OBSAH VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ …výchovně vzdělávací činnosti…
ODPOČINKOVÉ ČINNOSTI Fyzicky i psychicky nenáročné činnosti Zařezujeme - převážně po obědě nebo dle potřeby během dne Klid na lůžku, koberci (nejvydatnější odpočinek - ???) Klidný pohyb, relaxační cvičení Společenské – stolní hry Prohlížení + četba knížek, časopisů… Poslech hudby, rozhlasu, pohádek, film Volné rozhovory – na dané (aktuální)téma
… POKRAČOVÁNÍ … ODPOČINKOVÉ Č. Vyprávění vlastních zážitků Předčítání pohádek Drobné rukodělné činnosti (korálky, omalovánky…) Hudební činnosti Pohybově nenáročné procházky Relaxační chvilky (řízené, s hudbou, příběhem)
REKREAČNÍ ČINNOSTI K odreagování, odstranění psychické únavy z vyučování (ze světa povinností) Ideál – činnosti zařazovat na základě znalosti rozvrhu vyučování (psychicky náročný den – zařadit tělovýchovné č. a naopak) a venku na čerstvém vzduchu. Pohybové aktivity tělovýchovného, sportovního a turistického zaměření nebo manuální práce.
R EKREAČNÍ ČINNOSTI Cviky – správné držení těla, uvolňovací Zdravotní a kondiční gymnastika Pohybové hry na hřišti, v zahradě, parku, ve volné přírodě, v místnosti (chůze, běh, házení, chytání) Sezónní hry (sníh, voda…) Dramatizace (divadlo) Rekreační provozování různých sportů (atletika, gymnastika, plavání, bruslení, lyžování) Vycházky – přírodovědné, společenskovědní, tělovýchovné Činnosti spojené s ochranou živ.prostředí (zeleň, čištění břehu, zahrady…) Č. hudebně pohybové (hry se zpěvem, hudbou, lidové, společenské tance, aerobic…
ZÁJMOVÉ ČINNOSTI Záměrně a cílevědomě vedou k uspokojování, rozvíjení a kultivaci zájmů dětí a mládeže. Nejdůležitější součást obsahu VMV Rozvíjí osobnost, schopnosti, hodnoty, utváří živ.styl KDY ZAČÍT SE ZÁJMOVÝM KROUŽKEM? Vaše zkušenost ze zájmovými aktivitami… ???
DĚLENÍ ZÁJMŮ Z hlediska společenských norem ŽÁDOUCÍ zájmy – hodnotné, společnosti prospěšné NEŽÁDOUCÍ zájmy – neslučující se spol. a právními normami o Zájmové č. mohou být realizovány: o Vzhledem k času: pravidelné – příležitostné (exkurze) o Vzhledem k počtu zúčastněných: o Individuální - ZUŠ o Skupinový – soubory, kroužky, oddíly o Hromadný – festivaly, slavnosti
DRUHY ZÁJMOVÝCH ČINNOSTÍ 1. Společenskovědní činnosti 2. Pracovně technické činnosti 3. Přírodovědné činnosti 4. Estetickovýchovné činnosti 5. Tělovýchovné, sportovní, turistické činnosti Skupinová práce (uč.str. 41)
S EBEOBSLUŽNÉ ČINNOSTI Vedou žáky k samostatnosti v péči o vlastní osobu a také o osobní majetek. PĚSTOVÁNÍ HYGIENICKÝCH NÁVYKŮ Mytí před jídlem, čištění zubů… PĚSTOVÁNÍ ÚČELNÉHO A VKUSNÉHO OBLEČENÍ - vhodné oblečení dle počasí a typu činnosti, správný postup při oblékání, estetická úroveň PÉČE O POŘÁDEK A ČISTOTU SVÉHO NEJBLIŽŠÍHO PROSTŘEDÍ - osobní věci, školní, estetické prostředí PĚSTOVÁNÍ NÁVYKŮ SPOLEČENSKÉHO CHOVÁNÍ - kultura stolování, cestování… JEDNÁNÍ S LIDMI - zdravení, poděkování, požádání, omluva, dochvilnost, sebeprosazení, kompromis, asertivita
Podmínkou úspěchu při formování je: Pravidelnost Dodržování daného denního režimu Vytrvalost Velká trpělivost
VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ ČINNOST Podstatou – vedení dětí k uvědomělému vykonávání takové práce, která prospívá druhým lidem. Formování kladných charakterových vlastností dítěte a podpora vzniku žádoucích sociálních vztahů VPČ – musí být vykonávány dobrovolně.
VPČ OCHRANA A TVORBA ŽIV.PROSTŘEDÍ POMOC SPOLUŽÁKOVI POMOC OBČANŮM S HANDICAPEM KULTURNÍ ČINNOSTI PRO DRUHÉ (vystoupení v MŠ, domově důchodců apod.) Dělení: ČINNOSTI KONANÉ VE PROSPĚCH Menších skupin – Menších skupin – ty, co dobře známe (rodina, třída..) Větších skupin – Větších skupin – všechny členy osobně neznáme (všichni ve škole, všichni obyvatelé domova důchodců…)
PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ Činnosti, kterými určité instituce pomáhají žákům se školním vzděláváním Míra a časový rozsah přípravy na vyučování jsou určovány možnostmi dané instituce Školní družiny Školní kluby Dětské domovy Domovy mládeže (SŠ)
Učivo procvičovat nenásilnou formou hra, kvíz, soutěže, besedy na dané téma Četba knih, sledování tv pořadů – vzdělávacích Opakování, prohlubování informací Motivace k sebevzdělávání, návyk k pravidelnému plnění školních povinností NÁVYK – velmi cenný – doba šk.docházky i CŽV Důležitá – spolupráce s TU – aby činnosti z vyučování navazovaly na ty v ŠD.
KDY, KDE PŘÍPRAVU NA VYUČOVÁNÍ ZAŘADIT??? Po důkladném odpočinku a rekreaci Až po 15.hod. (mezi hod. je největší lidská únava) Kde? Teplo, světlo, klid a nerušenost Př. v domově mládeže tzv. studijní doba.