Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU DUM 3 – Marketingové prostředí NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová T EMATICKÝ CELEK Marketing R OČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus D ATUM TVORBY Září 2013
Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti marketingové prostředí – vnitřního a vnějšího. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Marketingové prostředí 1. Vnitřní prostředí 2. Vnější prostředí
VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ Vlivy uvnitř podniku, které bezprostředně ovlivňují možnost podniku realizovat svou hlavní funkci (uspokojovat potřeby zákazníků) - lze je ovlivnit Vnitřní vlivy: 1. organizace a řízení 2. vybavenost podniku 3. finanční situace 4. vnitřní konkurence 5. technický rozvoj 6. lidské zdroje 7. umístění podniku 8. image podniku ovlivnitelné malé ovlivnitelné
VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ Vlivy mimo podnik, které jsou prakticky neovlivnitelné Vlivy přicházející z: mikroprostředí – lze je částečně ovlivnit makroprostředí – nelze je ovlivnit, podnik musí tyto vlivy včas rozpoznat a přizpůsobit se jim
MIKROPROSTŘEDÍ 1. Partneři 2. Zákazníci 3. Konkurence 4. Veřejnost
1. Partneři = dodavatelé, marketingový zprostředkovatelé (společnosti, které pomáhají financovat, prodávat, propagovat a distribuovat výrobek – distributoři, marketingové agentury a finanční společnosti jako jsou banky, pojišťovny a úvěrové společnosti) 2. Zákazníci = koneční spotřebitelé (zákazníci), obchodní a jiné organizace na marketingových cestách (např. velkoobchody)
3. Konkurence pod tlakem konkurence podniky usilují o snížení svých nákladů a snaží se zdokonalovat své výrobky zdrojem informací o konkurenci jsou: zákazníci konkurence (osobní dotazování), veřejnost (výzkum) informace poskytované konkurencí na veletrzích a výstavách, na internetu apod. tzv. mystery shopping = předstíraný nákup, speciální zaměstnanci podniku vystupují jako fiktivní zákazníci u konkurence
2 druhy konkurence: komoditní konkurence = konkurence mezi výrobci vyrábějící stejný druh produktů – konkurují si cenou a platebními podmínkami substituční konkurence = konkurence mezi výrobci vyrábějící různé produkty, které ale slouží stejnému účelu (např. ruční pila X elektrická pila)
4. Veřejnost místní komunita = obyvatelstvo, organizace a úřady v okolí podniku (podnik nesmí své okolí poškozovat – nesmí znečišťovat životní prostředí, výroba nesmí být příliš hlasitá...) zájmové skupiny občanská sdružení vymezená určitými zájmy a cíli (např. ekologická sdružení, spotřebitelská organizace apod.) důležité těmto zájmovým skupinám naslouchat někdy se musí podnik těmto tlakům přizpůsobit (nejčastěji v oblasti ochrany životního prostředí)
sdělovací prostředky TV, rádio, noviny, internet, … ovlivňují názor široké veřejnosti firmy pro komunikaci se sdělovacími prostředky zřizují funkci tiskového mluvčího zaměstnanci podniku = podílejí se na image podniku (musí se chovat slušně k zákazníkům), je třeba podporovat pozitivní vztah zaměstnanců k podniku široká veřejnost jde o společnost jako celek, její celkový pohled na postavení podniku mnohé velké firmy investují nemalé finanční částky při budování (a také udržování) dobrého jména v očích veřejnosti (viz Mc´Donald, Coca Cola)
Makroprostředí 1. Ekonomické prostředí 2. Demografické prostředí 3. Přírodní prostředí 4. Technologické prostředí 5. Politické prostředí 6. Kulturní prostředí
Ekonomické prostředí – na podnik mají vliv změny hlavních ekonomických veličin, např. inflace, nezaměstnanost, velikost úrokové sazby, úroveň životní úrovně v dané zemi, výše příjmů… Demografické prostředí – podnik ovlivňují např. údaje o počtu obyvatel, o věkové struktuře, o hustotě osídlení, o pohlaví, vzdělání; důležité pro odhad maximální velikosti trhu Přírodní prostředí omezení výroby podniku z hlediska klimatických a geografických poměrů (např. na horách nemůžu pěstovat palmy) všude jsou jiné přírodní zdroje (vstupy do výroby) v současné době mnoho firem zohledňuje zásady šetrného působení na životní prostředí
Technologické prostředí – je důležité neztratit krok s technickým a technologickým rozvojem (podniky nesmí zastarávat), nutné sledovat novinky na trhu Politické prostředí – firma musí vycházet z platných právních norem na území daného státu – např. zákony chránící zájmy spotřebitelů či stanovující určitá pravidla v podnikání Kulturní prostředí – prostředí založené a tradici, zvycích, postojích, přístupech a preferencích obyvatel určité země…
ANALÝZA VNITŘNÍCH A VNĚJŠÍCH VLIVŮ = SWOT ANALÝZA
Literatura SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN