ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracoval Mgr. Radomír Rais
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Zvukové jevy-akustika
Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
Infrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Akustika.
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 08 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Rozsah.
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Akustika 4 (Hlasitost).
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
Zvuk.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
VY_32_INOVACE_PSYPS12460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Směrové ultrazvukové reproduktory
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.11_Hlasitost_zvuku_hluk_a_ochrana_před_ním.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
Ultrazvuk Mario Šalanský SEPTIMA 2009/2010. Obecné informace o ultrazvuku Jako ultrazvuk označujeme jakýkoli zvuk s frekvencí vyšší než 20 kHz Pro člověka.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VLASTNOSTI ZVUKU.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího materiálu:Hlasitost a výška zvuku Kód vzdělávacího materiálu:ICT2-08-ErF Ročník:2. ročník čtyřletého gymnázia nebo 4. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora:Mgr. Jiří Erlebach Název šablony:

Hlasitost a výška zvuku Jaké fyzikální parametry musejí být splněny, aby bylo mechanické vlnění registrováno naším uchem (tj. aby bylo slyšet jako zvuk)? Jaké je využití ultrazvuku resp. infrazvuku pro praktické účely? …a další otázky a odpovědi v následné prezentaci…

Zvuk = takové mechanické vlnění, které je schopno registrovat lidské ucho vhodné rozmezí frekvencí a hlasitostí Výška zvuku fyzikálně určena jeho frekvencí slyšitelný rozsah přibližně od 16 Hz do 20 kHz d2/Anatomy_of_the_Human_Ear_cs.svg/800px- Anatomy_of_the_Human_Ear_cs.svg.png 1. Infrazvuk pro člověka neslyšitelný zvuk s příliš nízkou (< 16 Hz) frekvencí slyšitelný některými živočichy a používaný i pro komunikaci (velryby, sloni, hroši, nosorožci, aligátoři, okapi…) Zdroje infrazvuku: větrná a tektonická činnost, některé stroje, lopatky větrných elektráren… Fyziologické účinky: nevolnost, závratě, narušení srdeční činnosti… 2. Ultrazvuk pro člověka neslyšitelný zvuk s příliš vysokou (> 20 kHz) frekvencí slyšitelný některými živočichy a používaný i pro komunikaci (delfíni, netopýři, psi, kočky, myši…) Technické zdroje infrazvuku – rychlé kmitání některých krystalů vlivem piezoefektupiezoefektu Fyziologické účinky: nevolnost, intenzivní bolesti hlavy (vlivem rezonance molekul vody v mozkomíšním moku)…

Využití ultrazvuku Fyzikální vlastnosti UZ méně ovlivňován ohybem výrazný odraz od překážek intenzivní absorpce ve vzduchu, slabší v kapalinách a pevných látkách UZ sonografie vyšetřování vnitřních orgánů (např. v těhotenství) – UZ s frekvencí několik MHz defektoskopie v technice defektoskopie Echolokace zjišťování polohy okolních předmětů pomocí zvuku (netopýři, někteří kytovci) technická aplikace – sonarsonar m/albums/ww264/Jinaki91/ sonar.png čištění předmětů (v klenotnictví, optice…) pomocí kavitacekavitace UZ sterilizace UZ zvlhčovače vzduchu – vytváření drobných kapiček vody ve vzduchu (mlhy) UZ nebo IZ „zbraně“

Hlasitost zvuku Vzhledem k fyziologii vnímání zvuku udávána v logaritmické škále základní jednotka: bel (B) – A. G. Bell (telefon…)A. G. Bell v praxi užíván decibel (dB) = 1/10 B stejná jednotka a matematické vztahy užívány i v jiných oblastech techniky (útlum/zesílení elmg. signálu apod.) Např.: 100× hlasitější zvuk má úroveň hlasitosti 20 dB (tj. 2 B, 100 = 10 2 ) normální hovor (65 dB) je o 45 dB hlasitější než šepot (20 dB), při mluvení namáháme hlasivky téměř 32-tisíckrát více než při šeptání: 45 dB = 4,5 B 10 4,5 = apod.

Závěrečné opakovací úkoly 1.Připomeňte některé obvykle využívané technické aplikace ultrazvuku. 2.Proč se s narůstajícím věkem postupně zhoršuje sluch, a to zejména slyšitelnost vysokých tónů? 3.Zvukový zesilovač má proudový zesilovací činitel 200 (zvyšuje 200× velikost procházejícího proudu). O kolik dB se zvyšuje hladina hlasitosti zvuku? 4.Protihluková bariéra snižuje hlasitost procházejícího hluku o 35 dB. Kolikrát menší intenzitu má prostupující hluk oproti stavu bez použití bariéry? Sami si zvolte další náměty doplňující informace k danému tématu

Použité informační zdroje (1)BARTUŠKA, K., SVOBODA, E. Fyzika pro gymnázia – Molekulová fyzika a termika. Praha: Prometheus, (2)BUREŠ, J. conVERTER [online]. Dostupné na URL: (3)HTML, Fyzika [online]. Dostupné na URL: (4)MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, (5)REICHL, J., VŠETIČKA, M. Multimediální encyklopedie fyziky [online]. Dostupné na URL: (6)SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, (7)Technika kolem nás. Internetový portál [online]. Dostupné na URL: (8)Wikipedia. Internetová encyklopedie [online]. Dostupné na URL: