohoto odborníka z rozvojového programu nebo šablon, přípustný je součet úvazků 1,0 Nepedagogický pracovník Tlumočník Přepisovatel Další pedagogičtí pracovníci

Rodič a potřeba poskytování informací rodičům Školský zákon ukládá: Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni : a) zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení, b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka, c) informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, d) dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem, e) oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích. Dobře seznámit s §10, zákona 359 Sb. o sociálně právní ochraně dětí Rodič a potřeba poskytování informací rodičům

Podpora žáka ve škole 1. stupeň PO Škola při práci se žáky (dětmi, studenty) identifikuje obtíže žáků v řadě školních dovedností a ve vztazích třídních kolektivů Pedagog-vyučující upravuje způsoby práce s žákem, zvažuje volbu vhodných didaktických úprav učiva, volbu metod práce s formy hodnocení žáka, upravuje organizaci vzdělávání žáka, která nevyžaduje žádné finanční prostředky- za účelem zlepšení učebních výsledků žáka případně zlepšení vztahů a postavení žáka ve třídě Důležité je sahat k úpravám včas a volit podporu žáka tak, aby se informace o potížích žáka neřešila až na konferencích za účelem hodnocení žáků Z těchto důvodů je vhodné využívat Plán pedagogické podpory- jako záznam užívaných postupů práce s žákem a jejich následné vyhodnocení Podpora žáka ve škole 1. stupeň PO

PLPP – Plán pedagogické podpory Cíle, kde, co a jak je třeba ve vzdělávání žáka upravit Podpora VP, ŠMP+ ŠP nebo ŠSP Spolupráce a předávání informací o žákovi uvnitř školy Vyhodnocení specifik žáka a případných drobných obtíží Informace průběžně rodiči (zákonný zástupce žáka) Východiska: Pozorování ve výuce, strategie učení versus vyučovací styly Formy přípravy na výuku Rozhovory U+Ž+DUČ+R PLPP – Plán pedagogické podpory 1. krok

Rozvoj vnímání+ práce s textem ve všech jeho podobách Škola zpracuje PLPP a upraví práci s žákem sleduje efektivitu změny průběžně vyhodnocuje pokud ani za 3 měsíce není významná změna a žák se naopak zhoršuje- navrhuje návštěvu ŠPZ Poskytne PLPP ŠPZ Vyhodnocení efektivity a účinnosti zvolených metod versus poznávací procesy a řídící aparát učení Rozvoj vnímání+ práce s textem ve všech jeho podobách Zapamatování- reprodukce Úroveň vědomostí a dovedností Práce s hodnocením –pravidlo SIR Postoje a motivace Častěji zpětná vazba, respektování dynamiky práce struktura vyučovací hodiny Organizace uvnitř třídy 2. krok

Uplatnění §11 a §12 vyhlášky č. 27/2016 Sb. ŠPZ spolupracuje s výchovným poradcem -mapuje podmínky školy včetně personálních kapacit a kompenzačních pomůcek Výchovný poradce vytváří ve škole metodické zázemí pedagogům ve spolupráci s dalšími členy ŠPP pro vzdělávání žáků se SVP Kvalita komunikace uvnitř školy- Ř+PS+ŠPP+TU Snímek škol (obsazenost speciálními pedagogy, psychology, VP, ŠMP, pomůcky, asistenti, dostupnost) Doložení podmínek- vyzvat školu, žáka Projednání se školou a školským zařízením Odst. 4 -OSPOD Uplatnění §11 a §12 vyhlášky č. 27/2016 Sb.

PLPP a následná poradenská péče v ŠPZ Škola zajistí bezodkladné předání PLPP pokud byl poskytován Podpůrné opatření je doporučováno zpravidla na období 2 let, s výjimkou LMP- 1 rok IVP- zpracovat do 1 měsíce od podpisu Doporučení ve škole, kontrola ŠPZ nejpozději do 1 roku Zpráva a doporučení se vydávají do 30 dnů od ukončení posuzování speciálních vzdělávacích potřeb Nejpozději do 3 měsíců ode dne přijetí žádosti k vyšetření, lhůta se může adekvátně prodloužit, pokud je nezbytnou podmínkou zpracování zprávy a doporučení vyjádření dalších odborníků (lékaři..) Výsledky vyšetření žáka jiným odborníkem nesmí být v den vystavování doporučení ke vzdělávání zpravidla starší 3 měsíců- §13 a §15 PLPP a následná poradenská péče v ŠPZ

§17 organizace vzdělávání žáků s PO (vyhl.27/2016 Sb.) Pro žáky 4.-5- stupně PO 4 žáci max Za 1 žáka s PO (2. a 3. st.) mínus 1 žák, za žáka s PO 4. a 5. stupně a žáka s LMP ve 3. stupni –mínus 2 žáci Max 1/3 žáků s PO z celkového počtu žáků Omezení se neuplatní u škol, kde jim brání přednostní přijetí , SŠ, konzervatoře a VOŠ Ve třídě max. 4 pedagogičtí pracovníci §17 organizace vzdělávání žáků s PO (vyhl.27/2016 Sb.)

Pravidla vzdělávání žáků uvedených v §16, odst.9 1. v běžné škole A) ve vhodných případech v běžné škole a třídě s využitím PO B) v běžné škole, ve třídě (oddělení, skupině) podle odst.9 §16 2. ve škole (třídě, oddělení a skupině) zřízené podle odst.9 §16 ŠZ (dříve speciální, praktická) Tyto jsou zřizovány podle druhu znevýhodnění, s možností 25% jiných z celkového počtu žáků Ve třídě MŠ nebo SŠ, oddělení konzervatoře nebo studijní skupině VOŠ se mohou žáci s různými druhy znevýhodnění uvedenými v §16 odst. 9 ŠZ vzdělávat bez omezení Škola, třída, oddělení nebo studijní skupina zřízená pro žáky s LMP je vždy jednodruhová + žáci s LMP a komorbidity Pravidla vzdělávání žáků uvedených v §16, odst.9

Nadaný a mimořádně nadaný žák Projevuje se v oblasti kognitivní, pohybové, manuální, umělecké nebo sociální U mimořádně nadaných vysoká tvořivost v celém okruhu činností, dosahuje mimořádných výsledků Ředitel školy může pro jejich vzdělávání vytvářet skupiny z různých ročníků Možnost účasti na výuce ve vyšším ročníku Se souhlasem ředitele se mohou vzdělávat také formou stáží ve škole stejného nebo jiného druhu, IVP Možnost přeskočení ročníku, komisionální zkouška Nadaný a mimořádně nadaný žák

Východiska pro přípravu realizace §16 ve ŠPZ Podpůrná opatření se zaměřují především na podporu ve vzdělávání žáka (speciálně pedagogické, psychologické posouzení v kontextu zdravotního stavu a sociální (sociálně kulturní) situace žáka Východiskem je tedy primárně učební strategie žáka (včetně vymezení možných omezení) a tomu uzpůsobená vyučovací strategie učitele pro žáka/ky a celou třídu (+rizikové chování, sociální statut) Vždy je třeba posoudit možnosti běžné školy ke vzdělávání žáka před vydáním doporučení (základní parametry) v závislosti na požadavcích na vybavenost školy i na připravenost pedagogů Pedagog+VP+ŠMP (ŠPP) školní psycholog/školní speciální pedagog, logoped, asistent pedagoga, další pedagog Východiska pro přípravu realizace §16 ve ŠPZ

Doporučení ŠPZ za účelem nastavení podpůrných opatření pro žáky Jméno žáka/žákyně   Datum narození Bydliště Škola Ročník Navrhovaný stupeň podpory pro žáka Uvede převažující stupeň podpory Identifikátor Uvede skladbu zdravotního zznevýhodnění + podmínky odlišné kultury a životní podmínky, nadání a bez nadání…. Datum vyšetření v ŠPZ Datum konzultace se školou před vydáním doporučení  datum konzultace se školou by mělo být v průběhu vyšetření žáka v ŠPZ Datum kontrolního vyšetření  V prvním roce u nových doporučení je kontrola vždy po 1. roce Platnost doporučení do Návrh zahájení poskytování podpory  Datum kdy se zahajuje podpora- po vydání doporučení- bezodkladně Datum vyhotovení doporučení Zpracoval podpis Vedoucí pracoviště Adresa a název pracoviště vystavujícího doporučení Razítko Doporučení ŠPZ za účelem nastavení podpůrných opatření pro žáky

Popis a zdůvodnění návštěvy ŠPZ, východiska ze školy I. Popis obtíží žáka/žákyně (popis obtíží žáka)    Vyhodnocení závěrů vyšetření a podstatných informací pro úpravy ve vzdělávání žáka. II. Vyhodnocení Plánu pedagogické podpory (pokud byl poskytován).  Pokud byl poskytován PLPP ve škole- zahrnout vyhodnocení efektivity zvolených PO. Popsat poskytování IVP v minulosti, pokud byl poskytován. Popis a zdůvodnění návštěvy ŠPZ, východiska ze školy

Podpůrná opatření-metody výuky a organizace výuky III. Podpůrná opatření (Doplňte konkrétní postupy v těch kategorií podpůrných opatření, které mají být aplikovány) 1) Metody výuky (specifikace úprav metod práce se žákem/žákyní)    Návrh metod výuky, které jsou vhodné vzhledem k obtížím žáka a které reflektují možnosti žáka a jeho případná omezení. Provázat s organizací vzdělávání žáka. 2) Organizace výuky (úpravy v organizaci výuky ve školní třídě, případně i mimo ni, požadavky na práci pedagogů, podpora žáků, u kterých nelze zajistit domácí přípravu, požadavky na specifika v domácí přípravě žáků) Počet hodin Požadavky na organizaci výuky ve škole Předměty speciálně pedagogické péče Podpora přípravy na školu Požadavky na organizaci domácí přípravy Podpůrná opatření-metody výuky a organizace výuky

Předmět speciálně pedagogické péče Předmět je zařazen jako forma intervence. Je možné jej poskytovat již od 2. stupně PO. Poskytovatelem vzdělávání v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jsou dle zákona o pedagogických pracovnících zejména speciální pedagogové, kteří zajišťují výuku v této oblasti. Vyučujícím je tak speciální pedagog nebo pedagog, který vystudoval společně s oborem např. český jazyk také speciální pedagogiku. Poskytovatelem předmětu speciálně pedagogické péče, který má charakter náprav, může být vedle těchto uvedených specializací také pedagog, který absolvoval například v rámci programů DVPP výcvik pro oblast náprav poruch učení, řečové výchovy atd. A) Pokud se využívá předmět speciálně pedagogické péče jako intervence, která má charakter vyučovacího předmětu- například zdravotní tělesná výchova, český znakový jazyk, alternativní a augmentativní komunikace atd., pak škola zapracuje předmět do učebních osnov žáka a závěrečné hodnocení žáka má podobu slovního hodnocení. V těchto případech je předmět realizován v disponibilních hodinách. Předmět speciálně pedagogické péče

B) Pokud je předmět speciálně pedagogické péče doporučován jako forma další péče o žáka ve škole, jedná se tedy o intervenci, která má přispět ke zlepšení aktuálních obtíží žáka – dříve realizované často jako tzv. nápravy zaměřené například na rozvoj grafomotorických dovedností žáka, podporu při specifických poruch učení, rozvoj vizuálně percepčních dovedností atd., v těchto případech není žák hodnocen souhrnným hodnocením na vysvědčení. V těchto případech je předmět realizován nad rámec časové dotace (viz rozpis). C) Pokud bude speciálně pedagogická péče pro žáka zajišťována školským poradenským zařízením- tedy PPP nebo SPC v případech péče např. o žáky nevidomé- orientace v prostoru, o žáky s problémy v oblasti narušené komunikace- nápravy logopedických obtíží atd., jedná se o standardní činnosti SPC nebo PPP v případě například intervencí u žáků s poruchami učení a chování a pak je tato činnost plně saturována podporou ŠPZ. Na vysvědčení tak nebude žádné hodnocení žáka, činnost se realizuje v rámci návštěv v ŠPZ nebo případně ve škole. Není tedy zahrnována do disponibilních hodin a ani vyjádřena v požadavku NFN, protože je to součást standardních činností ŠPZ. PSPP

Pedagogická intervence Podpůrné opatření od 2. stupně PO Cílem je podpořit žáka v přípravě na výuku (domácí práce), tam kde rodina nedokáže z různých důvodů s žákem pracovat nebo posílit jeho kompetence v přípravě na výuku u konkrétního výukového předmětu/tů Nebo podpořit práci se třídou v případě výskytu zhoršení sociálního klimatu třídy nebo výskytu rizikového chování Realizátor: pedagog (učitel), případně školní metodik prevence nebo další subjekt 1-4 žáci/ třída Volit disponibilní hodiny nebo nad rámec, podle věku žáků i důvodu poskytování a možností organizace ve škole ŠZ- družina- zapojení pedagogického pracovníka družiny nebo jiného ŠZ Pedagogická intervence

Organizace PSPP a pedagogické intervence Rozsah hodin určených pro výuku předmětů speciálně pedagogické péče- 1-4 hodiny Zajišťuje je učitel speciální pedagog, speciální pedagog, učitel s rozšířenou kompetencí například pro oblast péče o žáky s SPU Pracovní smlouva- doplnění úvazku nebo jiná forma smlouvy DPČ- činnosti jsou odlišné od vlastní kmenové náplně práce pokud je uzavírána DPĆ Případně realizuje jiný subjekt na smlouvu se školou Organizace PSPP a pedagogické intervence

Škola vykáže poskytování PO (podpůrných opatření) do výkazu Škole náleží finanční prostředky na tato PO od následujícího měsíce po vykázání KÚ škole bezprostředně, nejpozději do 60 dnů od vykázání PO upraví výši celoročního rozpočtu „fyzické“ peníze na účet školy zasílá KÚ v průběhu kalendářního roku vždy ve dvouměsíčních zálohách z daného rozpočtu Výplata platů a zákonných odvodů zaměstnancům školy je vždy za daný měsíc v měsíci následujícím (tj. výplata za září je vyplácena až v říjnu) Školy tedy mají prostor v objemu peněz na účtu, aby mohly platit i závazky z PO, na který ještě nebyl upraven rozpočet. Důležitá je ta jistota, že pokud např. přijmou AP od 1. února a vykážou ho do výkazu R 44-99 (výkaz o změnách v poskytovaných PO a jejich finanční náročnosti) koncem ledna (tento případ výkaz umožňuje), mají jistotu, že do rozpočtu na kalendářní rok dostanou 11/12 výše finanční náročnosti definované v příloze č. 1 vyhlášky č. 27/20016 Sb. Pokud by škola měla spočítáno, že jí budou na účtu chybět peníze, zavčas požádá KÚ a ten jí může zvýšit zálohu na „fyzické“ peníze. Tento případ by měl nastat zcela výjimečně, a to zejména u malých škol, která najednou v jednom měsíci začnou poskytovat větší objem PO. Financování PO

Pomůcky, kompenzační pomůcky V textu doporučení musí být popsáno jak má být pomůcka využívána, respektive proč je žákovi doporučena Volba učebnic je na škole Škola si všímá zda má pomůcka uvedenu jako formu pořízení : A) NFN- pak je součástí kód, jedná se o nákup a škola kód opatření uvádí do výkazu R 44-99 Hodnota NFN je uvedena ve vyhlášce č. 27/2016 Sb., v Přehledu –příloze č. 1 , jedná se jednak u personální podpory o výpočet podle výše úvazku a počtu hodin, jednak o sumu za pomůcky, která je uvedena v konkrétní hodnotě ve vyhlášce Pomůcky, kompenzační pomůcky

B) forma pořízení –zápůjčka- pak škola využije pomůcky, učebnice, které má k dispozici Zápůjčka může být realizována prostřednictvím Smlouvy o zápůjčce, kterou uzavírá ředitel školy s žákem respektive s jeho zákonným zástupcem. Zápůjčky lze využít i u zakoupených pomůcek například k domácímu využití. C) forma pořízení jiné- například sponzorský dar Finanční prostředky škola využije na požadovanou pomůcku, pokud nevyčerpá všechny peníze může je využít na nákup dalších pomůcek. Škola musí nákup prokázat, pokud pomůcky nenakoupí musí finanční prostředky vrátit. Pořízení pomůcek

Škola a informovaný souhlas s doporučením VI. Informovaný souhlas školy s poskytováním navržených podpůrných opatření   Termín zahájení poskytování podpory: Podpis zástupce školy: Podpis žáka nebo jeho zákonného zástupce: V. Informovaný souhlas zákonného zástupce žáka nebo žáka s poskytovanými podpůrnými opatřeními   Datum: Podpis: Škola a informovaný souhlas s doporučením

Okolnosti práce s Doporučením Škola obdrží poštou nebo datovou schránkou Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a zajistí podpis doporučení rodičem nebo zletilým žákem Následně začíná bezodkladně poskytovat podporu Má max. 4 měsíce na získání a zajištění PO Pokud má podpory s NFN, vkládá tuto informaci do výkazu R 44-99, Do matriky Pokud žádá o personální podporu vkládá tento požadavek pokud už ví, kdy bude pracovník nastupovat do školy Po vložení do výkazu získává škola prostředky vždy k 1. dni měsíce následujícího na období roku Okolnosti práce s Doporučením

Okolnosti práce s doporučením Rodič nebo zletilý žák může ještě při podpisu Doporučení požádat o jeho změnu, s návrhem musí souhlasit i navrhovatel Do doby zahájení poskytování PO se poskytují ta stávající, dosud poskytovaná Pokud zákonný zástupce, škola nebo orgán veřejné moci bude mít námitky proti návrhu Doporučení a nedokážou se domluvit se ŠPZ na úpravách, mají tyto subjekty nárok na revizi Doporučení (rodič a klient i Zprávy) do 3O dnů ode dne, kdy dokumenty obdrželi Okolnosti práce s doporučením

Děkuji za pozornost.