Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro VLLM0421c.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro ZLLM0421c.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
MIKROSKOPIE Lékařská mikrobiologie – cvičení, jarní semestr 2016
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Číslo v digitálním archivu školy
Rozklad světla optickým hranolem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Technika svařování VY_32_INOVACE_16_323
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Barva světla, šíření světla a stín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Lékařská mikrobiologie pro ZDRL
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítání krevních buňek
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
Elektromagnetická slučitelnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Komplementfixace (KFR, téma J08)
Pátráme po mikrobech Díl I
Mikrobiologie a imunologie
Konstrukce trojúhelníku
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Přehled mikrobiologických vyšetřovacích metod
Těleso a látka Podívej se kolem sebe. Jmenuj věci, které nás obklopují. Věci se odlišují v mnoha vlastnostech, jakými jsou např. barva, velikost, tvrdost,
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Informatika – Základní operace s buňkami
Z čeho jsou složeny látky?
VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro VLLM0421c Kontakty na mne: ICQ

Obsah prezentace Přehled metod klinické mikrobiologie Přehled mikroskopie Gramovo barvení: princip Gramovo barvení: provedení Pouzdro, barvení dle Burriho

Pohádka (má reálný základ, leč značně přibarveno ) Byl jednou jeden Dán, a ten se jmenoval Christian Gram. Barvil si bakterie a byl naštvaný. Občas nabarvil vzorek od pacienta, jenže kromě bakterií si obarvil i epitelie, a to se mu nelíbilo. „Hnusné epitelie, zakrývají mi bakterie!“, nadával. A tak začal bádat. Hledal nějaký postup, při kterém by bakterie zůstaly nabarvené, ale epitelie by barevné nebyly… Pokračování na další obrazovce

Pokračování pohádky Přišel na to, že když vzorek obarví krystalovou nebo genciánovou violetí, a pak vazbu barviva na buněčnou stěnu posílí Lugolovým roztokem, neodbarví se bakterie ani alkoholem. Zato epitelie se odbarví. „Hurá“, zakřičel, když to zjistil. Jenže záhy zjistil, že s epiteliemi se mu odbarví i část bakterií. „K čertu“, zabručel, vypil zbytek alkoholu, co měl na odbarvování, a svou práci mrštil do kouta…

A pohádka končí… O nějakých dvacet let později jistý mladý badatel našel v koutě jedné badatelny zaprášenou práci pana Christiana Grama. Jak si to tak pročítal, pokyvoval hlavou a říkal si – hm, nebylo to špatné, jen to chtělo něco přidat. A tak na závěr procesu Gramova barvení přidal dobarvení safraninem (nebo Gabbetem čili karbolfuchsinem). Sice obarvil na červeno nejen odbarvené bakterie, ale i epitelie, ale to mu vůbec nevadilo. Vždyť o přítomnosti epitelií ve vzorku může být užitečné vědět! A tak vzniklo Gramovo barvení v dnešní podobě.

Přehled metod klinické mikrobiologie

Přehled metod Metody přímé: Hledáme mikroba, jeho část či jeho produkt (to může být například nějaký bakteriální jed – toxin) –Přímý průkaz ve vzorku – pracujeme s celým vzorkem (močí, krví, výtěrem z krku a podobně) –Identifikace kmene – určení vypěstovaného izolátu Metody nepřímé: Hledáme protilátky. Protilátka není součástí ani produktem mikroba – je produktem makroorganismu, odezvou na činnost mikroba

Přehled metod přímého průkazu MetodaPrůkaz ve vzorku Identifikace Mikroskopieano Kultivaceano Biochemická identifikaceneano Průkaz antigenuano Pokus na zvířetianov praxi ne Molekulární metodyanov praxi ne* *netýká se molekulární epidemiologie – sledování příbuznosti kmenů

Mikrobiologická laboratoř Foto O. Z.

Přehled mikroskopie

Co vidíme v mikroskopu V případě mikroskopování kmene vidíme jeden typ mikrobiálních buněk V případě mikroskopování vzorku můžeme vidět –mikroby – nemusí tam být žádné, a může tam být i klidně deset druhů –buňky makroorganismu – nejčastěji epitelie a leukocyty, někdy erytrocyty –jiné struktury, např. fibrinová vlákna, buněčnou drť (detritus) a podobně

Typy mikroskopie Elektronová mikroskopie – u virů; spíše výzkum než při běžném průkazu virů Optická mikroskopie –Nativní preparát – na velké a/nebo pohyblivé mikroby –Nativní preparát v zástinu (hlavně spirochety) –Fixované a barvené preparáty, například: Barvení dle Grama – nejdůležitější bakteriologické Barvení dle Ziehl-Neelsena – např. u bacilů TBC Barvení dle Giemsy – na některé prvoky Fluorescenční barvení – k lepšímu zvýraznění

Co už víme Mikroby mají různou velikost. Kvasinky jsou větší než bakterie, ty zase než viry Bakterie mají různý tvar (koky, kokobacily, tyčinky různých tvarů, spirochety) Bakterie mají různé uspořádání (shluky, řetízky, dvojice); kokům v řetízcích raději obecně neříkáme „streptokoky“, protože by to mohly být třeba enterokoky. Některé bakterie tvoří endospory, jež se nebarví.

Porovnání velikosti: kvasinka rodu Candida a bakterie rodu Staphylococcus Foto: archiv ústavu, převzato z

Gramovo barvení: princip

Buněčná stěna bakterií Na světě jsou bakterie, které jsou mechanicky odolné, jejich buněčná stěna je silná a jednoduchá. Říkáme jim grampozitivní. Na světě jsou ale také bakterie, které jsou spíše chemicky odolné, jejich buněčná stěna je tenčí, ale složitější. Říkáme jim gramnegativní. Kromě těch i oněch existují ještě takzvané Gramem se nebarvící bakterie.

Grampozitivní stěna

Gramnegativní stěna

Gramovo barvení – princip 1 Gram pozitivní bakterie mají ve své stěně tlustší vrstvu peptidoglykanu mureinu. –Díky tomu se na ně pevněji váže krystalová nebo genciánová violeť… –…a po upevnění této vazby Lugolovým roztokem… –…se neodbarví ani alkoholem. Gramnegativní bakterie se naopak odbarví alkoholem a dobarví se pak na červeno safraninem.

Gramovo barvení – princip 2 ChemikálieGrampozitivníGramnegativní Krystal. violeťObarví se fialově Lugolův roztokVazba se upevníUpevní se méně AlkoholNeodbarví seOdbarví se SafraninZůstanou fialovéObarví se červeně Gramem se nebarvící bakterie se neobarví v prvním kroku kvůli absenci buněčné stěny (Mycoplasma) nebo proto, že jejich stěna je vysoce hydrofobní (Mycobacterium). Spirochety by se barvily gramnegativně, ale jsou velmi tenké, takže i je lze také vlastně považovat za „Gramem se nebarvící“ a Gram se v jejich diagnostice nepoužívá.

A jak se barví to ostatní, co nejsou bakterie? Kvasinky se většinou barví fialově jako G+ bakterie. Mají specifickou buněčnou stěnu, ale v Gramově barvení se chová podobně jako stěna grampozitivních bakterií Lidské buňky se barví většinou červeně, ale jádra mohou být i trochu do modra Nezapomeňte, že preparáty vzorků mohou obsahovat různá vlákna, buněčnou drť apod., a všechny preparáty navíc mohou obsahovat artefakty vzniklé při barvení. Někdy jsou velmi matoucí a mohou být nezkušeným pozorovatelem zaměněny za bakterie!

Gramem barvený preparát Streptokoky rodu Enterococcus Koky v řetízcích

Gramovo barvení: provedení

Mikroskopie kmene (grampozitivní tyčinky) Foto O. Z.

Mikroskopie vzorku (leukocyty, G– koky) Foto O. Z.

Část první: příprava fixovaného preparátu 1.Na sklíčko kápněte malou kapku fyziologického roztoku 2.Vyžíhejte si kličku a nechte chvilku zchladnout 3.Kličkou opatrně seberte trošičku hmoty mikrobů (kmeny A – E) 4.Rozmíchejte v kapce 5.Kličku opět vyžíhejte a uložte zpět do stojanu 6.Kapku nechte uschnout nebo sušte KOLEM plamene kahanu 7.Sklíčko se zaschlou kapkou fixujte protažením plamenem 8.Sklíčko přeneste do dřezu k barvení

Část druhá: vlastní Gramovo barvení Genciánová violeť (20 –) 30 vteřin opláchnout vodou – lze vynechat Lugol (20 –) 30 vteřin opláchnout vodou – lze vynechat Alkohol 15 (– 20) vteřin opláchnout vodou – nezbytné!!! Safranin 60 – 120 vteřin opláchnout vodou osušit sušítkem* z filtračního papíru mikroskopovat jako v prvním úkolu *Inovativní termín „sušítko“ vynalezla Iveta Hanušová, laborantka našeho ústavu

Vzhled směsi grampozitivních a gramnegativních bakterií G+ G–

Pouzdro, barvení dle Burriho

Pouzdro a biofilm Pouzdro obklopuje jednotlivou bakterii, popř. dvojici. Není to už integrální součást bakteriální buňky, spíš nánosy molekul (většinou polysacharidů), které buňku chrání. Barví se většinou negativně (jako světlé místo na obarveném pozadí) Biofilm je souvislá vrstva, vzniklá z bakterií, jejich pouzder a dalšího materiálu. Biofilm je mnohem odolnější než jednotlivá bakterie, žijící v tzv. planktonické formě

Barvení pouzder dle Burriho V barvení dle Burriho byly nabarveny bakterie na červeno a pozadí dobarveno tuší; mikroskopista pak tuší pouzdro tam, kde se nic neobarvilo. pathmicro.med.sc.edu

Konec de.wikipedia.org

Lugolův roztok je směs I 2 a KI Jean Guillaume Auguste Lugol ( – ) byl francouzský lékař. Narodil se v Montaubanu. Studoval medicínu v Paříži a promoval v roce Roku 1819 se stal ordinářem v Nemocnici svatého Ludvíka, kde působil až do důchodu. Zajímal se o tuberkulózu a měl přednášku na Královské akademii věd v Paříži, kde se zastával čistého vzduchu, cvičení, studených koupelí a léků. Publikoval čtyři knihy o tuberkulózním onemocnění a jeho léčbě (1829, 1830, 1831, 1834). Navrhl, že by se jeho jódový roztok mohl používat k léčbě tuberkulózy. To tehdy vzbudilo velkou pozornost. I když se Lugolův roztok k léčbě TBC nehodil, byl zato Plummerem s úspěchem použit k léčbě thyreotoxikózy. Zpět

Prof. Hans Christian Gram Hans Christian Joachim Gram (13. září 1853 – 14. listopadu 1938) byl dánský bakteriolog. Gram studoval botaniku na Kodaňské Univerzitě a byl botanickým asistentem zoologa Japeta Steenstrupa. V roce 1878 začal studovat medicínu a promoval V roce 1884 v Berlíně vyvinul metodu, která dnes slouží k.rozlišení dvou hlavních tříd bakterií. V.roce 1891 se Gram stal přednášejícím farmakologie, a v témže roce byl jmenován profesorem Kodaňské univerzitě. V roce 1900 převzal vedení farmakologického ústavu. en.wikipedia.org/wiki/Hans_Christian_Gram. Zpět

Lipopolysacharid stěny G– bakterie Obsahuje lipid A. Tento lipid se také nazývá endotoxin. Je uvolňován při lýze bakterie. Jde o významný faktor virulence. Obsahuje také polysacharidovou část. I ta je faktorem virulence; obsahuje také antigeny (zvané O-antigeny). Tyto antigeny jsou často významné v diagnostice (zvláště u enterobakterií, jako je Escherichia coli či Salmonella) Zpět