Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Prostředí marketingu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
VY_32_INOVACE_EKO_10 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Analýza makro a mikroprostředí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Tržní prostředí.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 17. PowerPoint – zadání a ukázka – představení osoby NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Marketingové prostředí Úloha marketingu v podniku.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Marketingová analýza společnosti Pivovar Ferdinand s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika malých a středních podniků
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU DUM 3 – Marketingové prostředí NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová T EMATICKÝ CELEK Marketing R OČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus D ATUM TVORBY Září 2013

Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti marketingové prostředí – vnitřního a vnějšího. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ

Marketingové prostředí 1. Vnitřní prostředí 2. Vnější prostředí

VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ  Vlivy uvnitř podniku, které bezprostředně ovlivňují možnost podniku realizovat svou hlavní funkci (uspokojovat potřeby zákazníků) - lze je ovlivnit  Vnitřní vlivy: 1. organizace a řízení 2. vybavenost podniku 3. finanční situace 4. vnitřní konkurence 5. technický rozvoj 6. lidské zdroje 7. umístění podniku 8. image podniku ovlivnitelné malé ovlivnitelné

VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ  Vlivy mimo podnik, které jsou prakticky neovlivnitelné  Vlivy přicházející z:  mikroprostředí – lze je částečně ovlivnit  makroprostředí – nelze je ovlivnit, podnik musí tyto vlivy včas rozpoznat a přizpůsobit se jim

MIKROPROSTŘEDÍ 1. Partneři 2. Zákazníci 3. Konkurence 4. Veřejnost

1. Partneři = dodavatelé, marketingový zprostředkovatelé (společnosti, které pomáhají financovat, prodávat, propagovat a distribuovat výrobek – distributoři, marketingové agentury a finanční společnosti jako jsou banky, pojišťovny a úvěrové společnosti) 2. Zákazníci = koneční spotřebitelé (zákazníci), obchodní a jiné organizace na marketingových cestách (např. velkoobchody)

3. Konkurence  pod tlakem konkurence podniky usilují o snížení svých nákladů a snaží se zdokonalovat své výrobky  zdrojem informací o konkurenci jsou:  zákazníci konkurence (osobní dotazování),  veřejnost (výzkum)  informace poskytované konkurencí na veletrzích a výstavách, na internetu apod.  tzv. mystery shopping = předstíraný nákup, speciální zaměstnanci podniku vystupují jako fiktivní zákazníci u konkurence

 2 druhy konkurence:  komoditní konkurence = konkurence mezi výrobci vyrábějící stejný druh produktů – konkurují si cenou a platebními podmínkami  substituční konkurence = konkurence mezi výrobci vyrábějící různé produkty, které ale slouží stejnému účelu (např. ruční pila X elektrická pila)

4. Veřejnost  místní komunita = obyvatelstvo, organizace a úřady v okolí podniku (podnik nesmí své okolí poškozovat – nesmí znečišťovat životní prostředí, výroba nesmí být příliš hlasitá...)  zájmové skupiny  občanská sdružení vymezená určitými zájmy a cíli (např. ekologická sdružení, spotřebitelská organizace apod.)  důležité těmto zájmovým skupinám naslouchat  někdy se musí podnik těmto tlakům přizpůsobit (nejčastěji v oblasti ochrany životního prostředí)

 sdělovací prostředky  TV, rádio, noviny, internet, …  ovlivňují názor široké veřejnosti  firmy pro komunikaci se sdělovacími prostředky zřizují funkci tiskového mluvčího  zaměstnanci podniku = podílejí se na image podniku (musí se chovat slušně k zákazníkům), je třeba podporovat pozitivní vztah zaměstnanců k podniku  široká veřejnost  jde o společnost jako celek, její celkový pohled na postavení podniku  mnohé velké firmy investují nemalé finanční částky při budování (a také udržování) dobrého jména v očích veřejnosti (viz Mc´Donald, Coca Cola)

Makroprostředí 1. Ekonomické prostředí 2. Demografické prostředí 3. Přírodní prostředí 4. Technologické prostředí 5. Politické prostředí 6. Kulturní prostředí

 Ekonomické prostředí – na podnik mají vliv změny hlavních ekonomických veličin, např. inflace, nezaměstnanost, velikost úrokové sazby, úroveň životní úrovně v dané zemi, výše příjmů…  Demografické prostředí – podnik ovlivňují např. údaje o počtu obyvatel, o věkové struktuře, o hustotě osídlení, o pohlaví, vzdělání; důležité pro odhad maximální velikosti trhu  Přírodní prostředí  omezení výroby podniku z hlediska klimatických a geografických poměrů (např. na horách nemůžu pěstovat palmy)  všude jsou jiné přírodní zdroje (vstupy do výroby)  v současné době mnoho firem zohledňuje zásady šetrného působení na životní prostředí

 Technologické prostředí – je důležité neztratit krok s technickým a technologickým rozvojem (podniky nesmí zastarávat), nutné sledovat novinky na trhu  Politické prostředí – firma musí vycházet z platných právních norem na území daného státu – např. zákony chránící zájmy spotřebitelů či stanovující určitá pravidla v podnikání  Kulturní prostředí – prostředí založené a tradici, zvycích, postojích, přístupech a preferencích obyvatel určité země…

 ANALÝZA VNITŘNÍCH A VNĚJŠÍCH VLIVŮ = SWOT ANALÝZA

Literatura  SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN