Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro ZLLM0421c.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/ / ČERPADLA Autor: Vojtěch Rozsíval.
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
DIGITALIZACE ZVUKU, VIDEA Digitalizace (z angl. digital, číslicový) je obecně převod analogového - spojitého signálu (např. hlasový projev, historie gramofonová.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro VLLM0421c.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
MIKROSKOPIE Lékařská mikrobiologie – cvičení, jarní semestr 2016
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Riskuj Přírodopis VI. třída.
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Číslo v digitálním archivu školy
Rozklad světla optickým hranolem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Jak pracovat s mikroskopy Olympus a Leica
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Barva světla, šíření světla a stín
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VESMÍR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Počítání krevních buňek
Trestní zodpovědnost.
Poměr v základním tvaru.
Něco, co mohou napsat jen děti
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Komplementfixace (KFR, téma J08)
Pátráme po mikrobech Díl I
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Něco, co mohou napsat jen děti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
Poměr v základním tvaru.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Co nás obklopuje?.
Informatika – Základní operace s buňkami
Z čeho jsou složeny látky?
VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy
Zlato Mezinárodní den Země.
Věta se skládá ze slov Název školy
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro ZLLM0421c Kontakty na mne: ICQ

Co už víme Mikroby mají různou velikost. Kvasinky jsou větší než bakterie, ty zase než viry Bakterie mají různý tvar (koky, kokobacily, tyčinky různých tvarů, spirochety) Bakterie mají různé uspořádání (shluky, řetízky, dvojice); kokům v řetízcích raději obecně neříkáme „streptokoky“, protože by to mohly být třeba enterokoky. Některé bakterie tvoří spory, jež se nebarví.

Porovnání velikosti: kvasinka rodu Candida a bakterie rodu Staphylococcus Foto: archiv ústavu, převzato z

Pohádka (teda, ono to má i reálný základ ) Byl jednou jeden Dán, a ten se jmenoval Christian Gram. Barvil si bakterie a byl naštvaný. Občas nabarvil vzorek od pacienta, jenže kromě bakterií si obarvil i epitelie, a to se mu nelíbilo. „Hnusné epitelie, zakrývají mi bakterie!“, nadával. A tak začal bádat. Hledal nějaký postup, při kterém by bakterie zůstaly nabarvené, ale epitelie by barevné nebyly… Pokračování na další obrazovce

Pokračování pohádky Přišel na to, že když vzorek obarví krystalovou nebo genciánovou violetí, a pak vazbu barviva na buněčnou stěnu posílí Lugolovým roztokem, neodbarví se bakterie ani alkoholem. Zato epitelie se odbarví. „Hurá“, zakřičel, když to zjistil. Jenže záhy zjistil, že s epiteliemi se mu odbarví i část bakterií. „Do pr…kýnka“, zabručel, vypil zbytek alkoholu, co měl na odbarvování, a svou práci mrštil do kouta…

A pohádka končí… O nějakých dvacet let později jistý mladý badatel našel v koutě jedné badatelny zaprášenou práci pana Christiana Grama. Jak si to tak pročítal, pokyvoval hlavou a říkal si – hm, nebylo to špatné, jen to chtělo něco přidat. A tak na závěr procesu Gramova barvení přidal dobarvení safraninem (nebo Gabbetem čili karbolfuchsinem). Sice obarvil na červeno nejen odbarvené bakterie, ale i epitelie, ale to mu vůbec nevadilo. Vždyť o přítomnosti epitelií ve vzorku může být užitečné vědět! A tak vzniklo Gramovo barvení v dnešní podobě.

Prof. Hans Christian Gram Hans Christian Joachim Gram (13. září 1853 – 14. listopadu 1938) byl dánský bakteriolog. Gram studoval botaniku na Kodaňské Univerzitě a byl botanickým asistentem zoologa Japeta Steenstrupa. V roce 1878 začal studovat medicínu a promoval V roce 1884 v Berlíně vyvinul metodu, která dnes slouží k.rozlišení dvou hlavních tříd bakterií. V.roce 1891 se Gram stal přednášejícím farmakologie, a v témže roce byl jmenován profesorem Kodaňské univerzitě. V roce 1900 převzal vedení farmakologického ústavu. en.wikipedia.org/wiki/Hans_Christian_Gram.

Přehled metod Metody přímé –Hledáme mikroba, jeho část či jeho produkt (například nějaký bakteriální jed – toxin) –Přímý průkaz ve vzorku – pracujeme s celým vzorkem (močí, krví, výtěrem z krku a podobně) –Identifikace kmene – určení vypěstovaného izolátu Metody nepřímé –Hledáme protilátky. Protilátka není součástí ani produktem mikroba – je produktem makroorganismu, odezvou na činnost mikroba

Přehled metod přímého průkazu MetodaPrůkaz ve vzorku Identifikace Mikroskopieano Kultivaceano Biochemická identifikaceneano Průkaz antigenuano Pokus na zvířetianov praxi ne Molekulární metodyanov praxi ne* *netýká se molekulární epidemiologie – sledování příbuznosti kmenů

Co vidíme v mikroskopu V případě mikroskopování kmene vidíme jeden typ mikrobiálních buněk V případě mikroskopování vzorku můžeme vidět –mikroby – nemusí tam být žádné, a může tam být i klidně deset druhů –buňky makroorganismu – nejčastěji epitelie a leukocyty, někdy erytrocyty –jiné struktury, např. fibrinová vlákna, buněčnou drť (detritus) a podobně

Typy mikroskopie Elektronová mikroskopie – u virů; spíše výzkum než při běžném průkazu virů Optická mikroskopie –Nativní preparát – na velké a/nebo pohyblivé mikroby –Nativní preparát v zástinu (hlavně spirochety) –Fixované a barvené preparáty, například: Barvení dle Grama – nejdůležitější bakteriologické Barvení dle Ziehl-Neelsena – např. u bacilů TBC Barvení dle Giemsy – na některé prvoky

Gramem barvený preparát Streptokoky rodu Enterococcus Koky v řetízcích

Buněčná stěna bakterií Na světě jsou bakterie, které jsou mechanicky odolné, jejich buněčná stěna je silná a jednoduchá. Říkáme jim grampozitivní. Na světě jsou ale také bakterie, které jsou spíše chemicky odolné, jejich buněčná stěna je tenčí, ale složitější. Říkáme jim gramnegativní. Kromě těch i oněch existují ještě takzvané Gramem se nebarvící bakterie.

Grampozitivní stěna

Gramnegativní stěna

Gramovo barvení – princip ChemikálieGrampozitivníGramnegativní Krystal. violeťObarví se fialově Lugolův roztokVazba se upevníUpevní se méně AlkoholNeodbarví seOdbarví se SafraninZůstanou fialovéObarví se červeně Gramem se nebarvící bakterie se neobarví v prvním kroku kvůli absenci buněčné stěny (Mycoplasma) nebo proto, že jejich stěna je vysoce hydrofobní (Mycobacterium). Spirochety by se barvily gramnegativně, ale jsou velmi tenké, takže i je lze také vlastně považovat za „Gramem se nebarvící“ a Gram se v jejich diagnostice nepoužívá.

Vsuvka: Lugolův roztok je směs I 2 a KI Jean Guillaume Auguste Lugol ( – ) byl francouzský lékař. Narodil se v Montaubanu. Studoval medicínu v Paříži a promoval v roce Roku 1819 se stal ordinářem v Nemocnici svatého Ludvíka, kde působil až do důchodu. Zajímal se o tuberkulózu a měl přednášku na Královské akademii věd v Paříži, kde se zastával čistého vzduchu, cvičení, studených koupelí a léků. Publikoval čtyři knihy o tuberkulózním onemocnění a jeho léčbě (1829, 1830, 1831, 1834). Navrhl, že by se jeho jódový roztok mohl používat k léčbě tuberkulózy. To tehdy vzbudilo velkou pozornost. I když se Lugolův roztok k léčbě TBC nehodil, byl zato Plummerem s úspěchem použit k léčbě thyreotoxikózy.

Vzhled směsi grampozitivních a gramnegativních bakterií G+ G–

Mikroskopie vzorku Úkol 1 Mikroskopie kmene Úkol 2

Úkol 1 Do mikroskopu nainstalujte hotové preparáty z klinických vzorků Nezapomeňte na kapku imerzního oleje Použijte imerzní objektiv, který zvětšuje 100 × (celkové zvětšení 1000 ×) Po použití sklíčko nevyhoďte, bude sloužit pro další skupiny praktik! Sklíčko z horní části neotírejte, abyste nesetřeli preparát. Je-li však od oleje, odmastěte ho ze spodu. Také pokud možno udržujte v čistotě Petriho misku, ve které je uloženo.

Před dalším úkolem si zopakujme přípravu fixovaného preparátu 1.Na sklíčko kápněte malou kapku fyziologického roztoku 2.Vyžíhejte si kličku a nechte chvilku zchladnout 3.Kličkou opatrně seberte trošičku hmoty mikrobů (kmeny A – E) 4.Rozmíchejte v kapce 5.Kličku opět vyžíhejte a uložte zpět do stojanu 6.Kapku nechte uschnout nebo sušte KOLEM plamene kahanu 7.Sklíčko se zaschlou kapkou fixujte protažením plamenem 8.Sklíčko přeneste do dřezu k barvení

Úkol 2 – vlastní Gramovo barvení Genciánová violeť 30 vteřin Lugol 30 vteřin Alkohol 15 vteřin opláchnout vodou – nezbytné!!! Safranin 60 vteřin (i déle) opláchnout vodou osušit sušítkem* z filtračního papíru mikroskopovat jako v prvním úkolu *Inovativní termín „sušítko“ vynalezla Iveta Hanušová, laborantka našeho ústavu

Úkol 3 – zubní plak Pomocí špachtle si vzájemně setřete zubní plak. Plak natřete na sklíčko, fixujte plamenem a barvěte úplně stejně jako ve druhém úkolu. Výsledek bude podobný, jako u prvního úkolu. Genciánová violeť 30 s Lugol 30 s Alkohol 15 s opláchnout vodou! Safranin 60 – 120 s opláchnout vodou osušit sušítkem* z filtračního papíru mikroskopovat jako v prvním a druhém úkolu

Přeji Vám hezký zbytek dne…