Získávání a výběr zaměstnanců
Význam lidí ti, kteří vyrábějí ti, kteří rozhodují ti, kteří kradou
Získávání pracovníků identifikace potřeby získávání, popis pracovního místa, zvážení alternativ k získání nového pracovníka, výběr charakteristik pro získávání a výběr, identifikace potenciálních zdrojů pracovníků, volba metod získávání, volba informací, které budou požadované, formulace a uveřejnění nabídky zaměstnání, jednání s uchazeči a jejich předvýběr, sestavení seznamu pozvaných k pohovoru.
Aktivity před výběrem požadavky pracovního místa, kritéria, žádoucí rysy osobnosti pracovníka, faktory k předvídání těchto charakteristik, vyřešit problém, jak získávat objektivní a dostatečně podrobná data
Faktory získávání pracovníků Neovlivnitelné podnikem Ovlivnitelné podnikem demografickéchar. prac. místa ekonomickéchar. firmy sociálníforma, obsah inzerátu technologickénasměrování signálu sídelníaktivní nábor politicko-legislativní
Jak získat lidí vnitřní a vnější zdroje pasivní a aktivní metody
Pasivní metody příchozí doporučení zaměstnanců, známých
Aktivní metody vývěsky inzeráty Úřad práce Headhunting vysoké a střední školy, job&workshopy půjčování lidí
Problematičtí pracovníci lidé nad 50 let osoby se zdravotním handicapem příslušníci menšin
Výběr zaměstnanců objektivní – Rodgerův model (1952), Munro-Frazerův model (1954), nyní pragmatické hodnocení podle kompetencí, nediskriminující –ZTP, –matky s dětmi, –starší uchazeči, –cizinci. Může uchazeč práci vykonávat? Chce danou práci vykonávat? Zapadne do pracovní skupiny?
Výběrový proces zkoumání předložených dokumentů, předběžný pohovor, pokud některé požadované informace chybí, testování uchazečů, výběrový pohovor, zkoumání referencí, lékařské vyšetření, rozhodnutí o výběru uchazeče, informování uchazeče o rozhodnutí.
Před pohovorem informace z veřejných zdrojů informace zevnitř podniku
Druhy pohovorů strukturované nestrukturované skupinové screeningové stresující
Při pohovoru sugestivní otázky, uzavřené otázky, otevřené otázky, situační otázky, nepřímé otázky
Chyby při pohovoru nepřipravenost, sugestivní otázky, nezaznamenávání odpovědí, posuzování osobnosti, nadměrné mluvení, přehnaný důraz na některé oblasti. (Python)
Zásady vedení pohovoru představení se, navázání kontaktu, kladení otázek záznam pohovoru, závěr.
Průvodní dopis význam, obsah: –oslovení, –několik málo odstavců, –závěr.
Psychodiagnostické testy vyhodnocované odborníky, výhody a nevýhody, –testy odborné způsobilosti –testy psychické způsobilost –doplňkové metody.
reference, Manažerská vize, Assessment centre.
Přesnost vybraných metod Ideální předpověď 1 0,5 0 0,4 0,3 0,2 0,6 0,7 0,8 0,9 Assessment centre (pro povýšení) Grafologie, astrologie, věštění nestrukturované pohovory reference strukturované pohovory testy osobnosti; assessment centre (pro výkon) testy schopností
Hodnocení úspěšnosti výběru Kritéria: nákladová, poměrová.
Nástup nového zaměstnance vypracování pracovní smlouvy, obdržení pracovní náplně, první den v práci.
Pracovní smlouva druh práce, místo práce, den nástupu do práce. zkušební doba poměr na dobu neurčitou povinnosti zaměstnance ve smlouvě.
Adaptace pracovní, sociální, kulturní.