ÚVODNÍ SEMINÁŘ CJBB75 Základy práce s korpusem seminář pro bakalářské studium.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do korpusové lingvistiky seminář pro magisterské studium
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Nabídka služeb Institutu inovace vzdělávání na ak. rok 2009/2010
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Úvod do studia němčiny I.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Název prezentace (DUMu)
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy Ústav románských studií
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Plánování ve školní tělesné výchově
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
METODIKA ZAVÁDĚNÍ UIS NA JINÝCH UNIVERZITÁCH
Základy práce s korpusem seminář pro bakalářské studium
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Logistika a Supply Chain Management
TIPY A RADY PRO PRÁCI S DATABÁZÍ SCOPUS
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Didaktické zásady Literatura:
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Pedagogická psychologie
Rešerše.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Části obchodního dopisu, osnova
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Úvod do korpusové lingvistiky 3
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
„IS není složitý, IS je pouze obsáhlý.“
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Klíčové aktivity projektu
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

ÚVODNÍ SEMINÁŘ CJBB75 Základy práce s korpusem seminář pro bakalářské studium

dnes náplň semináře požadavky k ukončení harmonogram studijní literatura

Požadavky Podmínky – aktivní účast na semináři (referát) Požadavky ke kolokviu: Student musí prokázat schopnost pracovat s korpusovým manažerem Bonito (samostatné řešení zadaní – komentář odůvodnění pracovního postupu)

Náplň semináře ovládnutí práce s korpusovým manažerem BONITO řešení lingvistických problémů na základě materiálového výzkumu opřeného o korpusy

Harmonogram seminářů 1. Úvodní seminář (harmonogram, literatura) Bonito – I.(základní vyhledávání) Vyhledávání podle morfologické značky Bonito – II. (třídění, frekvenční seznamy) Vybrané problémy z morfologie Vybrané problémy ze slovotvorby Složitější konstrukce dotazu Korpus a slovník Pravopisné problémy a korpus Korpusy a kodifikace 14.5.

Úvody Šulc, M.: Korpusová lingvistika. První vstup. Praha : Karolinum Kocek, J. - Kopřivová, M. - Kučera, K. (eds.) (2000): Český národní korpus - úvod a příručka uživatele Praha : FF UK - ÚČNK 2000.

Zajímavosti Čeština doma a ve světě 1 a 2, 2001.

Cvičebnice Blatná, R. - Čermák, F. (eds.) (2005): Jak využívat Český národní korpus. Praha : Nakladatelství Lidové noviny.

ČNK František Čermák, Věra Schmiedtová (2004): Český národní korpus – základní charakteristika a širší souvislosti, Národní knihovna – knihovnická revue roč. 15, č. 3, s

BONITO Marie Kopřivová, Jan Kocek : Manuál korpusového manažeru Bonito Kocek, J. - Kopřivová, M. - Kučera, K. (eds.) (2000): Český národní korpus - úvod a příručka uživatele Praha : FF UK - ÚČNK 2000.

Práce v seminářích spuštění programu BONITO přihlášení vyvolání www ČNK paralelní práce s návodem

upozorňujeme download – články z KL ke stažení a studiu jak citovat korpus – citační normy pro jakoukoliv odbornou práci odvolávající se na korpus manuál a instalace – podrobný manuál zacházení s korpusovým manažerem

BONITO Autor :Pavel Rychlý, FI MU Použití: České korpusy (ČNK, korpusy FI MU) Korpusový manažer: program umožňující efektivní práci s korpusem.

PŘÍSTUP- HESLO Jméno: CJBB Heslo:leei7458

Mluvené korpusy a KSK Hlaváčková, D.: Brněnský mluvený korpus a jeho morfologická analýza. In: 3. mezinárodní setkání mladých lingvistů Olomouc. 2002, s. 167 – 173. Hlaváčková, D., Sedláček, R.: Morfologické značkování korpusu soukromé korespondence, XIV. kolokvium mladých jazykovedcov, , Šintava pri Seredi, Slovenská republika.(V tisku) Hladká Z. (2005): Zkušenosti s tvorbou korpusů češtiny v ÚJČ FF MU v Brně, SPFFBU, A 53, s Osolsobě, K.: Hypokoristika v korpusu soukromé korespondence KSK, SP FF MU A, 53, Brno, 2005, s Osolsobě, K.: Korpus soukromé korespondence z hlediska morfologického značkování, SPFFBU A 54, s , Brno.

PDT Hajičová Eva, Panevová Jarmila, Sgall Petr (2002): K nové úrovni bohemistické práce, Využití anotovaného korpusu. Část I. Slovo a slovesnost, 63, s Eva Hajičová, Jarmila Panevová, Petr Sgall (2002): K nové úrovni bohemistické práce: Využití anotovaného korpusu. Část II. Slovo a slovesnost, 63, s ??? též: guide/cz/html/ch06.html

MORFOLOGICKÉ ZNAČKOVÁNÍ Hajič J., Hladká B. (1997): Morfologické značkování korpusu českých textů stochastickou metodou. Slovo a slovesnost 4/1997, s Petkevič V.(2001): Neprojektivní konstrukce v češtině z hlediska automatické morfologické disambiguace. In: Hladká Z., Karlík P. (eds.) Čeština – univerzália a specifika 3. Brno : Masarykova univerzita, s

MORFOLOGICKÉ ZNAČKOVÁNÍ Bartůšková, D., Hlaváčková, D., Ungermannová, M.: Manuál pro značkování a desambiguaci slovních tvarů v jazykových korpusech, rkp. 58 s. Brno : FI MU, (pdf verze:

DIACHRONNÍ KORPUSY Kučera K. (1998): Diachronní složka Českého národního korpusu : obecné zásady, kontext a současný stav. Listy filologické, 121, s

KL v širších souvislostech ČERMÁK, F., KLÍMOVÁ, J., PETKEVIČ, V (eds.): Úvod do korpusové lingvistiky, Karolinum, 2000.

Tzv. vytěžování (mining) korpusu Renata Blatná – Vladimír Petkevič (eds.): Jazyky a jazykověda: Sborník k 65. narozeninám prof. PhDr. Františka Čermáka, DrSc. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav Českého národního korpusu, (kap. Studie z korpusové lingvistiky) Karlík, P. (Ed.) (2004): Korpus jako zdroj dat o češtině, Brno : FF MU.

Poznámky ke cvičebnici Jak využívat Český národní korpus Příručce by podle našeho názoru prospělo více jasně formulovaných návodů, kde získat znalosti, které si je třeba osvojit k tomu, aby hlubší zamyšlení se nad různými problémy jazyka (češtiny), k němuž mají dát podnět jednotlivá cvičení, mohlo být plodné. (Máme na mysli případy, kdy nelze u celého širokého spektra adresátů, jimž je příručka určena, předpokládat patřičné znalosti jak lingvistické, tak technické.)

První kapitola „Práce s Českým národním korpusem krok za krokem“ obsahuje sedm tematických oddílů (A. Pravopis, B. Tvoření slov / slovotvorba (morfologie širší), C. Tvarosloví / morfologie užší, D. Slovní zásoba / lexikologie, E. Kolokace (slovní spojení), F. Syntax, G. Kombinovaná zadání) a zaměřuje se na jednodušší úkoly sledujíc přitom jednotlivé roviny jazyka.

Druhá kapitola „Co říká o různých slovech korpus a co slovníky“ sestává z jazykového kvízu zaměřeného na určování významů cizích slov.

Třetí kapitola „Význam slova prozrazuje kontext“ zahrnuje cvičení založená na příkladech vět vybraných z korpusu SYN2000. Jsou zaměřena na odhad výskytu konkrétního slova podle kontextu a řazena do tematických oddílů (A. Slovní tvary, B. Lemmata, C. Kolokace, D. Části slov, E. Formálně podobná slova, F. Význam slov).

Čtvrtá kapitola „Úkoly pro náročnější“ - její náročnost spočívá v tom, že u zájemce o procvičování nabízených úkolů se předpokládá u některých cvičení základní znalost programování a u všech podrobné studium kapitoly Popis morfologických značek v Manuálu korpusového manažeru Bonito (

Pátá kapitola „Práce se subkorpusy“ zahrnuje dva úkoly a je tedy jen úvodem do této problematiky.

Klíč Velmi pozitivní je fakt, že učebnice má klíč. Bohužel řada chyb

Hodnocení Jak využívat Český národní korpus je textem zaměřeným primárně k popularizaci výsledků práce projektu ČNK. I přes některé nedostatky lze uvítat, že v době, kdy se korpusový přístup k výzkumu jazyka prosadil jako jedna z nejdůležitějších metodologií lingvistického výzkumu, vychází prakticky orientovaná příručka pro studenty, badatele i širší veřejnost případných zájemců.

Návod Cennou pomůckou se tato cvičebnice může stát v rukou těch z řad uživatelů ČNK, kteří nelitovali, popřípadě nebudou litovat námahy věnované studiu lingvistické literatury nejen korpusově zaměřené (lakoničnost úvodů jednotlivých kapitol a oddílů předpokládá uživatele, který má již nějakou předchozí zkušenost jak s prací s jazykovými korpusy, tak s prací v materiálově orientovaném lingvistickém výzkumu).

Poučení Ti ostatní si mohou „pohrát“. (Je ovšem třeba upozornit na to, že ne každá hra je tím, co měl Jan Amos Komenský na mysli, když psal svoje dílo „Schola ludus“ a že řečeno s učitelem národů „student musí mít zadek z olova“, a to nejen k tomu, aby na něm seděl jsa „připojen“ k ČNK. )