Daňové právo - správa daní Daně a správa daní v ČR a EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Role Finanční správy ČR v důchodové reformě
Správní právo Pojem správního práva.
Struktura daní v ČR.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2013.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 22. října 2014.
Správní právo procesní
Správa daní a daňové řízení
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Daňová teorie a politika
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Základy daní úvod do českého daňového systému
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
Správa daní 11. prosince 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Subjekty trestního řízení
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Správa místních poplatků
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Finanční a rozpočtové právo
Právní procesy.
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Správa sociálního zabezpečení
Základní prvky daňové techniky
Úvod do finančního práva procesního
Proces správy daní Michal Radvan.
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Daně a daňová soustava Ročník / obor studia:
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
DANĚ, jejich správa a řízení o nich
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Správa sociálního zabezpečení
Obecný daňový proces.
Obecná část daňového práva procesního I
Novela zákona o místních poplatcích
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Správa daní 3. přednáška Michal Radvan
Obecná část daňového práva procesního I
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Daňová teorie a daňový systém ČR Michal Radvan
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Daňová a poplatková soustava v České republice
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Daňová teorie a daňový systém ČR Michal Radvan
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Principy správy daní a charakter daňového řízení
Činnosti správce poplatku
Transkript prezentace:

Daňové právo - správa daní Daně a správa daní v ČR a EU

Systém Finančního práva a zařazení Správy daní  Obecná část  Zvláštní část – Fiskální část Nefiskální část  Procesní část  Administrativní  Trestní část

Berní právo v systému finančního práva  V rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního-daňového práva  Tato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby Nefiskální část FP Fiskální část FP Finanční Právo Zvláštní část Rozpočtové právo Berní právo Daňové právo Celní právo

 Systém berního práva

Berní právo Daňové právo - SPRÁVA DANÍ  V systému FP Zvláštní část – Berní právo –Obecná část- základní terminologie obsažená v DŘ a v daňových zákonech-daň, poplatek, subjekty, -Zvláštní část- jednotlivé D. zákony -Procesní část – Daňový řád -Administrativní - Trestní

BERNÍ PRÁVO  DEFINICE Maturova  „Berní právo je soubor norem, jimiž se upravují povinnosti, související s takovým majetkovým plněním, jež je ukládáno právnímu subjektu autoritativně, ale není ani plněním spočívajícím na normě soukromoprávní ani na normě sankční.“  DEFINICE brněnská  Berní právo je souborem právních norem obsahujících právní regulaci společenských vztahů, jejichž objektem jsou daně ve smyslu charakteristiky dříve tzv. legislativní zkratky „daň“.  DEFINICE Etelova  Berní právo je právní regulací daňového systému sensu largo.

DAŇ V ekonomickém smyslu povinná, zákonem stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu, část důchodu subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. V právním smyslu legální definice chybí. - majetkové plnění ve prospěch veřejného peněžního fondu, stanovené autoritativně zákonem, Ve smyslucharakteristiky - legislativní zkratky Dle DŘ § 2 odst. 3

KONSTRUKČNÍ PRVKY DANĚ SUBJEKT OBJEKT ZÁKLAD SAZBA KOREKČNÍ PRVKY INKASNÍ PODMÍNKY SPRÁVCE DANĚ ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANĚ

DAŇOVÁ SOUSTAVA Principy harmonizace se standardy EU elastičnosti spravedlnosti daňové elastičnosti únosné administrativy psychologický Složky Daně a poplatky celostátní d. Dědická v DPFO d. Darovací v DPFO d. z převodu nemovitých věcí d. silniční d. z přidané hodnoty d. z minerálních olejů d. z lihu a lihovin d. z piva d. z vína d. z tabákových výrobků d. ze zemního plynu a jiných plynů d. z pevných paliv d. z elektrické energie správní poplatkyd. z příjmů FO soudní poplatky d. z příjmů právnických osob jiné poplatky a odvady daň z nemovitých věcí Lokální daně a poplatky mp. ze psů mp. za lázeňský nebo rekreační pobyt mp. za užívání veřejného prostranství mp. ze vstupného p. z ubytovací kapcitym mp. za povolení k vjezdu... mp. za..odstraňování komunálních odpadů mp. za hodnocení stavebního pozemku....

Daňový proces  překračuje rámec DŘ, zahrnuje postupy všech účastníků daňových vztahů, tedy i postupy v rámci vztahu poplatníka a plátce v rámci jedné daně, nikoliv jen postupy daňového subjektu vůči správci daně

Správa daní  Veškerá činnost správce daně při péči o příslušnou daň, jež se děje v rámci procesních postupů, z nichž se některé realizují v rámci daňového řízení  Právo činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména: Právo vyhledávat daňové subjekty Právo daň vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat Právo kontrolovat splnění výše uvedených povinností

Definice správy daní  Správa daní je účelový správní proces- postup k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady  Správa daní je předmětem činnosti veřejné správy ve funkčním smyslu – finanční správa

Daňové řízení  specifické správní řízení o dani ve smyslu legislativní zkratky, tedy jako daňové řízení sensu stricto, což je významné pro přípustnost, resp. nepřípustnost subsidiárního použití předpisů o obecném správním řízení

Účel a cíl správy daní  Účelem existence správy daní je zajistit příjmy veřejných peněžních fondů  Cílem je správné zjištění, stanovení a úhrada „daní“

Základem pro správné zjištění a stanovení daně je daňové přiznání, hlášení nebo vyúčtování – řádné daňové tvrzení „řádné daňové tvrzení“ „dodatečné daňové tvrzení“ a dodatečné daňové přiznání, následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování „dodatečné daňové tvrzení“ podané daňovým subjektem.

Právní úprava správy daní  Daňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.)  Speciální úprava – „daňové“ zákony

Konstrukce DŘ  266 paragrafů ( slov)  šest částí 1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ 2. OBECNÁ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ 3. ZVLÁŠTNÍ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ 4. NÁSLEDKY PORUŠENÍ POVINNOSTÍ PŘI SPRÁVĚ DANÍ 5. USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ 6. ÚČINNOST

Předmět správy daní  „Daň“  Daň – příjem veřejného rozpočtu  Daň – snížení příjmu veřejného rozpočtu, vratka Daň je peněžité plnění: a) Daň, clo, poplatek b) Použití DŘ c) V rámci dělené správy d) Daňový odpočet, daňová ztráta, příslušenství daně

Principy správy daní  Obecné principy veřejné správy  Obecné principy procesního práva  Zásady správy daní

Základní zásady správy daní (1) 1. Zásada legality (§5/1) 2. Zásada legitimity (§5/2) 3. Zásada proporcionality (přiměřenosti) - (§5/3) 4. Zásada rovnosti (§6/1) 5. Zásada spolupráce (§6/2) 6. Zásada poučení (§6/3) 7. Zásada vstřícnosti (§6/4) 8. Zásada včasnosti (§7/1) 9. Zásada hospodárnosti (§7/2) 10. Zásada volného hodnocení důkazů (§8/1) 11. Zásada legitimního očekávání – nebyly rozdíly při rozhod.(§8/2) 12. Zásada materiální pravdy (§8/3)

Základní zásady správy daní (2) 13. Zásada neveřejnosti (§9/1) 14. Zásada mlčenlivosti (§9/1) 15. Zásada inkviziční (§9/2)-soustavná práce spr.d.při zjišť.povinností 16. Zásada ochrany dat (§9/3) JINÉ:  Princip autonomie autoaplikace  Princip daňové povinnosti  Princip daňového tvrzení  Princip časového souladu  Princip jednacího jazyka

Jednací jazyk  Při správě daní se jedná a písemnosti se vyhotovují v českém jazyce.  Překlady  Tlumočníci

SUBJEKTY  1. OPRÁVNĚNÉ  2. POVINNÉ Ad. 1. Správce daně – orgán veřejné moci, kterému byla svěřena působnost ve správě daní  Úřední osoba – vykonavatel působnosti správce daně (zaměstnanec, osoba oprávněná k výkonu SD) Ad. 2. Osoby zúčastněné na správě daní:

Správa daní v organizačním smyslu - Ministerstvo financí Celní správa ČR Generální ředitelství cel celní ředitelství celní úřady Generální finanční ředitelství finanční ředitelství finanční úřady jiné správní úřadu a jim na roveň postavené složky nebo osoby (správní poplatky) obce a orgány obcí (správní poplatky a místní poplatky) soudy (soudní poplatky)

Ad. 2. Osoby zúčastněné na správě daní  Daňový subjekt- poplatník, plátce, osoba ustanovená (suplující daňový subjekt - správce), plátcova pokladna  Třetí osoby – osoba jiná než daňový subjekt s právy a povinnostmi ve správě daní; dotčená osoba.  Zástupce osoby zúčastněné  Ustanovený zástupce  Zmocněnec  Odborný konzultant

Daňový subjekt  osoba, kterou za daňový subjekt označuje zákon, jakož i osoba, kterou zákon označuje jako poplatníka nebo jako plátce daně  Osoba zúčastněná na správě daní může při správě daní samostatně jednat v rozsahu, v jakém má způsobilost k právním úkonům (problematické ustanovení).

Zastupování a) zákonný zástupce, b) ustanovený zástupce, mj. osobě, která nemá plnou způsobilost c) zmocněnec, mj. doložení přijetí a přesný rozsah zmocnění – účinná až po odstranění vad d) společný zmocněnec nebo společný zástupce e) Odborný konzultant § 31

Správce daně  Pravomoc (§11)  Věcná příslušnost  Místní příslušnost (§13)

Pravomoc správce daně a) vede daňová řízení a jiná řízení b) provádí vyhledávací činnost, c) kontroluje plnění povinností osob zúčastněných na správě daní, d) vyzývá ke splnění povinností, e) zabezpečuje placení daní Pravomoc vykonává prostřednictvím úředních osob – zaměstnanců.

Příslušnost správce daně VěcnáMístní obecná fyzické osoby – místo pobytu – adresa místa tr. pobytu právnické osoby - sídlo Ostatní kriteria dleDŘ-FO se zdržuje zvláštní u daní, kde předmětem je nemovitost, místem, kde se nemovitost nachází dědictví – zůstavitelův poslední pobyt / dar do ciziny – pobyt/sídlo dárce poplatky správní a soudní – správce daně oprávněný k provedení zpoplatněného úkonu místní poplatky – obec, která poplatek zavedla dle podmínek stanovených ZMP

Kolize v místní příslušnosti, je-li místně příslušno více správců Dohoda správců Správce, který zahájil řízení jako prvý Spor o příslušnost – nadřízený oběma správcům, nejvyšším stupni Ministerstvo financí

Změna místní příslušnosti Změnou místní příslušnosti ze zákona Změnou určovatele místní příslušnosti Dožádání neznamená změnu místní příslušnosti Delegace inividuálním správním aktem První společný přímý nadřízený Původní správce daně Potencionálně nový správce daně Atrakce (§ 19 DŘ) Nadřízený správce daně Důvody v § 19 DŘ

Doručování  Způsoby doručení: 1. Přímé doručení (při úkonu) 2. Elektronicky 3. Zásilkou – provozovatel poštovních služeb - úřední osoba - zákonem stanovený orgán 4. Zvláštní - veřejná vyhláška - hromadný předpisný seznam  Doručování do vlastních rukou: doručenka – veřejná listina; svědečné doručení Běh lhůty Ze zákona Z úvahy správce daně  Doručování zástupci Výhradní Souběžné – počátek běhu lhůty – od posledního

Lhůty v daňovém řízení  Zákonné  Správcovské (min. 8 dní, i lhůta kratší než 1 den)  Zachování lhůt (poslední den lhůty podáno, vč. u jiného věcně příslušného správce)

Lhůty pro podání DP  3 měsíce  6 měsíců  1 měsíc  25 dnů  Zvláštní lhůty stanovené zvláštním zákonem

Správa dat a informací  Zásada mlčenlivost, povinnost mlčenlivosti (§52)  Součinnost – předávání informací  Dohoda o poskytnutí informací  Protokol, úřední záznam  Informační povinnost správce a vůči správci

Etapy správy daní  Registrace daňových subjektů vč. činnosti vyhledávací – přípravné řízení  Vyměřování daní  Inkasní správa  Opravné prostředky  Vymáhací

Stádia řízení  Zahájení  Zjišťování podkladů  Vydání rozhodnutí  Přezkum rozhodnutí  Výkon rozhodnutí

Daňové řízení  Daňové řízení se skládá podle okolností z dílčích řízení, ve kterých jsou vydávána jednotlivá rozhodnutí. Dílčím řízením se pro účely tohoto zákona rozumí řízení:

Dílčí daňová řízení Nalézací vyměřovacídoměřovacío ŘOP Při placení daní posečkání nebo splátkování zajištění daněexekučnío ŘOP O opravných a dozorčích prostředcích