OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Shoda přísudku s podmětem 2
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Gramatika Vypravování
Vypravování.
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Větné členy PŘÍSUDEK.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
VYPRAVOVÁNÍ.
Prostředky oživující vypravování
Interpunkce v souvětí podřadném
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Prostředky oživující vypravování
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOH A KOMUNIKACE Výtah.
Opakování a procvičování
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Druhy přísudku Skladba věty.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_13
Transkript prezentace:

OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L-2-023

VYPRAVOVÁNÍ

Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili - cílem je vyvolat představu vypravovaného děje

- vyprávěný děj je zpřesněn udáním místa a času, návaznost: příčina  následek - vypravujeme chronologicky = jak děj následoval

Jazykové a slohové prostředky - plnovýznamová slovesa – neopakujeme být, mít, ale používáme synonyma (utíkat, běžet, pádit,…) - neopakujeme zbytečně ukazovací zájmena (ona šla na tu stranu, kde stál ten kluk, tak tam k tomu klukovi šla

- vedlejší věty – navazujeme vhodnými spojkami - vkládáme krátké věty – jednočlenné slovesné (Bylo mi smutno.) větné ekvivalenty (Stát! Pozor!) - minulý čas, ale v místě napětí můžeme přejít do přítomného

Dále používáme : - citoslovce - rčení - přirovnání - přímou řeč

Úkol - Vymyslete rčení

Úkol Doplňte přirovnání : ● Chytrý jako ● Bledý jako ● Modrý jako ● Hloupý jako ● Hubený jako

Úkol ● Pomocí přirovnání vyjádřete, jaký je člověk, který : ● Je nešikovný ● Špatně slyší ● Je stále odstrkovaný ● Je nevhodně oblečený

Úkol ● Pokuste se vytvořit nejméně dva způsoby přímé řeči : ● Maminka volala na děti, ať se vrátí domů.

Úkol Sloveso být a dělat nahraďte jinými, výstižnějšími výrazy : Na stole je váza. Na stěně je zrcadlo. Pes je u boudy. Na skále nad řekou je starý hrad.Dělá jako mezek. Dělám dědovi k Vánocům šálu. Dělej, už jsme tam měli být.

Opakování přímé řeči a) Matka volala: „ Pojďte domů! “ b) „ Pojďte domů, “ volala matka. c) „ Děti, “ volala matka, „ pojďte domů! “

Části vypravování 1) úvod - uvedení do děje 2) stať = zápletka, vyvrcholení zápletky 3) závěr - pointa = rozuzlení, shrnutí

Úkol ● Máte zadáno 10 slov, napište krátké vypravování, kde tato slova užijete : ● Pátek, večer, přijet, nádraží, kamarád, vítr, nehoda, lékař, kufr, ztratit

Úkol ● Vymyslete krátké vypravování, které bude zakončeno větou : ● NEHODA NENÍ NÁHODA

Úkol Vyberte si jedno téma a napište vypravování ●... a přece nezapomenu ● ( vypravování o nezapomenutelné chvilce, okamžiku ) ● Úděl nevinného studenta ● ( vypravování ze školních lavic ) ● Když si prohlížím staré fotky... ● ( příhoda z dětství )

Použitá literatura : ● Čechová Marie a kol. : Český jazyk pro 2.ročník SOŠ ● Mašlíková Drahuše : Český jazyk – přehled středoškolského učiva,Nakladatelství Cyrila Boudy, 2006

Použitá literatura ● Hanzová Marie, Schneiderová Eva : Klíč ke slohu, Albatros 2007 ● ●