ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 29. října 2012
Základní dokumenty 1)Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zadávací řízení – postup zadavatele podle zákona 2) Příručka pro příjemce finanční podpory z OP VK – kapitola 7 – Závazné postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK. Realizace veřejných zakázek malého rozsahu, na které se nevztahuje zákon č. 137/2006 Sb. Výběrové řízení – postup dle závazných postupů (od zadání zakázky po uzavření smlouvy nebo zrušení VŘ)
Obecné zásady při zadávání zakázek Transparentnost Rovné zacházení Zákaz diskriminace Proporcionalita (Příručka pro příjemce) Vzájemné uznávání osvědčení (Příručka pro příjemce)
Dělení zakázek dle předmětu zakázka na dodávky zakázka na stavební práce zakázka na služby
Veřejné zakázky malého rozsahu nejsou upraveny zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Uplatňují se Závazné postupy pro zadávání zakázek z prostředků finanční podpory OP VK (Příručka pro příjemce) Pokud závazné postupy některé případy neupravují – aplikuje se analogicky výklad zákona v rámci OP VK jsou VZMR rozděleny do 2 kategorií: a)0 – Kč bez DPH b) – nedosahující Kč bez DPH
0 – Kč nemusí být prováděno výběrové řízení; stačí zaslat přímo objednávku jednomu vhodnému dodavateli písemně či elektronicky x výjimku tvoří příspěvkové organizace (řídí se Směrnicí Rady LK) netřeba uzavírat písemnou smlouvu postupovat hospodárně; cena v místě a čase obvyklá v případě nákupu drobných položek (do Kč) stačí doložit paragon V případě nákupu položek nad Kč – nutná archivace potvrzené objednávky dodavatelem Prokázání úmyslu zadat zakázku
– nedosahující Kč k podání nabídky písemně či elektronicky vyzvat min. 3 dodavatele a současně uveřejnit výzvu na webových stránkách ZS. lhůta pro podání nabídek minimálně 10 kalendářních dnů od odeslání výzvy (prokázat podacím lístkem, doručenkou mailu) Hodnocení nabídek 3 člennou hodnotící komisí protokol / zápis o posouzení a hodnocení nabídek s vybraným dodavatelem musí být uzavřena písemná smlouva
Uveřejňování smluv – Kč bez DPH uveřejnění smlouvy včetně všech dodatků a protokolu o hodnocení nabídek na webu MŠMT či ZS nad Kč bez DPH uveřejnění smlouvy na profilu zadavatele (do 15ti dnů od uzavření smlouvy)
Stanovení předmětu zakázky všechna obdobná a spolu související plnění, které zadavatel zamýšlí zadat v průběhu jednoho účetního období všechna plnění místně, časově a věcně spolu související plnění jejichž předměty plnění tvoří jeden funkční celek (PC, notebooky, tiskárny) Pokud nedojde k sečtení předmětu plnění zakázky, pak musí zadavatel řádně zdůvodnit a prokázat, že nešlo o související plnění.
Výzva k podání nabídek min. obsah výzvy stanovuje Příručka pro příjemce Pochybení administrativního charakteru: neuvedení informace o tom, že se nejedná o zadávací řízení dle zákona č. 137/2006 Sb. neuvedení informace o tom, v jakém jazyce musí být nabídka podána chybějící podpis statutárního zástupce a datum vyhotovení výzvy Archivace veškeré dokumentace (včetně obálek) Neuvedení místa plnění
Závažná pochybení nedodržení postupů dle výše předpokládané hodnoty zakázky Uveřejnění výzvy na webu ZS/MŠMT => neuveřejnění výsledku VŘ dělení zakázek nedodržení hodnotících kritérií stanovených ve výzvě / diskriminační kritéria uvádění konkrétních obchodních značek výrobků zejména v IT oblasti Nedodržení stanovené lhůty pro podání nabídek zákaz účelového dělení předpokládané hodnoty zakázky tak, aby zadavatel dosáhl snížení její předpokládané hodnoty Povinnost sčítat předpokládanou hodnotu zakázek za celou organizaci Uzavření smlouvy v rozporu s PpP Uzavření smlouvy s uchazečem, který nesplnil podmínky a měl být vyřazen
Hodnocení nabídek Provádí hodnotící komise 1.Posuzování z hlediska úplnosti - je-li nabídka neúplná z hlediska formálních požadavků – může zadavatel vyzvat uchazeče k doplnění nabídky 2.Posuzování z hlediska splnění zadávacích podmínek 3.Hodnocení nabídek - dle hodnotících kritérií uvedených ve výzvě Dílčím hodnotícím kritériem nemohou být smluvní podmínky (smluvní pokuty/sankce) nebo platební podmínky.
Hodnocení nabídek Hodnotící komisi tvoří minimálně 3 osoby (čestné prohlášení) Zápis z jednání hodnotící komise musí min. obsahovat: - seznam oslovených uchazečů a seznam doručených nabídek - seznam uchazečů vyzvaných k doplnění nabídky (byli-li vyzváni) - seznam posouzených a vyřazených nabídek + důvod vyřazení - popis způsobu hodnocení nabídek - výsledek hodnocení - odůvodnění výsledku hodnocení - údaj o složení hodnotící komise
Oznámení o výsledku výběrového řízení je zasíláno všem uchazečům, kteří podali nabídky a nebyli vyloučeni Oznámení musí obsahovat: - identifikační údaje uchazečů, jejichž nabídka byla hodnocena - výsledek hodnocení včetně pořadí nabídek - případná informace o zrušení výběrového řízení Oznámení o výsledku výběrového řízení musí být uveřejněno na stejném místě jako oznámení o jeho zahájení, resp. Výzva (byla-li uveřejněna např. na webových stránkách ZS)
Dokumenty vyžadované při kontrolách výzva k podání nabídek doklad o oslovení min. počtu uchazečů (podací lístek, dodejka, ) doklad o uveřejnění výzvy k podání nabídek a doklad o uveřejnění výsledku VŘ (např. printscreen webové stránky) originály nabídek podaných uchazeči zápis o posouzení a hodnocení nabídek (podepsaný oprávněnými osobami) smlouva uzavřená s vybraným dodavatelem text oznámení o výsledku výběrového řízení zaslaný všem uchazečům, vč. dokladů prokazujících jeho odeslání (podací lístek, dodejka)
Seznam formulářů Vzory formulářů: Výzva k podání nabídky Krycí list nabídky Čestné prohlášení o nestrannosti a nepodjatosti Zápis o posouzení a hodnocení nabídek Výsledek výzvy k podání nabídek Formuláře jsou ke stažení na Možnost konzultace k výběrovému řízení – příslušný projektový manažer
DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Andrea Faltusová Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů